لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

15 چیزی که هرگز نباید در زباله خردکن خود بریزید!

تاریخ انتشار : 1401/03/02نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 3 دقیقهنظر: 0بازدید: 548

زباله محوکن مدرن برای صاحبان خانه و مستاجران در سراسر جهان یک مزیت فوق العاده بوده است. این یک راه سریع و بهداشتی برای دفع مواد غذایی اضافی را فراهم می‌کند و کیسه‌های زباله را سبک‌تر. به دلیل سادگی و ساختار مستحکم، زباله محوکن‌ها بدون وقفه کار کرده و مواد غذایی را خورد می‌کنند. اما حتی این دستگاه با ارزش می‌تواند در برخی موارد به درستی کار نکند. اگر می‌خواهید زباله محوکن شما نرم و بدون گرفتگی لوله‌های فاضلاب کار کند، در اینجا 15 مورد آورده شده است که هرگز نباید در زباله محوکن خود بیندازید.

بیشتر بخوانید:   نحوه پاک کردن رنگ از سینک

رنگ

این یکی از اشتباهاتی است که به ویژه افرادی که در خانه پروژه‌هایی انجام می‌دهند آن را مرتکب می‌شوند. لاتکس یا رنگ روغن هرگز نباید مستقیماً در راه آب سینک ریخته شود. می‌تواند به کناره‌ی زباله محوکن بچسبد یا در لوله‌ها ته نشین شود، جایی که شروع به خشک شدن و سفت شدن کرده و تبدیل به یک گرفتگی اساسی می‌شود. با این حال، کمی رنگ که حسابی رقیق شده باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما برس‌ها و غلتک‌ها را باید با کمی احتیاط و با استفاده از ظرف مناسب تمیز کرد، در حالی که حجم زیادی از رنگ باید به طور مناسب دور ریخته شود.

تفاله قهوه

تفاله‌های قهوه در زباله محوکن: این کار را نکنید. بیایید با یک روش رایج شروع کنیم. در حالی که ریختن تفاله قهوه در زباله محوکن شما بوهای بد را در کوتاه مدت کاهش می‌دهد، اما در واقع می‌تواند مشکلات جدی‌تری را در راه آب سینک ایجاد کند. برای اینکه بفهمید چرا، به این فکر کنید که تفاله‌های قهوه استفاده شده وقتی از فیلتر بیرون می‌آیند چه شکلی دارند: آنها به یک توده خمیری متراکم و ضخیم تبدیل شده‌اند. و این دقیقاً همان چیزی است که نمی‌خواهید وارد لوله‌های فاضلاب خود شود! اگر زباله محوکن شما شروع به بو دادن کرده است، در اینجا یک راه ابداعی برای رفع بوی بد آن وجود دارد.

تفاله‌ها را در زباله محوکن خود نریزید، در عوض از آن‌ها برای دور نگه داشتن آفات در باغ خود استفاده کنید.

تفاله قهوه

پاستا

هرکسی که اسپاگتی درست کرده باشد می‌داند که ماکارونی  وقتی در آب خیس می‌شود منبسط می‌شود. با توجه به آن، می‌توانید ببینید که چرا نباید مقدار زیادی ماکارونی را در زباله محوکن و راه آب سینک بریزید، آن هم در جایی که ماکارونی در آب خیس شده و همچنان به حجمش اضافه می‌شود. (تا به حال فکر کرده اید که چرا یک صافی اسپاگتی سوراخ دارد؟ ما به شما خواهیم گفت که چرا.)

مانند بسیاری از موارد موجود در این لیست، مقدار کمی از ماکارونی مانده در یک بشقاب آسیبی به زباله محوکن نمی‌رساند. اما سعی نکنید کل ظرف ماکارونی را در زباله محوکن بریزید، و وقتی آن را در زباله محوکن ریختید، آب سرد را به مدت 30 ثانیه باز بگذارید تا ماکارونی‌ها از زباله محوکن رد شده و وارد لوله اصلی شوند. در غیر این صورت، احتمالاً با مشکل مسدود شدن زباله محوکن و لوله‌ها مواجه خواهید شد.

استخوان‌ها

زباله محوکن‌ها در خورد کردن مواد غذایی باقی‌مانده فوق العاده هستند. اما فقط به این دلیل که آن‌ها می‌توانند مواد غذایی را خورد کنند به این معنی نیست که آن‌ها خوردکن‌های قوی‌ای هستند‌- آن‌ها برای خورد کردن اقلام بسیار سخت مانند استخوان ساخته نشده‌اند.

اگر بال مرغ یا استخوان ماهی را در زباله محوکن انداختید، نترسید. زباله محوکن‌ها وسایل مقاومی هستند و می‌توانند گهگاهی استخوان‌های کوچک را خورد کنند. اما اگر سعی کنید یک حجم زیاد از دنده‌ی گوشت را در سینک خود انداخته و خورد کنید، باید خود را برای یک فاجعه آماده کنید.

در اینجا نحوه مراقبت صحیح از زباله محوکن و افزایش طول عمر آن آورده شده است.

بلغور جو دوسر

مانند ماکارونی ، بلغور جو دوسر نیز یکی دیگر از تهدیدات برای زباله محوکن است. جو دوسر پخته نشده به‌ طور معمول بدون خورد شدن توسط زباله محوکن از درون آن لیز خورده، و در پایین لوله جمع‌ می‌شوند. (ببینید که بلغور جو دوسر برای چه چیز دیگری غیر از خوردن، مفید است.) اگر خوش شانس باشید، در نهایت به فاضلاب سرازیر می‌شوند. اگر خوش شانس نیستید، پس ممکن است زمان آن رسیده باشد که مهارت‌های حرفه‌ای خود برای تمیز کردن راه آب سینک را به روز کنید.

آیا می‌دانستید که باید به طور منظم درپوش زباله محوکن خود را تمیز کنید؟ در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

بلغور جو دوسر

مغزیجات

اگر زمانی چند مشت بادام‌زمینی را در زباله محوکن ریختید، لحظه‌ای به طرز تهیه کره بادام‌زمینی فکر کنید: مشت‌هایی از بادام‌زمینی در آسیاب ریخته می‌شوند تا به صورت خمیری چسبناک و ضخیم در ‌آیند. و زباله محوکن شما نسخه‌ای عالی از یک آسیاب‌کن است. مقدار بادام‌زمینی (و هر نوع دیگر از مغزیجات) را که در زباله محوکن می‌ریزید را کم کنید تا وضعیت بسیار بهتری داشته باشید.

کره بادام‌زمینی برای ساندویچ‌ها و تله‌های موش جواب می‌دهد، اما پاک کردن زباله محوکن آغشته شده به کره بادام‌زمینی بسیار سخت و دشوار است، علاوه بر این که احتمال گرفتگی راه آب سینک نیز وجود دارد.

پوست پیاز

اکثر قسمت‌های اضافی پیاز خرد شده نباید برای زباله محوکن شما مشکلی ایجاد کند. مشکل از آن غشای نازک است که درست زیر لایه خشک و بیرونی پیاز قرار دارد. آن لایه نازک و خیس را اغلب قبل از خرد کردن پیاز از آن جدا کرده و در زباله محوکن انداخته می‌شود. اما این لایه به قدری نازک است که می‌تواند از زباله محوکن و تیغه‌های آن عبور کند، و در راه آب برود، جایی که مانند یک توری ماهی‌گیری عمل کرده و مواد بیشتری را به دام انداخته و در جای خود نگه می‌دارد.

خوشبختانه، اجتناب از این مشکل بسیار ساده است. فقط نازک ترین لایه بیرونی را در سطل زباله بیندازید، یا قبل از انداختن آن در زباله محوکن، آن را حسابی خورد کنید. این کار چند ثانیه زمان می‌برد اما می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه‌های بعدی شما شود.

اگر ماشین ظرفشویی بدبویی دارید، در اینجا نحوه از بین بردن بوی ماشین ظرفشویی آورده شده است.

پوست پیاز

پوست تخم مرغ

آیا می‌توانید پوسته تخم مرغ را در زباله محوکن بیندازید؟ البته که می‌توانید. اما باید این کار را بکنید؟ البته که نه. ممکن است شنیده باشید که انداختن پوست تخم مرغ در زباله محوکن ایده خوبی است. پشت این ایده این است که پوست تخم مرغ به نوعی تیغه‌های زباله محوکن را تیز می‌کند. به سختی می‌توان گفت که این نظریه از کجا شروع شده است، اما به این فکر کنید که آخرین باری که کسی را دیده‌اید چاقوها و تیغه‌های ماشین چمن زنی را با یک کارتن تخم مرغ تیز کند، کی بوده است؟

در حالی که تخم مرغ‌ها کمک زیادی به تیغه‌های زباله محوکن شما نمی‌کنند، حداقل پوست آن‌ها نیز هیچ آسیبی نمی‌رسانند. با این حال، دفعه بعد که یک تخم مرغ را شکستید، پوست آن را با دقت نگاه کنید. یک غشای نازک در داخل پوست خواهید دید که می‌تواند (مانند غشای نازک پیاز) از پوسته جدا شده و در راه آب یا اطراف پره‌ها (روتوری که مواد غذایی  را به سمت تیغه‌های هدایت می‌کند) قرار بگیرد.

اگر هنوز از ایده انداختن پوست تخم مرغ در سطل زباله خوشتان نمی‌آید، خوشحال خواهید شد که بشنوید از آن‌ها می‌توان در باغ استفاده کرد.

زباله

صحبت از زباله‌ها شد، و وقت آن رسیده است به طور رسمی این را بگوییم: ما می‌دانیم که به آن "زباله" محوکن می‌گویند. اما این بدان معنا نیست که شما باید تمام زباله‌های خود را در آن بریزید. با یک لوله کش صحبت کنید و شوکه خواهید شد که چند بار دستمال کاغذی، کیسه، پوست آب‌نبات و پوست موز، که رسما نباید در زباله محوکن ریخته شوند، را بیرون آورده‌اند.

می‌دانید چقدر با لوله‌کش‌‌ها برای تعمیر زباله محوکن‌هایی که به‌عنوان سطل زباله استفاده شده بودند، تماس گرفته می‌شود؟ بهتر است بگوییم که آن‌ها به قدر کافی برای تعویض زباله محوکن‌ها تمرین داشته‌اند.

کدو تنبل و سبزیجات فیبری

اگر تا به حال داخل یک کدو تنبل را برای هالووین خالی کرده‌اید، می‌دانید که چگونه رشته‌های بلند آن روی دست شما گیر می‌کنند و و همه جا حالت چسبندگی پیدا می‌کنند. با ریختن رشته‌های کدو تنبل در سطل زباله به جای زباله محوکن از ایجاد خراب‌کاری اجتناب کنید.

همین امر در مورد سبزیجاتی مانند کرفس و ریواس نیز صدق می‌کند. ساقه‌های بلند و رشته‌ای را مستقیماً در سطل زباله بیندازید تا بافت خاص آن‌ها مشکلی ایجاد نکند، اما نگران افتادن قطعات کوچک در زباله محوکن نباشید. زیرا آن‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که مشکلی ایجاد نکنند.

پوست سیب‌زمینی

پوست سیب‌زمینی به اندازه‌ای نازک است که از زباله محوکن عبور کرده و در راه آب گیر می‌کند. در آن جا می‌توانند همان مشکل غشای تخم مرغ را درست کنند، مانند یک توری کوچک عمل کرده، مواد زائد دیگر را نگه داشته و ایجاد گرفتگی می‌کنند.

باز هم، افتادن چند تکه پوست در زباله محوکن مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در بسیاری از دستورهای غذایی به چندین سیب‌زمینی نیاز است که نتیجه‌ی آن انبوهی از پوست خواهد بود. اگر زباله محوکن خود را بیش از حد پر کرده‌اید، این راه حل‌های ساده خانگی را امتحان کنید تا ببینید آیا می‌توانید آن را به سرعت راه اندازی کنید یا خیر. این دو موردی هستند که هرگز نباید در هیچ راه آبی بیندازید.

پوست سیب‌زمینی

هسته میوه‌ها

هلو خوشمزه است و آووکادو الهام بخش طرح‌های رنگی آشپزخانه، اما هر دوی آن‌ها هسته‌های بسیار سخت و محکمی دارند. به عنوان یک تجربه، اگر نتوانید هسته را با چاقو خرد کنید، در زباله محوکن نیز خورد نخواهد شد. (در واقع ممکن است یک یا دو بار خورد شود، اما خیلی طول نخواهد کشید که برای خرید یک زباله محوکن جدید اقدام خواهید کرد.)

اگر عادت به انداختن اقلام خیلی سخت در زباله محوکن دارید، معمولاً موتور از بین نمی‌رود، اما در نهایت با زباله محوکنی مواجه خواهید شد که مواد غذایی را به درستی خورد نمی‌کند. در نهایت، شما از آن خسته می‌شوید و یک زباله محوکن جدید را جایگزین می‌کنید.

مواد شیمیایی پاک کننده

ما در مورد مایع ظرفشویی یا پاک کننده‌های معمولی صحبت نمی‌کنیم. آن‌ها برای استفاده معمولی مناسب هستند. مواد شیمیایی که باید از آن‌ها دوری کرد، لوله بازکن‌های قوی و پاک‌کننده‌های صنعتی هستند. آن‌ها می‌توانند باعث سایش بیش از حد زباله محوکن و احتمالاً حتی لوله‌های فاضلاب شوند.

در عوض، از تکه‌های یخ برای تمیز کردن تیغه‌ها و کمی مایع ظرفشویی برای رفع بو و از بین بردن چربی‌های جمع شده استفاده کنید. و اگر گرفتگی دارید، در این جا نحوه پاک کردن آن بدون استفاده از مواد شیمیایی آورده شده است.

پوست ذرت

پوست کندن ذرت مقدار زیادی ضایعات تولید می‌کند و تا حد امکان باید به جای ‌زباله محوکن در ظرف کمپوست یا سطل زباله ریخته شود. پوست محکم و فیبری و رشته‌های ظریف کاکل ذرت تهدیدی اساسی برای ‌زباله محوکن است.

بنابراین چه ذرت را از فروشگاه خریداری کرده باشید و چه از باغچه خود کنده باشید، بهتر است پوست‌های آن را مستقیماً در کیسه‌ای بریزید و به هیچ وجه اجازه ندهید که به ‌زباله محوکن راه پیدا کنند.

پوست ذرت

پوست‌های غذاهای دریایی

پوست‌های سخت غذاهای دریایی مانند خرچنگ، لابستر، میگو و صدف یکی از مشکلات رایج ‌زباله محوکن‌ها  هستند. بسیاری از این پوست‌ها خیلی سفت‌تر از آن هستند که به درستی خورد شوند، در حالی که برخی پوست‌ها ممکن است از ‌زباله محوکن‌ عبور کرده (مانند میگو) و در راه آب گیر کنند.

بنابراین از ‌زباله محوکن‌ صرف نظر کنید و پوست‌ها را در سطل زباله بیندازید، ترجیحاً درون یک کیسه زباله کوچک بریزید تا بتوانید فوراً آن را از آشپزخانه خارج کنید. هیچ دلیلی ندارد که مجبور شوید کل آشپزخانه را فقط برای از بین بردن بوی بد تمیز کنید!                                                                     


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است