لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

راهنمای پاک کردن رنگ از روی چوب

تاریخ انتشار : 1401/04/02نویسنده: مرضیه درگاهیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 801

آیا وسایل چوبی یا مبلمان رنگ شده‌ای دارید که بخواهید بازسازی کنید؟ اگر می‌خواهید کار درست و حسابی انجام بدهید، اول از همه باید رنگ قدیمی را از روی چوب پاک کنید. درحالیکه می‌توانید برای برداشتن رنگ از سمباده استفاده کنید، ممکن است در صورتیکه آشنایی کافی با نحوه‌ی درست سمباده کشیدن نداشته باشید، پرداخت ناهمواری داشته باشید و موجب آسیب به چوب شوید. این کار هم‌چنین یک کار فوق‌العاده فشرده و پر از گرد و خاک است. بعلاوه، اگر فکر می‌کنید ممکن است داخل رنگ سرب وجود داشته باشد، برای حفظ سلامتی خود روی چوب سمباده نکشید.

بیشتر بخوانید:  بهترین رنگ برای طراحی منزل کدام است؟

خوشبختانه، با استفاده از رنگبر هم می‌توانید این کار را انجام بدهید، در واقع یک ترکیب شیمیایی است که رنگ را نرم می‌کند و خراشیدن چوب را آسان‌تر می‌کند. درحالیکه رنگبر به خاطر سطح زبر و خشنش بدنام است، نسخه‌های جدید این ترکیبات برخی از عناصر اسیدی‌تر را حذف کرده‌اند. درحقیقت، حتی در حال حاضر ممکن است که رنگبری را بخرید که در ترکیباتشان مواد طبیعی دارند. تهیه محصولات طبیعی نسبت به نسخه‌های دیگر کمی طول می‌کشد، بنابراین تصمیم شما به این برمی‌گردد که چقدر به محیط زیست اهمیت می‌دهید و چقدر زمان برای انجام کار نیاز دارید.

ما در پروژه خودمان تصمیم گرفتیم برای بازگردانندن درب شیر قدیمی به حالت اولیه‌ش ‌از رنگبر معمولی استفاده کنیم. برای اینکه یاد بگیرید چطور خیلی راحت در چند مرحله رنگ را از چوب بردارید، در ادامه با ما باشید. در ضمن، برای تسریع روند و توجه به نکات ایمنی مهم باید حواستان به چند موضوع باشد.

قبل از شروع کار، حتما از دستکش، عینک ایمنی، پیش بند و لباس محافظ استفاده کنید. برای انجام این کار به هیچ عنوان کفش جلو باز یا شلوارک نپوشید. حتماً در جایی باشید که تهویه خوبی دارد.

به چه لوازمی نیاز دارید؟

لوازم/تجهیزات:

چاقوی بتونه فلزی

لباس کهنه

دستکش

عینک محافظ چشم

دستگاه تهویه

پیش‌بند

مواد:

انتخاب پاک‌کننده رنگ

لیگرویین یا آب

سیم ظرفشویی

کاغذ سمباده

دستورالعمل‌ها:

از رنگبر استفاده کنید

اول از همه، مطابق با دستورالعمل سازنده از رنگبر استفاده کنید. اکثر محصولات به شما توصیه می‌کنند که با یک قلم‌مو به صورت ضربه‌ای رنگبر را روی سطح بکشید. به خاطر داشته باشید، هر چه لایه نازکتر باشد، رنگبر بهتر عمل خواهد کرد. در این مرحله کوتاهی نکنید.

اگر از رنگبر سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کنید که خیلی قوی نیست، یا برای پاک‌کردن تناژی از لایه‌های رنگ دارد، پس از استفاده از اولین پوشش، کل قطعه را در بسته‌بندی پلاستیکی بپیچید. سپس، به مدت 15 تا 24 ساعت صبر کنید تا رنگ کم‌کم از روی جسم بلند شود. ما تغییرات را در کمتر از 20 دقیقه دیدیم.

صبر کنید تا رنگ حباب شکل شود

به محض اینکه سطح رنگ شروع به حباب زدن کرد، اولین لایه رنگ شما آماده برداشتن است. اگر روی چوبتان بسته‌بندی پلاستیکی دارید، برای اینکه ببینید رنگ قابل برداشتن است، به آرامی گوشه کار را جدا کنید.

هر کاری می‌کنید، خیلی زیاد نگذارید روی چوب رنگبر باقی بماند و آن را رنگ کنید. اگر رنگبر و رنگ خشک شدند، آنها روی چوب سفت می‌شوند و به سختی می‌توانید آن را از روی چوب بردارید. بهتر است هنگام کَندن دستتان مرطوب باشد.

با چاقوی بتونه فلزی سطح را خراش دهید

با کمک یک چاقو بتونه فلزی لایه‌های رنگ را از سطح چوب بردارید. دقت کنید خیلی این کار را با خشونت زیاد انجام ندهید زیرا ممکن است چوب را هم بتراشید. در اکثر موارد، کل رنگ دفعه اول از سطح چوب کنده نمی‌شود و خب اشکالی هم ندارد. با اجبار این کار را انجام ندهید. فقط کافی است رنگ را از روی سطح چوب بتراشید تا به راحتی بلند شود.

اگر دارید از رنگبر قوی استفاده می‌کنید، هرگز از چاقوی بتونه پلاستیکی استفاده نکنید، به خاطر اینکه رنگبر ممکن است پلاستیک را ذوب کند.

در صورت لزوم یکبار دیگر از رنگبر استفاده کنید 

در صورت لزوم یکبار دیگر از رنگبر استفاده کنید

ممکن است قبل از اینکه تمام رنگ برداشته شود احتیاج باشد سه تا چهار پوشش رنگبر اضافه کنید یا برعکس سه تا چهار پوشش رنگبر را بردارید. این کار خیلی زیاد به این بستگی دارد که چند لایه رنگ روی چوب است و چه نوع رنگ و رنگبری استفاده شده‌ است. 

با لیگرویین تمیز کنید

به محض اینکه رنگ را از روی چوب برداشتید، بقیه رنگبر را با استفاده از لیگرویین و پارچه تمیز کنید. برخی از رنگبرهای سازگار با محیط‌زیست در راهنمای خود به جای لیگرویین به شما پیشنهاد می‌کنند که از آب استفاده کنید. دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید، اما حواستان باشد که آب می‌تواند باعث بازشدن بافت چوب شود.

در قسمت‌هایی که هنوز رنگ چسبیده است از سیم ظرفشویی استفاده کنید

پس از اینکه قسمت زیادی از رنگبر را با لیگرویین و پارچه تمیز کردیم، یک تکه نازک سیم ظرفشویی که آغشته به لیگرویین شده بود، برداشتیم تا قسمت‌های داخل چوب را هم خیلی خوب تمیز کنیم. در مقایسه با پارچه، در این مرحله بیشتر توانستیم رنگ و لکه را از روی چوب برداریم.

در قسمت‌ هایی که هنوز رنگ چسبیده است از سیم ظرفشویی استفاده کنید 

چوب را برای پرداخت مجدد آماده کنید

به محض اینکه تا جای ممکن  توانستیم رنگ را از چوب برداشتیم، وقتش است چوب را برای پرداخت مجدد آماده کنیم. لذا، تصمیم گرفتیم به چوب مقداری رقیق‌کننده رنگ بزنیم. به محض اینکه خشک شد، برای نرم شدن لبه‌ها چوب را کمی سمباده کشیدم و سپس چوب آماده پرداخت مجدد بود و ظاهری کاملاً جدید به خود گرفت.

چوب را برای پرداخت مجدد آماده کنید

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است