لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

5 اشتباه که باعث شده پوستی حساس داشته باشید!

تاریخ انتشار : 1401/02/04نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 651

برای دور نگه داشتن احساس سوزش، سوزن سوزن شدن و قرمز شدن پوست خود، به کار گرفتن این چند توصیه را در نظر دشته باشید. افرادِ دارای پوستِ حساس، هرگز نباید روی پوست خود از محصولات زیادی استفاده کنند.  لورن فاین، متخصص پوست دارای مجوز در مرکز جراحی زیبایی و پوست شیکاگو، می‌گوید: اگر چه «حساس» یک اصطلاح مبهم است اما این ویژگی بیشتر در بین افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و اگزما دیده می‌شود. ژنتیک نیز در خطر ابتلا به پوست حساس نقش دارد. او می‌گوید: افرادی که پوست روشن یا موهای قرمز دارند پوستشان به راحتی تحریک می‌شود.

دکتر فاین می‌گوید، افرادی که پوست حساس دارند، «سلول‌های پوستی آنها نمی‌توانند رطوبت را به اندازه لازم در خود نگه دارند. هنگام از دست دادن رطوبت بیشتر، پوست به راحتی خشک شده و نسبت به محصولات، واکنش بیشتری نشان می‌دهد.»

سیستم دفاعی بدن نیز می‌تواند در التهابات برخی از شرایط پوستی مانند روزاسه نقش داشته باشد که مشخصه‌ی آن، داشتن پوستی بسیار حساس است و چیزهای بسیاری در محیط می‌توانند باعث عود کردن آن شوند. بر اساس یافته‌های جامعه ملی، عواملی که می‌تواند باعث عود روزاسه شوند شامل گرما، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاهای ادویه‌دار و برخی محصولات پوستی است. مهم نیست که در درجه‌بندی، پوست حساس کجا قرار داشته باشد یا بیماری پوستی شما تشخیص داده شده باشد یا نه، در نتیجه باید روتین مراقبت پوستی خود را دوباره ارزیابی کنید. 

استفاده از شوینده روی پوست صورت


5 عامل داشتن پوست حساس


در ادامه پنج اشتباه رایجی ذکر شده است که در صورت داشتن پوست حساس ممکن است آنها را انجام دهید. همچنین توصیه‌هایی از متخصصان پوست برای درست کردن آن دسته از اشتباهات وجود دارد.

1. محصولات پوستی شما بیش از حد قوی هستند

هنگام تمیز کردن پوست صورت، هدف شما از انجام این کار باید کاملاً ملایم باشد. استفاده از تمیز کننده لایه‌بردار می‌تواند برای پوست‌های حساس بیش از حد قوی باشد؛ حتی اگر احساس کنید که به چنین کاری نیاز دارید. نمونه‌هایی از مواد موجود در تمیز کننده‌های لایه‌بردار اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکولیک هستند و لایه‌بردارهای فیزیکی مانند اسکراب صورت نیز با گرانول ساخته شدند.

  • مونا گوهارا، یک متخصص پوست دارای مجوز مستقر در برانفورد کنتیکت، می‌گوید: «هنگامی که نوبت به خلاص شدن از چین و چروک یا آکنه می‌شود، گاهی احساس می‌کنیم که اسکراب بهترین راه حل برای ماست اما بیش از حد لایه‌برداری کردن صورت، سد پوست را دچار اختلال و علائم شما را بدتر می‌کند. شستن پوست با شوینده بر پایه صابون نیز شما را به همان سمت می‌برد؛ یعنی مانع پوستی را بر هم زده و پوست حساس را تحریک می‌کند.»
  • برای برطرف کردن این مشکل تنها کافی است تا به سراغ تمیز کننده‌های پوست بدون عطر و مواد صابونی بروید. هنگام خرید محصول به وجود این کلمه‌های روی آن دقت کنید: خنثی کننده PH، فاقد مواد صابونی، ضد حساسیت، ملایم، مناسب برای پوست حساس. او همچنین می‌گوید، استفاده از یک پارچه به صورت ملایم روی صورت می‌تواند روی صورت شما اصحکاک ایجاد کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد.

2. از رتینوئید استفاده می‌کنید

رتینوئید از مشتقات ویتامین A است و احتمالاً شنیدید که آن را مواد طلایی در استانداردهای مراقبت از پوست می‌نامند. طبق تحقیقات، رتینوئیدها وقتی روی پوست استفاده می‌شوند باعث افزایش گردش سلول‌های پوستی و تحریک تولید کلاژن شده و پوست روشن‌تر زیر سلول‌های مرده را نمایان کرده و باعث کاهش چین و چروک می‌شود. دکتر گوهارا می‌گوید، نقطه ضعف رتینوئیدها این است که با عوارض جانبی خود معروف هستند، یعنی قرمزی و لایه برداری که اغلب در ابتدا به دلیل افزایش گردش سلول‌های پوستی در صورت عادت نکردن پوست به درمان اتفاق می‌افتد. بنابراین، ممکن است فکر کنید که به دلیل داشتن پوست حساس واجد شرایط استفاده از این ماده نیستید اما باید بدانید که اینطور نیست.

راه حل پیشنهادی گوهارا در این مورد استفاده از رتینالدهید است که پیش ماده رتینوئید است. یک مطالعه نشان داد، از آنجایی که آنزیم‌های پوست ابتدا باید این ماده را به اسید رتینوئیک (نوعی رتینوئید) تبدیل کنند، بنابراین این ماده دیگر آنقدرها قوی نیست و در نتیجه می‌توان آن را به عنوان یک ماده از بین برنده چین و چروک ملایم در نظر گرفت. او می‌گوید: «تا زمانی که میزان کمی از این ماده را روی پوست استفاده کرده و بعد از آن مرطوب کننده استفاده کنید، می‌توانید از این محصول پوستی حاوی ویتامین A روی پوست خود استفاده کنید.»

باکوچیول نیز می‌تواند انتخاب دیگری برای شما باشد. مطالعه‌ای که فوریه سال 2019 در ژورنال انگلیسی پوست منتشر شده نشان داد که این ماده عملکردی مانند رتینول دارد اما پوسته پوسته شدن و احساس سوزن سوزن شدن کمتری روی پوست شما ایجاد می‌کند.

استفاده از محصولات طبیعی روی پوست حساس

3. از محصولات طبیعی استفاده می‌کنید

شما ممکن است در مورد محصولات پوستی درست شده از مواد طبیعی شنیده باشید و شاید این مسئله شما را وسوسه کند که محصولات پوستی فعلی خود را با محصولات حاوی مواد طبیعی و ارگانیک عوض کنید که بسیاری از افراد فکر می‌کنند بهترین گزینه برای پوست‌های حساس است. اما این تفکر درست نیست. فاین می‌گوید: «اینها موادی هستند که پوست شما ممکن است به آنها واکنش آلرژیک یا التهابی نشان دهد، دقیقاً مانند سایر مواد» او می‌گوید: بعلاوه، بازار مواد طبیعی و ارگانیک آنقدر رایج نیست و آنها مسئولیت مواد داخل محصولات خود را قبول نمی‌کند.

یکی از مجرمان بزرگ موجود در این محصولات روغن‌های اسانسی هستند. فاین اضافه می‌کند: «من اشخاصی را دیدم که روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس واقعاً برای آنها ایجاد مشکل ایجاد کرده است.»

4. شما در حال استفاده از نوع اشتباه ضدآفتاب هستید

قانون کلی استفاده از کرم ضد آفتاب این است از یک کرم ضدآفتاب حاوی SPF 30 به صورت روزانه استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که هوا بارانی یا آفتابی باشد؛ زیرا این کار از شما در برابر آفتاب سوختگی، سرطان پوست و پیری زودرس محافظت می‌کند. همچنین اگر استفاده از ضدآفتاب را با جدیت دنبال می‌کنید، اکنون باید به مواد موجود در ضد آفتاب خود نگاهی بیندازید. در حالت ایده‌آل، ضدآفتاب برای پوست‌های حساس، شامل اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند. فاین می‌گوید: «در مقایسه با ضد آفتاب های شیمیایی، این مواد معدنی کمتر پوست شما را تحریک کرده و برای انواع پوست حساس کمتر واکنش ایجاد می‌کنند. (بر اساس آکادمی پوست آمریکا ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی مواد فعالی مانند اکسی بنزون ​​و آووبنزون ​​هستند.)

در گذشته مردم نسبت به این فرمول‌های حاوی مواد معدنی حالت تدافعی داشتند زیرا آنها با رد سفید گچی خود که حاصل از مواد معدنی درون آن بود، شناخته شده بودند. او می‌گوید: «اما این نوع از ضدآفتاب‌ها تغییرات بسیاری کردند. اندازه ذرات این مولكول‌ها (که اخیراً فرموله شدند) بسیار كوچك‌تر هستند و به راحتی می توان آنها را روی پوست استفاده کرد.»

اشتباهاتی که باعث ایجاد پوست حساس می‌شوند

5. از محصولات پوستی زیادی استفاده می‌کنید

خیلی سخت است که تازه‌ترین و محبوب‌ترین محصولات را در شبکه‌های اجتماعی دیده (یا حتی ماسک‌های خانگی صورت)، آنها را تهیه کرده اما بعد استفاده از آن تنها ببینید که قرمزی صورت شما را بدتر کرده است. فاین می‌گوید: این مشکل می‌تواند به دو دلیل ایجاد شود: یک، استفاده از محصولات پوستی بیشتر به معنای قرار گرفتن پوست شما در معرض مواد بیشتر است و هر چقدر این مواد بیشتر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که یکی از آنها باعث ایجاد واکنش برای پوست حساس شما شود.

او ادامه می‌دهد: «دو، بسیاری از افراد از کرم‌هایی استفاده می‌کنند که فکر می‌کنند مرطوب کننده است اما در واقع آنها مواد فعالی مانند رتینول یا اسیدهای هیدروکسی آلفا درون خود دارند. روی محصولات پوستی خود به دنبال کلماتی مانند «رتینول»، «رتینالدهید» یا «اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک یا ماندلیک» باشید. این روزها این مواد می‌توانند در بیشترِ محصولات پوستی وجود داشته باشند.»؛ بنابراین ممکن است شما در حال استفاده از دو کرم حاوی مواد جوان کننده پوست باشید که دو لایه از آن می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

راه‌حل این است که حتماً از یک مرطوب کننده سبک، ساده و پایه استفاده کنید؛ به این معنی که هیچ مواد فعالی در آنها جهت درمان آکنه یا اهداف جوان سازی وجود نداشته باشد. اگر از محصولاتی استفاده می‌کنید که حاوی مواد فعال ذکر شده در بالا است، می‌توانید از آن مرطوب کننده سبک و پایه روی آن استفاده کنید. او اضافه می‌کند، در صورت داشتن پوست بسیار حساس، اگر لازم است، شما همچنین می‌توانید قبل از استفاده کردن آن نوع کرم‌ها، مرطوب کننده‌ای سبک را روی پوست خود بزنید.

بیشتر بخوانید: 4 روش درمان تیرگی پوست صورت در خانه


بهترین پزشک پوست نزدیک خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است