لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

6 ماسک خانگی خطرناک؛ شاید امتحان کرده‌ باشید!

تاریخ انتشار : 1400/08/15نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 426

اگر به پوست خود اهمیت می‌دهید احتمالاً حداقل یک بار ماسک‌های خانگی را امتحان کرده‌اید. برخی از این ماسک‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز پوست بوده و باعث شادابی و زیبایی آن می‌شوند؛ اما برخی دیگر، با وجود اینکه خانگی و فاقد مواد شیمیایی هستند، برای پوست مضرات زیادی دارند. در این مقاله قصد داریم 6 ماسک مضر برای پوست صورت را به شما معرفی کنیم که در مورد برخی از این ماسک‌ها باورهای غلطی وجود دارد. عده زیادی تصور می‌کنند این محصولات برای پوست فواید بسیاری دارند؛ در حالی که به مرور زمان باعث ایجاد عارضه‌های بسیاری برای پوست می‌شوند. توجه داشته باشید که ممکن است پوستِ برخی از افراد نسبت به این مواد هیچ‌گونه واکنشی نشان ندهد و هیچ مشکلی با این مواد نداشته باشند؛ اما این امر دلیل بر مفید بودن این مواد برای پوست نیست!

ماسک خانگی حاوی آب‌لیمو

آب‌لیمو چه به صورت طبیعی و چه به صورت صنعتی برای پوست مضر است. بر خلاف تصور عموم، آب‌لیمو نه داخل ماسک و نه به تنهایی برای پوست صورت مناسب نیست.

در ابتدای استفاده از این ماسک، ممکن است فرد احساس کند پوستش روشن شده یا لک‌های پوستی کمتر شده و از این بابت خوشحال شود؛ اما آب‌لیمو ضمن روشن کردن پوست، آن را به شدت حساس می‌کند و پوست به مرور زمان دچار سوزش، التهاب، خشکی و جوش می‌شود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند آب لیموترش برای از بین بردن جوش صورت نیز مفید است. بله درست است! آب‌لیمو به دلیل اسیدی بودن، چربی اضافی و آلودگی‌های پوست را از بین برده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. اما دست نگه دارید! با وجود این مسئله آب‌لیمو هنوز هم برای پوست شما مفید نیست!

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که PH آب‌لیمو حدود 2.2 است و PH پوست صورت در بهترین حالت 5.5 است. اسیدی بودن بیش از حد آب‌لیمو، علاوه بر از بین بردن آلودگی‌ها، سد دفاعی پوست را نیز از بین برده و آن را به شدت حساس و آسیب‌پذیر می‌کند.

 PH معیاری برای سنجش میزان اسیدی و قلیایی بودن است. هر ماده‌ای که دارای PH کمتر از 7 باشد اسیدی و مواد دارای PH بیش از 7 قلیایی محسوب می‌شوند. اگر PH برابر 7 باشد، آن ماده خنثی محسوب می‌شود.

برای برخی از افراد این حساسیت بلافاصله پس از مصرف موضعی آب‌لیمو و در عده‌ای دیگر، در طولانی‌مدت خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین آب‌لیمو یکی از ماسک‌های خطرناک برای پوست صورت است.

آب لیمو و لیموی برش خورده

ماسک جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موادی است که برای درمان جوش و آکنه بین تعداد زیادی از افراد محبوب شده است. جوش شیرین با از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث ایجاد خشکی و چین و چروک در پوست صورت می‌شود. PH جوش شیرین 9 بوده و یک ماده قلیایی محسوب می‌شود. این ماده می‌تواند محیط پوست را به شدت قلیایی کرده و با افزایش PH پوست، عوارضی مانند حساسیت، خشکی، التهاب، قرمزی، جوش و آکنه شدید ایجاد کند.

استفاده از جوش شیرین به عنوان یک لایه‌بردار یا اسکراب، اشتباهی است که باید به شدت از آن دوری کنید! این ماده به دلیل لایه‌برداری بیش از حد پوست می‌تواند باعث افزایش جای جوش، اسکار و آکنه شده و رطوبت و چربی پوست را کاملاً از بین ببرد. مراقب باشید برای از بین بردن چربی اضافی پوست خود، آن را تبدیل به کویر نکنید!

هرچند بسیاری از افراد با این ماسک دچار مشکل نشده‌اند اما به هر حال جوش شیرین به دلیل بر هم زدن تعادل شیمیایی پوست و از بین بردن رطوبت و چربی طبیعی آن، یک ماسک خانگی خطرناک به شمار می‌رود. توصیه ما این است که هر جا صحبتی از ماسک حاوی جوش شیرین شد، بلافاصله فرار کنید!

جوش شیرین

ماسک گوجه‌فرنگی

ماسک خانگی گوجه‌فرنگی به عنوان یکی از ماسک‌های روشن‌کننده و درمانی برای جوش و منافذ باز پوست به شمار می‌رود. گرچه این ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی بوده و فواید بسیاری برای بدن دارد اما استفاده از آن به عنوان یک ماسک خانگی، ممکن است خطرناک باشد.

ماسک گوجه‌فرنگی در بسیاری از افراد باعث ایجاد خارش، قرمزی، التهاب و آکنه می‌شود. علت این امر آن است که پوست بسیاری از افراد نسبت به گوجه‌فرنگی حساس است.

گوجه‌فرنگی باعث از بین بردن چربی اضافی و آلودگی‌های پوست می‌شود و آکنه، منافذ باز و جوش صورت را کاهش می‌دهد؛ اما با توجه به این که گوجه‌فرنگی یک ماده اسیدی است، اگر به سایر اسیدهای طبیعی آلرژی داشته باشید، ممکن است پوست شما به گوجه‌فرنگی نیز واکنش نشان دهد؛ بنابراین اگر پوست حساسی دارید، استفاده از ماسک گوجه‌فرنگی را فراموش کنید و دور آن یک خط قرمز بکشید.

با این وجود اگر مایل به استفاده از این ماسک هستید، توصیه ما این است که پیش از استفاده، بررسی کنید که آیا پوست شما به این ماده آلرژی دارد یا خیر.

گوجه فرنگی

ماسک دارچین

ماسک دارچین و عسل، برای مدتی، به یکی از ماسک‌های محبوب برای درمان جوش تبدیل شده بود؛ بنابراین من هم تصمیم گرفتم آن را امتحان کنم. متأسفانه نتیجه فاجعه‌بار بود!

بعد از استفاده از ماسک دارچین و عسل، پوست من به شدت دچار سوزش و التهاب شد و هیچ بهبودی در جوش‌های صورتم مشاهده نشد.

دارچین به صورت خوراکی هم برای افراد زیادی حساسیت ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر به صورت موضعی و روی پوست استفاده شود، ممکن است نتیجه بسیار بدتر از یک آلرژی ساده باشد! در صورتی که به دارچین حساسیت داشته باشید، این ماسک پوست شما را به شدت ملتهب، قرمز، تیره و دچار سوزش می‌کند.

گرچه دارچین حاوی مواد مفید بسیاری بوده و دارای خاصیت ضدمیکروبی است اما در عین حال یک ماده حساسیت‌زا است که پوست بسیاری از افراد به آن واکنش نشان می‌دهد. استفاده از ماسک دارچین یا روغن روی پوست حتی می‌تواند باعث بروز جوش، سوزش شدید یا حتی سوختگی، کهیر و آبریزش بینی شود!

افرادی که دارای پوست حساس و آلرژی هستند باید از ماسک دارچین به شدت دوری کنند.

پودر دارچین - چوب دارچین

ماسک سفیده تخم‌مرغ

گرچه سفیده تخم‌مرغ در موارد بسیاری برای افراد مفید بوده و خواصی مانند روشن‌ کنندگی از خود نشان داده است؛ اما مسئله‌ای در استفاده از این ماسک وجود دارد که تقریباً هیچ‌کس به آن توجه نمی‌کند!

مسئله مورد توجه در ماسک سفیده تخم‌مرغ، این است که اگر تخم‌مرغی که استفاده می‌کنید حاوی باکتری سالمونلا باشد، استفاده از این ماسک روی پوست صورت، جوش‌ها و آکنه‌های سرباز یا زخم، باعث ورود عفونت به داخل بدن و ابتلا به بیماری سالمونلا می‌شود! حتی اگر مطمئن باشید که پوست شما هیچ‌گونه زخم یا جوش و آکنه سرباز ندارد، این ماده ممکن است از طریق دهان یا بینی وارد بدن شود.

سالمونلا یک بیماری شایع میان جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها است. باکتری این بیماری با قرار گرفتن در معرض حرارت از بین می‌رود. این بیماری در انسان باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم گوارش و روده‌ها، اسهال خونی یا شدید، درد و گرفتگی شکم، تب و ... می‌شود. با توجه به این مسئله، ماسک تخم‌مرغ پنجمین ماسک خطرناک خانگی به شمار می‌رود که عدم استفاده از آن ریسک کمتری برای سلامت پوست دارد.

جدا کردن زرده از سفیده تخم مرغ

ماسک سیر

با وجود اینکه سیر دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است؛ اما ترکیبات حاوی گوگرد موجود در سیر باعث ایجاد سوختگی سطحی و عمیق پوست می‌شود. با توجه به این مسئله، استفاده از ماسک سیر می‌تواند باعث ایجاد سوزش شدید، زخم، آلرژی، اگزما و حتی سوختگی و تاول شود!

به هیچ عنوان از سیر به عنوان ماسک صورت یا بدن استفاده نکنید و اجازه ندهید پوست بیش از نیم ساعت در تماس با سیر باشد! برای درمان عفونت‌های پوستی، التیام زخم‌ها، درمان جوش، روشن شدن پوست به هیچ عنوان از سیر استفاده نکنید.

استفاده از سیر برای پوست باید تنها با تجویز پزشک و به شیوه‌ای ایمن و بدون آسیب انجام شود؛ بنابراین از تهیه و استفاده از ماسک سیر بدون تجویز پزشک جداً خودداری کنید.

نتیجه‌گیری

هر ماده‌ای که توسط دیگران به شما پیشنهاد می‌شود را روی پوست خود امتحان نکنید و آلرژی خود به آن مواد را بررسی کنید. با احتیاط بیشتری از ماسک‌های خانگی استفاده کنید و قبل از تهیه هرگونه ماسک برای پوست خود، حتماً در مورد فواید و مضرات آن برای پوست تحقیق کنید.

خلاصه کلام اینکه با پوست خود مهربان‌تر باشید!

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست با 8 ماده عجیب
 


برای پیدا کردن بهترین کلینیک پوست در نزدیک خودت، به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است