لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

10 مزیت چای سبز مبتنی بر شواهد

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/09/06نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 8 دقیقهنظر: 0بازدید: 58

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی‌های روی کره زمین است.
سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که فواید سلامتی زیادی دارند، فوایدی از جمله:
•    بهبود عملکرد مغز
•    کاهش چربی
•    محافظت در برابر سرطان
•    کاهش خطر بیماری قلبی
حتی ممکن است مزایای سلامتی بالقوه بیشتری نیز وجود داشته باشد؛ در این مقاله 10 مزیت احتمالی چای سبز برای سلامتی آورده شده است.

مطلب پیشنهادی: 8 غذای سالم که میتواند برای شما مضر باشد

1. حاوی ترکیبات بیواکتیو سالم است
چای سبز چیزی بیش از یک نوشیدنی آبرسان است؛ گیاه چای سبز حاوی طیف وسیعی از ترکیبات سالم بوده که آن را به نوشیدنی فوق‌العاده تبدیل کرده است؛ چای سرشار از پلی فنول‌ها می‌باشد که ترکیبات طبیعی بوده و دارای فواید سلامتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان هستند.
چای سبز حاوی کاتچینی به نام اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) است. کاتچین‌ها آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کرده و فواید دیگری را نیز ارائه می‌دهند.
این مواد می‌توانند تشکیل رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش دهند و از سلول‌ها و مولکول‌ها در برابر آسیب دیدن محافظت کنند. این رادیکال‌های آزاد در پیری و بسیاری از انواع بیماری‌ها نقش دارند.
EGCG یکی از قوی‌ترین ترکیبات موجود در چای سبز است. تحقیقات توانایی آن برای کمک به درمان بیماری‌های مختلف را آزمایش کرده است و به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین ترکیباتی باشد که به چای سبز خواص دارویی می‌بخشد.

چای سبز همچنین دارای مقادیر کمی از مواد معدنی است که می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد؛ سعی کنید یک مارک چای سبز با کیفیت بالا را انتخاب کنید، زیرا برخی از مارک‌ها با کیفیت پایین می‌توانند حاوی مقادیر زیادی فلوراید باشند. همانطور که گفته شد، حتی اگر برندی با کیفیت پایین‌تر انتخاب کنید، باز هم مزایا بیشتر از مضرات است.

خلاصه
چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول، از جمله کاتچینی به نام EGCG است. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند اثرات مفید مختلفی بر سلامت داشته باشند.

2. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد
چای سبز بیش از این که شما را هوشیار نگه دارد، ممکن است به تقویت عملکرد مغزتان کمک کند؛ ماده اصلی فعال آن کافئین است که یک محرک شناخته شده است.
به اندازه قهوه حاوی کافئین نیست، اما به قدر کافی این ماده فعال را دارد که بدون ایجاد اثرات تحریک آمیز ناشی از مصرف بیش از حد کافئین بتواند پاسخی به نیازها باشد. کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین بر مغز تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، شلیک نورون‌ها و میزان انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد.

تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که کافئین می‌تواند جنبه‌های مختلف عملکرد مغز، از جمله خلق و خو، هوشیاری، زمان واکنش به محرک و حافظه را بهبود بخشد. با این حال، کافئین تنها ترکیب تقویت کننده مغز در چای سبز نیست. همچنین حاوی آمینو اسید ال تینانین (L-theanine) است که می‌تواند از سد خونی مغزی عبور کند.

ال تینانین فعالیت انتقال دهنده عصبی GABA را افزایش می‌دهد که اثرات ضد اضطرابی دارد. همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می‌شود؛ مطالعات نشان می‌دهد که کافئین و ال تیانین می‌توانند اثرات هم افزایی داشته باشند. این بدان معنی است که ترکیب این دو می‌تواند اثرات بسیار قدرتمندی در بهبود عملکرد مغز داشته باشد.

به دلیل ال تینانین و دوز کمی از کافئین، چای سبز ممکن است به شما نوع بسیار ملایم و متفاوتی از هیجان را نسبت به قهوه بدهد. بسیاری از مردم گزارش داده‌اند که در مقایسه با قهوه، پس از نوشیدن چای سبز انرژی پایدارتر و بازدهی بیشتری داشته‌اند.

خلاصه
چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما برای ایجاد تاثیر به اندازه‌‌ی کافی است. همچنین حاوی آمینو اسید ال تینانین است که می‌تواند با کافئین به طور هم افزایی برای بهبود عملکرد مغز کار کند.

3. چربی سوزی را افزایش می‌دهد
اگر به لیست مواد تشکیل دهنده هر مکمل چربی سوزی نگاه کنید، به احتمال زیاد چای سبز را در آن لیست خواهید دید. این به این دلیل است که، طبق تحقیقات، چای سبز می‌تواند چربی سوزی را افزایش داده و سرعت متابولیسم را افزایش دهد.

در یک مطالعه که شامل 10 مرد سالم بود، مصرف عصاره چای سبز باعث افزایش 4 درصدی کالری سوزانده شد. در مورد دیگری که شامل 12 مرد سالم بود، عصاره چای سبز در مقایسه با افرادی که دارونما (پلاسیبو) مصرف می‌کردند، اکسیداسیون چربی را 17 درصد افزایش داد. با این حال، برخی از مطالعات روی چای سبز هیچ افزایشی در متابولیسم را نشان نمی‌دهند، بنابراین اثرات ممکن است به فرد و نحوه تنظیم تحقیقات بستگی داشته باشد.
کافئین همچنین ممکن است با به حرکت درآوردن اسیدهای چرب از بافت چربی و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای استفاده به عنوان انرژی، عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد. دو مطالعه جداگانه اعلام کرده‌اند که کافئین ممکن است عملکرد فیزیکی را تقریباً 11 تا 12 درصد افزایش دهد.

خلاصه
چای سبز ممکن است سرعت متابولیسم و چربی سوزی را در کوتاه مدت افزایش دهد، اگرچه که همه مطالعات با این موضوع موافق نیستند.

4. آنتی اکسیدان‌ها ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند
سرطان که به دلیل رشد کنترل نشده سلول‌ها به وجود می‌آید یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است.
تحقیقات نشان داده است که آسیب اکسیداتیو می‌تواند منجر به التهاب مزمن شده و در نتیجه منجر به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان شود. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کنند. چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدان‌های قوی است.
تحقیقات ترکیبات چای سبز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط کرده‌اند. از جمله نتایج مطالعات در زیر آمده است:
•    سرطان پستان. یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده‌ای نشان داد که زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، تقریباً 20 تا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان، بوده‌اند.
•    سرطان پروستات. یک مطالعه نشان داد مردانی که چای سبز می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات قرار می‌گیرند.
•    سرطان روده بزرگ. تجزیه و تحلیل بر روی 29 مطالعه نشان داد کسانی که چای سبز می‌نوشند حدود 42 درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند.
بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهند افرادی که چای سبز می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به چندین نوع سرطان هستند، اما تحقیقات با کیفیت بیشتری برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.
برای دریافت بیشترین فواید سلامتی، از اضافه کردن شیر به چای خودداری کنید. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که شیر می‌تواند ارزش آنتی اکسیدان در برخی از چای‌ها را کاهش دهد.

خلاصه
چای سبز دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است که ممکن است در برابر سرطان از فرد محافظت کند. مطالعات متعدد نشان داده که مصرف کنندگان چای سبز کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان قرار می‌گیرند.

5. ممکن است از مغز در برابر پیری محافظت کند
چای سبز نه تنها می‌تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد، بلکه ممکن است با افزایش سن از مغز شما نیز محافظت کند. بیماری آلزایمر یک بیماری شایع تخریب کننده عصبی و شایع‌ترین علت زوال عقل در افراد مسن است.
بیماری پارکینسون یکی دیگر از بیماری‌های رایج تخریب‌ کننده عصبی است و شامل مرگ نورون‌های تولید کننده دوپامین در مغز می‌باشد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می‌توانند اثرات محافظتی مختلفی بر روی سلول‌های عصبی داشته و احتمالاً خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

خلاصه
ترکیبات بیواکتیو موجود در چای سبز می‌توانند اثرات محافظتی مختلفی بر روی مغز داشته باشند. آن‌ها ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل، یک بیماری رایج تخریب کننده عصبی در افراد مسن، را کاهش دهند.

6. ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد
کاتچین موجود در چای سبز نیز برای سلامت دهان و دندان مفید است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که کاتچین‌ها می‌توانند جلوی رشد باکتری‌ها را گرفته و به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش دهند.
استرپتوکوک موتانس یک باکتری رایج در دهان است که باعث تشکیل پلاک شده و عامل اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است.
مطالعات همچنین نشان می‌دهند که کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند از رشد باکتری‌های دهان در آزمایشگاه جلوگیری کند، اما هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که نوشیدن چای سبز نیز اثرات مشابهی دارد یا خیر.
با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چای سبز ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد.

خلاصه
کاتچین موجود در چای سبز ممکن است از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری کرده و احتمال ایجاد بوی بد در دهان را کاهش دهد.

7. ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند
میزان دیابت نوع 2 در دهه‌های اخیر در حال افزایش است. این بیماری اکنون از هر 10 آمریکایی 1 نفر را درگیر کرده است. دیابت نوع 2 شامل افزایش سطح قند خون است که ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین ایجاد شود.
مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه روی افراد ژاپنی نشان داد کسانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند تقریباً 42 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.
بر اساس بررسی 7 تحقیق با مجموع 286701 نفر، مصرف کنندگان چای سبز 18درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند.

خلاصه
برخی از مطالعات کنترل شده نشان می‌دهند که چای سبز ممکن است باعث کاهش خفیف سطح قند خون شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

8. ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند
بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است بتواند برخی از فاکتورهای خطرناک و اصلی این بیماری‌ها را بهبود بخشد، که شامل بهبود کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) می‌باشد.
چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می‌دهد که از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند، زیرا این اتفاق بخشی از مبتلا شدن به بیماری قلبی است. با توجه به اثرات مفید بر روی فاکتورهای خطرناک، ممکن است تعجب آور نباشد که افرادی که چای سبز ‌می‌نوشند تا 31 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

خلاصه
چای سبز ممکن است کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد و همچنین از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که چای سبز می‌نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

9. ممکن است به کاهش وزن کمک کند
با توجه به این که چای سبز می‌تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد، منطقی است که بتواند به کاهش وزن نیز کمک کند. چندین مطالعه نشان می‌دهند که چای سبز ممکن است به کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم کمک کند.
یکی از این مطالعات، مطالعه 12 هفته‌ای کنترل شده تصادفی شامل 240 فرد مبتلا به چاقی بود. در این مطالعه، افرادی که در گروه چای سبز بودند، در مقایسه با افراد در گروه کنترل، کاهش قابل توجهی در درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم داشتند.
با این حال، برخی از مطالعات افزایش آماری قابل توجهی را در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی‌دهند، بنابراین محققان باید مطالعات بیشتری را برای تایید این تاثیرات انجام دهند.

خلاصه
برخی از مطالعات نشان می‌دهند که چای سبز ممکن است منجر به کاهش وزن شود. و ممکن است به ویژه در کاهش چربی خطرناک در ناحیه شکم موثر باشد.

10. ممکن است به طولانی‌تر زندگی کردن کمک کند
با توجه به این که برخی از ترکیبات موجود در چای سبز ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کند، منطقی است که به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید.
در یک مطالعه، محققان 40530 بزرگسال ژاپنی را طی 11 سال مورد مطالعه قرار دادند. آن‌هایی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند- 5 فنجان یا بیشتر در هر روز- به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند:
•    مرگ به هر علت: در زنان 23 درصد و در مردان 12 درصد کمتر است
•    مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی: در زنان 31 درصد و در مردان 22 درصد کمتر است
•    مرگ و میر ناشی از سکته مغزی: در زنان 42 درصد و در مردان 35 درصد کمتر است
مطالعه دیگری که شامل 14001 فرد مسن ژاپنی بود نشان داد کسانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند 76 درصد کمتر در طول این دوره مطالعه‌ی 6 ساله جان خود را از دست دادند.

خلاصه
مطالعات نشان می‌دهند افرادی که چای سبز می‌نوشند ممکن است نسبت به افرادی که چای سبز نمی‌نوشند عمر طولانی‌تری داشته باشند.

نکته پایانی
چای سبز دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است.
برای کمک به داشتن احساس بهتر، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، ممکن است بخواهید چای سبز را بخشی از زندگی خود کنید.


برای دیدن بیش از 1000 از بهترین و نزدیکترین پزشکان و متخصصان شهر و محله تان روی لینک کلیک کنید

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است