لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

5 راز برای داشتن باغچه سبزیجات در خانه

تاریخ انتشار : 1400/10/04نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 3 دقیقهنظر: 0بازدید: 370

سبزیجات دلیل علاقمندی بسیاری از افراد به باغبانی است. آنها به راحتی رشد می‌کنند، هنگامی که کاشته شدند به رسیدگی کمی نیاز دارند و طعم‌های دلچسب بسیاری به غذاهای شما می‌دهند. همچنین آنها در هنگام شکوفایی و گرده افشانی بسیار زیبا و رنگارنگ شده و به باغچه شما زیبایی می‌دهند. هر چند بسیاری مردم از کاشتن سبزیجات می‌ترسند و نمی‌دانند هنگامی که وقت برداشت آنها رسید، باید چه کاری انجام دهند. اما در عین حال، افرادی باتجربه بسیاری در زمینه کاشت و نگهداری از سبزیجات وجود دارند که در ادامه توصیه‌های آنها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.


5 راهکار برای داشتن باغچه سبزیجات در خانه


1. جوانه سبزیجات را بخرید

اگر به تازگی کار باغبانی را در زمینه نگهداری از سبزیجات شروع کردید، استفاده از جوانه سبزیجات برای شما بسیار مناسب است. بله، بزرگ کردن سبزیجات (یا حتی گیاهان) از دانه بسیار ارزان قیمت است و همین باعث می‌شود که در باغچه خود تنوع داشته باشید، اما من این کار را توصیه نمی‌کنم.

بذرها قبل از کاشت به یک محیط خاص برای جوانه زنی و سخت شدن نیاز دارند. با همان قیمت (یا اغلب حتی کمتر) برای یک بسته دانه، می‌توانید جوانه‌های گیاهان را برای سبزیجات اصلی آشپزی مانند ریحان، رزماری، مریم گلی، آویشن، جعفری و اسطوخودوس خریداری کنید.

هنگامی که تجربه نگهداری از سبزیجات را به مدت یک یا دو فصل داشته باشید، می‌توانید تنوع گیاهان باغچه خود را افزایش دهید. چندین نوع مختلف از ریحان، مریم گلی و گیاهان دیگر وجود دارد و همه آنها تفاوت‌های ظریفی در طعم و شکل ظاهری خود دارند. خریداری جوانه گیاه برای انواع غیر رایج آنها ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد اما بعد از اینکه یک یا دو فصل از آنها نگهداری کردید، می‌بینید که چه چیزهایی باعث رشد آنها می‌شود و به این ترتیب شانس شما برای بزرگ کردن آنها از دانه بیشتر خواهد شد.

2. همیشه سبزیجات مورد استفاده خود را بکارید

بیش از 600 نوع نعناع وجود دارد. اما به چه تعداد از آنها در باغچه خود نیاز دارید؟ به آن سبزیجاتی فکر کنید که استفاده یا نگهداری از آنها را دوست دارید؛ سپس بر اساس سلیقه و نیاز خود تصمیم بگیرید.

همچنین مطمئن شوید که نوع درست آن را انتخاب کردید. ممکن است چندین سبزی از یک خانواده باشند، اما طعمی کاملاً متفاوت بدهند. اگر می‌خواهید پِستو خانگی درست کنید، ریحان تایلندی را که طعم رازیانه قوی دارد، نخرید. قبل از خریدن سبزیجات به این فکر کنید که قرار است چه کاری با آنها انجام دهید. این کار به شما در جهت محدود کردن گزینه‌ها و انتخاب گیاه مناسب خود کمک خواهد کرد.

کاشت سبزیجات در خانه

3. از خاک مغذی شده استفاده نکنید

اکثر سبزیجات در مورد خاک خود سخت‌گیر نیستند. هرچند، تنها مورد الزامی این است که خاک به خوبی زهکشی شده باشد. اگر فصل بهار در یک گلدان که دارای کمپوست بسیار زیادی است، گیاه مورد علاقه خود را بکارید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

اما اگر همان گیاهان را در همان زمان در خاک رس قرمز اصلاح شده می‌کاشتید، می‌دیدید که بدون هیچ مشکلی رشد می‌کردند و حتی بعد از یک فصل بذر باقی مانده در آنها بدون هیچ مشکلی دوباره به صورت گیاه رشد می‎کرد. چیزی که می‌خواهم به شما بگویم این است که سبزیجات خاک مغذی شده را دوست ندارند. پس بی‌جهت پول زیادی بابت تهیه آن هدر ندهید. با این وجود، اگر خاک شما سنگین است (مانند خاک رس)، باید آن را اصلاح کنید. می‌توانید آن را با مقداری کمپوست یا مواد آلی دیگر مخلوط کنید تا بهتر زهکشی شوند.

روش نگهداری از باغچه سبزیجات در خانه

4. ساقه هرس شده را قلمه بزنید

هرچند که برای باغبانان مبتدی رشد سبزیجات از دانه آنها توصیه نمی‌شود، اما من قلمه زدن از ساقه آنها را توصیه می‌کنم. در اواسط راه، ممکن است آرزو کنید که ای کاش ریحان یا گیاه پونه کوهی بیشتری داشتید. اما دیگر نیازی نیست برای خریدن جوانه آنها پول بیشتری خرج کنید. بیشتر سبزیجات از طریق ساقه‌های بریده شده سریع قلمه می‌زنند.

راحت‌ترین روش این است که درست قسمت ساقه گیاه را قیچی کنید و نه گلش را، اطمینان حاصل کنید که طول آن حداقل به 10 سانتی‌متر برسد. به اندازه پنج سانتی‌متر برگ‌های پایین ساقه را جدا کنید. ساقه مورد نظر را در یک لیوان آب قرار دهید و آن را روی طاقچه‌ای نورگیر بگذارید. بعد از دو یا چهار هفته باید ریشه‌ها آن را ببینید. هنگامی که به اندازه کافی ریشه‌های آن رشد کرد، ساقه را در خاک باغچه بکارید.

5. گیاهان خود را هرس کنید

یک از سخت‌ترین کارها برای باغبانان این است که شاخ و برگ‌های سالم رشد کرده را هرس کنند، مخصوصاً وقتی که نمی‌خواهند با آنها غذا درست کنند؛ اما باید بدانید که هرس کردن سبزیجات به رشد بیشتر آنها کمک می‌کند. گیاه آنقدر رشد می‌کند تا گل دهد و هنگامی که گل داد دیگر هیچ شاخ و برگ جدیدی از ساقه آنها رشد نخواهد کرد. هرس کردن سبزیجات رشد شاخ و برگ‌ها را  بیشتر کرده و به پر و بوته مانند شدن آنها کمک می‌کند.

اگر در مورد هرس کردن سبزیجات خود حس بدی دارید، آنها را تکه تکه کرده و به کمپوست تبدیل کنید، می‌توانید در استفاده از آنها خلاق باشید! آنها را خشک کنید تا بتوانید در هر چهار فصل از آنها در آشپزی خود استفاده کنید. هرس کردن سبزیجات برای نگهداری از آنها یک «باید» است. هرچند مشکلی ندارد اگر اجازه دهید برخی از گیاهان گل بدهند. شکفتن گل‌های سبزیجات برای گرده افشانی عالی است و به باغچه سبزیجات شما کمی رنگ اضافه می‌کند. من ترکیبی از سبزیجات هرس شده و گل‌دار را برای باغچه ترجیح می‌دهم.

هرس کردن گیاهان برای نگهداری از سبزیجات

بیشتر بخوانیدچگونه از شر جیرجیرک‌های خانگی خلاص شویم؟


بهترین خدمات باغبانی و سمپاشی را در بیزاَپ پیدا کن!

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است