لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

همه چیز درباره روغن جوجوبا

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1400/10/05نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 256

احتمالاً اسم روغن جوجوبا را روی محصولات مراقبت از پوست و مو زیاد دیده‌اید. تأکید این محصولات بر این روغن، بی دلیل نیست. روغن جوجوبا کلید طلایی مراقبت از مو است. بافت یکدست و چرب آن باعث آبرسانی و تقویت ساقه موها می‌شود و برای موهای خشک و آسیب‌دیده بسیار مفید است. نکته جالب درمورد این روغن، مناسب بودن آن برای انواع مو است. در این مقاله قصد داریم به معرفی روغن جوجوبا و خواص آن بپردازیم.

 مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

  • روغن جوجوبا چیست؟
  • فواید روغن جوجوبا برای مو؛ علم یا شایعه؟!
  • ویتامین‌ها و مواد مغذی روغن جوجوبا چگونه به تقویت مو کمک می‌کنند؟
  • عوارض جانبی مصرف روغن جوجوبا
  • نحوه استفاده از روغن جوجو با برای مو

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا یک روغن شفاف و بدون بو است و از دانه‌های خرد شده بوته جوجوبا به دست می‌آید. جوجوبا اغلب در بیابان‌های آمریکای جنوب غربی و مکزیک رشد می‌کند. این روغن نوعی موم مایع بوده و حاوی اسیدهای چرب و استرهای الکلی زنجیره بلند است. روغن جوجوبا باعث کاهش علائم پیری زودرس، بهبود چروک‌ها و سوختگی‌ها می‌شود و با عفونت‌های قارچی مبارزه می‌کند. از جمله مواد مفید موجود در روغن جوجوبا ویتامین E، اسید لینوئیک و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که به تقویت، لطافت و براق شدن موها کمک می‌کند.

فواید روغن جوجوبا برای مو؛ علم یا شایعه؟!

همان طور که اشاره کردیم، روغن جوجوبا حاوی اسیدهای چرب و مواد مغذی بسیاری است؛ اما آیا مفید بودن این مواد برای مو حقیقت دارد یا تنها یک حقه تجاری و استفاده از اسم جوجوبا است؟! کدام یک از خواص جوجوبا برای مو، واقعی و کدام یک شایعه است؟ در این قسمت به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و شما را با فواید حقیقی جوجوبا آشنا می‌کنیم.

نرم‌کننده طبیعی

روغن جوجوبا مانند سبوم‌های طبیعی تولید شده در بدن انسان است. سبوم، ماده‌ای است که از غدد سبابه ترشح می‌شود. این غدد در سرتاسر پوست بدن (به جز پوست کف دست و پا) وجود دارند و با ترشح سبوم یا چربی، از پوست بدن محافظت می‌کنند. روغن جوجوبا دارای استرهایی مشابه سبوم است و به ترمیم آسیب‌ها، آبرسانی و نرم شدن مو کمک می‌کند.

درمان خشکی پوست سر با روغن جوجوبا

از آنجا که روغن جوجوبا حاوی ترکیباتی مشابه سبوم است، به ترمیم آسیب‌های ناشی از خشکی پوست سر و تأمین رطوبت مورد نیاز آن کمک می‌کند. به علاوه روغن جوجوبا برای تسکین بیماری‌هایی مانند اگزما و پسوریازیس که باعث خشکی سر می‌شوند، مفید است و باعث تحریک رشد مو می‌شود.

خاصیت پاک‌کنندگی و ضد آکنه بودن روغن جوجوبا

روغن جوجوبا به از بین بردن سبوم اضافی که باعث مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد آکنه می‌شود، کمک می‌کند؛ بنابراین در عین حال که از خاصیت ترمیم‌کنندگی برخوردار است، به تمیز شدن پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه هم کمک می‌کند. همچنین اگر موهای شما شوره دارند یا روی پوست سر خود آکنه دارید، از روغن جوجوبا برای ترمیم پوست سر خود و درمان این مشکلات استفاده کنید. در بسیاری از محصولات مراقبت از مو که برای مقابله با شوره تولید می‌شوند، از روغن جوجوبا استفاده شده است؛ زیرا روغن جوجوبا به تعادل PH پوست سر کمک می‌کند.

گره بازکن طبیعی

به جای استفاده از اسپری‌های گره بازکن که حاوی مواد شیمیایی است، از روغن جوجوبا برای باز کردن گره موهای خود استفاده کنید. اغلب اسپری‌های گره بازکن باعث ایجاد موخوره و خشکی ساقه‌ها می‌شوند. در واقع با استفاده از این محصولات، برای باز کردن یک گره از موهای خود، مشکلات شدیدتری ایجاد می‌کنید و موهای خود را به دردسر می‌اندازید! محصولات شیمیایی را کنار بگذارید و گره‌ها را با روغن جوجوبا باز کنید.

استفاده از روغن برای ساقه مو

تحریک رشد مو با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای برخی از افراد باعث افزایش رشد مو می‌شود. طبق یکی از مطالعات انجام شده، ماساژ دادن روغن جوجوبا روی پوست سر به همراه یکی از اسانس‌های روغنی (مانند رزماری یا اسطوخودوس) باعث تحریک رشد مو می‌شود. گرچه در این مطالعه بسیاری از افراد از این روش نتیجه گرفتند، اما هنوز دلایل علمی کافی مبنی بر این که روغن جوجوبا باعث تحریک رشد مو می‌شود، وجود ندارد.

خواص ضد التهاب و ضد میکروبی روغن جوجوبا

روغن جوجوبا دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد قارچی است و از انتشار آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا در سطح پوست سر جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که پوست سر، محیطی مستعد برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها است؛ بنابراین استفاده از محصولات مناسب برای مراقبت از آن ضروری است.

سرشار از مواد مغذی

روغن جوجوبا حاوی ویتامین‌های E، A و (اسیدهای چرب مغذی)، اسکوالن، الکل‌های اشباع و غیر اشباع، استرها و ... است. اسکوالن موجود در این روغن از پوست سر و موها محافظت می‌کند. علاوه بر این، ویتامین‌های موجود در روغن جوجوبا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند و از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که باعث بروز پیری می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد مغذی روغن جوجوبا چگونه به تقویت مو کمک می‌کنند؟

روغن جوجوبا حاوی اشکال طبیعی ویتامین E است. در ادامه برخی از خواص ویتامین E موجود در روغن جوجوبا را مشاهده می‌کنید:

  • جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به موها
  • آبرسانی و حفظ رطوبت موها
  • متعادل سازی تولید سبوم پوست سر
  • تنظیم PH پوست سر
  • نرم کنندگی موها
  • بهبود گردش خون و تحریک رشد مو
  • افزایش تولید کلاژن و بهبود انعطاف‌پذیری مو

یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در روغن جوجوبا، ویتامین A است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و از آسیب و ریزش مو ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. رتینوئید یکی از مشتقات ویتامین A است که به تسکین و درمان بیماری‌هایی مانند آلوپسی آره آتا و آلوپسی آندروژنیک کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف موضعی روغن جوجوبا روی پوست سر نیز به پیشگیری و درمان این بیماری‌ها نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید8 مزیت فوق‌العاده روغن گریپ فروت + نحوه تهیه آن در خانه
 

روغن زدن به مو

عوارض جانبی مصرف روغن جوجوبا

گرچه روغن جوجوبا یک روغن بدون خطر محسوب می‌شود و عوارض جانبی چندانی ندارد؛ اما مصرف موضعی بیش از حد آن در برخی افراد باعث درماتیت تماسی می‌شود. برای بررسی حساسیت خود به این روغن، مقداری از این روغن را به پشت گردن یا پشت بازو بمالید. در صورت مشاهده سوزش، قرمزی، خارش یا سایر واکنش‌های آلرژیک، از مصرف روغن جوجوبا روی پوست سر، صورت یا بدن خودداری کنید. همچنین از مصرف خوراکی روغن جوجوبا پرهیز کنید. این روغن حاوی اروسیک‌اسید است که خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌هد.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای مو

برای استفاده از این روغن، روش‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

روغن تراپی

تحقیقات نشان می‌دهد ماساژ پوست سر همراه با روغن تراپی باعث تحریک رشد مو می‌شود. روغن جوجوبا را به تنهایی یا به همراه 2 قاشق غذاخوری از یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون) کمی گرم کنید. دقت کنید که روغن بیش از حد داغ نشود. سپس آن را روی پوست سر ماساژ دهید. پس از 2 الی 3 ساعت موها را با شامپو شستشو دهید.

همراه با شامپو

یکی دیگر از روش‌های استفاده از روغن جوجوبا، افزودن چند قطره از آن به شامپو یا نرم‌کننده خود است. البته نباید آن را به بطری شامپوی خود اضافه کنید؛ بلکه باید روغن جوجوبا را تنها به میزان شامپویی که در هر بار استفاده می‌کنید، اضافه و مخلوط کنید.

استفاده به عنوان ماسک مو

با مخلوط کردن روغن جوجوبا با مواد دیگری مانند عسل، روغن زیتون، آووکادو، تخم مرغ و بلغور جو دوسر، می‌توانید یک ماسک موی خانگی داشته باشید که برای درمان خشکی مو و ترمیم آن عالی است.

استفاده مستقیم

روغن جوجوبا را به تنهایی به پوست سر و ساقه موها بمالید و به خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن به مدت 30 دقیقه الی 1 ساعت روی موها بماند، سپس موها را با شامپو شستشو دهید.

خلاصه مطالب

توجه داشته باشید که روغن جوجوبا به طور کلی ضد حساسیت است و خطری برای پوست ندارد. با این حال اگر پوست بدن و سر شما حساس است، حتماً پیش از استفاده، تست حساسیت را به روشی که گفتیم انجام دهید و در صورت مشاهده التهاب، از مصرف آن خودداری کنید. روش‌های توصیه شده در این مقاله را به طور مستمر دنبال کنید تا از فواید روغن جوجوبا برای مو بهره‌مند شوید.


بهترین پزشک طب سنتی را در بیزاَپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است