لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

9 عادت که دشمن سلامتی شماست!

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/04/09نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 13 دقیقهنظر: 0بازدید: 710

باورهای عمومی حاکی از این است که اگر کاری را ۲۱ روز مداوم انجام دهید، تبدیل به عادت می‌شود، اما کارشناسان می‌گویند هیچ جدول زمانی ثابتی وجود ندارد که یک رفتار را تبدیل به عادت کند. بسته به اینکه روال جدید چقدر آسان یا دشوار است، ممکن است بین ۱۸ تا ۲۵۴ روز طول بکشد. اما گاهی اوقات، عادت‌های مضری وجود دارند که باید فوراً آنها را از زندگی خود حذف کنیم و هر چه سریع‌تر به سمت شیوه‌های بهتر تغییر جهت دهیم. به این صورت کیفیت زندگی‌مان بهبود خواهد یافت.

طبق تحقیقاتی که سایت بیزاپ انجام داده است، ۹ عادت وجود دارند که برخلاف باور ما، برای سلامتی مضر هستند. خبر خوب اینکه چند نکته را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا با این عادت مضر مقابله کنید.

بیشتر بخوانید:  عادات موجب سلامتی

۱. استفاده از ساعت زنگ‌دار

استفاده از ساعت زنگ‌ دار 

صدای تکان‌دهنده ساعت‌های زنگ‌دار شما را ناگهان از خواب بیدار می‌کند که ممکن است برای شما مضر باشد. ساعت زنگ‌دار به دلیل هجوم آدرنالین ممکن است باعث افزایش فشارخون و سطح اضطراب شود. اگر به‌صورت ناگهانی از خواب بیدار شوید ممکن است دچار «اینرسی خواب» (سُستی و گیجی‌ای کـه پس از چرت زدن طولانی حس می‌کنید) شوید یا احساس گیجی کنید و  عملکرد ذهنی و فیزیکی شما کاهش یابد. پس چگونه می‌توانیم بدون زنگ بلند ساعت و تلفن از خواب بیدار شویم؟

کارشناسان توصیه می‌کنند عادت خواب منظمی داشته باشید، به این صورت که سعی کنید هر روز و در ساعتی خاص چرت بزنید و بیدار شوید، بدون اینکه زنگ هشدار را فعال کنید. همچنین می‌توانید تمرین کنید تا با نور طبیعی بیدار شوید.  باز کردن پرده‌ها و یا قراردادن تخت خود در مکانی که نور خورشید مستقیماً به آن می‌تابد، ممکن است کمک کند. اگر لازم است قبل از طلوع خورشید بیدار شوید، می‌توانید ساعت‌های زنگ‌داری خریداری کنید که صداهای آرام‌بخش‌تری (مانند سوت و صدای باد) دارند یا می­توانید ساعت‌های نورانی تهیه کنید که نورشان مشابه نور خورشید است.

استفاده از ساعت زنگ‌ دار 

کنار گذاشتن ساعت هشدار حتی شاید برای سلامت ظاهری‌تان هم بهتر باشد. یک  زن سعی کرد این فرضیه را امتحان کند و یک هفته بدون کمک ساعت هشدار بیدار شود. پس از این آزمایش، مشاهده کرد که صورتش به طور قابل‌توجهی شاداب‌تر شده و سایه‌های تیره زیر چشمانش ناپدید شده است. حتی تناسب‌اندام و استقامت او برای پیاده‌روی نیز بهبود یافته بود.

۲. تمیزکردن بیش از حد خانه 

پاکیزگی مطلق در برخی از محیط‌ها، مانند بیمارستان‌ها، امری ضروری است. اما در خانه، محیط کاملاً استریل ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های خاصی شود. مطالعات  ثابت‌کننده‌ی "فرضیه بهداشت" هستند. این فرضیه بر این ادعاست که کودکانی که در مناطق روستایی بزرگ شده‌اند و در معرض باکتری‌ها، گرده‌ها و شپش حیوانات قرار گرفته‌اند، سیستم ایمنی قوی تری دارند. در همین حال، آنهایی که در محیط‌های بسیار تمیزی بزرگ شده بودند، بیشتر در معرض ابتلا به تب یونجه، آسم و آلرژی بودند.

برخی از میکروب‌ها نیز برای بدن مفید هستند، زیرا در فیزیولوژی، متابولیسم و ​​عملکرد مغز به ما کمک می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که شما باید نظافت را کنار بگذارید و در کثیفی زندگی کنید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که نحوه استریل کردن یا مرتب کردن چیزها را مدیریت کنید. برای مثال، کودکان می‌توانند دست‌های خود را به‌جای صابون ضدباکتری با صابون معمولی بشویند. یا اگر اسباب‌بازی‌ای روی زمین بیفتد که خیلی کثیف نباشد، تمیزکردن ساده آن کافی است و نیازی به ضدعفونی‌کردن بیش از حد همه چیز نیست.

 ۳. مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مکمل‌ها

مصرف بیش از حد ویتامین‌ ها و مکمل‌ ها 

اکثر افرادی که مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند این کار را برای پر کردن شکاف‌های غذایی انجام می‌دهند. اما طبق مطالعات، مصرف این مکمل‌ها هیچ مزیتی برای سلامتی ما ندارد. آنها خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سرطان را کاهش نمی‌دهند و به پیشگیری از کاهش حافظه یا توانایی‌های ذهنی کمک نمی‌کنند. بااین‌حال، یکی از مکمل‌های مؤثر ثابت شده اسیدفولیک است (که قبل یا در طول بارداری مصرف می‌شود) که به مبارزه با نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می‌کند.

کارشناسان همچنین در مورد مصرف ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب در مقادیر زیاد هشدار دادند. مقدار بیش از حد ویتامین C محلول در آب می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود و مقادیر بیش از حد ویتامین A محلول در چربی می‌تواند بر کبد تأثیر بگذارد. اگر کمبود ویتامین دارید که باید با دارو برطرف شود، ایده‌آل است که با پزشک خود مشورت کنید و به‌جای وابستگی به مکمل‌ها، بهتر است که تغذیه بسیار موردنیاز خود را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.

۴. ساییدن کوتیکول و استفاده از ناخن به‌عنوان ابزار

ساییدن کوتیکول (پوستی شفاف و سخت است که در محل رویش ناخن‌های دست‌وپا قرار دارد) بخشی جدایی‌ناپذیر از مانیکور و پدیکور است. کوتاه‌کردن آنها می‌تواند ناخن‌های شما را جذاب‌تر نشان دهد. درعین‌حال، ازبین‌بردن آن به معنای ازبین‌بردن یکی از اَشکال طبیعی محافظت از بدن است. کوتیکول‌ها به محافظت از ناخن‌های جدید در برابر باکتری‌ها کمک می‌کنند ساییدن آن ناحیه می‌تواند باعث آسیب، خشکی یا عفونت پوست شود.

 یکی دیگر از عادت‌های  مربوط به ناخن که باید حذف کنید، استفاده از ناخن به‌عنوان یک ابزار است — مثلاً برای باز کردن قوطی‌ها یا شیشه‌ها، جدا کردن برچسب‌ها یا باز کردن حلقه‌های کلید. این فعالیت‌ها می‌توانند به‌راحتی ناخن‌های شما را بشکنند، بنابراین یک متخصص پیشنهاد می‌کند به‌جای آن از ابزارهای مناسب مانند قیچی یا وسایل دیگر استفاده کنید.

۵. لایه‌برداری از آفتاب‌سوختگی

لایه‌ برداری از آفتاب‌ سوختگی 

تسریع روند لایه‌برداری با خاراندن یا برداشتن پوست خودمان می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما بهتر است در برابر این میل مقاومت کنیم. لایه‌برداری بخشی از فرایند بهبود است و نشانه این است که بدن شما در تلاش است تا از شر سلول‌های آسیب‌دیده خلاص شود. در زمان لایه‌برداری، پوست شما آسیب‌پذیر است، بنابراین بهتر است اجازه دهید این لایه از پوست، به‌خودی‌خود از بین برود.

بهترین اقدام در این مرحله، مرطوب کردن ناحیه (برای تسکین پوست سوخته) و نوشیدن آب اضافی (برای جلوگیری از کم‌آبی بدن) است. همچنین می‌توانید هنگام بیرون رفتن از خانه، لباس‌های محافظ بپوشید تا از آسیب‌های اشعه فرابنفش جلوگیری کنید. برای مصون ماندن از سوختگی‌های آینده، عاقلانه است که هر ۲ ساعت یک‌بار وقتی در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۶. پوشیدن کفش پاشنه بلند به‌صورت روزانه

کفش پاشنه بلند ممکن است چند اینچ به قد شما اضافه کنند، اما پوشیدن آن‌ها برای مدت طولانی ممکن است (به معنای واقعی و مجازی) برای بدن شما مضر باشد. یک مطالعه نشان داد زنانی که کفش‌های پاشنه بلند را به‌صورت روزانه می‌پوشند، کیفیت زندگی‌شان از نظر سلامتی پاها ضعیف‌تر است. محدودکردن مدت‌زمان استفاده از این نوع کفش‌ها می‌تواند به شما کمک کند از عواقب احتمالی آن جلوگیری کنید:

آسیب‌های مچ پا که ممکن است به دلیل گام اشتباه و ازدست‌دادن تعادل ایجاد شود

شکستگی ناشی از فشار بیش از حد روی پاشنه پا

آرتروز زانو، ناشی از کشیدگی مفاصل

بدشکلی‌های پا و انگشتان پا (با نام مستعار بونیون) در موارد شدید

مشکلات کمر که به‌خاطر پوشیدن کفش پاشنه بلند و تغییر موقعیت ستون فقرات ایجاد می‌شود

درد و تورم

۷. خیلی سریع غذا خوردن

 در این دنیای پرشتاب، تمایل داریم در همه چیز عجله کنیم؛ از جمله زمان صرف غذا. با ای حال این کار مضر است و ممکن است به افزایش وزن منجر شود. طبق یک مطالعه، ۶۰ درصد از کودکانی که به‌سرعت وعده‌های غذایی خود را می‌خورند، پرخوری نیز دارند. در همین حال، یک گروه تحقیقاتی پی برد افرادی که سریع غذا می‌خورند، در خطر چاقی دور کمر، افزایش فشارخون و قند و چربی خون بالا قرار دارند.

کسانی که سریع غذا می‌خورند، لقمه‌های بزرگ‌تری می‌خورند و کمتر می‌جوند که می‌تواند منجر به هضم ضعیف شود. از سوی دیگر، آهسته غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند از وعده غذایی خود احساس رضایت بیشتری داشته باشید و به شما امکان می‌دهد غذای خود را بادقت بیشتری بجوید. یک پژوهش قدیمی اشاره کرده است که کنترلِ سرعت ِغذا خوردن می‌تواند در تنظیم وزن و پیشگیری از چاقی مؤثر باشد.

۸. انتخاب غذای کم‌چرب یا محصولاتی که «سالم به نظر می‌رسند»

اگر محصولی کم‌چرب یا فاقد گلوتن است دلیل نمی‌شود که برای سلامتی شما خوب باشد. گاهی اوقات، ممکن است این غذاهای فرآوری شده نسبت به مشابه غیر رژیمی خود، حاوی قند بیشتری باشند.  چند نمونه از این محصولات «کم‌چرب» (اما نه واقعاً سالم‌تر) غلات شیرین صبحانه، قهوه طعم‌دار، و ماست‌ها هستند و خوردن این غذاهای غنی از قند می‌تواند باعث گرسنگی مفرط، افزایش وزن و برخی بیماری‌ها شود.

برای اینکه گولِ چنین محصولاتی را نخورید، قسمت «حقایق غذایی» بسته‌بندی را بررسی کنید و آن را با محصولات مشابه برندهای دیگر مقایسه کنید. مصرف سبزیجات، مقدار کمی کربوهیدرات و گوشت یا پروتئین گیاهی کافی، گزینه‌ای مناسب برای یک وعده غذایی متعادل است که کالری زیادی ندارد.

۹. کندن موهای بینی

کندن موهای بینی 

رشته‌های ریز داخل بینی بخشی از سیستم دفاعی بدن شما هستند - این رشته‌ها به جلوگیری از ورود گردوغبار، مواد آلرژی‌زا، حشرات و سایر چیزها به ریه‌ها کمک می‌کنند. جدای از مباحث زیبایی‌شناسی، ازبین‌بردن موهای بینی هیچ مزیتی ندارد و کندن آنها حتی می‌تواند باعث تحریک و عفونت شود. این کار حتی ممکن است باعث موی درون روییده (هنگامی‌که سر مو به درون‌پوست فرو می‌رود) شود که همراه با درد و خارش است.

بعلاوه، بینی بخشی از ناحیه مثلثی صورت ما است که از طریق عروق خونی مختلف به جمجمه متصل است؛ لذا منطقه بسیار حساسی است، زیرا عفونت‌ها به‌راحتی گسترش می‌یابند و می‌توانند به‌سرعت وضعیت را وخیم کنند.

اگر واقعاً می‌خواهید از شر موهای کوچکی که ممکن است از بینی‌تان بیرون بزنند خلاص شوید، به‌جای بیرون کشیدن آن‌ها با موچین، از قیچی کوتاه کننده برای کوتاه‌کردن آن‌ها استفاده کنید.

کدام‌یک از موارد بالا که در ظاهر بی‌ضرر به نظر می‌آیند اما در حقیقت مضر هستند، شما را شگفت‌زده کرد؟ آیا عادتی قدیمی و شخصی دارید که ترک کردن آن برایتان سخت است؟

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است