لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

7 مرحله مهم برای تغییر منو کافه و رستوران

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1400/11/07نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 3009

آخرین باری که منوی رستوران خود را به روز کردید کی بود؟ اگر مدتی از این کار گذشته است، شاید اکنون باید یک سری تغییرات داشته باشید. دلیل این تغییر هرچه باشد، به عنوان یک رستوران‌دار حالا که به این تصمیم رسیده‌اید، باید این کار را به خوبی انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است بر کسب و کار شما تاثیر بدی داشته باشد. تغییر منو رستوران یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های یک رستوران است. اگر بنا به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید منو رستوران یا کافه خود را تغییر بدهید، قبل از این اقدام، ابتدا 7 مرحله مهمی را که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم، پشت سر بگذارید.

دلایل تغییر منو رستوران و کافه

رستوران‌ها به دلایل زیادی منو را تغییر می‌دهند. در زیر به برخی از دلایل تغییر منو رستوران اشاره خواهیم کرد:

تغییر در ذائقه مشتری­‌ها

ممکن است یک رستوران به دلیل فشار زیاد مشتریان و تقاضاهای مکرر در ایجاد تنوع در غذاها و سایر خوراکی‌های دیگر وادر به تغییر منو رستوران شود.

افزایش مواد اولیه غذاها

یکی از دلایل عمده‌ای که رستوران‌دارها شاید در طی سال چند بار منو خود را به روز رسانی کنند، افزایش قیمت مواد اولیه است. رستوران‌دار به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مجبور است، قیمت آیتم‌های منو را تغییر دهد.

ارائه خدمات بهتر

ممکن است یک رستوران به دلایلی بخواهد در کیفیت و تنوع غذاهای خود تغییراتی ایجاد کند. بر همین اساس با توجه به توصیه‌های سرآشپز خود منو را تغییر می‌دهد.

انتقال رستوران به مکانی دیگر

گاهی اوقات رستوران‌ها به دلیل تغییر مکان طبق سبک زندگی مردمان آن منطقه در منو رستوران یا کافه خود تغییرات اساسی اعمال می‌کنند.

تغییر سرآشپز یا نیروهای کار

کارکنان یا آشپز یک رستوران ممکن است بعد از مدتی به دلایل مختلفی با رستوران همکاری نکنند. گاهی اوقات رستوران‌دار به این دلیل مجبور است در منو خود تغییر ایجاد کند.

همبرگر و سیب زمینی سرخ شده

مراحل تغییر منو رستوران و کافه

1- طراحی منو جدید

قبل از این که منوی رستوران خود را تغییر دهید، باید به طراحی و دیزاین منو دقت کافی دشته باشید. منوی رستوران شما باید تم و طرح‌بندی کلی رستورانتان را در بر داشته باشد. به عنوان مثال اگر رستوران شما یک رستوران شبانه است و فقط در شب‌ها غذا سرو می‌کند، بهتر است در طراحی منو رستوران از نشانه‌های مربوط به شب استفاده شود.

در قدم بعدی کلمات و نوع چاپ آنها در منو باید خوانا و خوش خط انتخاب شوند تا مشتری در خواندن آنها هیچ مشکلی نداشته باشد. برای این کار از نوشتن کلمات کوچک با فونت ناخوانا پرهیز کنید. توصیفات غذاها که در ادامه عناوین اصلی آنها می‌نویسید باید کوتاه، مختصر، مفید و جذاب باشند. در آخر نسبت به انتخاب و نام‌گذاری هر خوراکی که سرو می‌کنید، بسیار حساس و دقیق باشید. 

2- تعداد صفحات منو

تعداد صفحات منو به تعداد غذاهایی که در رستوران خود سرو می‌کنید، بستگی دارد، اما نکته مهمی که هنگام نوشتن منو باید در نظر بگیرید، این است که تعداد صفحات زیاد باعث سردرگمی مشتری می‌شود. در بهترین حالت تعداد صفحات منو نباید از دو یا سه صفحه بیشتر باشد.

3 – تعیین هوشمندانه قیمت­ ها

تعیین قیمت برای هر پرس غذا که در رستوران خود سرو می‌کنید، یک قیمت حدسی و گمانی نیست. شما باید برای این کار چندین فاکتور مثل ترکیبات به کار رفته غذا، قیمت‌های مواد اولیه خوراکی‌ها، میزان حقوق کارکنان، هزینه انشعابات و سایر هزینه‌­های ریز و درشت رستوران را در نظر بگیرید.  در استفاده و انتخاب قیمت‌ها می‌توان از علم روانشناسی برای ترغیب مشتریان جهت انتخاب غذاها استفاده کرد؛ به عنوان مثال برخی رستوران‌ها ترفند جالب ننوشتن واحد پول را استفاده می‌کنند. مشتری بعد از این که واحد پول را در کنار قیمت غذا ببیند، احساس می‌کند باید پول زیادی خرج کند و این موضوع می‌تواند عاملی بازدارنده در انتخاب غذا از جانب مشتری باشد.

سفارش گرفتن از مشتری

4- توصیف اضافی غذاها

کلمات­، اثر شگفت انگیزی بر انتخاب‌های غذایی مشتریان دارند. ارائه عناوین توصیفی در کنار غذاها مثل نوشتن منبع ترکیبات مورد استفاده در غذا، در بعضی موارد فروش آنها را تا 27 درصد افزایش می‌دهد. استفاده از کلمات حسی در توصیفات نیز بر جذابیت غذا می‌‌افزاید؛ مثلا استیک با گوشت گوسفندی به همراه سبزیجات تازه.

5- آگاه‌سازی مشتریان از تغییر در منو

قبل از این که یکباره مشتریان خود را از تغییرات اساسی منو آگاه کنید، یک یا دو ماه قبل از انجام این کار، موضوع را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کنید. ممکن است برخی از مشتریان از این که غذای مورد علاقه‌شان از منو جدید حذف شده است، ناراحت شوند ولی شما باید به اطلاع آنها برسانید که سعی دارید در روند سرو غذاها تغییرات مطلوب ایجاد کنید و کیفیت را بالاتر ببرید.

افزایش قیمت‌ها نیز می‌تواند واکنش‌های منفی به دنبال داشته باشد. به پرسنل رستوران خود آموزش دهید تا در مورد دلایل افزایش قیمت که در پی  ارائه مواد باکیفیت‌تر، استخدام آشپزهای باتجربه‌تر یا داشتن غذاهای ارگانیک است، صحبت کنند.

6- تحقیق کنید

مادامی که می‌خواهید در منو رستوران خود تغییرات عمده ایجاد کنید، در بازار در مورد غذاهای جدید و قیمت‌های آنها تحقیق کنید. تحقیقات خود را به بازار محدود نکنید و از مشتریان خود پرس و جو کنید. از آنها بپرسید که چه غذاهایی را بیشتر میل دارند و چه غذاهایی بیشتر در منوی فعلی آزارشان می‌دهد. می‌توانید برای این کار یک نظر سنجی برگزار کنید و بعد از رسیدن به یک جمع بندی کلی تغییرات لازم را در منوی جدید خود لحاظ کنید.

7- تغییرات آهسته

تغییرات ناگهانی منو از نظر بازاریابی کار درستی نیست. به عنوان مثال اگر شما مشتریان وفاداری طی سالیان دراز داشته باشید، تغییر ناگهانی منو رستوران می‌تواند بر روی رضایت آنها تاثیر نامطلوبی بگذارد. توصیه ما این است که این کار را کم کم انجام بدهید. البته این پیشنهاد برای اعمال تغییر درباره قیمت غذاها می‌باشد. به عنوان مثال ببینید کدام یک از غذاهای شما روزانه بیشترین فروش را دارد؛ اول از همه تغییر قیمت را با این غذا شروع کنید و سپس سراغ غذاهای دیگر بروید.

بیشتر بخوانید5 نکته مهم در طراحی و توسعه فودکورت‌ها

غذای پرسی


بهترین مشاوره کسب و کار را در بیزاَپ پیدا کنید.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است