لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

11 مکان دیدنی شگفت‌ انگیز شهر آدانا ترکیه

تاریخ انتشار : 1400/12/23نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 15 دقیقهنظر: 1بازدید: 666

آدانا ششمین شهر بزرگ ترکیه در مجاورت رودخانه سیحان قرار دارد و توسط تپه‌های منطقه چوکوروا احاطه شده است. اماکن تاریخی و باستانی بخش اصلی جاذبه‌های گردشگری آدانا را تشکیل می‌دهد؛ از ویرانه‌های ساختمان‌های رومی گرفته تا قلعه‌های باشکوه و زیبای ارمنی. آدانا در نزدیکی کاپادوکیا 258 (کیلومتری شمال آدانا) و قونیه (346 کیلومتری شمال غربی) قرار دارد. علاوه بر این، میان آدانا و قونیه یک خط قطار وجود دارد که از مسیری زیبا عبور می‌کند و رفت و آمد بین این دو شهر را آسان و لذت‌بخش کرده است. این شهر به دلیل وجود غذایی به نام "آدانا کباب" شهرت فراوانی دارد و افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، امتحان کردن این غذا را در لیست کارهایی که حتما باید انجام دهند قرار می‌دهند. البته آدانا کباب تنها چیزی نیست که شهر آدانا به توریست‌ها عرضه می‌کند. این شهر جاذبه‌های بسیاری دارد که در این مقاله به 11 مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

آدانا ترکیه

بناهای تاریخی به جا مانده در آدانا

آدانا، شهری بزرگ و پیشرفته است با این حال در مناطق مرکزی قدیمی آن، در کنار رود سیحان تعدادی ساختمان و بنای تاریخی قرار دارد که مربوط به پیش از رونق ساختمان‌ سازی مدرن است. پل سنگی 21 قوسی رومی به نام تاشکُپرو (Taşköprü) که روی این رود قرار دارد، یکی از معروف‌ترین این مکان‌ها است. پس از بازدید از این پل می‌توانید سری به مسجد سابانجی (Sabancı Merkez) و اولو جامی (Ulu Cami) بزنید که مهرابی کاشی کاری شده دارد. در این دو مکان می‌توانید تصاویری بی‌نظیر بگیرید. دقیقاً پشت اولو جامی، مدرسه رمضان‌ اوغلو قرار دارد که می‌توانید در کافه بزرگی که در حیاط این مدرسه قدیمی قرار دارد، چای بنوشید.

وقتی به سمت جنوب حرکت کنید، برج ساعت قدیمی آدانا که متعلق به قرن 19 است را مشاهده می‌کنید. از این نقطه که به سمت غرب حرکت کنید، به مسجد یاغ می‌رسید که یک ساختمان کلیسایی مربوط به دوره صلیبی است.

پل سنگی 21 قوسی رومی تاشکپرو ترکیه

مسجد سابانجی

مشهورترین بنای این شهر، مسجدی عظیم و مدرن به نام مسجد سابانجی است که در باغ‌های مجاور رود سیحان قرار دارد. این مسجد که در سال 1998 ساخته شده است، 28000 نفر ظرفیت دارد و یکی از بزرگترین مساجد خاورمیانه است.

شش مناره اطراف این مسجد ارتفاعی حدود 99 متر دارند! داخل مسجد، دارای گنبدی عظیم به ارتفاع 54 متر است که با کاشی‌های ایزنیک و خطاطی سنتی مزیّن شده است و کاملاً تابع الگوهای دوره عثمانی است. این مسجد در خارج از اوقات نماز برای بازدید عموم باز است.

 مسجد سابانجی در ترکیه

قلعه مار آدانا (Yılankale )

قلعه مار آدانا، یک قلعه ارمنی است که در 47 کیلومتری شرق آدانا قرار دارد و برج‌های آن در امتداد یک پشته سنگ آهک بلند، قابل مشاهده است. این قلعه در قرن 12 ساخته شده و بخشی از خط دفاعی پادشاهی ارمنی کیلیکیه بوده است. قسمت‌های خارجی قلعه مانند باروها، برج‌ها دفاعی و دروازه‌ها به خوبی حفظ شده‌اند و می‌توان اطراف آن آزادانه پیاده‌روی کرد و از مشاهده قلعه لذت برد. برای رسیدن به این قلعه باید از یک مسیر دشوار سنگی عبور کنید؛ بنابراین کفش‌های پیاده‌روی مناسبی بپوشید.

بسیاری از قسمت‌های داخلی قلعه خراب شده است؛ هرچند هنوز افراد زیادی برای بازدید از آن وارد اتاق‌های طاق‌دار و قسمت‌های مختلف قلعه می‌شوند. در افسانه‌های محلی گفته می‌شود که این قلعه محل زندگی یک موجود اساطیری آناتولیایی به نام "شاهماران" است که نیمی از آن زن و نیم دیگر آن مار است.

قلعه مار آدانا (Yılankale )

موزه فضای باز کاراتپه آصلانتاش

این موزه در فضای باز و در 126 کیلومتری شمال شرقی آدانا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین اماکن نئوهیتی (از سال 700 قبل از میلاد) در ترکیه است. اینجا مکانی بود که حاکم نئوهیتی، آساتیواتیا، قلعه خود را همراه با مجسمه شیرها، ابوالهول‌ها و ارتوستات‌های سنگی ساخت. پس از فروپاشی امپراطوری هیتیت در عصر برنز در آناتولی، بخش‌های کوچکی از حکومت هیتیت باقی ماند و به طور مستقل به تکامل خود ادامه داد. کاراتپه آصلانتاش مربوط به این دوران پر فراز و نشیب است. امروزه قسمت‌های اصلی و برجسته‌ای که از قلعه به جا مانده است اغلب مربوط به قسمت‌های خارجی قلعه است که شکل و ساختار کلی آن را نشان می‌دهد. برخلاف سایر اماکن تاریخی آثار و تزئینات سنگی کاراتپه آصلانتاش به جای انتقال به موزه، در همین محل و در امتداد مسیر جنگلی قلعه نگهداری می‌شود.

موزه کاراتپه آصلانتاش

کاستابالا

در حالی که در مسیر کاراتپه آصلانتاش هستید، بین راه در کاستابالا توقف کنید و از دیدن این قلعه زیبا لذت ببرید. کافی است تنها 18 کیلومتر در جاده اصلی به سمت جنوب بروید تا به منطقه کاستابالا برسید که در واقع بخش اصلی پادشاهی محلی نئوهیتیت بود اما ویرانه‌هایی که اکنون می‌بینید مربوط به مدت زیادی پس از دوره بیزانس است. یک جاده طولانی با ستون‌هایی بلند که از کنار اتاق حمام دوره بیزانس به بقایای معبد رومی و اتاق تئاتر کوچک منتهی می‌شود. این ساختمان‌ها از قلعه قرون وسطایی که در بالای تپه قرار دارد قابل مشاهده است. این قلعه بر فراز منطقه اکروپولیس دوره رومی ساخته شده است و اگر از تپه بالا بروید می‌توانید مقبره‌های دوران کلاسیک را که داخل صخره تراشیده شده‌اند مشاهده کنید.  

بنای تاریخی  کاستابالا در ترکیه

ویرانه‌های تاریخی آناوارزا

دهکده تاریخی دیلکایا در 80 کیلومتری شمال شرقی آدانا قرار دارد و مملو از بقایای تاریخی آناوارزا است. می‌توانید از این دهکده صخره‌ای بلند که قلعه آناوارزا در بالای آن قرار دارد را مشاهده کنید.

ابتدا به سمت قلعه بروید که با طی کردن تعدادی پله شیب‌دار که در صخره ایجاد شده است به آن می‌رسید. امکان مشاهده برج و باروهای قلعه از نزدیک به دلیل مسائل امنیتی وجود ندارد اما در بالای صخره مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید. زمانی که به پایین برمی‌گردید در دشت، ویرانه‌هایی پراکنده را مشاهده می‌کنید که در میان آنها یک قنات از دوران رومی باقی مانده است. همچنین یک دروازه بزرگ و کلیسای بیزانس را می‌بینید که متعلق به قرن ششم است.

آناوارزا در دوران رومی یکی از شهرهای مهم و برجسته این منطقه بوده است و علی‌رغم زلزله‌های ویرانگر و آشفتگی‌های ناشی از جنگ و تغییر پادشاهی‌ها در طول قرن‌ها، همچنان اهمیت خود را تا زمان حمله ارتش مملوک مصر در قرن 14 حفظ کرد. در طی این حمله این شهر دچار ویرانی‌های بسیاری شد. شما می‌توانید از قلعه مار و آناوارزا در یک تور یک روزه بازدید کنید.

بیشتر  بخوانید:   قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2021

دهکده تاریخی دیلکایا ترکیه

پل واردا

پل واردا در عرض تنگه عمیق چاکیت قرار دارد و خط ریلی عثمانی استانبول - بغداد از روی آن عبور می‌کرد؛ گرچه امروزه این پل به دلیل بازی فیلم Skyfall در آن، شهرت بیشتری پیدا کرده است. طول این پل 172 متر است و توسط یازده طاق سنگی تزئین شده است. اگر می‌خواهید عبور از این پل را تجربه کنید، سوار قطار Toros شوید که روزانه بین آدانا و قونیه حرکت می‌کند. با عبور خط راه‌آهن از میان کوه‌های توروس یک سفر دیدنی و جذاب بین دو شهر را تجربه می‌کنید. همچنین چند کافه در نزدیکی دره قرار دارد که با سپری کردن زمان در آنها می‌توانید منظره‌ای تماشایی را مشاهده کنید.

پل واردا ترکیه

بازدید از تارسوس (طرسوس)

در 42 کیلومتری غرب آدانا، تارسوس مقصدی برای یک سفر یک روزه دلپذیر است. در این شهر می‌توانید ساختمان‌ها و اماکن زیارتی مسیحی قدیمی را که در کوچه‌های شهر قرار دارد ببینید. تارسوس پر از کوچه‌های سنگفرش و خانه‌های قدیمی عثمانی است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. همچنین می‌توانید از جاده‌ای 60 متری که از دوران رومی به جا مانده است بازدید کنید. یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر، چاه سنت پُل است که در جاده هال (Hal Caddesi) قرار دارد. علاوه بر این می‌توانید از کلیسای ارتدکس یونانی به نام سنت پل بازدید کنید که در جاده عبدی ایپکچی قرار دارد و امروزه به عنوان موزه یادبود سنت پل شناخته می‌شود.

شهر تارسوس (طرسوس) ترکیه

قلعه دختر یا قیزقلعه

قلعه دختر یک استراحتگاه قدیمی ساحلی است که در 144 کیلومتری جنوب غربی آدانا قرار دارد و در طول تابستان توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. منطقه کیزقلعه پر از اماکن تاریخی، به خصوص اماکن دوره رومی و یونانی است که یکی از بهترین سفرهای یک روزه در آدانا را رقم می‌زند.

دو بنای تاریخی عالی در این منطقه از شهرت بالایی برخوردار هستند. اولین مورد، قلعه کوریکوس است که در شمال ساحل قیزقلعه قرار دارد و می‌توانید با قایق به آنجا برسید. تقریبا چهار کیلومتر پیش از رسیدن به شهر، بقایای ساختمان‌های تاریخی را در کنار جاده می‌بینید. در این منطقه می‌توانید از آگوری رومی و کلیسای بیزانس نیز بازدید کنید. در تپه‌های شمالی قلعه دختر، نکروپولیس رومی را همراه با تعداد زیادی آرامگاه تخریب شده مشاهده می‌کنید. یکی از این آرامگاه‌ها دارای نقش‌های برجسته حکاکی شده‌ای است که مربوط به قرن اول میلادی است.

قلعه دختر یا قیزقلعه ترکیه

غارهای بهشت و جهنم

غار کوچک نارلیکویو در چهار کیلومتری غرب کیزقلعه (148 کیلومتری جنوب غربی آدانا) قرار دارد و به دلیل وجود رستوران‌های ماهی فروشی که دارای بالکن‌هایی رو به دریا هستند، شهرت فراوانی دارد. تنها دو کیلومتر که  از تپه شیب‌دار به پایین حرکت کنید، غارهای بهشت و جهنم را می‌بینید. در افسانه‌های محلی گفته می‌شود که از طریق این غارها می‌توان با جهان زیرین ارتباط برقرار کرد. طبق افسانه‌های یونانی، غار جهنم محلی است که هیولای تایفون توسط زئوس در آن اسیر شده است. این غار، چاله‌ای با عمق 130 متری است که امروزه از یک سکو قابل مشاهده است.

همچنین می‌توانید با پایین رفتن از حدود 400 پله به غار بهشت برسید. در دهانه غار یک کلیسای دوره بیزانس قرار دارد. این غار 250 متر طول و حدود 70 متر عمق دارد و در طول آن راهرویی همراه با چراغ وجود دارد. داخل غار بهشت کمی لغزنده است؛ بنابراین باید کفش‌های مناسبی بپوشید و هنگام قدم زدن مراقب باشید.

غارهای بهشت و جهنم ترکیه

ویرانه‌های اوزون جابورچ

در شمال غربی قلعه دختر، یک دهکده تپه‌ای قرار دارد که می‌توانید با یک سفر جاده‌ای لذت‌بخش به آن برسید. در این سفر جاده‌ای می‌توانید از دیدن چشم‌اندازهای زیبای روستایی لذت ببرید که دارای ویرانه‌های تاریخی و باستانی است.

مشهورترین منطقه در این دهکده، روستای اوزون جابورچ است که دارای یک خیابان ستون‌دار در مرکز شهر و یک تئاتر رومی است. در دل روستا می‌توانید ستون‌های معبد زئوس را ببینید و از تئاتر رومی شهر، از مشاهده منظره عالی دشت‌ها لذت ببرید. درست در اطراف روستا یک برج دیده‌بانی پنج طبقه بلند قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. از روستا چهار کیلومتر به سمت شرق بروید تا به قنات چشمگیر اولبا که در یک دره قرار دارد برسید. این قنات تا حدودی تخریب شده است. در حال حاضر برخی از طاق‌های بلند همچنان سرپا هستند اما برخی از آنها از سازه جدا شده و تخریب شده‌اند. صخره‌های دو طرف تنگه به صورت مقبره‌های رومی تراشیده و حکاکی شده‌اند و بازدید از آنها می‌تواند بسیار جالب باشد.

ویرانه های اوزون جابورچ ترکیه


برای پیدا کردن  بهترین آژانس مسافرتی  به  بیزاَپ  سر بزن!

نظرات
تصویر کاربر
شبانه فیضی
من شهری زیبایی ترکیه را دوست دارم ولی شاید قسمت من نبوده که ترکیه را ببینم من بچه افغانم چهار بار درخواستی ویزه دادم تا برم ترکیه اما همه اش رد شد دعا میکنم روزی برسه تا منم بتانم از نزدیک ببینم ترکیه عشق است اگر روزی قسمت شود و من برم ترکیه با عشق همه شهر هایش را میگردم و میبینم او وقت بنظر هم میتم که چگونه کشوری است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است