اضطراب مبهم یا اضطراب بی‌ دلیل چیست؟

  • دسته‌بندی: سلامتی و پزشکی
  • 1400/12/24
  • نویسنده: امید امیدی
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه
  • نظر : 0
  • تعداد بازدید: 356

اضطراب مبهم یا اضطراب بی‌دلیل (Free floating Anxiety) یک نوع احساس نگرانی است که به هیچ موضوع یا موقعیت خاصی ارتباط ندارد. این اصطلاح اغلب برای توصیف حالت‌های ناراحتی، نگرانی و اضطراب افرادی به کار می‌رود که برای این اختلال ظاهراً هیچ دلیل مرتبط و خاصی پیدا نمی‌کنند. این بیماری اغلب با اختلال اضطراب فراگیر در افراد نمود پیدا می‌کند، اما ممکن است در سایر انواع بیماری‌های مرتبط با اضطراب نیز وجود داشته باشد.

نشانه‌های اضطراب مبهم Free floating Anxiety

اضطراب مبهم یا بی‌دلیل با نشانه‌های احساسی زیر مشخص می‌شود:

  • اضطراب
  • نگرانی
  • ناراحتی
  • وحشت
  • ترس
  • پریشانی
  • بدگمانی و عدم اطمینان
  • عصبانیت
  • بی‌قراری
  • دلشوره
  • استرس

گاهی این احساسات ممکن است در فرد ظاهر شوند و بدون نمایان شدن منبع مشخصی از بین بروند. این نوع اضطراب معمولاً با اختلال اضطراب فراگیر ارتباط دارد. اختلال اضطراب فراگیر با اضطراب مداوم و بیش از حد در ارتباط است. سایر علائم شایع اختلال اضطراب فراگیر شامل موارد زیر هستند:

  • عدم تمرکز
  • خستگی
  • نگرانی بیش از اندازه در مورد مسائل روزمره
  • تحریک پذیری
  • تنش عضلانی
  • بی­قراری
  • اختلالات خواب

خستگی و اضطراب

تشخیص اضطراب مبهم (Free Floating Anxiety)

اگر شما دچار اضطراب مبهم هستید، پزشک با معاینه جسمی و انجام چند تست آزمایشگاهی برای رد هر گونه بیماری پزشکی که ممکن است در علائم شما نقش داشته باشد، کار تشخیص خود را در ارتباط با این بیماری آغاز می‌کند.

دیابت­، پرکاری تیروئید­، آسم­، درد­های مزمن و اختلالات مصرف مواد مخدر فقط چند نمونه از حالاتی است که ممکن است در ایجاد اضطراب نقش داشته باشند. در مرحله بعدی، پزشک سوالاتی  را درباره علائمی که دارید، از جمله ماهیت علائم و همچنین مقدار، مدت زمان و شدت آنها از شما می‌پرسد.

پزشک ممکن است بر اساس سابقه پزشکی و علائمی که دارید، یک اختلال اضطرابی مانند اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وحشت، اختلال اضطراب اجتماعی یا اختلال هراس خاص را در شما تشخیص دهد.

تشخیص اضطراب مبهم Free Floating Anxiety

علل اختلال اضطراب مبهم

دلایل دقیق اضطراب مبهم که در اختلال اضطراب فراگیر ظاهر می‌شود، مشخص نیست. با این حال، تصور می‌شود تعدادی از عوامل مختلف در این حالت موثر هستند، از جمله:

شیمی مغز: افرادی که دچار اضطراب می‌شوند ممکن است در ساختار مغز یا سیستم‌هایی که در دچار شدن اضطراب مبهم نقش دارند، تفاوت‌هایی داشته باشند. تصور می‌شود سیستم‌های انتقال دهنده عصبی مربوط به سروتونین و همچنین ساختاری به نام آمیگدالا در ایجاد احساس اضطراب نقش دارند.

ژنتیک: افرادی که دارای اختلال اضطراب فراگیر هستند، به احتمال زیاد در اعضای خانواده و بستگان نزدیک نمونه‌هایی از اختلالات روانی یا اضطراب وجود داشته باشد.

تجارب: تجارب منفی یا آسیب‌زا نیز می‌توانند در ایجاد اضطراب، ترس و نگرانی در افراد نقش داشته باشند.

تربیت: كودكانی كه با والدین یا سرپرست‌هایی بزرگ شده‌اند كه از پاسخ‌های اضطراب‌آمیز الگو می‌گیرند نیز ممكن است بعداً در بزرگسالی با افزایش سطح اضطراب مواجه شوند.

طبق آمار و ارقام منتشر شده معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ایران در سال 98 بر اساس آخرین پیمایش‌ها، ۲۳.۶ درصد مردم از گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به اختلالات روانپزشكی هستند كه ۱۲.۷ درصد این تعداد را مبتلایان به اختلالات افسردگی و اضطراب تشكیل می‌دهند.

تاثیر اضطراب مبهم در زندگی

اضطراب مبهم­­ می‌تواند تأثیرات مختلفی بر زندگی فرد داشته باشد. همه نگرانی‌های ناشی از اضطراب می‌توانند سطح استرس فرد را افزایش دهند که این به نوبه خود می‌تواند تأثیر جدی بر سلامت عمومی فرد داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است خواب راحت شبانه را دشوار کند و به دنبال آن زمینه­های احساس خستگی روزانه را به دنبال داشته باشد.

از آنجایی که افراد مبتلا به اضطراب مبهم زمان زیادی را درگیر احساسات فراگیر ناراحتی و نگرانی هستند، به سختی از زندگی خود لذت می‌برند و میزان احساس رضایت و خوشبختی آنها در زندگی ناچیز است.

احساس اضطراب همچنین می‌تواند به مشکلات دیگری از جمله افسردگی­، سردرد، کناره‌گیری اجتماعی، مصرف مواد مخدر، مشکلات روابط و حتی افکار خودکشی کمک کند.

درمان اضطراب مبهم free floating Anxiety

خوشبختانه برای اضطراب روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که می‌توانند بسیار موثر باشد. اگر نشانه‌هایی که دارید در عملکرد طبیعی شما اختلال ایجاد کند و باعث پریشانی زیادی در شما می‌شود، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از روش‌های درمانی که ممکن است پزشک توصیه کند در زیر ذکر شده است.

روان درمانی

روشی که به عنوان درمان شناختی رفتاری CBT شناخته می‌شود، یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای اختلال اضطراب فراگیر است. درمان شناختی رفتاری بر کمک به مردم در شناسایی الگوهای تفکر منفی خودکار که به احساس اضطراب کمک می‌کنند، متمرکز است. پس از یادگیری شناخت این افکار افراد می‌توانند برای جایگزینی الگوهای مفیدتر، تلاش کنند.

درمان اضطراب توسط پزشک

درمان با دارو

پزشک همچنین ممکن است داروهایی برای کمک به شما در کنترل احساس اضطراب تجویز  کند.

  • مهار کننده‌های جذب مجدد سروتونین انتخاب (SSRIs)، نوعی داروی ضد­افسردگی، گاهی برای تسکین اضطراب تجویز می‌شوند.
  • یک داروی ضد اضطراب به نام بوسپیرون Buspirone نیز ممکن است توسط پزشک تجویز شود. گاهی ممکن است برای تسکین احساس اضطراب حاد، از بنزودیازپین‌ها به صورت کوتاه مدت استفاده شود.

روش‌های مدیریت و مقابله با اضطراب مبهم

در حالی که اضطراب مبهم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری روانی مانند اختلال اضطراب عمومی باشد، اما همچنین می‌تواند موردی باشد که افراد گاه به گاه بدون داشتن یک اختلال اضطراب واقعی آن را تجربه کنند.

خواه اضطراب شما ماندگار باشد یا دوام چندانی نداشته باشد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کنار آمدن و مقابله بهتر با این احساسات انجام دهید. در زیر، روش‌های موثر برای کنترل اضطراب را به شما معرفی می‌کنیم:

از مکانیزم‌های مقابله‌ای ناسالم اجتناب کنید: روی آوردن به الکل یا سایر مواد مخدر، ممکن است در کوتاه مدت به شما کمک کند، اما در طولانی مدت اغلب مشکلات بدتری ایجاد می‌کنند.

استفاده از رژیم غذایی سالم: برخی تحقیقات نشان می‌دهد، تغذیه در اضطراب می‌تواند نقش مفیدی داشته باشد؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.

ورزش: مطالعات نشان داده است که تحرک بدنی می‌تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد  که ورزش می‌تواند روشی موثر برای جلوگیری از اضطراب باشد.

بیشتر بخوانید:   صدای آرامش در قلب طبیعت!

تمرین تکنیک‌های  آرام سازی یا ریلکسیشن: یافتن روش‌هایی برای کاهش سطح اضطراب می‌تواند کنار آمدن با نگرانی و استرس را راحت کند. روش‌هایی مانند مراقبه، ذهن آگاهی، تنفس عمیق و تجسم ممکن است ذهن شما را از نگرانی خارج کرده و میزان استرس کلی را کاهش دهد.

ترک سیگار و کم کردن مصرف کافئین: کافئین و نیکوتین می‌تواند احساس اضطراب را تشدید کند، بنابراین محدودیت در استفاده از این مواد می‌تواند مفید باشد.

خواب کافی: داشتن خواب منظم و کافی می‌تواند در کنترل اضطراب و استرس کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد  افرادی که میزان ساعت خواب کمتری دارند، احساس اضطراب بیشتری دارند یا در مدیریت اضطراب، ضعیف عمل می‌کنند.

درمان‌های  مکمل و دارویی جایگزین: مانند خار مریم، گاهی برای درمان اضطراب استفاده می.شود. برخی از این مکمل‌های دارویی ممکن است خطرات جدی داشته باشند؛ بنابراین همیشه باید قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا درمان جایگزین، با پزشک خود صحبت کنید.

جمع بندی

اضطراب مبهم جای نگرانی دارد و ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال اضطرابی باشد. اگر احساس ناراحتی و نگرانی دارید که حس می‌کنید دلیل خاصی برای آن وجود ندارد، با پزشک یا مشاور صحبت کنید.

اضطراب اغلب با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به رفتارهای اجتنابی شود که می‌تواند زندگی و عملکرد شما را مختل کند. درمان‌های موثر از جمله گزینه‌های زیادی برای توقف این اختلال وجود دارد که در بالا به آنها اشاره کردیم.


اگه به دنبال بهترین و نزدیکترین روانشناس‌های اطرافت هستی به بیزاپ سر بزن


 


نظرت واسه ما مهمه، لطفا ثبتش کن!

wave