لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

7 دلیل خشکی کف پا + 7 روش کاربردی برای درمان ترک پا

تاریخ انتشار : 1400/10/04نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 516

پوست خشک و ترک خورده کف پا یکی از مشکلات رایج بین افراد است. با توجه به این که تعداد غدد چربی موجود در پا کمتر از سایر قسمت‌های بدن است، بیشتر از بقیه اندام‌ها در اثر سایش آسیب می‌بیند و پوست مرده بیشتری در این قسمت جمع می‌شود. بسیاری از افراد نسبت به وجود ترک‌ها و پوست‌های مرده در کف پای خود احساس ناخوشایندی دارد و گاهی ممکن است به خاطر آن‌ها احساس شرم کنند. اما نگران نباشید؛ در این مقاله به چند روش ساده برای از بین بردن پوست‌های مرده کف پا اشاره کرده‌ایم که با به کار بردن آن‌ها می‌توانید به بازسازی بافت پوست پاهای خود کمک کنید.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع پوست‌های مرده کف پا
  • علائم میخچه و پینه
  • چه چیزی باعث ترک‌خوردگی و خشکی کف پا و پاشنه پا می‌شود؟
  • روش‌های ساده برای از بین بردن پوست مرده کف پا

انواع پوست مرده کف پا

در کف پاها به دلیل فشار و اصطکاک مداومی که به آن‌ها وارد می‌شود، انواع مختلفی از پوست‌های مرده ایجاد می‌شود. در ادامه به معرفی انواع این پوست‌های مرده و سخت می‌پردازیم:

میخچه: میخچه‌ها مناطق ضخیم پوستی کوچک و گردی هستند که از انباشته شدن پوست‌های مرده به وجود می‌آیند. میخچه‌ها معمولاً در کنار یا روی انگشتان ایجاد می‌شوند و انواع مختلفی دارند، از جمله:

  • میخچه سخت: میخچه ضخیم، قسمت‌های سفت، ضخیم و متراکم شده‌ای است که اغلب در روی انگشتان پا یا قسمت‌هایی که فشار زیادی روی پوست قرار دارد تشکیل می‌شود.
  • میخچه نرم: میخچه‌های نرم معمولاً به رنگ خاکستری یا سفید هستند و بافت نرم‌تری دارند. این نوع از میخچه‌ها اغلب بین انگشتان پا ایجاد می‌شوند.
  • میخچه‌های دانه‌ای: این دسته از میخچه‌ها بسیار کوچک‌تر از دو نوع قبلی بوده و اغلب در کف پا ایجاد می‌شوند.

میخچه کف پا

پینه: برخلاف میخچه، پینه لکه‌های ضخیم و سخت پوستی هستند. پینه‌ها معمولاً از میخچه بزرگ‌تر بوده و به شکل نامنظم و پراکنده بروز می‌کنند. این دسته از پوست‌های مرده، اغلب در قسمت‌هایی از کف پا که وزن بیشتری را تحمل می‌کنند، ایجاد می‌شوند. مانند انگشت شست، پاشنه پا یا کناره خارجی پا.

پینه روی قسمت‌هایی از دست که در معرض فشار و سایش مداوم قرار دارند نیز ایجاد می‌شود. به همین دلیل معمولاً وزنه‌برداران یا نوازندگان سازهای سیمی، شاهد ایجاد پینه در انگشتان و سایر قسمت‌های دست خود هستند. آگاهی از علائم میخچه و پینه، اولین قدم برای درمان آن‌ها است. در ادامه به تعدادی از علائم میخچه و پینه اشاره کرده‌ایم.

علائم میخچه و پینه

علائم و نشانه‌های اصلی میخچه و پینه عبارت‌اند از:

  • نواحی خشک و نازکی از پوست که پوسته پوسته می‌شوند.
  • قسمت‌های گرد یا مخروطی سخت روی پوست پا
  • درد کف پا که ممکن است در راه رفتن یا سایر فعالیت‌های بدنی تداخل ایجاد کند.

چه چیزی باعث ترک‌خوردگی و خشکی کف پا می‌شود؟

آگاهی از علائمی که به آن‌ها اشاره کردیم در تشخیص میخچه و پینه به شما کمک می‌کند؛ اما برای پیشگیری از آن، لازم است بدانید چه چیزی باعث ایجاد میخچه و پینه می‌شود؟ اطلاع از دلایل ایجاد این مشکلات پوستی در پیشگیری و انتخاب روش درمانی مناسب به شما کمک می‌کند. در ادامه به معرفی 7 مورد از دلایل ایجاد میخچه و پینه می‌پردازیم.

عدم وجود رطوبت کافی

پوسته پوسته شدن، خشکی و ترک خوردگی پوست که اغلب در کف و پاشنه پا ایجاد می‌شود، به دلیل وجود تعداد کم غدد چربی در این ناحیه است. این مسئله باعث می‌شود رطوبت دریافتی آن‌ها کم‌تر از سایر نقاط بدن باشد.

گرما و رطوبت بیش از حد

پوشیدن کفش‌های بسته مانند چکمه یا کفش ورزشی، محیطی گرم و مرطوب را برای پاها ایجاد می‌کند. قرار گرفتن مداوم پا در معرض این رطوبت و گرما ممکن است باعث از بین بردن رطوبت طبیعی پا و ایجاد خشکی، نازکی و ترک پوستی شود.

اصطکاک بیش از حد

پوشیدن کفش نامناسب یا ایستادن برای مدت طولانی، به پاها فشار زیادی وارد می‌کند و باعث اصطکاک بیش از حد پوست می‌شود. این امر به مرور زمان باعث خشکی و سفت شدن پوست پا و ایجاد پینه می‌شود.

افزایش سن

با افزایش سن، پوست توانایی حفظ آب و رطوبت را از می‌دهد. این مسئله باعث خشک شدن سریع‌تر پوست نسبت به سایر افراد و ایجاد مشکلات پوستی ناشی از آن می‌شود.

چاقی مفرط

چاقی مفرط یکی دیگر از دلایل خشکی پوست پا است؛ زیرا در چنین شرایطی پاها وزن بیشتری را تحمل می‌کنند و به آن‌ها فشار بیشتری وارد می‌شود. این فشار بیش از حد مانع گردش خون مناسب در پا، ضخیم شدن و خشکی پوست پا می‌شود و ایجاد میخچه و پینه را به دنبال دارد.

بیماری‌های خاص

بعضی از بیماری‌ها مانند پسوریازیس، پای ورزش‌کار، اگزما و سرطان ممکن است باعث خشکی، زبری و پوسته پوسته شدن پاها شوند. بیماری‌های سیستمیکی مانند دیابت و کم کاری تیروئید نیز می‌توانند باعث تشدید این مشکلات شوند.

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

استفاده بیش از اندازه از صابون و سایر مواد شوینده که دارای ترکیبات شیمیایی هستند، ممکن است باعث خشکی و از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست پا شود. حتی باقی ماندن صابون روی پوست پا نیز می‌تواند باعث خشکی و زبر شدن پوست پا شود.

خشکی و ترک کف پا

روش‌های ساده برای از بین بردن پوست مرده کف پا

هرچند داشتن پاهایی ترک خورده و زبر همواره ناخوشایند است اما به کمک روش‌های مناسب می‌توانید آن را به مرور زمان درمان کنید. در ادامه به 7 راهکار مفید برای حل این مشکل اشاره کرده‌ایم:

1. لایه‌برداری پا

لایه‌برداری یک روش مناسب برای از بین بردن پوست مرده کف پا است. لایه‌بردارها در دو نوع فیزیکی و شیمیایی عرضه می‌شوند که می‌توانید یکی از آن‌ها را متناسب با پوست خود انتخاب کنید.

برخی از لایه‌بردارهای فیزیکی عبارت‌اند از:

  • اسکراب پا که در داروخانه‌ها وجود دارد. همچنین می‌توانید این اسکراب‌ها را با استفاده از برخی میوه‌ها، شکر، عسل و ... در خانه تهیه کنید.
  • محصولات پینه‌بردار
  • برس‌های مخصوص بدن

لایه‌بردارهای شیمایی به صورت لوسیون یا مایعات رقیق تولید می‌شوند. آن‌ها معمولاً حاوی آلفاهیدروکسی‌اسیدهایی مانند اسید گلیکولیک هستند که سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کنند.

توجه: به برچسب مواد تشکیل‌دهنده لایه‌بردارهای شیمیایی حتماً توجه کنید. برخی از آن‌ها ممکن است دارای مواد عطری یا الکل‌هایی باشند و باعث حساسیت و تحریک پوست شوند.

سوهان کشی پاشنه پا

2. تأمین رطوبت پا

مرطوب کردن پوست پا به صورت مرتب، باعث کاهش خشکی پوست می‌شود و از تجمع پوست‌های مرده جلوگیری می‌کند. حتماً پس از استفاده از لایه‌بردار، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. زمان انتخاب یک مرطوب‌کننده توجه کنید که حاوی مواد زیر باشد:

نرم‌کننده: روغن‌ها و کره‌های گیاهی

مواد حفظ‌کننده رطوبت: موادی مانند آلوئه، اوره و هیالورنیک اسید

اوکلوسیوها: لانولین، روغن نارگیل و وازلین

توجه: از مصرف مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی الکل، رنگ مصنوعی و مواد عطری خودداری کنید. این مواد ممکن است باعث خشکی و آسیب‌دیدگی بیشتر پوست شوند.

استفاده از سنگ پا

سنگ پا نوعی سنگ آتش‌فشانی طبیعی است که استفاده از آن به از بین بردن سلول‌های مرده و لایه‌های خشک سطح پوست کمک می‌کند. در ادامه مراحل استفاده صحیح از سنگ پا را توضیح داده‌ایم:

  1. پا را برای مدتی در آب گرم قرار دهید تا قسمت‌های مرده و خشک پوست کمی نرم شوند.
  2. سنگ پا را با آب گرم مرطوب کنید.
  3. آن را به آرامی روی پینه‌ها و قسمت‌های خشک به صورت دورانی ماساژ دهید.
  4. پا را بشویید و در صورت لزوم این مراحل را تکرار کنید.
  5. پا را کاملاً خشک کنید؛ سپس با یک لوسیون، کرم یا روغن مرطوب‌کننده آن را چرب کنید.

توجه: از سنگ پا روی زخم‌ها و قسمت‌های آسیب‌دیده و دردناک استفاده نکنید. این کار باعث آسیب دیدن بافت پوست، خشکی و حساسیت بیشتر آن می‌شود.

شستشوی پاها با آب گرم

شستشوی پاها با آب گرم باعث نرم‌تر شدن قسمت‌های سخت پوست و پینه‌ها می‌شود و جریان گردش خون در پا را بهبود می‌دهد. این امر می‌تواند از خشکی مجدد پاها نیز جلوگیری کند. می‌توانید یک ظرف را پر از آب گرم کرده و کمی سرکه به آن اضافه کنید. سرکه باعث ضدعفونی و از بین بردن بوی بد پاها می‌شود. علاوه بر آب گرم می‌توانید از مواد زیر برای بهبود خشکی و ترک‌های پا استفاده کنید:

آب‌لیمو ترش

سیتریک‌اسید موجود در لیمو ترش باعث کاهش مقاومت سلول‌های مرده و پینه‌ها می‌شود و پوست را نرم‌تر می‌کند.

2 پیمانه آب‌لیمو را با 1 پیمانه شکر مخلوط کنید و به عنوان اسکراب روی قسمت‌های خشک و سخت پوست پا ماساژ دهید. اجازه دهید این مخلوط 5 الی 7 دقیقه روی پوست بماند و آن را با آب گرم بشویید.

توجه: اگر پوست شما دارای زخم باز، خراشیدگی و ترک است از لیمو استفاده نکنید. اسیدهای موجود در لیمو باعث سوزش شدید این قسمت‌ها می‌شود.

درمان خشکی پا با پدیکور خیس

نمک اپسوم

نمک اپسوم در واقع شکل کریستالی یک ماده معدنی به نام سولفات منیزیم است. نمک اپسوم را در آب حل کرده و پاها را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. برای لایه‌برداری پاهای خشک و ترک خورده خود می‌توانید از برس مخصوص یا سنگ پا استفاده کنید. این کار علاوه بر از بین بردن سلول‌های مرده پوست، باعث افزایش آبرسانی به پاها می‌شود.

اسکراب اوتمیل (جو دوسر)

مقدار مساوی از جو دوسر خرد شده و گلاب را با یکدیگر مخلوط کنید و به عنوان اسکراب به پاها بزنید. اجازه دهید اسکراب به مدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست بماند و از یک برس مخصوص برای لایه‌برداری پا استفاده کنید. پاهای خود را با آب سرد شستشو داده و خشک کنید.

پارافین‌تراپی

موم پارافین نوعی موم نرم است که در دمای 51 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود. این ماده به از بین بردن سلول‌های مرده پوست پا و نرم شدن آن کمک می‌کند. پارافین‌تراپی در بسیاری از آرایشگاه‌ها انجام می‌شود؛ البته می‌توانید وسایل آن را تهیه کرده و درخانه این کار را انجام دهید.

توجه: استفاده از پارافین‌تراپی در شرایط زیر ممنوع است:

  • داشتن زخم باز، خراش یا نازک بودن پوست
  • گردش خون ضعیف
  • عدم عملکرد صحیح عصب‌های حسی پا

آسپرین

4 تا 6 عدد قرص آسپرین را پودر کنید. یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو ترش و چند قطره آب به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده باید به شکل خمیر باشد. این خمیر را به آرامی روی تمام مناطق آسیب دیده پا بمالید و اجازه دهید به مدت 5 الی 10 دقیقه روی پوست بماند. بعد از مدت زمان لازم، پاهای خود را با آب گرم بشویید. گرچه این روش هیچ پشتوانه علمی ندارد اما برای افراد زیادی، کارساز بوده است.

جوراب نرم‌کننده

برای اطمینان از تأمین رطوبت مورد نیاز پاها،می‌توانید از جوراب‌های نرم‌کننده، مرطوب‌کننده یا ضد ترک پا استفاده کنید. در این جوراب‌ها از روغن‌های طبیعی و ویتامین‌های مورد نیاز پوست استفاده شده و به آبرسانی ترمیم پوست کف پا کمک می‌کند. اگر پیدا کردن جوراب‌های نرم‌کننده برای شما دشوار است، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  1. پاهای خود را با یک نرم‌کننده مناسب چرب کنید.
  2. هر یک از پاهای خود را در کیسه فریزر قرار دهید.
  3. روی کیسه فریزر جوراب بپوشید و اجازه دهید پاهای شما تا صبح در جوراب بماند.

درمان ترک پا

خلاصه مطالب

ایستادن به مدت طولانی یا پوشیدن کفش‌های نامناسب و تنگ باعث خشکی، زبر شدن و آسیب دیدگی پوست پا می‌شود. با توجه به این که استفاده از روش درمانی نامناسب باعث افزایش خشکی و ترک پا می‌شود، لازم است درمورد دلایل ایجاد این مشکلات و علائم آن‌ها اطلاعات کافی به دست آورید. به کمک نکات و روش‌های درمانی این مقاله می‌توانید وضعیت سلامت پوست پای خود را بهبود دهید. اگر در علائم خود هیچ‌گونه بهبودی مشاهده نکردید، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از درمان‌های پزشکی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 3 باور غلط در مورد وازلین که نمی‌دانستید!


بهترین پزشک پوست رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است