لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

7 روش درست نشستن برای مدت طولانی!

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/05/11نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 242

 ما در دورانی زندگی می‌کنیم که اکثر مواقع روی صندلی‌ خود به‌صورت قوز کرده نشسته‌ایم—چه در حال کار، مطالعه، یا استراحت. شاید برخی از شما  اثرات بلندمدت این وضعیت بی‌تحرک  را احساس کرده باشید، مانند سفتی عضلات یا کمردرد. نشستن روی سلامتی ما تأثیر منفی می‌گذارد؛ لذا لازم است که به شکلی صحیح بنشینیم تا آسیب‌های آن را کاهش دهیم.

ما در وب‌سایت بیزاپ نکاتی را فهرست کرده‌ایم که می‌تواند به شما در بهبود وضعیت بدن خود در هنگام نشستن کمک کند. به‌خاطر داشته باشید که این مقاله صرفاً جهت افزایش اطلاعات شماست. برای مشاوره‌های درمانی، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:  تعادل ستون فقرات

1. مطمئن شوید که صندلی‌ متناسبی انتخاب کرده‌اید

1. مطمئن شوید که صندلی‌ متناسبی انتخاب کرده‌ اید 

سایز صندلی‌ها با یکدیگر فرق می‌کند و هر فردی باید صندلی مناسب خود را انتخاب کند. مانند کفش‌ها، باید مطمئن شویم که صندلی اندازه ماست، زیرا صندلی متناسب، سلامتی و راحتی ما را بهبود می‌دهد. بهترین گزینه این است که به سراغ صندلی‌های قابل تنظیم بروید تا بتوانید ارتفاع صندلی یا زاویه  پشتی را بسته به نیازتان تغییر دهید.

همچنین هنگامِ انتخاب صندلی ارگونومیک (شاخه‌ای از علم مهندسي اي که به طراحي ابزار و لوازمي براي حفظ سلامت فيزيکي بدن هنگام کار) باید 2 نکته اصلی را به‌خاطر بسپارید. اولین مورد این است که بررسی کنید و ببینید آیا کف صندلی از هر طرف حداقل 2.5سانت پهن‌تر از باسن شما است یا نه. به این صورت، ران شما  تکیه‌گاه کافی دارد. ثانیاً، بررسی کنید که آیا حداقل 1.5  سانت بین لبه صندلی و پشت زانوهایتان فاصله وجود دارد یا خیر. وجود بالشتک نرم از فشرده شدن ران‌ها و باسن جلوگیر می‌کند.

2. تکیه‌گاه لومبار (قوس پایینی ستون فقرات) صندلی را بررسی کنید، و اگر ندارد، خودتان آن را بسازید

2. تکیه‌ گاه لومبار 

صندلی مناسب باید تکیه‌گاه لومبار خوبی داشته باشد،  به‌گونه‌ای که تقلیدی از انحنای طبیعی و S شکل ستون فقرات ما را باشد. صندلی‌هایی که  تکیه‌گاه لومبار ندارند، به ستون فقرات آسیب می‌رسانند و باعث صاف شدن آن می‌شوند.

2. تکیه‌ گاه لومبار 

بااین‌حال، ممکن است صندلی‌هایی که تکیه‌گاه لومبار دارند، برای شرکت‌های بزرگ، گران و غیرعملی باشند. جایگزین ارزان‌تر این است از حوله پیچ شده یا بالشی کوچک را به‌عنوان کوسنِ پشت خود استفاده کنید. اما لطفاً مراقب اندازه آنها باشید، زیرا ممکن است حوله بزرگ‌تر، ستون فقرات شما را در وضعیت نامناسبی قرار دهد و باعث ناراحتی بیشتری شود.

3. برای اینکه به‌درستی بنشینید، این گام‌های ساده را دنبال کنید

3. برای اینکه به‌ درستی بنشینید، این گام‌ های ساده را دنبال کنید 

اکنون که متوجه شدید ویژگی‌های صندلی مناسب چیست، نکته بعدی که باید در نظر بگیرید، نحوه درست نشستن است. ابتدا در انتهای صندلی بنشینید، کمی خم شوید، به صورتی که گردن و شانه‌ها به سمت جلو جمع شوند.

سپس شانه‌ها و سرِ خود را بالا بکشید و  قسمت پایین کمرتان را به جلو فشار دهید تا ستون فقراتتان صاف شود. قبل از اینکه از این وضعیت خارج شوید، چند ثانیه در همین حالت بمانید، سپس به عقب برگردید تا به پشتی برسید.

4. پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید

پاهای ضربدری جریان خون را کاهش می‌دهند و باعث درد عضلانی می‌شوند. متخصصان توصیه می‌کنند پاها را صاف و استوار روی زمین قرار دهید. بعلاوه هنگام نشستن، روی پاشنه پا ننشینید و اگر کف پایتان  به زمین نمی‌رسد، از زیرپایی استفاده کنید.

5. مراقب زوایای نشستن خود باشید

5. مراقب زوایای نشستن خود باشید 

در حالت ایده‌آل، آرنج‌ها و زانوها  زاویه ۹۰ درجه دارند، درحالی‌که باسن می‌تواند فراتر از زاویه عمودی برود تا بتوانید به پشت‌هم بخوابید. صفحه‌نمایش رایانه باید در ارتفاع سطح چشم تنظیم شود تا از فشار به گردن و چشم‌ها جلوگیری شود. همچنین صفحه‌کلید باید حدود 10 تا 15 سانت از لبه میز فاصله داشته باشد تا فضایی برای قرارگیری مچ‌ها و دستان وجود داشته باشد.

 6. هرازگاهی بایستید تا دچار خستگی عضلات نشوید

حتی اگر ارگونومیک‌ترین صندلی را تهیه کنید، نشستن زیاد همچنان منجر به مشکلات سلامتی و آسیب‌های عضلانی می‌شود. برای جلوگیری از این وضعیت، سعی کنید با ایستادن و حرکت در اطراف، خون خود را در عضلات خود به جریان بیندازید. در صورت امکان، حداقل هر 30 دقیقه یک دقیقه استراحت کنید. همچنین می‌توانید زنگ هشدار یا تایمر (زمان‌سنج) تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند  برای مدتی از صندلی خود فاصله بگیرید.

7. نرمش «لغزش روي ديوار» و دیگر حرکات اصلاحی را انجام دهید تا وضعیت بدنی خود را به تعادل برسانید

7. نرمش لغزش روي ديوار 

«نرمش لغزش روي ديوار»  تمرینی ساده است که وضعیت بدن شما را مجدداً به حالت اول در میاورد، و گرفتگی گردن و شانه‌ها را از بین می‌برد. اولین قدم این است که پشت‌به‌دیوار تکیه بزنید، زانوهایتان را کمی خم کنید و دستان را به‌صورت عمودی بالا ببرید.

پشت‌دست‌ها، آرنج‌ها، شانه‌ها و ستون فقراتتان را روی دیوار فشار دهید، با همان حالت، بازوهایتان را به سمت پایین بکشانید تا به زیرسطح شانه برسند. سپس بازوان خود را دوباره بالا ببرید و این الگو را 10 تا 12 بار تکرار کنید.

 7. نرمش لغزش روي ديوار

برخی از حالت‌های یوگا  مانند حالت «گموک آسانا» یا «ژست صورت گاو»، سفتی عضلات را تسکین می‌دهند. برای حالت گموک آسانا،  دستان را به عقب خم کنید، به‌صورت که در پشت سرتان به هم برسند. برای حالت «ویراسانا» نیز روی پاشنه پا بنشینید و قفسه سینه و تنه‌تان را صاف نگه دارید. این حرکت به شما کمک می‌کند در هنگام نشستن، وضعیت بدنی بهتری داشته باشید.

چند ساعت در روز را به نشستن می‌گذرانید؟ آیا نکات دیگری درباره وضعیت نشستن خوب وجود دارد که بخواهید به اشتراک بگذارید؟

 


بهترین و نزدیکترین 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است