لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

موثرترین روش‌ ها برای شفاف شدن پوست

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/01/28نویسنده: مومنیانزمان مطالعه: 8 دقیقهنظر: 0بازدید: 954

شما می‌توانید با استفاده از عادات سالم و محصولات ضد آکنه، جوش‌های خود را کاهش دهید. همه ما به دنبال شفافیت پوست خود هستیم و خبر خوش این است که راهکارهای سریع و آسانی برای رسیدن به آن وجود دارد. برای روشن نگه داشتن آن تا حد ممکن، پوست شما به شستشوی منظم، مرطوب‌کننده و آب‌رسان، رژیم غذایی سالم و موارد دیگر نیاز دارد. رعایت کردن عادات سالم در حین استفاده از محصولات معمول ضد آکنه و جوش می‌تواند به کاهش آن‌ها کمک کرده و پوستی سالم و شفاف را به وجود بیاورد.

روش‌های کاربردی برای  شفاف شدن پوست صورت

صورت خود را حداقل دو بار در روز بشویید

پوست ما برای شستشوی آلودگی‌ها، باکتری‌ها و چربی اضافی به پاک‌سازی منظم نیاز دارد. آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست با مواد آلوده و چربی مسدود شود. اگر تمایل دارید از چربی پوست خود بکاهید، شستن دو بار در روز می‌تواند به کاهش آن کمک کند. این امر به ویژه در سنین نوجوانی که میزان چربی پوست در بالاترین حد خودقرار دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در حالی که شستن صورت به کاهش آکنه و شفاف شدن پوست کمک می‌کند، دقت کنید که در انجام آن زیاده روی نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد که شستن صورت دو بار در روز در ایجاد شفافیت پوست، کفایت می‌کند. شستشو بیش از دو بار در روز، ممکن است پوست را خشک کند. هنگامی که پوست خشک می‌شود، چربی بیشتری تولید می‌کند.

از محصولات فاقد روغن و بدون کومدوژن استفاده کنید

آکنه و سوزش پوست شاید ناشی از چربی طبیعی پوست ما و همچنین محصولات مراقبت از پوستی باشد که روزانه خریداری و استفاده می‌کنیم. هنگام انتخاب محصولات زیبایی مانند پاک‌کننده، مرطوب‌کننده، لوازم آرایش یا کرم ضدآفتاب، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبات فاقد چربی یا غیرکومدوژنیک باشد.

لایه برداری

لایه برداری به پاک‌سازی سلول‌های مرده روی سطح پوست کمک می‌کند و منجر به درخشندگی و شفافیت آن می‌شود. این سلول‌های مرده پوست ممکن است باعث ایجاد خشکی و آکنه شوند زیرا قابلیت مسدود کردن فولیکول‌ها و منافذ پوست را دارند. با این حال، لایه برداری باید با دقت کامل انجام شود. در غیر این صورت، بیشتر از مفید بودن می‌تواند ضرر داشته باشد.

روش لایه برداری که انتخاب می‌کنید باید بر اساس نوع پوست شما باشد. پوست حساس نیاز به لایه برداری ملایم دارد، در حالی که پوست چرب و ضخیم می‌تواند درمان‌های عمیق‌تری را نیاز داشته باشد. اگر در حال حاضر آکنه دارید، یک روش لایه برداری را انتخاب کنید. سپس از آب‌رسان استفاده کنید تا از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید.

از محصولات موضعی استفاده کنید

علاوه بر درمان‌های تجویزی، چندین محصول ضدآکنه بدون نسخه (OTC) وجود دارد که می‌توانید قبل از مراجعه به پزشک آن‌ها را امتحان کنید. بیشتر این محصولات برای مقابله با آکنه ساخته شده‌اند تا از به وجود آمدن آن جلوگیری کنند.

متداول‌ترین درمان‌های OTC عبارت‌اند از:

حل کردن لایه فوقانی سلول‌های مرده پوست بر عهده سالیسیلیک اسید است. وقتی این سلول‌ها به جای پوسته پوسته شدن در یک قسمت جمع شوند، می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به تحریک آن و ایجاد جوش شوند. سالیسیلیک اسید معمولاً به عنوان پاک‌کننده یا لوسیون موجود است.

بنزوئیل پراکسید با از بین بردن باکتری‌هایی که قادر به ایجاد آکنه هستند، باعث شفافیت پوست می‌شود. معمولاً به عنوان آرایش پاک‌کن استفاده شده و غلظت متفاوتی دارد. هرچه غلظت بیشتر باشد، در از بین بردن باکتری‌ها موثرتر است. سعی کنید با غلظت پایین شروع کنید و ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می‌دهد.

رتینوئیدها از ویتامین A گرفته شده‌اند و در سال‌های اخیر به افزودنی محبوب محصولات زیبایی تبدیل شده‌اند. آن‌ها با از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید که منافذ را مسدود کرده و منجر به شیوع آکنه می‌شود، عمل می‌کنند و به صورت OTC یا با نسخه تجویز می‌شوند. شایع‌ترین عوارض جانبی رتینوئیدهای موضعی، قرمزی و تورم پوست است. در یک قسمت کوچک پوست خود آن را امتحان کنید تا در صورت واکنش نشان دادن پوست مصرف آن را قطع کنید. استفاده از یک مرطوب‌کننده ملایم می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

چه زمانی برای مراجعه کردن به متخصص پوست مناسب است؟

اگر برخی از درمان‌های خانگی پوست را امتحان کرده ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اید با یک متخصص پوست مشورت کنید. آن‌ها گزینه‌های درمانی را متناسب با پوست شما انتخاب و اجرا می‌کنند. با تغییر شیوه زندگی مانند پاک‌سازی منظم، آبرسانی به پوست، رژیم غذایی سالم و خواب کافی شروع کنید. اگر تأثیری بر روند ایجاد آکنه‌ها نداشتند، با پزشک خود در مورد درمان‌های موضعی احتمالی، داروهای خوراکی یا سایر گزینه‌ها صحبت کنید. او ممکن است بتواند راه حل‌های زیر را برای آکنه ارائه دهد:

  • تجویز محصولات رتینوئید (موضعی یا خوراکی)
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • داروهای ضد حاملگی خوراکی
  • استروئیدها
  • لیزر درمانی
  • لایه برداری شیمیایی

آبرسانی به پوست

مرطوب‌کننده پوست چرب یا مستعد آکنه می‌تواند برعکس جواب دهد. با این حال، پوست شفاف باید به اندازه کافی مرطوب باشد. در حقیقت، خشک شدن بیش از حد پوست می‌تواند منجر به افزایش تولید چربی توسط غدد چربی شده و باعث بروز آکنه بیشتر شود. بسیاری از درمان‌های آکنه مانند رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک قادر هستند باعث خشکی و سوزش نیز بشوند؛ بنابراین یافتن یک مرطوب‌کننده ملایم مهم است. مطالعات نشان داده است که بیماران مبتلا به آکنه چهار تا هشت هفته پس از شروع یک برنامه معمول آبرسانی، بهبود یافته‌اند.

یک آب‌رسان فاقد روغن یا غیر کومدوژنیک انتخاب کنید تا از مسدود شدن منافذ جلوگیری شود. بعد از تمیز کردن و هر زمان که پوست شما احساس خشکی کرد آن را ماساژ دهید.

خواب کافی چه تأثیری بر پوست دارد؟

خواب کافی می‌تواند به داشتن پوستی شفاف‌تر و سالم‌تر کمک کند. این به این دلیل است که خواب به ما در تنظیم استرس و تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. وقتی خواب کافی ندارید، بدن شما هورمون‌های استرس بیشتری مانند کورتیزول تولید می‌کند. این هورمون‌ها می‌توانند منجر به افزایش التهاب در پوست شوند. سعی کنید شبانه هفت تا نه ساعت بخوابید.

راه‌های کاهش استرس را بیابید

یافتن راه‌های مؤثر برای کاهش استرس باعث شفافیت پوست می‌شود. استرس به تنهایی دلیلی برای آکنه نیست. با این حال، ما می‌دانیم که استرس باعث بدتر شدن علائم آن خواهد شد. هنگامی که ما تحت کنترل استرس هستیم، بدن ما هورمون‌های مربوط به آن را ترشح می‌کند که قادر است باعث افزایش تولید چربی در پوست شود. این روغن اضافی ممکن است منافذ را مسدود کرده و منجر به ایجاد جوش شود. استرس همچنین باعث رفتارهای دیگری می‌شود مانند خواب کمتر یا خوردن بیش از حد غذاهای شیرین که می‌توانند آکنه را شدیدتر کنند.

استفاده از تکنیک‌های اثبات‌کننده شکست استرس مانند ذهن آگاهی، مدیتیشن یا ورزش را شروع کنید. استراحت کافی داشته باشید و اگر برای مدیریت استرس روزانه مشکل دارید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

خوردن غذاهای سالم

آیا شکلات و غذاهای چرب واقعاً باعث آکنه می‌شوند؟ شواهد موجود نشان می‌دهد رژیم‌های ما واقعاً بر ظاهر پوست ما اثر می‌گذارند. غذاهای دارای قند کم مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات می‌توانند منجر به التهاب کمتر در بدن شوند. قند خون بالا می‌تواند التهاب را افزایش دهد که باعث تولید چربی در غدد پوستی می‌شود.

لبنیات کم چرب، از جمله شیر بدون چربی، قند خون را افزایش نمی‌دهد، اما ممکن است علائم آکنه را بدتر کند. متخصصان پوست معمولاً توصیه می‌کنند که یک نوع غذا را به مدت یک هفته یا یک ماه حذف کرده و هرگونه تغییری در پوست خود را زیر نظر داشته باشید. اگر آکنه شما به طور چشمگیری بهبود می‌یابد، ممکن است مجبور باشید تغییر رژیم غذایی خود را دائمی کنید.

بیشتر بخوانید: 4 روش درمان تیرگی پوست صورت در خانه
 

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

استفاده روزانه از یک کرم ضدآفتاب مناسب می‌تواند منجر به شفافیت پوست شود. درست مانند مرطوب‌کننده‌ها، به دنبال محصولات فاقد چربی و بدون کومدوژن باشید که منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کنند. متخصصان پوست معمولاً استفاده از کرم ضدآفتاب را صبح‌ها بعد از شستن صورت و استفاده از داروهای آکنه توصیه می‌کنند. به این ترتیب، ضدآفتاب از شما در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند بدون اینکه تأثیر داروها و رژیم‌های شما را از بین ببرد.

استفاده از کرم ضدآفتاب روزانه همچنین می‌تواند در برابر علائم پیری پوست ، قرمزی، خشکی، چین و چروک و لکه‌های عمیق و تیره محافظت ایجاد کند. آفتاب سوختگی نیز قادر است باعث پوسته پوسته شدن شود که اگر برای از بین بردن آن‌ها با دست اقدام کنید، ممکن است زخم شود. آن‌ها به پماد یا کرم‌های ضد سوختگی برای محو شدن احتیاج دارند. علاوه بر کرم ضدآفتاب فاقد چربی، یک کلاه لبه‌دار پهن قادر است از پوست شما محافظت کرده و آن را شفاف نگه دارد.

توصیه‌های آخر

دستیابی به پوست شفاف ممکن است زمان بر باشد، اما این امکان وجود دارد، حتی اگر پوست شما مستعد آکنه‌های شدید است پوستی زیبا داشته باشید. مجدد توصیه می‌کنیم با تغییر شیوه زندگی مانند پاک‌سازی دو بار در روز، تغذیه سالم، آب‌رسان‌های ملایم و خواب زیاد شروع کنید.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است