لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

8 مزیت فوق‌ العاده روغن گریپ فروت + نحوه تهیه آن در خانه

تاریخ انتشار : 1400/10/11نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 0بازدید: 1128

چه احساسی خواهید داشت اگر بعد از یک روز طاقت‌فرسا و خسته‌کننده به خانه برسید و یک عصاره ملایم، تازه و آرامش‌بخش همه خستگی شما را از بین ببرد؟! این دقیقاً کاری است که روغن گریپ فروت با ذهن و بدن شما انجام می‌دهد. روغن گریپ فروت یک عصاره آرامش‌بخش، خوش بو و انرژی بخش است که در این مقاله به بررسی خواص آن می‌پردازیم.

مطالبی که در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • همه چیز درباره گریپ فروت و روغن آن
  • 8 فایده شگفت‌انگیز روغن گریپ فروت
  • ترکیبات موجود در روغن گریپ فروت
  • نحوه تهیه روغن گریپ فروت خانگی
  • استفاده از روغن گریپ فروت در چه مواردی ممنوع است؟

همه چیز درباره گریپ فروت و روغن آن

گریپ فروت یکی از مرکبات ترکیبی است که برای اولین بار در باربادوس پرورش داده شد. این میوه از ترکیب پرتقال شیرین و پوملو (دارابی) به وجود آمده است. گریپ فروت سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین سی، اسید سیتریک، فیبر و ... است و فواید بسیاری برای بدن دارد. گریپ فروت در زبان انگلیسی به معنای "میوه خوشه‌ای" است؛ زیرا میوه گریپ فروت به شکل خوشه و به مقدار زیادی (گاهی تا 12 عدد) روی یک شاخه رشد می‌کند! دمنوش گل گریپ فروت برای برطرف کردن تب بسیار مفید است.

روغن گریپ فروت نوعی اسنشیال اویل یا اسانس روغنی است. اسنشیال اویل‌ها (روغن اسنشیال) عصاره طبیعی، غلیظ شده و سبک گیاهان هستند و از روش‌های مختلفی تهیه می‌شوند. به عنوان مثال یکی از روش‌های تهیه روغن گریپ فروت، پرس سرد پوست آن (Cold Press) است؛ اما روش‌های دیگری نیز وجود دارد.

در ادامه تعدادی از فواید روغن گریپ فروت را مشاهده می‌کنید:

  • کاهش استرس
  • افزایش نشاط و انرژی
  • پیشگیری از سنگ کلیه
  • کاهش خستگی
  • کاهش فشار خون
  • پیشگیری از سرطان پروستات و روده بزرگ
  • و ...

گریپ فروت

8 فایده شگفت‌انگیز روغن گریپ فروت

روغن گریپ فروت که از پرس پوست آن به دست می‌آید، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین C، پینن، ترپینن، میرسن، لیمونن و ... است. این روغن دارای خواص بسیاری است که در ادامه به 8 مورد آن اشاره می‌کنیم.

1. آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده ذهن و جسم

روغن گریپ فروت به واسطه رایحه مرکباتی و و تازه‌ای که دارد، باعث احساس شادابی و آرامش روح و جسم می‌شود. این روغن در رایحه درمانی نیز کاربرد دارد و برای کاهش استرس، افسردگی، خستگی و همچنین تسکین بیماران تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می‌شود.

روغن گریپ فروت را به دستگاه بخور خود اضافه کنید تا از تأثیرات آن شگفت‌زده شوید. جالب است بدانید که رایحه روغن گریپ فروت حتی برای حیوانات خانگی نیز لذت بخش و نشاط‌آور است!

2. کمک به کاهش وزن

طبق تحقیقی که در سال 2014 روی موش ها انجام شد، استنشاق بوی روغن گریپ فروت فعالیت عصبی را افزایش می‌دهد و باعث تجزیه لیپیدها (لیپولیز) می‌شود. این فرایند باعث کنترل فشار خون و کاهش اشتهای کاذب می‌شود. کاهش اشتهای کاذب، مستقیماً با کاهش وزن در ارتباط است؛ زیرا در مواقع عجیب مانند نیمه شب یا بلافاصله پس از غذا، احساس گرسنگی نمی‌کنید و در نتیجه میزان پرخوری شما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید که روغن گریپ فروت میل به شیرینی و شکر را نیز کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر به شکر اعتیاد دارید یا همیشه در حال خوردن خوراکی‌های شیرین هستید، این روغن راه حلی برای این مشکل است. به این منظور می‌توانید زمانی که هوس یک خوراکی شیرین کردید، مقداری از این روغن را ببویید تا میل شما به شیرینی کاهش پیدا کند.

3. آنتی باکتریال قدرتمند

روغن گریپ فروت یک آنتی باکتریال بسیار قوی است و به خصوص برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم در برابر داروها (MDR) که با دوزهای معمول آنتی‌بیوتیک از بین نمی‌روند، مفید است. اگر مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی هستید، این روغن را استنشاق کنید یا مقداری از آن را روی پوست ماساژ دهید.  مطالعات نشان داده است که این اسانس روغنی می‌تواند عفونت‌های قارچی ناشی از باکتری‌های کاندیدا، آسپرژیلوس (افشانکچه) و پنیسیلیوم را درمان کند.

همچنین می‌توانید از روغن گریپ فروت برای بهبود عفونت‌های ویروسی - مانند آنفولانزا - استفاده کنید. در صورت ابتلا به آنفولانزا می‌توانید این روغن را به دستگاه بخور خود اضافه کنید تا اثر آرام‌بخشی نیز داشته باشد. همچنین می توانید آن را به همراه داروهای ضدگرفتگی بینی در هنگام بخور استفاده کنید.

گریپ فروت و روغن گریپ فروت

4. درمان استرس و افسردگی

ترکیبات شیمیایی موجود روغن گریپ فروت، در ترکیب با سایر روغن‌های اسانسی باعث تسکین اعصاب و ایجاد احساس آرامش می‌شود. ماساژ بدن با روغن گریپ فروت می‌تواند به مقابله با اضطراب بیماران کمک کند. جالب است بدانید که این روغن قادر است استرس افراد نسبت به عمل جراحی را کاهش داده و وابستگی آن‌ها به بیهوشی را کاهش دهد! همچنین با استفاده از روغن گریپ فروت در رایحه درمانی می توان افسردگی را به طور موثر مدیریت کرد. روغن گریپ فروت مغز را وادار به تولید هورمون‌هایی مانند سروتونین، اکسی‌توسین، دوپامین و ... می‌کند و باعث تقویت روحیه و بهبود افسردگی می‌شود.

5. روغن گریپ فروت برای از بین بردن سلولیت و چربی شکم

یک ماساژ 30 الی 60 دقیقه‌ای با روغن گریپ فروت، در ترکیب با سایر روغن‌های اساسی به کاهش سلولیت‌های بدن و چربی شکم کمک می‌کند. این موضوع بعد از انجام یک مطالعه روی زنان بالای 50 سال مشخص شد و پس از آن روغن گریپ فروت مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت. این روغن ممکن است برای زنان زیر 50 سال نیز اثرات مشابهی داشته باشد. ماساژ کل بدن با روغن گریپ فروت، نه تنها به بهبود سلولیت‌ها، بلکه به اصلاح فرم کلی بدن نیز کمک می‌کند.

کرم‌های ضد سلولیت، ممکن است حاوی برخی مواد شیمیایی باشند که عوارضی به دنبال دارد اما روغن گریپ فروت حاوی آنزیم‌های طبیعی بسیاری از جمله بروملین است و باعث کاهش سلولیت می‌شود.

6. تقویت سیستم ایمنی

روغن گریپ فروت سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و این ویژگی، آن را به یکی از بهترین تقویت کننده‌های سیستم ایمنی تبدیل کرده است. روغن گریپ فروت، بدن را از سموم و رادیکال‌های آزاد پاک می‌کند و باعث بهبود عملکرد سیستم لنفاوی می‌شود. همچنین این روغن باعث جلوگیری از پیری زودرس، آلزایمر و ضعف بینایی می‌شود.

7. فواید گریپ فروت برای تقویت گردش خون و درمان گرفتگی‌ها

روغن گریپ فروت یک راهکار فوق‌العاده برای درمان گرفتگی و انقباض عضلات‌، گرفتگی گردن، تورم پا، تهوع صبحگاهی و حتی آرتروز است. روغن گریپ فروت با بهبود گردش خون از احتباس ادراری و مشکلات ناشی از نیز جلوگیری می‌کند. احتباس ادراری به معنای نگه داشتن ادرار در مثانه است که دلایل مختلفی دارد. از دلایل اصلی آن، بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات یا مصرف داروهایی مانند هیوسین، آرتان، دیازپام و ... است. این امر در دراز مدت باعث ایجاد مشکلاتی مانند عفونت شده و ممکن است انجام جراحی ضروری شود. به کمک بوییدن یا ماساژ با روغن گریپ فروت می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

روغن گریپ فروت

8. تغذیه‌کننده طبیعی موها

ماساژ پوست سر با روغن گریپ فروت، گردش خون را بهبود می‌بخشد و ریشه‌ها را تقویت می‌کند. روغن گریپ فروت به دلیل فعالیت ضد میکروبی، عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد و باعث تقویت پوست سر و موها می‌شود. همچنین استفاده از روغن گریپ فروت برای ساقه مو باعث کاهش چربی اضافی و درخشش موها می‌شود. به کمک روغن گریپ فروت با ریزش مو خداحافظی کنید!

ترکیبات روغن گریپ فروت

بر اساس چند مطالعه انجام شده روی روغن گریپ فروت، مشخص شد که این روغن حاوی ترکیباتی مانند ترپن‌ها، سسکوئیترپن‌ها، آلدئیدها و الکل‌ها است. لیمونن فراوان‌ترین ماده تشکیل دهنده این روغن است (73.9٪ -96.2٪) و مقداری میرسن (1.4٪) ، لینالول، ژرانیول و نرول نیز در آن وجود دارد. ترپن‌ها و الکل‌های موجود در گریپ فروت دارای ویژگی آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند. لیمونن موجود در گریپ فروت به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان و تومور کمک می‌کند.

نحوه تهیه روغن گریپ فروت خانگی

روغن گریپ فروت در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است؛ با این حال ممکن است بخواهید خودتان به صورت ارگانیک آن را تهیه کنید. در ادامه مواد مورد نیاز و نحوه تهیه روغن گریپ فروت خانگی را برای شما آورده‌ایم:

  • گریپ فروت (ترجیحاً دارای پوست بسیار ضخیم نباشند)
  • رنده
  • روغن حامل (یکی از روغن‌های زیتون، بادام یا نارگیل)
  • قابلمه کوچک
  • فویل آلومینیومی
  • یک ظرف شیشه‌ای
  • پارچه درشت بافت

مراحل تهیه روغن گریپ فروت خانگی:

  1. ابتدا گریپ فروت‌ها را خوب بشویید؛ به طوری که هیچ ماده چسبناک یا اضافی روی پوست باقی نماند.
  2. پوست گریپ فروت را رنده کنید. مراقب باشید که لایه‌های سفید چسبیده به پوست را رنده نکنید.
  3. پوست رنده شده را در یک بشقاب یا سینی بریزید و آن را در یک محل گرم قرار دهید. اجازه دهید پوست گریپ فروت خشک شود. توجه داشته باشید که بشقاب یا ظرفی که انتخاب می‌کنید و محلی که آن را قرار می‌دهید باید کاملاً خشک باشد تا از ایجاد میکروب و قارچ جلوگیری شود.
  4. پوست‌های خشک شده را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید.
  5. روغن حامل را به آن اضافه کنید تا روی پوست میوه را بپوشاند.
  6. درب شیشه را ببندید و آن را به مدت دو هفته در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  7. روغن به دست آمده را از صافی یا پارچه درشت بافت رد کنید و آن را در یک ظرف شیشه‌ای تیره و در محلی خشک و خنک نگهداری کنید.

روغن گریپ فروت و دانه میخک

استفاده از روغن گریپ فروت در چه مواردی ممنوع است؟

گریپ فروت و روغن آن فواید زیادی برای بدن دارند، با این حال ممکن است عوارضی نیز برای بدن داشته باشند. در این قسمت، به موارد منع مصرف و مضرات روغن گریپ فروت اشاره می‌کنیم:

حساسیت پوست به نور آفتاب

برخی از ترکیبات موجود در روغن گریپ فروت ممکن است باعث افزایش حساسیت پوست نسبت به آفتاب شود؛ بنابراین اگر پوستی حساس دارید و مراقبت از آن برای شما مهم است، بعد از استفاده از روغن گریپ فروت، برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرید. در صورت استفاده از روغن گریپ فروت روی پوست، حداقل 1 ساعت صبر کنید و سپس از خانه بیرون بروید. همچنین اگر دارای آلرژی پوستی هستید، پیش از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

برای خانم‌های باردار یا شیرده و اطفال ممنوع!

استفاده از روغن گریپ فروت برای کودکان و خانم‌هایی که در دوره بارداری یا شیردهی به سر می‌برند، ممکن است خطرناک باشد. یکی از تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از روغن گریپ فروت در اوایل بارداری باعث ایجاد انقباضات رحمی می‌شود. گرچه نتایج قطعی از تحقیقاتی که تا کنون انجام شده، به دست نیامده است، اما توصیه می‌شود بر روی سلامت خود و فرزندتان ریسک نکنید.

تداخل دارویی

اگر از داروهای ضد افسردگی یا فشار خون استفاده می‌کنید، روغن گریپ فروت ممکن است برای شما مشکل‌ساز شود! در بسیاری از موارد دیده شده است که این روغن با داروهایی مانند سرترالین، آتنولول، کاپتوپریل و... دارای تداخل دارویی بوده است.

استفاده از روغن‌های بازاری و اکسیدشده ممنوع!

بهترین زمان مصرف روغن گریپ فروت، حداکثر 6 ماه است و پس از آن اکسید می‌شود. با توجه به این که بسیاری از روغن‌های گریپ فروت موجود در بازار تازه نیستند، باید این روغن را از محلی معتبر تهیه کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید. استفاده از روغن اکسید شده باعث بروز حساسیت و مشکلات پوستی می‌شود.

خلاصه کلام

روغن گریپ فروت یکی از روغن‌های اسانسی است که از پوست گریپ فروت به دست می‌آید. این میوه سرشار از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز بدن بوده و فواید زیادی برای سلامت بدن و آرامش ذهن دارد. استفاده بیش از حد از هر ماده طبیعی، مضراتی را به همراه دارد. روغن گریپ فروت نیز از این قاعده مستثنا نیست و لازم است در استفاده از آن تعادل را رعایت کنید.    

بیشتر بخوانید: 8 ادعا درباره فواید آب لیمو؛ شایعه یا واقعیت؟


بهترین میوه فروشی اطراف خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است