لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

12 ابزار ضروری برای شروع چرم دوزی

تاریخ انتشار : 1400/10/21نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: دقیقهنظر: 0بازدید: 678

تعداد کمی از مصالح صنایع دستی متنوع و ماندگار از چرم وجود دارد؛ البته چرم گزینه مناسبی برای یک کیف دستی شیک است، اما برای روی قفسه‌ی کتاب‌ها یا مجموعه‌ی زیر لیوانی نیز گزینه بسیار خوبی است. چرم گزینه بسیار خوبی برای کالاهای دستساز است که نسبت به سایر پارچه‌های طبیعی به استحکام بیشتری نیاز دارند.  کار چرم به چند ابزار کلیدی نیاز دارد که آن را بسیار ساده‌تر می‌کند. برای مبتدی‌ها، قبل از شروع اولین پروژه خود با چرم، این 12 ابزار اساسی کار با چرم را تهیه کنید.

وسایل چرم دوزی

ابزارهای ضروری برای شروع چرم دوزی

1- چاقوی چرم

در حالی که ممکن است بتوانید با یک قیچی تیز برش چند نوع چرم را انجام دهید، یک چاقوی چرم چند منظوره همیشه برشی تمیزتر و حرفه‌ای‌تر خواهد داشت. یک چاقوی کاربردی علاوه بر بریدن الگوها در یک حرکت، به شما این امکان را می‌دهد تا برای برش‌های دقیق‌تر، از چرم بهتر استفاده کنید.

نکته حرفه‌ای: همیشه هنگام استفاده از یک چاقوی تیز، از یک تکه چوب قراضه یا یک تشک برش سنگین برای محافظت از میز کار خود استفاده کنید.

2- سوراخ کن

با استفاده از یک سوراخ‌کن با دسته چوب پنبه‌ای ارگونومیک خوب، می‌توانید قسمت بالای کار را به راحتی با توجه به نیاز پروژه خود تغییر دهید. سوراخ کنی را انتخاب کنید که حداقل یک طرف دسته آن صاف باشد. سوراخ کن‌هایی که نوک چوبی دارند بسیار مفید هستند؛ زیرا آن‌ها یک سوراخ کوچک روی چرم ایجاد می‌کنند که اجازه عبور نخ‌ها را می‌دهد، سپس مواد اطراف نخ را می‌بندند و یک پایان بی عیب و نقص تحویل می‌دهند.

3- سوزن‌های مخصوص دوخت چرم

چرم نیاز به یک سوزن قوی و بلند دارد تا به اندازه کافی از دو قطعه چرم عبور کند. در حالی که آن‌ها قطعاً باید محکم باشند، سوزن‌های دوخت چرم نباید تیز باشند؛ زیرا بیشتر اوقات آن‌ها را از نقاط از پیش سوراخ شده عبور می‌دهید. مجموعه‌ای از سه سوزن با طول‌ها و اندازه‌های مختلف برای اکثر پروژه‌های چرمی مناسب است.

4- نخ مصنوعی

هنگام چرم دوزی، یک نخ مصنوعی را انتخاب کنید که قوی‌تر و متنوع‌تر از نمونه‌های طبیعی آن است. نایلون چسبیده به نخ بسیار محکم است و در دو نوع مومی و بدون موم موجود است. نخ مومی اغلب هنگام کار با چرم نرم، دوخت محکم‌تری را ایجاد می‌کند.

ابزارهای چرم دوزی در کیف چرمی

5- پانچ چرم

پانچ‌های چرم در اندازه‌ها، عرض‌ها و اشکال مختلف موجود است. پانچ‌های کوچک‌تر برای ایجاد سوراخ‌هایی برای عبور نخ برای یک درز راحت عالی هستند، در حالی که پانچ‌های بزرگ‌تر به راحتی می‌توانند سوراخ‌هایی را به اندازه کافی برای بند ساعت یا کمربند ایجاد کنند.

6- چکش

پتک‌ها برای ایجاد سوراخ یا ایجاد شیار مفید هستند. در واقع، در هر زمان که نیاز به اعمال فشار بر روی ابزار خود برای ضربه زدن به چرم داشته باشید، باید از چکش استفاده کنید. هنگام کار با چرم همیشه از چکش لاستیکی استفاده کنید تا از آسیب رساندن به مواد شما جلوگیری شود.

7- دستگاه دوخت ریز و کوچک

بسیار مهم است که پروژه خود را در حین کار روی آن ثابت نگه دارید؛ بنابراین دستگاه دوخت ریز یک ابزار ضروری است. صنعت‌گران باتجربه می‌توانند خودشان دستگاه مشابهی را بسازند، اما موارد نسبتاً ارزان در اینترنت نیز برای فروش وجود دارد.

8- خم کن

در حالی که لبه‌ی مورب بیشتر در کارهای چرمی یک انتخاب تزئینی است، از یک خم کن نیز می‌توان برای ایجاد یک شیار برای دوخت راحت‌تر و دقیق‌تر استفاده کرد. برای شروع کار سایز دو را در نظر بگیرید.

9- چسب

اگر بخواهید پروژه خود را به طور موقت نگه دارید، هنگام چسباندن آن، چسب می‌تواند یک ماده واقعاً مفید برای کار با چرم باشد. مطمئن شوید که برای پروژه‌های خود از چسب مناسب چرم استفاده می‌کنید. انواع چسب سازگار با چرم در ابزار فروشی و فروشگاه‌های صنایع دستی موجود است.

10- مهر  چرم

برای به پایان رساندن پروژه‌های چرمی خود، مهر شخصی از طرح خود را بزنید. به خصوص اگر به عنوان پروژه‌های نهایی خود هدیه می‌دهید، علامت سازنده اصلی می‌تواند به کارهای چرمی شما کمک کند تا خاص‌تر به نظر برسند. مهر یا لوگو خود را به صورت آنلاین طراحی کنید.

کیف پول چرمی در کنار ابزار چرم دوزی

11- صفحه برش

هنگامی که برش‌های چرم را روی یک تشک برش پلاستیکی سنگین انجام می‌دهید، از سطح کار خود محافظت می‌کنید. صفحه برش را به صورت شبکه بندی شده تهیه کنید.

12- شیارزن

هنگامی که برای هدایت دوخت‌ها یا به پایان رساندن دوخت لبه‌ها به یک شیار کاملاً مستقیم نیاز دارید، یک شیارزن ابزاری است که باید به دنبال آن باشید. شیارهای چرمی دارای قطعه راهنمای لبه (اغلب قابل جابه‌جایی) هستند تا از شیارهای مستقیم اطمینان حاصل شود و می‌توانید فشار وارد شده را به منظور ضربه زدن به عمق شیار خود تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: فوت و فن درست کردن باکس رز جاودان
 


اگه دنبال  

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است