لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

4 روش درمان تیرگی پوست صورت در خانه

تاریخ انتشار : 1400/11/09نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 2بازدید: 6935

تا به حال شده است که هر کاری که برای درخشان شدن پوستتان می‌کنید، همه بیهوده باشند؟ آیا با خودتان فکر می‌کنید که چرا پوست صورت‌تان تیره‌تر از بدنتان است؟ عوامل بسیاری وجود دارند که پوست صورت شما را تیره‌تر از بدنتان می‌کند. خوشبختانه، چند درمان ساده خانگی وجود دارد که به برگرداندن رنگ طبیعی پوستتان و روشن شدن آن کمک می‌کند. در این مقاله، ما به دلایل تیره شدن پوست صورت و نحوه درمان آن می‌پردازیم. پس ادامه مقاله را از دست ندهید!


دلایل تیرگی پوست صورت


1. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

جالب است بدانید که پوست صورت شما در برابر نور خورشید، آسیب‌پذیرتر از سایر قسمت‌های بدنتان است. اشعه‌های مضر UV ساطع شده از خورشید، علت اصلی تیره شدن پوست شما هستند. شما می‌توانید این تغییر رنگ را هنگامی که به مدت چند ساعت در معرض نور خورشید هستید، مشاهده کنید. اشعه‌های UV می‌توانند به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کرده و تولید ملانین (پیگمنت) را در پوست افزایش دهند. ملانین، مسئول رنگ پوست شما است. این ماده همچنین از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. هنگامی که شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، پوست شما ملانین بیشتری تولید می‌کند. این مسئله یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که می‌تواند پوست صورت شما را تیره‌تر از بدنتان کند. اشعه‌های UV همچنین باعث ایجاد لکه‌های پیری روی پوست می‌شوند که خودشان را به صورت نقاط قهوه‌ای، برنز یا سیاه روی پوست نشان می‌دهند.

زدن ضدآفتاب روی پوست صورت

2. مشکلات هورمونی و تاثیر آن بر تیرگی پوست

افزایش سطح هورمون استروژن در بدن می‌تواند منجر به افزایش رنگدانه‌های پوست شود. این معضل با نام ملاسما شناخته می‌شود. این مشکل معمولاً روی پوست خانم‌های باردار و خانم‌هایی که با قرص‌های ضدبارداری یا سایر درمان‌های هورمونی جایگزین تحت درمان هستند، دیده می‌شود.

این بیماری پوستی معمولاً به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی در طول بارداری، داروهای حساس‌کننده پوست به نور و استروئید رخ می‌دهد. در این شرایط شما می‌توانید لکه‌های قهوه‌ای رنگی را روی پوست خود ببینید که شبیه به لکه‌های پیری پوست هستند. همچنین، ژنتیک نیز نقش مهمی در این بیماری پوستی دارد. این بدان معنی است که اگر فردی در خانواده شما ملاسما دارد، احتمال بیشتری وجود دارد که شما هم به ملاسما مبتلا شوید. گفته می‌شود سطح غیر طبیعی کورتیزول باعث ایجاد عدم تعادل استروژن در بدن می‌شود. این عدم تعادل باعث افزایش تولید ملانین و تیره شدن پوست می‌شود.

ملاسمای پوستی

3. محصولات پوستی تحریک‌کننده

اکثر محصولات مراقبت از پوست که آنها را روی صورت خود استفاده می‌کنید، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند. این مواد شیمیایی ممکن است باعث ایجاد خشکی، لکه‌های پیری و بی‌رنگ شدن پوست شوند. این محصولات ممکن است باعث بروز آکنه شده و حتی پوست صورت شما تیره‌تر کند.

4. بیماری‌های خودایمنی

تعدای از بیماری‌های خودایمنی می‌توانند باعث التهاب پوست صورت شوند. بیماری‌هایی مانند لوپوس می‌توانند رنگ پوست را تغییر دهند. همچنین تغییر رنگ پوست می‌تواند از اولین علائم دیابت باشد. علاوه بر این، اگر هر گونه بیماری مرتبط با کلیه دارید، ممکن است پوستتان را به مرور زمان تیره کند.

5. داروها

مصرف داروهای مشخص می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه روی پوست صورت شما شود. داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی، ضدمالاریا و سیتوتوکسیک یا سلول‌های T کشنده ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شوند. آنها می‌توانند ته‌رنگ خاکستری به پوست شما بدهند.

مواردی که به آنها اشاره کردیم از جمله دلایل تیره شدن پوست صورت هستند، اما اگر شما به دنبال راه‌های طبیعی برای بهبود رنگ پوست صورت خود هستید، در ادامه به چند درمان خانگی ساده اشاره کرده‌ایم که باید آنها را امتحان کنید.


درمان‌های خانگی برای رفع تیرگی پوست صورت


1. آلوئه‌ورا: آلوئسین، ترکیبی که از آلوئه‌ورا به دست می‌آید، در درمان مشکلات رنگدانه پوستی موثر است. این ترکیب فعال به عنوان عامل ضدپیگمنت عمل کرده و تولید ملانین را مهار می‌کند. شما می‌توانید به صورت منظم از این ماده روی پوست خود استفاده کنید.

2. روغن درخت چای: روغن درخت چای به عنوان ماده‌ای موثر در درمان تیرگی پوست در نظر گرفته می‌شود. خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی روغن درخت چای، وخامت زخم‌های ناشی از آکنه را کاهش می‌دهد. با استفاده منظم از این روغن به مرور زمان، شاهد تغییرات مثبتی در پوست خود خواهید بود.

روغن درخت چای

3. پوست پرتقال: پوست پرتقال حاوی ترکیب فعالی به نام هسپریدین است که باعث روشن شدن پوست می‌شود.

4. ویتامین C: مرکباتی مانند پرتقال و لیمو منابع خوبی از ویتامین C هستند. ویتامین C می‌تواند چندین مشکل پوستی را مانند تیرگی پوست درمان کند. شما می‌توانید کرم‌های بدون نسخه‌ای را انتخاب کنید که حاوی ویتامین C هستند.


بهترین درمان‌ها برای بهبود تیرگی پوست


1. رتینوئید: رتینوئیدها از مشتقات ویتامین A هستند. آنها برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه و علائم پیری پوست استفاده می‌شوند و یک درمان موضعی موثر برای ملاسما هستند. آنها با بهبود گردش سلول‌های پوستی به کاهش لکه‌های پیری کمک می‌کنند. همچنین، برای درمان هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب نیز استفاده می‌شوند.

2. کوژیک اسید: از این اسید برای درمان هایپرپیگمنتیشن پوست، ملاسما و چین و چروک استفاده می‌شود. این ماده با مهار تولید تیروزین (اسید آمینه) که مسئول تولید ملانین است، پوست را روشن می‌کند. اسید کوژیک را می‌توانید در بسیاری از محصولات آرایشی مانند ژل، کرم و لوسیون پیدا کنید.

محصولات مراقبت از پوست

3. هیدروکینون: هیدروکینون یک ماده استاندارد است که برای درمان هایپرپیگمنتیشن و روشن کردن پوست در بسیاری از محصولات پوستی استفاده می‌شود. این ماده هنگام استفاده روی پوست صورت باعث تنظیم تولید ملانین شده، لکه‌های تیره را کاهش داده و رنگ پوست را روشن می‌کند.

4. اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک با ایجاد اختلال در عملکردهای سلولی و تحریک لایه‌برداری طبیعی از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند. این اسید، سطح پوست شما را لایه‌برداری کرده و منجر به تولید سلول‌های جدید پوستی می‌شود.

5. نیاسین آمید: نیاسین آمید که نوعی از ویتامین B3 است، می‌تواند ظاهر لکه‌های پیری و هایپرپیگمنتیشن روی پوست صورت را بهبود بخشد. این ماده همچنین تولید سبوم صورت را کاهش داده و به عنوان درمانی عالی برای آکنه به حساب می‌آید.

6. آلفا هیدروکسی اسیدها: آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) اسیدهای طبیعی محلول در آب هستند که برای کاهش تشکیل کومدون روی پوست، آن را لایه‌برداری می‌کنند. آنها آثار اسکارهای ناشی از آکنه، لکه‌های پیری و تغییر رنگ پوست را کمتر می‌کنند.

7. اسید گلیکولیک: لایه‌بردارهای حاوی اسید گلیکولیک با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، باعث لایه‌برداری پوست شما می‌شوند. این اسید، پوست را روشن کرده و خطر هایپرپیگمنتیشن پس از التهاب را کاهش می‌دهد. اگر در حال استفاده از هرگونه درمان موضعی هستید، از مصرف اسید گلیکولیک خودداری کنید.

شما همچنین می‌توانید روش لیزردرمانی را انتخاب کنید که می‌تواند روند لایه‌برداری سطح پوست را سریع‌تر کند. هر چند، درمان با لیزر در مقایسه با گزینه‌های ذکر شده در بالا بسیار گران قیمت است.

با وجود درمان‌های بالا، شما می‌توانید از تیرگی پوست خود هم پیشگیری کنید که در ادامه به روش‌های آن اشاره کرده‌ایم.


نحوه پیشگیری از تیره شدن پوست صورت


1. همیشه هنگام بیرون رفتن از خانه، کرم ضدآفتاب متناسب با پوست خود را استفاده کنید. همچنین، سعی کنید هنگام بیرون رفتن از خانه کلاه بگذارید یا عینک آفتابی بزنید. این کارها از پوست شما در برابر خورشید و اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند.

استفاده از ضدآفتاب روی پوست صورت

2. استفاده همیشگی از محصولات مراقبتِ پوستی که می‌تواند از بروز مشکلات ناخواسته جلوگیری کند.

3. استفاده از هرگونه کرم روشن‌کننده پوست که برای نوع پوست شما مناسب است.

4. هنگام خرید هر محصول آرایشی، برچسب و نوشته‌های روی آن را بخوانید. همچنین، از مصرف محصولات حاوی مواد شیمیایی قوی که می‌تواند به پوست شما آسیب برساند، خودداری کنید.

5. حتماً هر شب قبل از رفتن به تختخواب، آرایش خود را پاک کنید. در غیر این صورت، پاک نکردن آرایش باعث بروز جوش، آکنه، میلیا یا سایر مشکلات پوستی می‌شود.

پاک کردن پوست با تونر

کلام آخر

پوست صورت شما ممکن است به دلایل بسیاری مانند مشکلات هورمونی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، بیماری‌های خود ایمنی و مشکلات پزشکی از سایر نواحی بدن تیره‌تر شود اما شما می‌توانید این مشکل را با درمان‌های ساده خانگی برطرف کنید.

بیشتر بخوانید5 اشتباه که باعث شده پوستی حساس داشته باشید!


بهترین پزشک پوست نزدیک خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
تصویر کاربر
امین
کاربردی بود
تصویر کاربر
برهان الدین حیدری
عالیه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است