لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

3 باور غلط در مورد وازلین که نمی‌ دانستید!

تاریخ انتشار : 1401/02/04نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 384

در اکثر خانه‌های ما، یک قوطی وازلین پیدا می‌شود. این ماده، یکی از محصولاتی است که از سال‌ها پیش تا کنون، مورد علاقه و توجه افراد زیادی قرار گرفته است. بسیاری از مادرها و مادربزرگ‌ها عقیده دارند وازلین دارای فواید بسیاری برای مو، ناخن، پوست است؛ حتی بسیاری از افراد معتقدند خوردن وازلین نیز برای بدن مفید است! یکی از داستان‌های جالب در مورد وازلین این است که کاشف وازلین رابرت چسبرو، هر روز یک قاشق وازلین می‌خورد و به اثرات درمانی کشف خود ایمان داشت! اما دست نگه دارید. قبل از این که قاشق خود را بردارید و وازلین بخورید، این مقاله را بخوانید تا از شایعاتی که در مورد فواید وازلین وجود دارد، مطلع شوید!

قبل از هر چیز باید بدانید که وازلین یکی از مشتقات نفت است و از تقطیر روغن‌های سنگین نفتی در دمای بالا به وجود می‌آید؛ بنابراین هیچ‌گونه خواص گیاهی یا دارویی ندارد! وازلین تنها یک عایق رطوبتی بسیار قوی است. در ادامه به 3 مورد از شایعات رایج درباره فواید وازلین اشاره می‌کنیم که احتمالاً تا کنون نمی‌دانستید.


3 باور اشتباه درباره فواید وازلین


شایعه اول: وازلین برای تقویت مو، ابرو و مژه

اولین و بزرگ‌ترین باور اشتباهی که در مورد وازلین وجود دارد، این است که آن را عامل تقویت مژه، ابرو و مو می‌دانند. جالب است بدانید وازلین نه تنها هیچ تأثیری در رشد و پرپشت شدن مژه‌ها، ابرو و موها ندارد بلکه ممکن است باعث افزایش ریزش آن‌ها شود! با توجه به این که وازلین چربی حاصل از نفت است، منافذ پوست سر و صورت را مسدود کرده و باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو و در نهایت ریزش مو می‌شود. همچنین استفاده از وازلین برای چشم ممکن است باعث تاری دید و ریزش مژه شود. این تاری دید به دلیل ورود وازلین به چشم به وجود می‌آید. به علاوه باعث ایجاد میلیا در اطراف چشم می‌شود.

شایعه دوم: وازلین موخوره را درمان می‌کند!

اگر به دنبال درمان موخوره هستید، همیشه به خاطر داشته باشید که موخوره هیچ راه‌حلی جز کوتاهی مو ندارد. پس وازلین را کنار بگذارید و با موهای خود مهربان‌تر باشید! وازلین به دلیل چربی زیاد، باعث جذب گرد و غبار و آلودگی‌ها به مو می‌شود؛ از طرفی چون یک عایق رطوبتی قوی است، کوتیکول‌های مو را پوشانده و جلوی تنفس مو را می‌گیرد. به مرور زمان موها پوک، بد حالت و خرد می‌شوند. تنها راه رفع موخوره، کوتاه کردن مو و مراقبت اصولی از آن‌ها پس از کوتاهی است.

اسپری کردن مو

شایعه سوم: تأثیر وازلین در رفع مشکلات پوستی

برخلاف تصور و شایعات، وازلین نه‌ تنها باعث روشن شدن پوست و رفع لک‌ها نمی‌شود، بلکه باعث تیرگی و ایجاد مشکلات پوستی مانند میلیا، آکنه و جوش سرسیاه می‌شود. در واقع چربی وازلین، آن را به یک سد دفاعی روی پوست تبدیل کرده است که باعث مسدود شدن منافذ پوست و تجمع چربی و آلودگی در آن‌ها می‌شود. بسته شدن منافذ پوست، جلوی تنفس پوست را گرفته و باعث تشدید مشکلات پوستی می‌شود.

  • اولین راه برای درمان جوش، روشن شدن پوست و رفع لک، داشتن یک روتین پوستی منظم و استفاده از محصولات مناسب است. اگر سلامت و زیبایی پوستتان برای شما مهم است، از مصرف ماسک‌ها و روش‌های درمانی خانگی مانند وازلین، به توصیه دیگران و بدون تحقیق خودداری کنید.
  • یکی دیگر از شایعات رایج در مورد وازلین، مربوط به رفع چین و چروک صورت است. با توجه به اینکه وازلین یکی از مشتقات نفت است، هیچ‌گونه ماده‌ای برای تحریک کلاژن سازی و جوان‌سازی پوست در آن وجود ندارد.
  • متأسفانه بسیاری از سایت‌ها و صفحات نامعتبر وازلین را یکی از معجزات زیبایی می‌دانند؛ در حالی که از منشأ و خواص واقعی آن اطلاعی ندارند. توصیه ما این است که پیش از مصرف هرگونه ماسک و درمان خانگی، از منابع معتبر در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

آیا خوردن وازلین واقعاً خوب است؟


همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، وازلین نوعی ژله نفتی است. این ماده در صورتیکه به درستی تصفیه نشده باشد، حاوی برخی مواد شیمیایی خطرناک است که باعث آسیب رساندن به اندام‌ها و حتی ابتلا به سرطان و ایجاد آلرژی می‌شود. خوردن وازلین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این ماده علاوه بر آسیب‌های فراوانی که به بافت‌های داخلی وارد می‌کند باعث ایجاد مشکلات گوارشی، بیماری‌های معده و اسهال می‌شود. آسیب به ریه و ایجاد بیماری‌های تنفسی مانند آسم از دیگر عوارض ناشی از خوردن وازلین یا استفاده از آن در بینی است.


در چه مواقعی از وازلین استفاده کنیم؟


با توجه به مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که پس وازلین به چه دردی می‌خورد؟ در این قسمت به چند مورد از کاربردهای بدون ضرر وازلین اشاره می‌کنیم. در موقعیت‌های زیر حتماً از وازلین استفاده کنید:

1. استفاده از وازلین برای درمان اگزما، خشکی و ترک خوردگی بدن

از آنجا که وازلین یک عایق رطوبتی است، برای پوستی که سد دفاعی‌اش از بین رفته و توانایی حفظ رطوبت را ندارد بسیار مفید است. وازلین در پوست‌های خشک، ترک خورده یا دارای اگزما، مانند یک سد دفاعی برای جلوگیری از خروج رطوبت عمل می‌کند. به این ترتیب پوست برای ترمیم خود فرصت یافته و به مرور زمان این مشکلات برطرف می‌شوند. البته این مسئله به آن معنا نیست که وازلین اگزما را درمان می‌کند؛ بلکه مانند یک پانسمان عمل کرده و به ترمیم پوست کمک می‌کند. وازلین یکی از بهترین روش‌های درمان ترک پا  است.

2. وازلین برای تسکین سوختگی

با توجه به اینکه وازلین یک عایق رطوبتی بسیار قوی است، برای استفاده در سوختگی‌های جزئی و حفظ رطوبت پوست بسیار مفید و مؤثر است.

  • هر چند وازلین برای پانسمان اگزمای بدن مفید است اما برای استفاده روی پوست صورت مناسب نیست. پوست صورت ظریف‌تر از پوست بدن است و وازلین برای استفاده روی آن بسیار سنگین و مضر است. توجه داشته باشید که به محض ترمیم پوست، باید مصرف وازلین را قطع کنید زیرا تنفس سلول‌های پوستی را دچار مشکل می‌کند.
  • برای درمان ترک پا، ابتدا پای خود را با یک مرطوب‌ کننده مناسب ماساژ داده، سپس روی آن وازلین بزنید. برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید پا را درون یک پلاستیک فریزر قرار داده و روی آن جوراب بپوشید.

زدن کرم روی سوختگی دست

3. استفاده از وازلین هنگام رنگ کردن  مو

زمانی که می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید، کمی وازلین به پیشانی، گوش‌ها، پشت گوش، شقیقه و گردن بزنید تا از رنگی شدن پوست این نواحی جلوگیری کنید. چرب بودن وازلین مانع از نفوذ رنگ به سلول‌های پوستی این نواحی می‌شود.

4. استفاده از وازلین برای ماندگاری عطر

یکی از ویژگی‌های وازلین، کمک به ماندگاری بیشتر عطرها است. قبل از عطر زدن، کمی وازلین روی گردن و محل نبض دست خود بزنید، سپس عطر را روی آن اسپری کنید. چربی وازلین، باعث ماندگاری بیشتر عطر می‌شود.

5. از بین بردن لکه لوازم آرایشی با وازلین

وازلین به دلیل چرب بودن، حلال و پاک‌کننده مواد آرایشی است. برای از بین بردن لکه لوازم آرایش از روی پارچه و لباس، می‌توانید مقداری وازلین را روی لکه موردنظر مالیده، سپس آن را با شوینده شستشو دهید.

6. جدا کردن آدامس از مو

چربی وازلین، جدا کردن آدامس از مو را بسیار ساده می‌کند. مقداری از وازلین را در محل تماس آدامس با مو ماساژ دهید و تارهای مو را به آهستگی از آدامس جدا کنید.


محصولات حاوی وازلین


برخی از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی، محصولاتی حاوی وازلین مانند شامپو، ماسک مو، بالم لب و رژ لب، مرطوب‌کننده و ... تولید می‌کنند. وازلین استفاده شده در این محصولات اغلب بی‌خطر بوده و به خوبی تصفیه شده است. استفاده از این محصولات، در صورتی که از یک برند معتبر تهیه شود بدون خطر است.

زدن مرطوب کننده روی پوست دست

خلاصه کلام

وازلین نوعی ژله نفتی است که از تقطیر روغن‌های سنگین نفتی در دمای بالا به وجود می‌آید. این ماده هیچ‌گونه خواص دارویی و گیاهی نداشته و مصرف آن باید بسیار با احتیاط صورت گیرد. وازلین در رفع مشکلات پوستی مانند لک، تیرگی، جوش و برطرف کردن موخوره، تقویت موها، مژه و ابرو هیچ‌گونه تأثیر مثبتی ندارد. با توجه به اینکه وازلین یکی از مشتقات نفت است، توصیه می‌شود از مصرف آن بر روی پوست، مو، چشم، دهان و بینی پرهیز کنید. استفاده از وازلین در این قسمت‌ها می‌تواند باعث ایجاد بیماری تنفسی، آلرژی، مشکلات گوارشی و حتی ابتلا به سرطان شود.

وازلین برخلاف مضرات بسیاری که برای پوست و اندام‌های داخلی بدن دارد، دارای فواید زیر است:

  • کمک به ترمیم پوست در اگزما و ترک خوردگی پوست
  • افزایش ماندگاری عطر
  • تسکین سوختگی
  • تسهیل جدا کردن آدامس از مو
  • از بین بردن لکه مواد آرایشی
  • جلوگیری از رنگی شدن پوست هنگام استفاده از رنگ مو

بهترین داروخانه‌های اطرافت رو در بیزاَپ جستجو کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است