لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

5 تومور خطرناک خرگوش + راههای درمان‌ آن

دسته بندی :حیوانات خانگی
تاریخ انتشار : 1400/08/15نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 628

چندین نوع مختلف تومور خرگوش وجود دارد که می‌توانند روی بدن خرگوش رشد کنند. گاهی اوقات این تومورها می‌توانند مشکل ساز باشند اما در موارد دیگر خوش‌خیم هستند. مهم است بدانیم که چه نوع توموری در خرگوش وجود دارد؛ بنابراین صاحب او می‌تواند تمام اقدامات لازم را برای ایمن و سالم نگه داشتن خرگوش خود انجام دهد.

تومور خرگوش چیست؟

تومور، غده یا توده‌ای است که در داخل یا روی بدن خرگوش ایجاد می‌شود. تومورها مجموعه‌ای از سلول‌ها هستند که به طور غیر طبیعی رشد می‌کنند و یک توده به وجود می‌آورند. گاهی اوقات این توده‌ها حاوی مایع، چربی، سلول‌های سرطانی، خون و موارد دیگر هستند، اما همیشه هم بد نیستند. برخی از تومورها خوش‌خیم هستند و ممکن است گسترش نیابند؛ در حالی که برخی دیگر از آن‌ها بدخیم هستند و به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابند.

لیپوم خرگوش

لیپوم‌ها توده‌هایی هستند که با بافت چربی پر شده‌اند. خرگوش‌ها معمولاً به این نوع تومور مبتلا نمی‌شوند، اما بی‌سابقه نیست. لیپوم‌ها را می‌توان در سراسر بدن یافت و در صورت فشردن معمولاً نرم‌تر یا چروکیده‌تر از انواع دیگر هستند. آن‌ها سرطانی نیستند، اما ممکن است خیلی سریع رشد کنند. خطر اصلی پزشکی لیپوم‌ها اندازه آن‌ها است. آن‌ها می‌توانند آنقدر بزرگ شوند که باعث ایجاد مشکلات حرکتی در خرگوش شما شوند. اگر یک خرگوش دچار لیپوم شود که مانع حرکت او می‌شود، دامپزشک او ممکن است برداشتن تومور با جراحی را توصیه کند.

خرگوش در آغوش پزشک

کیست خرگوش

کیست‌ها، موادی در پوست هستند که با مواد کیستیک پر شده‌اند که می‌تواند در سراسر بدن خرگوش ایجاد شود و در صورت فشردن معمولاً از لیپوم سفت‌تر است. گاهی اوقات یک دامپزشک ممکن است بتواند کیست را بشکافد یا بیرون بیاورد و مواد داخل آن را بدون آرامبخش تزریق کردن به خرگوش خارج کند، اما در مواقع دیگر ممکن است کیست‌های مشکل ساز نیاز به جراحی داشته باشند.

کیست‌ها معمولاً مشکلی ندارند مگر اینکه پاره و عفونی شوند. هنگامی که یک کیست پاره می‌شود، برای خرگوش نیز دردناک است؛ بنابراین این چیزی نیست که در صورت امکان اجازه رخ دادن آن را بدهد. هیچ دارویی نمی‌توان برای از بین بردن کیست تجویز کرد، اما در صورت وجود نگرانی برای عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

کیست‌های داخلی، مانند کیست تخمدان در قسمت بیرونی پوست خرگوش قابل مشاهده نیستند، اما یک دامپزشک با تجربه ممکن است بتواند آن‌ها را در حین معاینه احساس کند یا در هنگام آزمایش اشعه ایکس تشخیص دهد. اگر خرگوش عقیم نشود ممکن است در معرض ابتلا به کیست تخمدان باشد. درست مانند افراد در صورت پاره شدن بسیار دردناک هستند و برای از بین بردن آن‌ها نیاز به جراحی است.

آبسه خرگوش

آبسه به سادگی یک محفظه چرک است. چرک از باکتری‌ها و گلبول‌های سفید خون تشکیل شده و نشان‌دهنده عفونت در آن ناحیه است. آبسه‌ها می توانند شبیه تومور یا توده باشند، اما وقتی ظاهر می‌شود ترشحات چرکی از آن خارج می‌شود. بوی بد و ترشح مایع صورتی از توده نشان‌دهنده آبسه است.

آبسه می‌تواند بر روی خرگوش ناشی از ضربه یا عفونت ایجاد شود. آن‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند و باید فوراً درمان شوند. دندان، رشد بیش از حد آن، یک زخم و سایر علل عفونت می‌تواند منجر به ایجاد آبسه شود. درمان آبسه در خرگوش بسیار دشوار است و همچنین در صورتی که داخلی باشد، یافتن آن بسیار دشوار است. گاهی اوقات برداشتن از طریق جراحی بر روی خرگوش تنها راه خلاص شدن از مشکل آبسه است.

آمپول زدن به خرگوش

رشد سرطانی خرگوش

این‌ها نگران کننده‌ترین نوع تومورها هستند. تومورهای سرطانی می‌توانند در هر نقطه یا در بدن خرگوش ایجاد شوند، اما همیشه بدخیم نیستند. گاهی اوقات یک تومور سرطانی، خوش‌خیم است به این معنی که گسترش نمی‌یابد؛ بنابراین می‌توان بدون نگرانی بیشتر با عمل جراحی آن را برطرف کرد.

غده‌های سرطانی می‌تواند به طرق مختلف روی خرگوش ظاهر شود، اما اغلب به سرعت رشد می‌کند و وقتی فشرده می‌شود، شبیه توده‌های سفت می‌شود. خرگوش‌ها همانند سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند رشد کنند. تومورهای روی استخوان‌ها، پوست و اندام‌های داخلی همگی در خرگوش‌ها دیده می‌شوند.

میکسوم خرگوش

این گره‌ها در برخی از خرگوش‌ها که دارای گونه‌های خاصی از میکسوماتوز مزمن هستند ایجاد می‌شود. واکسنی برای این بیماری وحشتناک که معمولاً از طریق نیش حشرات منتقل می‌شود در انگلستان موجود است اما در ایالات متحده و سایر کشورها به سختی یافت می‌شود.

درمان تومورهای خرگوش

اگر در زیر پوست خرگوش خود توده‌ای احساس می‌شود، چه ترشح شود، چه سفت، نرم یا آویزان باشد، باید در اسرع وقت توسط دامپزشک مورد بررسی قرار گیرد. اگر رشد کند باید با جراحی برداشته شود و اگر احتمال سرطانی بودن آن وجود داشته باشد، در صورت بدخیمی باید زودتر از آن مراقبت شود. در صورت نیاز به داروها، می‌توان آن‌ها را در اسرع وقت برای کمک به خرگوش مبتلا به تومور تجویز کرد. همه توده‌ها بد نیستند، اما با پیشگیری و بررسی هر توده، صاحب خرگوش می‌تواند امیدوار باشد که عمر خرگوش خود را طولانی کند و تا آنجا که ممکن است آن‌ها را به صورت خوش‌خیم نگه دارد.

بیشتر بخوانید: لیست کامل مواد غذایی سالم و سمی برای خرگوش‌ها
 

معاینه کردن خرگوش


برای پیدا کردن بهترین دامپزشک اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است