لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

10 پیشنهاد شغلی مناسب برای معلمان بازنشسته

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1401/01/27نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 3بازدید: 2380

به طور کلی افراد برای جلوگیری از انزوا، افسردگی و تامین بیشتر مخارج زندگی در دوران بازنشستگی و فارغ شدن از شغل رسمی خود به دنبال شغل‌های تمام وقت یا نیمه وقت می‌گردند. مشاغل دوران بازنشستگی براساس مهارت‌ها و تجربیات گذشته فرد انتخاب می‌شوند و هم می‌توانند طبق علایق شخصی فرد باشند.

برای معلمان بازنشسته، شغل جدید­ می‌تواند به آنها فرصتی برای آزادی مالی بیشتر، فرصت کار در پروژه‌ای جدا از تدریس باشد. معلم‌‎های بازنشسته با توجه به مهارت‌های ویژه‌ای که دارند دارای انتخاب‌های بیشتری برای شغل‌های بازنشستگی هستند.

در این مقاله از بیزاَپ قصد داریم به معلمان بازنشسته 10 شغل که می‌تواند از لحاظ مالی تکمیل کننده حقوق بازنشستگی آنها باشد، معرفی کنیم.

قبل از انتخاب شغل

همانطور که در بالا اشاره کردیم، به دلیل برخی از مهارت‌ها و تجربیات ویژه برای معلمان بازنشسته مشاغل فراوانی وجود دارد. اما اگر معلم بازنشسته هستید و می‌خواهید در این دوران کار کنید، قبل از انتخاب شغل خود به سوالات زیر پاسخ دهید. با پاسخ دادن به این سوالات شرایط خود را بهتر می‌توانید مدیریت کنید و با چشم‌انداز بهتری قادر خواهید بود شغل متناسب خود را پیدا کنید.

  • چه عاملی باعث شد که شما در دوران بازنشستگی به دنبال کار باشید؟ درآمد بیشتر؟ دوری از روزمرگی ؟ هر دو؟
  • دوست دارید در این دوران به چه میزان از درآمد برسید؟ یا درآمد مورد نیاز شما چقدر است؟
  • می‌خواهید وقت خود را برای چه کاری بگذرانید؟ دوست دارید در محل کار به چه نوع فعالیت‌هایی بپردازید؟
  • برای خود چه نوع کاری را راضی‌کننده می‌دانید؟
  • چه مدت می‌خواهید برای کار اختصاص دهید؟ آیا به صورت نیمه وقت یا تمام وقت کار خواهید کرد؟
  • آیا می‌خواهید کاری انتخاب کنید که برایتان مسئولیت زیادی داشته باشد یا کم؟
  • چه میزان از انعطاف پذیری برای کار خود می‌خواهید؟
  • آیا با توجه به مهارت‌هایی که دارید می‌توانید کار جدید خود را از خانه انجام بدهید؟
  • آیا تمایل دارید برای شغل جدید آموزش ببینید؟

پیشنهادهای شغلی برای معلمان بازنشسته

برای معلمان بازنشسته مشاغل زیادی جهت انتخاب وجود دارند. بسیاری از معلمان به مشاغلی مانند رانندگی، مشاور املاک، راه‌اندازی سوپرمارکت، کشاورزی، خرده فروشی، کارکردن در تفرجگاه‌ها و غیره روی می‌آورند. اما ما قصد داریم متناسب با مهارت‌های ویژه و تجربیات چندین ساله‌ای که معلمان دارند به آنها شغل دوران بازنشستگی معرفی کنیم.

متناسب ترین مشاغل برای معلمان بازنشسته

برای معلمان بازنشسته، متناسب با مهارت‌های ویژه‌ای که دارند مشاغل زیادی برای دوران بازنشستگی وجود دارد. در ادامه این مقاله از بیزاَپ به شغل‌های دوران بازنشستگی معلمان اشاره خواهیم کرد.

1- نویسندگی یا تولید محتوا

یکی از مشاغلی که معلمان می‌توانند بعد از بازنشسته شدن به آن روی بیاورند، شغل نویسندگی یا تولید محتوا است. معلمان بازنشسته می‌توانند هریک طبق حوزه تخصصی که دارند با کسب و کارهای اینترنتی همکاری کنند. به عنوان مثال معلمان تاریخ با وب‌سایت‌هایی که در زمینه مسائل تاریخی همکاری کنند. همچنین معلمان هنر، جغرافیا، اجتماعی و ... نیز با توجه به مهارتی که دارند، هرکدام به صورت دورکاری شغل نویسندگی یا تولید محتوا را انتخاب کنند. هر معلم بازنشسته می‌تواند با صرف 8 ساعت کار روزانه در حوزه تولید محتوا به درآمدی بین 3 تا 8 میلیون برسد.

البته حتما پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع این کار آموزش ببینید و یک دوره جامع تولید محتوا شرکت کنید. هرچه تسلط شما در این مهارت بیشتر باشد، قطعا به درآمد بیشتری می‌رسید. شما می‌توانید تنها با داشتن یک سیستم شخصی یا لپ‌تاپ و اینترنت، کار تولید محتوا را در منزل یا هر مکانی انجام دهید.

معلم بازنشسته

مهارت های لازم برای شغل تولید محتوا

  • توانایی در داشتن مهارت نویسندگی
  • اشراف کامل به زبان و ادبیات فارسی
  • آشنایی با نحوه جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو
  • آشنایی به برخی از نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ

2- تدریس خصوصی

معلمان می‌توانند پس از فراغت از شغل رسمی خود، در دوران بازنشستگی دوباره به تدریس بپردازند. تدریس خصوصی یکی از جذاب‌ترین شغل‌های دوران بازنشستگی معلمان است که ارتباط نزدیکی با تخصص آنها دارد.

شما می‌توانید از طریق تدریس خصوصی در حوزه تخصصی خود، حداقل با 6 ساعت کار در روز به درآمد 5 تا 10 میلیون در ماه برسید. اگر قصد دارید در دوران بازنشستگی در شغل تدریس خصوصی درآمد زیادی داشته باشید، باید دروسی را تدریس کنید که به آنها علاقه و تسلط کامل دارید و از تدریس آنها لذت می‌برید. هرچقدر تسلط شما بالاتر باشد شاگردان بیشتری جذب شما می‌شوند و درآمدتان بیشتر خواهد شد.

شیوه‌­های تبلیغ تدریس خصوصی برای جذب شاگرد:

  • ثبت آگهی در بیزاَپ و سایت‌های مرتبط
  • چاپ کارت یا تراکت و پخش کردن آنها در اماکن آموزشی
  • ثبت آگهی در مجلات و روزنامه‌های محلی
  • راه‌اندازی وب‌سایت شخصی
  • تبلیغات دهان به دهان

3- مشاور آموزشی یا تحصیلی

مشاور آموزشی یا تحصیلی به فردی گفته می‌شود که توانایی ارائه خدمات مشاور­­ه آموزشی به افراد گوناگون را دارد. ممکن است بسیاری از دبیران بازنشسته به دلیل علاقه در دوران خدمت خود به تعدادی از دانش آموزان در زمینه نحوه انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه خدمات مشاوره‌ای داده باشند. معلمان بازنشسته می‌توانند در طی دوران بازنشستگی خود با توجه به مهارتی که دارند در این شغل فعالیت کنند و به درآمدی ایده‌آل برسند.

مهارت‌های مورد نیاز برای شغل مشاور آموزشی

  • داشتن مهارت تخصصی در نحوه انتخاب رشته
  • توانایی مهارت کلامی و ارتباط گیری با متقاضیان
  • مهارت داشتن در کمک به دیگران
  • شناخت شخصیت افراد
  • داشتن اطلاعات نسبت به رشته‌های دانشگاهی و دانشگاه‌های کشور
  • داشتن اطلاعات درمورد آینده شغلی رشته‌های گوناگون

4- محققی و پژوهشگری

اگر جزء معلمانی هستید که لذت زیادی از تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف می‌برید و در زمان خدمت خود فرصتی برای این کار پیدا نکردید، می‌توانید در زمان بازنشستگی با توجه به میزان علاقه خود موفقیت‌های خوبی را در شغل‌های پژوهشی کسب کنید و به درآمد زیادی برسید.

معلمان که علاقه زیادی به این حوزه دارند، می‌توانند در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی به صورت تمام وقت و نیمه وقت به کار گرفته شوند. بعضی از نهادهای دولتی برای تحقیق و توسعه ، اقدام به تعریف انواع پروژه‌های تحقیقاتی می‌کنند و نیز معلمان بازنشسته باتجربه در این حوزه به شکل قراردادی با افراد حقیقی همکاری می‌کنند.

معلم بازنشسته

5- راهنمای تورهای گردشگری

راهنمای تور گردشگری بودن می‌تواند یک شغل جالب برای معلمان بازنشسته باشد. ایران به دلیل داشتن تعداد بی‌شمار جاذبه‌های گردشگری، سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. شما به عنوان معلم بازنشسته می‌توانید در یک جاذبه توریستی یا پارک‌های ملی محل زندگی خود فعالیت کنید. معلمان تاریخ­، جغرافیا، هنر به دلیل دانشی که در این حوزه دارند، می‌توانند در این حوزه از سایر معلم‌‎ها توانمندتر ظاهر شوند.

مهارت مورد نیاز برای شغل راهنمای تور گردشگری

  • آشنایی با فرهنگ‌های گوناگون
  • اعتماد به نفس بالا
  • آگاهی از مسائل ایمنی در سفر
  • مهارت حفظ آرامش در شرایط سخت و اضطراری
  • داشتن دانش مقدماتی در زمینه تاریخ و جغرافیا
  • تونایی مدیریت زمان و نظم
  • آشنایی به زبان خارجی

6- ویراستاری

معلمان بازنشسته‌ای که توانایی‌ها و قابلیت‌های مدیریتی مناسب را دارند، می‌توانند در دوران بازنشستگی به عنوان ویراستار فعالیت کنند. معلمان ادبیات فارسی یا دبیران زبان انگلیسی چون تسلط به زبان دارند، بیشتر می‌توانند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در این شغل نشان دهند.

اگر بعد از بازنشستگی به عنوان یک ویراستار مشغول به کار شوید، می‌توانید برحسب ویرایش کپی، تصحیح خطاها و ویرایش هر گونه محتوا، در هر پروژه‌ای فعالیت کنید. نهادها و موسسات ویراستاری که در این زمینه فعالیت دارند، بابت انجام پروژه به شما دستمزد خوبی می‌دهند.

7- کتابداری موزه

یکی دیگر از مشاغل معلمان در دوران بازنشستگی، فعالیت در کتابداری موزه است. از آن جایی که معلمان این مهارت را دارند که بخش‌های مشخص را مدیریت و کنترل کنند، می‌توانند بعد از بازنشستگی و فراغت از خدمت رسمی خود، به عنوان کتابدار موزه مشغول به فعالیت شوند. برخی از موزه‌های موجود در کشور، سالانه از بین معلمان و افراد فرهنگی برای شغل کتابداری موزه استخدام می‌کنند.

معلمان بازنشسته‌ای که قصد دارند در این حوزه فعالیت کنند، باید در بخش‌های علوم، تاریخ، مدیریت و باستان شناسی تسلط کافی داشته باشند.

8-  فروش آنلاین منابع آموزشی

شما به عنوان یک معلم سال‌ها تجربه تدریس و آموزش دارید و طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از مواد آموزشی، روش‌های تدریس را تجربه کرده‌اید. اکنون که بازنشسته شده‌اید و وقت زیادی دارید، می‌توانید در حوزه تخصصی و دروسی که تجربه آموزش دارید، از طریق فروش منابع آموزشی، درسنامه، نمونه سوالات امتحانی و ... کسب درآمد کنید. 

می‌توانید این کار را با راه‌اندازی یک وب‌سایت شخصی و تولید محتوای بهینه انجام دهید یا این که با ثبت اطلاعات خود در برخی از سایت‌ها اقدام به فروش آنلاین محصولات آموزشی خود کنید.

بیشتر بخوانید: چرا فرسودگی شغلی کارمندان به کسب و کار آسیب می‌زند؟
 

9- راننده سرویس مدارس

اگر معلم بازنشسته هستید و دیگر حوصله آموزش و تدریس را ندارید ولی می‌خواهید برای دوری از خانه نشینی و کسب درآمد بیشتر در دوران بازنشستگی شغلی را انتخاب کنید، می‌توانید به عنوان راننده سرویس حمل و نقل دانش­ آموزان فعالیت کنید.

اگر دوست دارید در زمان بازنشستگی هم کنار دانش آموزان باشید، می‌توانید در زمان بازنشستگی راننده سرویس مدرسه شوید. می‌توانید از طریق ارتباط‌های خود در مدارس و یا آگهی‌های موجود در سایت‌های گوناگون راننده سرویس مدارس شوید.

10- پرستاری کودک

به دلیل اعتماد خانواده‌ها به قشر فرهنگی و معلمان، معمولا ترجیح می‌دهند از بین متقاضیان پرستاری کودک خود، افراد تحصیل کرده و فرهنگی را برای تربیت و آموزش فرزند خود انتخاب کنند؛ بنابراین اگر معلم بازنشسته‌ای هستید که می‌خواهید در این دوران هم کار کنید و درآمد بیشتری را به دست آورید، شانس این را دارید که به عنوان پرستار و مراقب کودک کار کنید.

جمع بندی

بسیاری از معلمان بازنشسته به دلیل دوری از خانه نشینی و یا کسب درآمد بیشتر تمایل دارند در شغل‌های دیگری کار کنند. در این بین معلم‌‎های زیادی هستند که دوست دارند بر اساس مهارت‌های تخصصی که دارند، شغل بعد از بازنشستگی خود را انتخاب نمایند. در این مقاله از بیزاَپ سعی کردیم 10 شغل مناسب برای معلمان بازنشسته معرفی کنیم تا دوران بازنشستگی خود را بهتر سپری کنند. شما نیز اگر شغل دیگری را سراغ دارید که متناسب با تجربیات یک معلم است و می‌تواند در دوران بازنشستگی برای معلمان درآمد خوبی را حاصل کند، به ما و خوانندگان این مقاله معرفی کنید.


نظرات
تصویر کاربر
محمد انصاری راد
درود بر شما خوبان پیشنهادات شما برای دوره پسا بازنشتگی معلمان اثربخش است. مدرس مشاور دانشگاه هستم. چهارشنبه دهم آبان ماه سال 1402 بازنشسته شدم. سپاسگزارم.
تصویر کاربر
سیدعلی اکرم عبداللهی
پیشنهادات بسیار خوبی است .مفید و قابل استفاه اما در مناطق کوچک و کم جمعیت کاربرد زیادی ندارد.
تصویر کاربر
زهرا
بسیار عالی بود استفاده کردم
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است