لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

5 دلیل برای اینکه بیشتر نارگیل بخورید!

تاریخ انتشار : 1400/09/30نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 478

همان‌طور که می‌دانید نارگیل یک ماده پرکاربرد با قابلیت‌های فراوان است. میوه نارگیل یا روغن آن برای پوست، سلامتی، پخت و پز، آرایش موها و ... فواید بسیاری دارد. همچنین آب نارگیل سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که در زیبایی و نشاط پوست بسیار تأثیرگذار است.

اگر گیاه‌خوار یا وگان هستید، نارگیل نقش اساسی در رژیم غذایی شما ایفا می‌کند. از نارگیل برای تولید دسرها و محصولات لبنی گیاهی مانند بستنی، ماست و شیر گیاهی استفاده می‌شود. به هر حال اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید، نارگیل یکی از موادی است که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. حال سوال این است که فواید نارگیل چیست و این میوه چگونه به یکی از محبو‌ب‌ترین و شگفت‌انگیزترین میوه‌ها تبدیل شده است؟

در این مقاله به 5 مورد از خواص نارگیل برای بدن اشاره می‌کنیم. احتمالاً بعد از مطالعه این مقاله تصمیم می‌گیرید نارگیل بیشتری در برنامه غذایی خود مصرف کنید!

5 فایده نارگیل برای بدن

1. نارگیل؛ جنگجوی ضدالتهاب!

نارگیل به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد پلی‌فنول، یک ضدالتهاب قوی است. روغن نارگیل بکر، منبعی غنی از ترکیبات فنلی مانند اسیدکافئیک، اسیدفرولیک و ... است. با توجه به این که این پلی‌فنول‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند، می‌توانند با کاهش میزان رادیکال‌های آزاد اکسیداتیو، التهاب را کاهش دهند. توصیه ما این است که از نارگیل خام و تازه و روغن نارگیل بکر و فرآوری نشده استفاده کنید. نارگیل تازه و روغن نارگیل بکر، حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات فنلی بیشتری است؛ از این رو اگر دچار مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس و درماتیت تماسی هستید، روغن نارگیل برای کاهش التهاب ناشی از این بیماری‌ها معجره می‌کند.

نارگیل

2. نارگیل برای سلامت روده‌ها عالی است

با توجه به این که نارگیل حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است، برای سلامت روده بسیار مفید است. فیبر موجود در نارگیل، به رشد میکروبیوم و باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. میکروبیوم‌ها در واقع باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی هستند که در بدن ما زندگی می‌کنند و برای سلامت ما مفید هستند. میکروبیوم قوی‌تر به معنی هضم بهتر، ایمنی و سلامت بیشتر و مشکلات گوارشی کمتر است.

علاوه بر این، نارگیل دارای میزان چربی بالایی است که در جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، K و E به بدن کمک می‌کند. جذب ویتامین های D و K برای بدن دشوارتر از جذب بقیه ویتامین‌ها است. فیبر و چربی موجود در نارگیل با تقویت میکروبیوم روده باعث جذب بهتر این ویتامین‌ها می‌شود. سعی کنید روزانه، چند تکه نارگیل خرد شده را همراه صبحانه خود میل کنید.

3. به کمک نارگیل با مشکلات پوستی خداحافظی کنید!

نارگیل و به خصوص روغن آن، برای التیام التهاب و قرمزی، تأمین رطوبت موردنیاز پوست و حتی بهبود سریع‌تر زخم‌ها و جای جوش یک راهکار عالی است.

ویتامین‌های E و A از ویتامین‌های موردنیاز بدن برای ترمیم و محافظت از بافت پوست هستند. از آن‌جا که نارگیل منبع غنی چربی است، به ساخت این ویتامین‌ها و ترمیم سریع‌تر مشکلات پوستی کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که روغن نارگیل، اصطلاحاً کمدوژنیک (Comedogenic) است. به این معنا که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود؛ بنابراین اگر دارای پوست چرب هستید، از قرار دادن آن به مدت طولانی روی پوست خودداری کنید و پس از استفاده، حتماً صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید. در غیر این صورت ممکن است باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه شود.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، دارای خواص ضدباکتریایی بوده و از رشد میکروارگانیسم‌ها و تجمع باکتری روی پوست جلوگیری می‌کند. از فواید روغن نارگیل برای پوست صورت، خاصیت مرطوب‌کنندگی و آبرسانی آن است. اگر دارای پوستی خشک و دهیدراته هستید، ماساژ دادن روغن نارگیل، شادابی و نشاط را به پوست شما باز می‌گرداند. روغن نارگیل حاوی 90% چربی اشباع است که برای تأمین رطوبت پوست و رفع خشکی آن، بسیار مفید است.

روغن نارگیل

4. نارگیل و پیشگیری از آلزایمر

براساس تحقیقات، فرضیه‌ای وجود دارد که بیان می‌کند، نارگیل می‌تواند موجب بهبود عملکرد شناختی مغز شود. یکی از مشخصه‌های اصلی بیماری آلزایمر، کاهش توانایی مغز در استفاده از گلوکز به عنوان سوخت سلول‌ها است. این فرایند می‌تواند حدود 10 الی 15 سال پیش از تشخیص آلزایمر آغاز شود. زمانی که مغز توانایی استفاده از گلوکز (منبع انرژی اصلی سلول‌ها) را نداشته باشد، شروع به استفاده از اجسام کِتونی (تنه‌های کتونی) به عنوان منبع سوخت جایگزین می‌کند.

اجسام کتونی ترکیبات شیمیایی محلول در آب هستند و منبع انرژی ثانویه بدن محسوب می‌شوند. درصورتی که گلوکز کافی به بدن نرسد یا مغز توانایی استفاده از آن را نداشته باشد، از اجسام کتونی به جای گلوکز استفاده می‌کند. روغن نارگیل سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن برای ساخت اجسام کتونی است. از این رو به عنوان یک ماده غذایی سالم برای تأمین و تقویت منبع انرژی جایگزین بدن شناخته می‌شود که می‌تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند.

5. نارگیل؛ یک منبع چربی سالم

نارگیل در مقایسه با مواد غذایی مانند کره یا گوشت قرمز، منبع سالم‌تری برای چربی است. همان‌طور که اشاره شد، نارگیل دارای 90% چربی اشباع شده است؛ با این وجود چربی‌های موجود در نارگیل، از اسیدهای چرب زنجیره متوسط محسوب می‌شوند. هضم این دسته از چربی‌ها متفاوت است و در مقایسه با مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب زنجیره بلند مانند کره و گوشت قرمز، راحت‌تر هضم می‌شوند. نارگیل حاوی مواد مغذی ضروری و مورد نیاز بدن بوده و ضمن تأمین آنتی‌اکسیدان‌ها، یک منبع سالم و غنی از چربی‌های اشباع شده است.

کره نارگیل

خلاصه کلام

نارگیل یکی از میوه‌هایی است که فواید فوق‌العاده‌ای برای پوست، مغز، روده‌ها و سایر ارگان‌های بدن دارد. در این مقاله به بررسی 5 مورد از خواص نارگیل پرداختیم که در ادامه به طور خلاصه هر یک را مشاهده می‌کنید:

  • روغن نارگیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی است که به کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • نارگیل حاوی مقدار زیادی فیبر است که با کمک به تقویت میکروبیوم روده باعث تسهیل فرایند هضم و کاهش مشکلات گوارشی می‌شود.
  • اسیدهای چرب موجود در نارگیل، در ساخت ویتامین‌های E و A به بدن کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها برای حفظ زیبایی پوست و افزایش توان ترمیم و محافظت آن ضروری هستند. همچنین روغن نارگیل در حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن مؤثر است.
  • روغن نارگیل موجب بسته شدن منافذ باز پوست و ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود. از این رو آن را به مدت طولانی روی پوست قرار ندهید و پس از استفاده، صورت خود را با شوینده مناسب شستشو دهید.
  • نارگیل سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن برای ساخت اجسام کتونی و تأمین انرژی مورد نیاز بدن است. طبق فرضیه محققان، این ویژگی نارگیل ممکن است در پیشگیری از آلزایمر مؤثر باشد.
  • نارگیل یک منبع غنی و سالم از چربی‌های اشباع است. اسیدهای چرب موجود در نارگیل از نوع زنجیره متوسط بوده و نسبت به چربی‌های حیوانی مانند کره و گوشت قرمز، سالم‌تر است.

بیشتر بخوانیدمزایا و معایب استفاده از روغن نارگیل روی تتو


بهترین میوه فروشی اطرافت رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است