لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

آموزش رفع مشکل خنک نکردن یخچال در خانه

تاریخ انتشار : 1401/02/25نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 285

یخچال خنک نمی‌کند؟ در اینجا نحوه تعمیر یخچال و برخی عیب‌های آن آورده شده است.

معرفی

در اینجا نحوه عیب‌یابی یخچال خراب که توان یخ زدگی خود را از دست داده است، آورده شده است. این راهنمای قدم به قدم به شما نشان می‌دهد که چگونه مشکل را تشخسص داده و احتمالاً خودتان آن را برطرف کنید. حتی اگر تعمیر آن نیاز به تخصص یک حرفه‌ای داشته باشد، شما می‌توانید مشکل را به آن‌ها نشان دهید و در نتیجه در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

 

ابزار مورد نیاز

  • ست پیچ گوشتی و سری بکس
  • سیم لخت کن/تیزبر
  • مواد مورد نیاز
  • فن اواپراتور و/یا فن کندانسور
  • مشکل: یخچال خنک نمی‌کند
  • زمانی که یخچال شیر شما را سرد یا بستنی شما را یخ زده نگه نمی‌دارد، دلایل مختلفی وجود دارد. اگر یخچال شما خنک نمی‌کند و فریزر از کار افتاده است قبل از انجام تعمیرات پیچیده‌تر، این راه حل‌های ساده را امتحان کنید:
  • مطمئن شوید که یخچال به برق وصل است و برق می‌گیرد. وقتی در را باز می‌کنید چراغ باید روشن شود.
  • ترموستات را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اشتباهاً پایین نیامده است. اگر ترموستات یخچال/فریزر شما کار نمی‌کند، این ترموستات‌هایی که آسان نصب می‌شوند را تهیه کنید.
  • مطمئن شوید که دریچه‌های پشت محفظه فریزر توسط جعبه‌های بستنی یا سبزیجات منجمد مسدود نشده باشد- مسیر دریچه‌ها باید برای گردش هوای سرد کاملا باز باشند.
  • لوله‌های زیر یا پشت یخچال را جاروبرقی بکشید. گرفتگی لوله‌ها می‌تواند سیستم خنک کردن یخچال را کاهش دهند.
  • مطمئن شوید که هیچ چیز در فن کندانسور گیر نکرده و آزادانه می‌چرخد (مدل‌هایی که در پشت لوله دارند، فن ندارند). برای این کار یخچال را از برق کشیده و آن را بیرون بکشید. تیغه‌های فن را تمیز کنید و آن را با دست بچرخانید تا ببینید گیر کرده است یا خیر. یخچال را به برق وصل کنید و مطمئن شوید که فن در هنگام کار کمپرسور، کار کند. اگر فن کار نمی‌کند، دستورالعمل های زیر را ببینید تا نحوه تعویض آن را بدانید.

بیشتر بخوانید:   راهنمای لوله کشی سینک دستشویی

 

تعویض فن اپراتور یخچال

در اینجا چند نکته برای عیب‌یابی یخچال وجود دارد که به شما کمک می‌کند در صورت سرد نشدن یخچال خود، مشکل را حل کنید. اگر صدای کارکرد کمپرسور را می‌شنوید اما یخچال خنک نمی‌کند، به احتمال زیاد مشکل از گرفتگی کویل‌های اواپراتور در اثر یخ زدگی باشد و یا فن اواپراتور گیر کرده و خراب است. فن‌های اواپراتور اغلب وقتی شروع به خراب شدن می‌کنند صدایی ناهنجار می‌دهند. اگر با باز کردن درب فریزر صدا بلندتر شود، متوجه خواهید شد که این فن اواپراتور است. کویل‌های اواپراتور و فن پشت یک محفظه در فریزر قرار دارند.

اگر محفظه داخل فریزر را برداشتید و مشاهده کردید کویل‌ها کاملا پر از یخ هستند، همه چیز را از فریزر و یخچال خارج کنید، آن را از برق بکشید و اجازه دهید یخ‌ها 24 تا 48 ساعت آب شوند. از چند حوله برای تمیز کردن آب یخ‌های ذوب شده استفاده کنید. وقتی همه یخ‌ها آب شدند، یخچال را دوباره به برق وصل کنید. اگر کار کرد، ممکن است مشکل از تایمر دیفراست، کیت یخ‌زدایی یا ترموستات برفک‌زدا باشد. تعویض این قطعات سخت نیست، اما تشخیص اینکه کدام یک خراب است نیاز به عیب‌یابی دارد که در این‌جا به آن نمی‌پردازیم. اگر فکر می‌کنید یکی از قطعات به درستی کار نمی‌کنند با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

معمولاً فن و کمپرسور کندانسور یخچال که در پشت اکثر یخچال‌ها و نزدیک به زمین قرار دارند، زمانی روشن می‌شوند که ترموستات باید بیشتر خنک کند. اگر بعد از باز ماندن درب برای مدتی صدای کار کردن کمپرسور را نمی‌شنوید، ممکن است به این معنی باشد که فن کندانسور گیر کرده یا فرسوده شده یا رله یا کمپرسور خراب است. نحوه تعویض فن اواپراتور را در زیر بیاموزید.

پروژه قدم به قدم (6  مرحله)

مرحله 1

درپوش محفظه را بردارید

برای بررسی اواپراتور یخچال و دسترسی به فن اواپراتور درپوش را بردارید. پیچ‌ها ممکن است با درپوش‌های پلاستیکی پوشیده شده باشند که ابتدا باید آن‌ها را بیرون بیاورید.

مرحله 2

درپوش فن را بردارید

تعویض فن یخچال

اگر یخچال شما دارای درپوش فن است، پیچ‌هایی که آن را در جای خود نگه داشته‌اند را بردارید. سپس درپوش را برداشته تا به فن برسد.

مرحله 3

فن اواپراتور را بردارید

اگر فن اواپراتور پر سر و صدا است یا نمی‌چرخد، آن را عوض کنید. ابتدا یخچال را از برق بکشید. سپس پیچ‌هایی که فن را به دیواره فریزر نگه داشته‌اند را باز کنید.

مرحله 4

فن را عوض کنید

فن قدیمی را با یک فن جدید تعویض کنید. اتصالات نصب شده را از فن قدیمی جدا کرده و به فن جدید وصل کنید. سیم‌ها را از فن قدیمی جدا کرده و به فن جدید وصل کنید. فن را دوباره نصب کرده و درپوش آن را عوض کنید.

مرحله 5

فن کندانسور یخچال را تعویض کنید

یخچال را از دیوار جدا کنید، آن را از برق بکشید و قطعه نازک که در پشت و پایین قرار دارد را بردارید تا به کمپرسور و فن کندانسور دسترسی پیدا کنید. سپس یخچال را به برق بزنید و منتظر بمانید تا کمپرسور روشن شود. فن نیز باید روشن شود. اگر کمپرسور کار می‌کند اما فن نه، یا با صدا کار می‌کند، به یک فن جدید نیاز دارید. اگر هیچکدام کار نمی‌کند و کمپرسور داغ است، یخچال را از برق بکشید و یک فن یا سشواری را که روی باد سرد تنظیم شده است را روی کمپرسور بگیرید. صبر کنید تا کمپرسور خنک شود و دوباره امتحان کنید. اگر کمپرسور کار کرد اما فن همچنان کار نمی‌کند، پس فن خراب است. یخچال را از برق بکشید و فن را تعویض کنید (دستورالعمل‌های این کار در زیر آمده است). اگر هیچ کدام کار نمی‌کنند، ممکن است به یک رله یا کمپرسور جدید نیاز داشته باشید. با یک تعمیرکار لوازم خانگی تماس بگیرید تا متوجه شوید.

چه زمانی فن کندانسور را باید تعویض کرد

اگر فن کندانسور صدا دارد یا کار نمی‌کند، آن را عوض کنید. بسته به تعمیر یخچال خود، ممکن است مجبور شوید ابتدا پایه فن را برداشته و سپس فن را از آن باز کنید.

مرحله 6

فن جدید را نصب کنید

درپوش فن را بردارید

سیم‌های نزدیک به فن قدیمی را ببرید. سیم‌ها را لخت کنید و فن جدید را به آن‌ها وصل کنید. در آخر فن جدید را به پایه وصل کرده و آن را سر جای خود بگذارید.


بهترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است