لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

مهم ترین عوامل موثر در سریعتر خشک شدن رنگ

تاریخ انتشار : 1401/04/02نویسنده: مرضیه درگاهیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 857

رنگ نو جلوه زیبا و تمیزی را به اتاق می‌دهد. برای اینکه رنگ بی‌نقصی داشته باشید، دستورالعمل‌های ما را دنبال کنید.

اگر قصد دارید تغییری به اتاقتان بدهید که شامل یک لایه رنگ تازه روی دیوارها باشد، یکی از عوامل مهمی که باید در نظر بگیرید زمان خشک شدن است. دانستن اینکه چقدر زمان می‌برد تا رنگ بی‌نقص داشته باشیم امری مهم و ضروری است، بافتی صاف و یکدست بدون لک و چکه. عبارت « صبر نوعی پرهیزکاری است» قطعا برای زمان خشک شدن رنگ به کار می‌رود، بنابراین وقتی شک دارید، بهتر کمی به دیوار زمان بدهید تا کاملا رنگ خشک شود.

سطح رنگ ممکن است ظاهرا خشک شده باشد و لایه ی بالایی ممکن است حتی با لمس دست نیز خشک به نظر برسد، اما ضرورتا به این معنی نیست که دیوار کاملاً خشک شده است یا آماده لایه رنگ دیگری است. موارد زیادی وجود دارد که روی زمان خشک شدن رنگ تاثیر می‌گذارد از جمله عبارت است از: نوع رنگ و ابزارهای مورد استفاده و نیز عوامل بیرونی مانند آب و هوا. در اینجا به شما خواهیم گفت که قبل از شروع کار چه کار کنید که مانند یک حرفه‌ای به نظر برسید.  

بیشتر بخوانید:  برای زدن لایه بعدیِ رنگ چقدر باید صبر کنیم؟

زمان خشک شدن برای هر نوع رنگ

فرمول‌های شیمایی در هر نوع رنگ فرق دارد، بنابراین هر یک از آنها نیز زمان خشک شدن متفاوتی دارند. به بیان عام، رنگ‌های لاتکس و اکلریک نسبت به رنگ روغنی سریعتر خشک می‌شوند.

وقتی پس از یک ساعت به رنگ لاتکس دست می‌زنید، احساس می‌کنید خشک شده‌است، اما توصیه می‌شود قبل از زدن یک لایه رنگ دیگر چهار ساعت صبر کنید.

رنگ اکلریک حتی سریعتر (پس از 30 دقیقه) خشک می‌شود و پس از دو ساعت می‌توانید لایه دوم رنگ را بزنید.

رنگ‌های روغنی زمان بیشتری لازم دارند تا خشک شوند؛ معمولاً با لمس دست هشت ساعت طول می‌کشد تا خشک شود و برای زدن لایه دوم رنگ باید 24 ساعت صبر کنید. 

اگر از بتونه استفاده می‌کنید، قبل از رنگ کردن دیوار چهار ساعت صبر کنید. برای اینکه زمان دقیق‌تری را درنظربگیرید، توصیه می‌شود دستورالعمل‌های سازنده رنگ را دنبال کنید.

زمان خشک شدن اسپری رنگ

با توجه به شرایط آب و هوایی مورد نظر، یک لایه اسپری رنگ برای خشک شدن به زمانی 2 الی 4 ساعت نیاز دارد و اگر بخواهیم کاملا خشک شود 24 ساعت زمان لازم است. برخی مواد پرمنفذتر از بقیه هستند و به چند لایه و زمان بیشتر نیاز دارند، بنابراین برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسید، حتماً دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید.

عواملی که روی زمان خشک شدن رنگ تاثیر می‌گذارد

علاوه بر نوع رنگ عوامل بیشماری وجود دارد که روی زمان خشک شدن رنگ تاثیر می‌گذارد. شرایط آب و هوایی، اتاقی که درحال رنگ شدن است و ابزاری که استفاده می‌کنید می‌توانند روی زمان خشک شدن تاثیر بگذارند؛ پس قبل از شروع کار به موارد زیر توجه کنید.

دما و رطوبت

دما و رطوبت بالا موجب می‌شود رنگ کندتر خشک شود و به همین خاطر توصیه می‌شود وقتیکه دما بین 40 تا 90 درجه فارنهایت است از رنگ روغنی استفاده کنید و زمانیکه دما بین 50 تا 85 درجه فارنهایت است از رنگ لاتکس استفاده کنید. اینها هم برای فضای داخلی و هم فضای بیرونی خانه توصیه می‌شود. البته کنترل دمای داخل راحتتر است، تنها کافی است ترموستات را طوری تنظیم کنید که در دامنه توصیه‌شده باشد. اگر سطح رطوبت بالای 50% باشد، زمان خشک شدن طولانی‌تر می‌شود اما تاحدی می‌توان با استفاده از رطوبت‌گیر و تهویه هوا دما را کاهش داد.

زمان خشک شدن برای هر نوع رنگ

تهویه اتاق

اطمینان از تهویه خوب اتاقی که دارید رنگ می‌کنید نه تنها برای زمان خشک شدن بلکه برای سلامت خودتان هم مهم می‌باشد. هنگام رنگ کردن ماسک بزنید و درها و پنجره را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود.

ابزار مناسب رنگ

بهترین روشی که می‌توانید مطمئن شوید هر لایه از رنگ به صورت برابر روی دیوار قرار گرفته است، استفاده از ابزار مناسب و زدن رنگ به صورت نازک و یکنواخت بر روی سطح است. استفاده از غلتک رنگ به توزیع برابر رنگ کمک می‌کند و لایه نازک‌تری نسبت به قلم مو را روی سطح دیوار ایجاد می‌کند که اغلب رنگ بیشتری را درون خود نگه می‌دارد و از ریختن قطره رنگ بر روی زمین هم جلوگیری می‌کند. برای برخی نواحی مثل گوشه‌ها یا کناره‌های دیوار لازم است از قلم‌مو استفاده کرد، اما برای سطوح بزرگ و مسطح بهتر است از غلتک استفاده کنید.

رنگ‌های سریع خشک شونده

برندهای زیادی فرمول‌های رنگ سریع خشک‌ شونده را ایجاد کرده‌اند که زمان خشک شدن را به طور قابل توجهی کم کرده‌است. برخی از آنها با لمس دست تا 15 دقیقه و ظرف 4 ساعت کاملا خشک می‌شوند. اکثراً حاوی بتونه هستند و برای یک لایه رنگ طراحی شده‌اند که زمان خشک شدن را هم کاهش می‌دهد چراکه شما نیازی ندارید برای بار دوم یک لایه رنگ دیگر به دیوار بزنید. هنگام خرید رنگ، فرمول رنگ سریع خشک شونده را بررسی کنید که ببینید چقدر زمان می‌برد تا رنگ ظرف مدت کوتاهی خشک شود.

وقتی رنگ خشک می‌شود، آیا روشن‌تر می‌شود یا تیره‌تر؟

شاید شما هم وقتی رنگی را انتخاب و سپس استفاده کردید، شک کردید که آیا مثل رنگی است که بار اول از آن با آن رنگ آمیزی کردید. رنگ‌ها معمولاً پس از اینکه خشک می‌شوند کمی تیره‌تر به نظر می‌آیند.

برای اطمینان از اینکه رنگی که خریداری کرده‌اید شبیه نمونه رنگ باشد، همیشه قبل از شروع به کار رنگ خود را به درستی مخلوط کنید. اکثر خرده‌فروشان وقتی شما یک گالون رنگ می‌خرید، همزن تهیه می‌کنند. به همین خاطر، مهم است قبل از شروع کار و نیز در طول پروژه‌های طولانی رنگ را خوب هم بزنید، در غیراینصورت ممکن است رنگ ناهموار و غیریکنواختی روی دیوارتان داشته باشید.

 


                       بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است