لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

آموزش مراقبت از ناخن با 5 راهکار ساده در خانه

تاریخ انتشار : 1400/09/30نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 516

کمی به ناخن‌های خود نگاه کنید؛ آیا آن‌ها سالم به نظر می‌رسند یا دارای برجستگی، فرورفتگی یا رنگ غیر معمولی هستند؟ تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که وقتی ناخن‌های مرتب، محکم و سالمی دارید، اعتماد به نفس شما بیشتر است؟ برای داشتن چنین ناخن‌هایی لازم نیست هزینه زیادی برای خدمات زیبایی در آرایشگاه صرف کنید. ناخن‌های زیبا و سالم، بیش از هرچیزی نیازمند مراقبت و زمان است. شما می‌توانید بدون بیرون رفتن از خانه و صرف هزینه‌های بسیار زیاد، به ناخن‌های خود جان دوباره‌ای بدهید.

اما چگونه باید از ناخن‌های خود مراقبت کنیم؟

در این مقاله به این سؤال، پاسخ داده و راهکارهای ساده‌ای برای مراقبت از ناخن به شما معرفی می‌کنیم؛ اما قبل از هرچیز باید به خاطر داشته باشید که یک شبه نمی‌توانید همه چیز را تغییر دهید. باید صبور باشید و در مراقبت از ناخن‌های خود، استمرار داشته باشید. هیچ یک از این راهکارها شما را یک شبه به نتیجه دلخواه نمی‌رساند! میزان استحکام ناخن یکی از موارد مهم در تعیین سلامت آن‌ها است. اگر دارای ناخن‌هایی نرم یا شکننده هستید، باید به فکر به‌کارگیری روش‌هایی برای مراقبت از ناخن‌های خود باشید. در این قسمت به 5 راهکار برای افزایش استحکام ناخن اشاره کرده‌ایم.

5 راهکار برای مراقبت از خانه

1. رطوبت موردنیاز ناخن‌ها را فراهم کنید

بسیاری از افراد به میزان رطوبت پوست خود اهمیت زیادی داده و برای مراقبت از آن، از انواع کرم‌های مرطوب کننده استفاده می‌کنند. در این میان، کمتر کسی به فکر تأمین رطوبت موردنیاز ناخن‌ها است. خشک بودن ناخن‌ها یکی از علل اصلی شکنندگی آن‌ها است.

برای تأمین رطوبت مورد نیاز ناخن، روش‌های مختلفی وجود دارد. بسیاری از برندها کرم‌هایی مخصوص دست و ناخن تولید کرده‌اند که می‌توانید آن‌ها را هم‌زمان روی پوست دست و ناخن استفاده کنید. همچنین می‌توانید هنگام استفاده از لوسیون بدن یا دست، کمی از آن را روی ناخن‌های خود ماساژ دهید. علاوه بر این محصولات، می‌توانید از برخی مواد و روغن‌های طبیعی مانند آب‌لیمو، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن جوجوبا نیز استفاده کنید.

سرم مراقبت از ناخن

این خوراکی‌ها را حتما بخورید تا ناخن‌های محکمی داشته باشید

استفاده از خوراکی‌های حاوی ویتامین ث علاوه بر افزایش استحکام ناخن، باعث رشد سریع‌تر آن‌ها نیز می‌شود.

خوراکی‌هایی مانند لیمو، توت‌فرنگی، پرتقال، کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و ... حاوی مقدار زیادی ویتامین  C بوده و به جذب بهتر کلسیم توسط بدن نیز کمک می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید مصرف کلسیم برای رشد و تقویت ناخن‌ها بسیار مفید است. توصیه می‌کنیم خوراکی‌های حاوی ویتامین سی را به صورت خام مصرف کنید؛ زیرا این ویتامین هنگام پخت در آب حل شده و از بین می‌رود. به علاوه بیوتین یکی دیگر از ویتامین‌هایی است به رشد و استحکام ناخن‌ها کمک می‌کند و به صورت مکمل نیز در داروخانه‌ها موجود است.

دست از سر کوتیکول‌ها بردارید!

ممکن است وجود کوتیکول‌ها برای افراد آزاردهنده باشد. همچنین در مانیکور ناخن، بسیار رایج است که کوتیکول ناخن را عقب زده یا آن را به وسیله ابزار خاصی می‌چینند؛ اما واقعیتی که باید با آن روبرو شوید این است که کوتیکول‌ها دشمن شما نیستند. آن‌ها نقش محافظت طبیعی از ناخن را بر عهده دارند. اگر فرد دارای تجربه کافی در چیدن کوتیکول نباشد، ممکن است به ناخن آسیب زده و آن را در معرض عفونت قرار دهد. به علاوه در صورتی که کوتیکول خشک شده یا دچار آسیب شود، بستر ناخن نیز آسیب دیده و بر میزان رشد ناخن تأثیر منفی خواهد داشت.

چیدن کوتیکول ناخن

تماس ناخن‌ها با آب را کاهش دهید

نگران نباشید. قرار نیست شستشوی دست‌های خود را متوقف کنید یا با دستکش دوش بگیرید! کافی است بکوشید مدت زمان تماس ناخن‌ها با آب را کاهش دهید. تماس بیش از حد با آب، می‌تواند ساختار ناخن را ضعیف و شکننده کند؛ بنابراین بهتر است هنگام ظرف شستن یا انجام کارهایی که با آب سر و کار دارند، از دستکش استفاده کنید.

جالب است بدانید که میزان جذب آب توسط ناخن 1000 برابر بیشتر از پوست است! در واقع بافت ناخن در مقابل آب، مانند اسفنج عمل می‌کند. در صورت استحمام طولانی مدت، ناخن‌ها آب زیادی جذب کرده و نرم می‌شوند. تماس بیش از حد با آب، سلول‌های ظریف ناخن را تحت فشار قرار داده و آن‌ها را از بین می‌برد. این مسئله در نهایت باعث شکنندگی، لایه لایه شدن و نرم شدن ناخن‌ها می‌شود. توصیه می‌شود بعد از حمام یا شستشوی دست‌ها، آن‌ها را سریعاً خشک کنید و از استحمام طولانی مدت یا شستشوی بیش از حد دست‌ها خودداری کنید.

شستشوی دست‌ها

مانند موهای خود، از ناخن‌ها مراقبت کنید!

مو و ناخن هر دو از پروتئینی به نام "کراتین" تشکیل شده‌اند؛ بنابراین بسیاری از مراقبت‌های مو برای ناخن نیز کارساز است. به عنوان مثال تماس بیش از حد با آب، قرار گرفتن در معرض حرارت و استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی مانند انواع لاک و لاک ژل، مواد کاشت ناخن، ناخن مصنوعی و چسب ناخن، به بافت ناخن آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند.

کیفیت محصولات مورد استفاده خود را بررسی کنید

  • سوهان ناخن: برای مرتب کردن ناخن‌های خود یک سوهان نرم و مناسب انتخاب کنید. بهترین انواع سوهان ناخن، از جنس شیشه یا کریستال هستند. سوهان ناخن‌های زبر و فلزی اغلب موجب ایجاد شکاف و لایه لایه شدن ناخن می‌شوند.
  • لاک پاک‌کن: بهترین حالت این است که از هیچ نوع محلول یا دستمال لاک پاک‌کن استفاده نکنید؛ اما اگر از لاک استفاده کرده و نیازمند این محصولات شدید، از پاک‌کننده‌های بدون استون و محصولات حاوی آبرسان و روغن‌های مغذی استفاده کنید.
  • برس ناخن: به جای استفاده از ابزار تیز برای تمیز کردن زیر ناخن‌های خود، از یک برس ناخن نرم استفاده کنید. لازم نیست هزینه اضافی پرداخت کنید. می‌توانید یک مسواک نرم و بدون استفاده را جایگزین این مورد کنید.
  • لاک ناخن: برای بسیاری از افراد استفاده از لاک ناخن، غیر اجتناب بوده و یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی آن‌ها است. لاک‌های قدیمی برای ناخن بسیار مضر هستند. برای محافظت از ناخن‌ها، محصولاتی مرغوب و با کیفیت تهیه کرده و لاک‌های قدیمی خود را دور بریزید.

بیشتر بخوانیدآموزش درست کردن 4 نوع روغن کوتیکول خانگی برای ناخن

نتیجه گیری

ناخن‌ها نیز مانند دیگر اعضای بدن ما نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. برای داشتن ناخن‌هایی محکم و سالم باید به میزان رطوبت آن‌ها، کیفیت محصولات مورد استفاده، تغذیه صحیح، میزان تماس با آب و نحوه استفاده از محصولات شیمیایی توجه نمود. ناخن‌ها دارای بافتی حساس بوده و در صورت عدم مراقبت صحیح از آن‌ها، ممکن است دچار شکستگی، نرم شدن، لایه لایه شدن و حتی عفونت شوند.


برای پیدا کردن بهترین خدمات ناخن اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است