لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

بیماری‌ های شایع گوش در سگ‌ ها

دسته بندی :حیوانات خانگی
تاریخ انتشار : 1400/11/09نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 6716

مشکلات متعددی در ارتباط با گوش وجود دارد که می‌تواند سگ‌ها را درگیر کند. عفونت گوش در آن‌ها به ویژه شایع است، اما مشکلات دیگری مانند آسیب یا ناشنوایی نیز ممکن است رخ دهد. به عنوان صاحب سگ، با یادگیری نحوه تشخیص زودهنگام چالش‌ها، می‌توانید از بیماری‌های رایج در گوش او جلوگیری کنید. تمیز کردن منظم گوش یکی از اقدامات توصیه شده است. مراجعه به دامپزشک برای معاینات معمول سلامتی نیز می‌تواند به تشخیص بیماری‌ها قبل از وخیم شدن آن‌ها کمک کند. بیشتر مشکلات گوش باعث خارش یا درد در آن می‌شود. همچنین ممکن است باعث قرمزی، ایجاد بو یا ترشحات در آن شود. برخی از سگ‌ها هنگام احساس اذیت در گوش، سر خود را تکان می‌دهند و یا آن را در حالت کج نگه می‌دارند. مهم است که در مواجهه با اولین علائم مشکلات گوش در او با دامپزشک تماس بگیرید.

سگ کوچک مشکی

6 بیماری شایع گوش در سگ‌ها

1. عفونت گوش

عفونت‌ها از جمله شایع‌ترین مشکلات گوش در سگ‌ها، به ویژه در نژاد‌های گوش بلند، به شمار می‌آیند. عفونت گوش، اوتیت خارجی نامیده می‌شود؛ واژه‌ای که به معنی التهاب مجرای بیرونی (خارج از پرده گوش) است. عفونت معمولاً در اثر رشد بیش از حد مخمر یا باکتری ایجاد می‌شود. این رشد ممکن است در درجه دوم التهاب در گوش ایجاد شود که با حساسیت یا سوزش گوش شروع می‌شود.

عفونت گوش در سگ می‌تواند یک یا هر دو گوش آن‌ها را درگیر کند. علائم آن شامل خارش و خاراندن، تکان دادن سر، بوی بد، قرمزی پوست در آن قسمت، بقایای اضافی یا ترشح در مجرای آن است. اکثر عفونت‌ها بدون درمان پزشکی بدتر شده و منجر به آسیب دائمی بافت یا حتی ناشنوایی کامل می‌شوند.

2. هماتوم شنوایی در سگ‌‌ها

هماتوم گوش یک کیسه پر از خون را روی لاله گوش (pinna) ایجاد می‌کند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که رگ خونی در ناحیه ساق پا می‌ترکد و تا زمانی که فضای زیر پوست پر نشود، خونریزی می‌کند. این ضربه به عروق خونی اغلب در اثر تکان دادن بیش از حد سر ایجاد می‌شود. اکثر سگ‌های مبتلا به هماتوم شنوایی ابتدا دچار عفونت گوش شده بودند که باعث شده سر آن‌ها بیش از حد تکان بخورد. با این حال، سایر آسیب‌های گوش نیز می‌توانند باعث این بیماری شوند.

بسیاری از هماتوم‌ها را می‌توان به راحتی در لاله گوش مشاهده و احساس کرد. در این حالت آن قسمت که دچار هماتوم شده است به بخشی نرم و گرم تبدیل می‌شود و احساس وجود مایعات را در آن به شما می‌دهد. این ناحیه ممکن است دردناک باشد. در داخل گوش، شاید علائم عفونت را مشاهده کنید. اکثر آن‌ها باید توسط دامپزشک تخلیه و با دارو درمان شوند. برخی نیاز به مداخله جراحی دارند. هماتوم‌های مکرر می‌توانند باعث ایجاد زخم اضافی شوند که باعث می‌شود پرده گوش با ظاهر غیر‌طبیعی بهبود یابد.

بیشتر بخوانیددانستنی‌های جالب درباره رفتارهای عجیب سگ
 

سگ قهوه‌ای

3. کنه گوش سگ

کنه‌‌ها انگل‌های میکروسکوپی هستند که از خون میزبان خود تغذیه می‌کنند. آن‌ها در بین حیوانات مسری هستند اما برای انسان‌ها قابل انتقال نیستند. فقط چند نیش کنه باعث خارش و التهاب مجرای گوش می‌شود. در مدت کوتاهی، گوش می‌تواند قرمز شود. این قضیه می‌تواند منجر به عفونت ثانویه گوش شود. اگر دامپزشک شما به کنه گوش مشکوک است، اولین قدم این است که با پنبه داخل گوش را پاک کنید که البته بهتر است این کار را به خود او بسپارید و سپس با تجزیه و تحلیل میکروسکوپی به دنبال وجود کنه یا تخمک آن‌ها باشید. کنه گوش معمولاً با داروهای موضعی موجود از دامپزشک درمان می‌شود. همه حیوانات خانه باید از نظر کنه گوش بررسی شوند و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند؛ در غیر این صورت، حیوانات ممکن است به انتقال کنه‌ها بین خود ادامه دهند.

4. ضربه به گوش

آسیب گوش می‌تواند پس از برخورد سگ با اتومبیل، حمله و یا درگیری با حیوان دیگر، زمین خوردن، خراشیده شدن یا بریدن توسط شیء دیگری رخ دهد. همچنین می‌تواند روی کانال خارجی یا فقط پرده گوش اثر بگذارد. ضروری است که سگ خود را پس از هر نوع ضربه به دامپزشک ببرید تا از سلامتی او مطمئن شوید. اگر او دچار آسیب گوش شده باشد، شاید ضربه به سر نیز وجود داشته باشد. دامپزشک شما یک معاینه کامل انجام داده و احتمالاً آزمایش‌های تشخیصی را برای تعیین میزان آسیب‌ها انجام می‌دهد. ممکن است در برخی موارد جراحی لازم باشد.

5. وجود جسم خارجی در گوش سگ

ممکن است سگ شما یک جسم خارجی را در مجرای گوش یا پوست و موی اطراف گوش خود قرار دهد. دلیل‌های متداول شامل ریشه چمن و سایر دانه‌های خاردار از گیاهانی مانند دم روباهی (نوعی علف که خوشه‌هایی مانند دم روباه دارد) است. وقتی سگی از میان جنگل یا علف‌ها بلند می‌شود، این اشیاء می‌توانند خیلی راحت به پوست او بچسبند. آن‌ها در نهایت می‌توانند در زیر پوست فرو رفته و منجر به التهاب و عفونت در بدن یا گوش او شوند. سایر مواد گیاهی یا حتی اقلام کوچک ساخته دست بشر نیز ممکن است به اجسام خارجی در داخل یا اطراف گوش تبدیل شوند.

اگر یک شیء کوچک را در پوست یا موی او پیدا کرده‌اید، از دستکش برای بیرون آوردن آن استفاده کنید. برس یا شانه شاید کمک کند. با این حال، اگر پوست بسیار قرمز، متورم یا زخمی به نظر می‌رسد، بهتر است این کار را به یک متخصص دامپزشک بسپارید تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری کنید. اگر جسم خارجی در مجرای گوش قرار گرفته یا در زیر پوست فرو رفته باشد، شاید جراحی یا اتوسکوپی لازم باشد.

سگ بیمار روی مبل

6. ناشنوایی

برخی از سگ‌ها به دلیل نقایص مادرزادی یا شرایط ارثی، ناشنوا متولد می‌شوند. سگ‌های دیگر معمولا با افزایش سن به تدریج ناشنوا می‌شوند یا قدرت شنوایی آنها کم می‌شود؛ با این حال، مشکلات مزمن گوش که به درستی درمان نمی‌شوند نیز می‌توانند منجر به آسیب شنوایی شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که در اولین علائم مشکل گوش در سگ خود به دامپزشک مراجعه کنید تا از چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

خوشبختانه این امکان وجود دارد که یک سگ ناشنوا، زندگی شاد و سالمی داشته باشد! بسیاری از افراد، سگ‌های ناشنوای خود را با استفاده از حرکت‌های دست و زبان بدن آموزش می‌دهند. این یک راه عالی برای برقراری ارتباط با همه آن‌ها، حتی با سگ‌هایی است که با شنوایی معمول زندگی می‌کنند.


بهترین و نزدیکترین کلینیک دامپزشکان  را در بیزاَپ بیابید - قیمت بگیرید و مقایسه کنید


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است