لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

با این پاک کننده های طبیعی هر سطح رنگی را تمیز کن!

تاریخ انتشار : 1401/03/30نویسنده: مسعود سلجوقیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 470

حذف یا پاک کردن رنگ از هر نوع سطحی کار آسانی نیست. هر سطحی رنگ متفاوتی می‌‌گیرد و هر نوع رنگی واکنش متفاوتی نسبت به سطوح نشان می‌‌دهد. حذف رنگ از روی وسایل و سطوح به کمی مطالعه و معمولاً مقداری زحمت نیاز دارد.

برای سال‌ها، اکثر نقاشان حرفه‌ای و افرادی که خودشان کارهای خود را انجام داده و از شعار (خودت – انجام – بده) پیروی می‌‌کنند، به پاک‌کننده‌های رنگ مبتنی بر مواد شیمیایی متکی بودند. با این‌‌که این مواد می‌‌توانند اثربخشی خوبی داشته باشند، بسیاری از آن‌ها برای انسان و محیط‌زیست نیز بسیار سمی هستند. استفاده‌‌ی نادرست از استریپرهای شیمیایی می‌‌تواند به سیستم تنفسی، مغز، سیستم عصبی و پوست آسیب برساند.

یکی از بدترین مواد شیمیایی و کشنده‌‌ی بالقوه در پاک‌کننده‌های رنگ، متیلن کلرید است. بااینکه فروشگاه‌‌های بزرگ لوازم‌خانگی محصولاتی را که حاوی این ماده شیمیایی هستند از قفسه‌‌های خود دور ریخته‌اند، اما هنوز هم به‌راحتی در دسترس‌اند.

قبل‌‌از اینکه به کار پاک کردن رنگ بپردازید، زمانی را صرف خواندن برچسب‌‌های رنگ برند‌‌های تجاری کنید. علاوه‌‌بر متیلن کلراید، مواد فعالی که به‌طور بالقوه برای سلامتی شما خطرناک هستند عبارت‌اند از: تولوئن، متانول و استون.

پاک‌کننده‌های رنگ کمترسمی نیز در بازار وجود دارند. اگر انتخاب می‌کنید که از یک‌لایه بردار مبتنی بر مواد شیمیایی استفاده کنید، فرمول خمیری را انتخاب کنید که فرار بوده و خاصیت سمی کمتری داشته باشد. زیرا بخار کمتری نسبت به فرمول مایع تولید می‌کند. دستورالعمل‌‌ها را به‌دقت بخوانید و همیشه از وسایل محافظ شامل عینک ایمنی، دستکش و ماسک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:   پاک کردن رنگ از روی کفپوش چوبی

ژل پاک‌‌کننده رنگ‌بر پایه سویا

پاک‌کننده‌های رنگ‌بر پایه سویا حاوی متیل سویات، یک متیل استر تقطیرشده از روغن سویا هستند. این حل‌‌کننده‌‌ی مبتنی بر سویا نسبت به محصولات نفتی بسیار پایدارتر و سازگارتر با محیط‌زیست است. این ترکیبات آلی فرار (VOCs) کم، اشتعال‌پذیری کمی دارد و مواد شیمیایی مخرب لایه ازن را در ترکیب خود ندارد.

ژل‌های مبتنی بر سویا که برای استفاده روی چوب، بتن و فلز بی‌خطر هستند، مؤثریت بالایی دارند. اما، برداشتن رنگ از روی سطح توسط آن‌ها کمی بیشتر زمان می‌‌برد. این محصول با قلم‌موی اجرا می‌‌شود و می‌‌تواند برای چند ساعت روی سطح رنگ قرار گیرد بدون اینکه نگران تبخیر و چکه کردن آن باشید. هر چه یک رقیق‌‌کننده‌‌ی بر پایه سویا بیشتر روی رنگ باقی بماند، حذف نهایی آسان‌‌تر خواهد بود.

پاک‌‌کننده‌‌های رنگ‌بر پایه مرکبات

پاک‌‌کننده‌‌های رنگ مبتنی بر مرکبات حاوی ترپن‌‌ها، ترکیبات آلی مشتق شده از گیاهان-معمولاً پرتقال هستند. نمونه‌‌ی دیگری از ترپن مورداستفاده در حذف رنگ سقز تولیدشده از رزین کاج است.

پاک‌‌کننده‌‌های مبتنی بر مرکبات معمولاً دارای بوی پرتقال یا مرکبات هستند و مانند ژل‌های مبتنی بر سویا، نسبت به مواد شیمیایی قوی در از بین بردن رنگ کند تر عمل می‌‌کنند. استفاده از آن‌ها بر روی هر سطح رنگ‌شده‌ای ایمن است. درحالی‌که این استریپرها تخریب پذیر هستند، اما همچنان حاوی برخی مواد شیمیایی مضر هستند و باید بعد از استفاده به‌درستی دور ریخته شوند.

حذف رنگ به‌صورت دستی

نادیده گرفتن هر نوع پاک‌‌کننده‌‌ی رنگ، ممکن است غیر سمی‌ترین و ایمن‌‌ترین روش برای حذف رنگ به نظر برسد. متأسفانه، هنوز هم خطراتی از خودرنگ، به‌خصوص رنگ سربی موجود در خانه‌‌های قدیمی وجود دارد. اگر می‌‌خواهید رنگ را به‌صورت دستی پاک‌کنید، همیشه از ماسک، عینک ایمنی و سایر وسایل محافظ استفاده کنید.

چندین روش وجود دارد که می‌‌توانید برای پاک کردن دستی رنگ از آن‌ها استفاده کنید.

خراش دادن رنگ: استفاده از وسیله‌‌ی خراش دهنده‌ی رنگ پلاستیکی یا فلزی در از بین ‌‌بردن رنگ مؤثر است. اما برای جلوگیری از آسیب رساندن به سطح زیر رنگ باید با دقت استفاده شود.

از وسیله‌‌ی حرارتی استفاده کنید: از وسیله‌‌ی حرارتی می‌‌توان برای شل کردن رنگ تا جایی استفاده کرد که درنهایت رنگ حباب بزند و تراشیدن را آسان‌‌تر کند.

استفاده از سمباده: استفاده از سمباده‌‌ی برقی یا پاک کردن دستی رنگ با سمباده نیاز به صبر و البته مهارت دارد. مراقب باشید که خیلی عمیق سمباده نزنید در غیر این صورت سطوح برای همیشه خراب می‌‌شوند.

نحوه‌‌ی پاک کردن رنگ از روی فلز

اگر وسایل فلزی کوچکی دارید که بارنگ پوشانده شده یا روی آن‌‌ها رنگ پاشیده شده است، مانند درب، کابینت، مبلمان یا روکش بیرونی وسایل، استفاده از جوش‌شیرین و آب جوش می‌‌تواند حذف رنگ را تسهیل کند. هنگامی‌که اجسام گرم می‌‌شوند، فلز و رنگ با سرعت‌‌های مختلفی منبسط می‌‌شوند که این موضوع باعث گسستگی در پیوند میان آن‌ها می‌‌گردد.

برای پاک کردن رنگ از قابلمه‌‌ی‌‌ بزرگی استفاده کنید که دیگر برای پخت‌وپز استفاده نمی‌‌شود.

آنچه نیاز دارید

لوازم و ابزار موردنیاز برای پاک کردن رنگ از روی فلزات، مواردی هستند که در اکثر خانه‌‌ها یافت می‌شوند:

آب

جوش‌شیرین

دستمال توالت

تابه بزرگ

انبر برس موی سفت

 وسیله‌‌ی خراش دهنده‌ی قابل‌انعطاف

محلول تمیز‌‌کننده را مخلوط‌کنید. حداقل یک لیتر آب یا به‌اندازه‌ای که روی وسایل فلزی رنگ‌شده را کاملاً بپوشاند داخل قابلمه بریزید و یک‌چهارم فنجان جوش‌شیرین به آن اضافه کنید.

 وسیله‌‌ ی خراش دهنده‌ ی قابل‌انعطاف 

آب را گرم‌کنید و وسیله‌‌ی رنگ‌‌شده‌‌ای که قصد دارید آن را تمیز کنید را اضافه کنید. اجازه دهید آب کاملاً بجوشد. سپس، با استفاده از انبر، وسایل رنگ‌‌شده را اضافه کنید و مطمئن شوید که روی‌هم قرار نگرفته و یا با کناره‌‌های تابه تماس نداشته باشند. حرارت را کم کنید و اجازه دهید وسایل حداقل 15 دقیقه در آب جوش باقی بمانند.

از روی حرارت بردارید. از انبر برای جدا کردن وسایل داغ استفاده کنید تا روی حوله‌‌های یک‌بارمصرف یا روزنامه خنک شوند.

رنگ اضافی را خراش دهید. هنگامی‌که آن‌ها به‌اندازه کافی خنک شدند، از یک مسواک قدیمی یا برس با موهای سفت برای پاک کردن رنگ باقی‌مانده استفاده کنید. ممکن است لازم باشد این فرآیند را با یک آب تازه و جوش‌شیرین مجدداً تکرار کنید.

تمیز کردن رنگ از روی وسایل پلاستیکی سخت

پاک کردن رنگ از روی وسایل پلاستیکی سخت، شبیه پاک کردن رنگ از روی اجسام فلزی است. برای وسایل پلاستیکی سخت مانند پوشش خروجی که بارنگ پوشانده شده‌اند، مخلوط آب و جوش‌شیرین را به جوش آورده و سپس از روی حرارت بردارید. وسایل پلاستیکی را اضافه کنید اما اجازه دهید فقط پنج دقیقه خیس بخورند. آن را از آب خارج کرده و به‌آرامی باقیمانده‌‌ی رنگ را با یک سوهان قابل‌انعطاف پاک‌کنید.

 


نزدیکترین و بهترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است