لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

19 ترفند برای استفاده بهتر از فضای آشپزخانه کوچک

تاریخ انتشار : 1401/05/23نویسنده: فاطمه عالمیزمان مطالعه: 8 دقیقهنظر: 0بازدید: 224

با این نکات از فضای آشپزخانه خود بیشترین استفاده را ببرید و آن را دل‌بازتر جلوه دهید؛

طراحی یک آشپزخانه کوچک ممکن است کار چالش‌برانگیزی به نظر برسد، اما این کار فرصتی برای به‌کارگیری چند ترفند هوشمندانه برای استفاده بهتر و زیباتر رسیدن فضا است. در اینجا به برخی از راه‌کارهای موردعلاقه من برای انجام این کار اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  راهنمای انتخاب کابینت آشپزخانه

1. از هر دو طرف جزیره استفاده کنید 

1. از هر دو طرف جزیره استفاده کنید

یک جزیره مکانی عالی برای گنجاندن کابینت‌هاست، اما گاهی اوقات ممکن است وسایل در چنین کابینت عمیق و کم ارتفاعی گم شوند.

به‌جای آن از کابینت‌هایی استفاده کنید که از هر دو طرف باز می‌شوند یا از کابینت‌های کم‌عمق پشت‌به‌پشت استفاده کنید تا از هر دو طرف بتوانید وسایل را قرار دهید و دسترسی‌پذیری بهتری به وسایل داشته باشید.

2. صندلی‌ هایی تهیه کنید که در زیر اپن یا جزیره جا می‌ شوند 

2. صندلی‌هایی تهیه کنید که در زیر اپن یا جزیره جا می‌شوند

سطحی که هم به‌عنوان میز غذاخوری و هم به‌عنوان جایی برای آماده‌سازی غذا استفاده می‌شود، برای داشتن یک آشپزخانه جمع‌وجور لازم است؛ اما چهارپایه‌ها یا صندلی‌های بزرگ فضای بیشتری را نسبت به ارزششان اشغال می‌کنند.

با انتخاب صندلی‌های بدون پشتی که می‌توانند به‌طور کامل در زیر میز و پیش‌خوان قرار بگیرند، به‌طوری‌که در صورت عدم استفاده سر راه قرار نگیرند، فضای بیشتری ذخیره کنید و مسیر عبوری خود را هموار سازید.

3. یک فضا در مرکز آشپزخانه در نظر بگیرید و هود را در آنجا نصب کنید 

3. یک فضا در مرکز آشپزخانه در نظر بگیرید و هود را در آنجا نصب کنید

قراردادن فضای اصلی در یک جزیره یا شبه‌جزیره، به‌جای کنار دیوار، لزوماً فضا را به‌خودی‌خود آزاد نمی‌کند. بااین‌حال، به این معنی است که می‌توانید از یک هود مرکزی استفاده کنید و از دیوارهای کناری برای نصب کابینت استفاده کنید.

همچنین این چیدمان مرکزی فضای آشپزخانه را نسبتاً باز می‌گذارد تا راه گفتگو و دید را با هال مسدود نکند و از دیوارهای اصلی آشپزخانه برای نصب کابینت استفاده کنید تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشید.

4. از نظم‌ دهنده کابینت استفاده کنید 

4. از نظم‌دهنده کابینت استفاده کنید

درحالی‌که مرتب نگه‌داشتن کشو و کابینت یک کار اساسی در هر آشپزخانه‌ای است، این کار به‌ویژه در آشپزخانه‌های کوچک‌تر اهمیت دارند. درصورتی‌که فضای داخل کابینت کاربردی نباشد، صرفاً فشرده کردن وسایل تا حد امکان مفید نیست.

تقسیم‌بندی فضای کابینت با نظم‌دهنده‌های مخصوص این امکان را فراهم می‌سازد تا استفاده بهتری از فضا داشته باشید.

5. از قفسه‌ های باز سقفی استفاده کنید 

5. از قفسه‌های باز سقفی استفاده کنید

به‌جای آنکه فضای دیوار آشپزخانه را به نصب شلف‌های روباز که مد روز هم به شمار می‌روند اختصاص دهید، از قفسه‌های آویزان شده از سقف بالای جزیره استفاده کنید.

این کار برای شما مکانی فراهم می‌سازد تا وسایلی را که احتمال می‌دهید مهمان نیاز داشته باشد در آنجا قرار دهید؛ اما این شلف‌ها طوری طراحی می‌شوند که جلوی دید را نگیرند بنابراین هنوز احساس می‌کنید که به خارج از آشپزخانه اشراف دارید.

6. از باکس‌ های دیواری استفاده کنید 

6. از باکس‌های دیواری استفاده کنید

ظاهر شلف‌های باز را دوست دارید اما نمی‌خواهید فضای ذخیره‌سازی را از دست بدهید؟ استفاده از شلف‌های باز با این وِیژگی‌ها را در نظر بگیرید که در کنار کابینت‌های بسته قرار می‌گیرند و به شما امکان دسترسی آسان به یک قفسه روباز را فراهم می‌کند بدون آنکه یک دیوار کامل را اشغال کند.

این نوع چیدمان تمیزتر از یک دیوار کامل شلف باز به نظر می‌رسد و وسایل موردنیاز روزمره مانند ظروف شیشه‌ای به‌راحتی قابل‌دسترسی هستند.

7. قفسه‌ هایی در زیر کابینت تعبیه کنید 

7. قفسه‌هایی در زیر کابینت تعبیه کنید

این آشپزخانه از یک قسمت طاقچه مانند کوچک استفاده می‌کند که با تغییر عمق دیوار ایجادشده است تا فضای ذخیره‌سازی کوچکی مخصوص ادویه‌ها ایجاد کند. یک قفسه کم‌عمق در زیر کابینت‌های بالا می‌تواند مکانی عالی برای نگهداری ظرف‌های کوچک مانند شیشه‌های ادویه، آسیاب یا جعبه چای باشد. این طاقچه‌ها به‌ویژه اگر از فضای کوچک زیر آن نیز برای قراردادن وسایل (بجای آماده‌سازی غذا) استفاده کنید بسیار کاربردی خواهند بود (درواقع هیچ‌یک از این وسایل سر راه شما قرار نمی‌گیرند).

8. روی جزیره یا شبه‌ جزیره آشپزخانه یک میز متحرک نصب کنید 

8. روی جزیره یا شبه‌جزیره آشپزخانه یک میز متحرک نصب کنید

بسته به چیدمان آشپزخانه شما، گاهی اوقات مکان ایده‌آل برای اجاق‌گاز یا کشوها نزدیک به جزیره یا شبه‌جزیره است.

آشپزخانه‌ای که در تصویر می‌بینید ‌این مشکل را با استفاده از یک میز متحرک که کمی بلندتر از پایه‌های شبه‌جزیره است حل می‌کند، بنابراین می‌توانید آن را جمع کنید تا در مسیر شما در حین حرکت یا استفاده از کشوها نباشد.

9. یک مسیر برای عبور بازکنید 

9. یک مسیر برای عبور بازکنید

یکی از راه‌های بسیار مؤثر برای بزرگ‌تر کردن آشپزخانه، باز گذاشتن یک مسیر برای عبور است.

اگر برای آشپزخانه، اپن طراحی می‌کنید، می‌توانید آن را کمی به‌طرف دیگر امتداد دهید. به این صورت می‌توانید با قرض گرفتن فضایی از اتاق مجاور، از فضای آشپزخانه خود بیشتر استفاده کنید.

10. یک میله برای آویزان کردن وسایل نصب کنید 

10. یک میله برای آویزان کردن وسایل نصب کنید

به‌منظور استفاده بهتر از فضا، افزودن یک میله به دیوار یا پایین کابینت‌، مکانی مناسب برای آویزان کردن وسایلی مانند قاشق، لیوان یا فنجان، شیشه‌های ادویه و رول‌ حوله کاغذی یا دستمال یا چای را فراهم می‌سازد.

11. به‌ کارگیری کنتراست 

11. به‌کارگیری کنتراست

ممکن است فکر کنید که استفاده از رنگ تیره در یک آشپزخانه کوچک ممنوع است، اما تضاد روشنی و تیرگی می‌تواند جلوه‌های نوری ایجاد کند که درواقع آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

استفاده از کمی خاکستری تیره در دیوار پشت کابینت‌های سفید، مانند این عکس، باعث می‌شود که دیوار پشتی عقب‌تر به نظر برسد که درواقع کمک می‌کند تا فضا بزرگ‌تر دیده شود.

12. ارتفاع کابینت‌ های دیواری را افزایش دهید 

12. ارتفاع کابینت‌های دیواری را افزایش دهید

کابینت‌های بالایی معمولاً از حدود 50 سانتی‌متر بالاتر از پیشخوان شروع می‌شوند، اما شروع کردن آن‌ها کمی بالاتر (60 تا 75 سانتی‌متر) می‌تواند به شما کمک کند هنگام کار در کانتر زیر آن، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. اگر قدتان بلند است یا با استفاده از چهارپایه مشکلی ندارید، گذاشتن کمی فضا برای آزادی عمل بیشتر می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

 

نصب کابینت‌های بالایی در امتداد هود، در مقایسه با نصب کابینت‌هایی در یک ارتفاع و کابینت هود بالاتر از آن‌ها، خط تمیزتری ایجاد می‌کند که درنتیجه این هم‌راستایی ظاهری مرتب‌تر ایجاد می‌شود.

13. از کابینت‌ هایی با عمق بیشتر در قسمت بالا استفاده کنید 

13. از کابینت‌هایی با عمق بیشتر در قسمت بالا استفاده کنید

به‌جای استفاده از کابینت‌های بالایی معمولی 30 تا 40 سانتی، یک ردیف از کابینت‌ها را در بالا عمیق‌تر بسازید، همان‌طور که در اینجا نشان داده‌شده است. این کار باعث می‌شود کابینت‌های بالاتر شما با یخچال هم‌سطح شوند تا ظاهری مرتب داشته باشند. نصب کابینت‌های با عمق بیشتر، فضای ذخیره‌سازی بیشتری را برای وسایل کم استفاده یا بزرگ‌تر، مانند کاسه‌های عریض‌تر فراهم می‌کند.

14. استفاده از جزیره متحرک را امتحان کنید 

14. استفاده از جزیره متحرک را امتحان کنید

به‌جای یک جزیره معمولی دارای کابینت، سعی کنید از جزیره‌ای به سبک گاری یا چرخ‌دستی‌ که هر چهار طرفش باز است استفاده کنید. جزیره متحرک باعث می‌شود آشپزخانه بازتر به نظر برسد و درعین‌حال مکانی برای ذخیره‌سازی فراهم می‌کند که می‌توانید از هر طرف به آن دسترسی داشته باشید.

اگر جزیره قابل جابجایی باشد، همچنین به شما این امکان را می‌دهد که آن را در کناری قرار دهید تا در زمانی که نیاز دارید از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید جزیره متحرک را از آشپزخانه خارج کنید تا به‌عنوان بوفه یا گاری نوشیدنی یا برای پذیرایی از آن استفاده شود.

15. از کاشی‌ های آینه‌ ای در بین کابینت‌ ها استفاده کنید 

15. از کاشی‌های آینه‌ای در بین کابینت‌ها استفاده کنید

آیا دیواری ندارید که بتوانید آن را برای محل عبور باز بگذارید؟ هنوز هم می‌توانید با استفاده از کاشی‌های آینه‌ای در بین کابینت‌ها جلوه‌ای از آن را ایجاد کنید. انعکاس آینه توهم عمق بیشتری می‌دهند و فضا بزرگ‌تر جلوه می‌کند.

16. یک صفحه سینی مانند بگذارید 

16. یک صفحه سینی مانند بگذارید

گاهی اوقات تنها چیزی که برای ایجاد احساس مرتب بودن و کمی دل‌بازتر بودن در آشپزخانه نیاز دارید یک سینی ساده است.

جمع‌آوری وسایلی مانند چاقوها، جا قاشقی، هاون و گوشت‌کوب و زمان‌سنج آشپزخانه روی یک سینی یا تخته آشپزخانه، مغز ما را فریب می‌دهد تا آن‌ها را منظم ببیند.

17. از فضای پیشخوان آشپزخانه برای نصب کابینت استفاده کنید 

17. از فضای پیشخوان آشپزخانه برای نصب کابینت استفاده کنید

در طراحی آشپزخانه، باید در نظر داشت که چه زمانی باید کابینت را در اولویت قرارداد و چه زمانی فضای پیشخوان را در اولویت قرارداد. در یک آشپزخانه جمع‌وجور، استفاده از کابینت‌های قدی به‌جای فضای پیشخوان می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

 

اگر فضای کافی برای پخت‌وپز دارید، این واقعاً تمام چیزی است که نیاز دارید و در بسیاری از آشپزخانه‌ها فضای پیشخوان به‌هرحال بدون استفاده می‌ماند و جزیره بهترین مکان برای آماده‌سازی غذا است.

برای استفاده کارآمدتر از فضا، 60 - 120 سانتی‌متر پیشخوان را با یک یا دو کابینت آشپزخانه قدی جایگزین کنید.

18. یک تخته برش کشویی تعبیه کنید 

18. یک تخته برش کشویی تعبیه کنید

برخی از روزها به فضای پیشخوان بیشتری نسبت به ‌روزهای دیگر نیاز دارید و زمانی که نیاز به خرد کردن سبزیجات دارید، یک تخته برش کشویی می‌تواند بسیار مفید باشد.

یک استند کشویی که یک تخته برش آشپزخانه روی آن قرار گیرد، می‌تواند در زیر پیشخوان قرار گیرد تا در صورت نیاز به آن در دسترسی داشته باشید و در مواقعی که نیاز ندارید آن را کنار بگذارید.

19. از کابینت مخفی زیرزمینی استفاده کنید 

19. از کابینت مخفی زیرزمینی استفاده کنید

بسیار خوب، این ایده آخر ممکن است در اکثر خانه‌ها کاربردی نباشد، اما آن‌قدر جالب بود که به آن اشاره شود. این آشپزخانه دارای یک فضای ذخیره‌سازی برای بطری‌ها است که در کف زمین تعبیه‌شده است. گاهی اوقات وقتی می‌خواهید فضای ذخیره‌سازی بیشتری در آشپزخانه خود داشته باشید باید از همه پتانسیل‌های ممکن استفاده کنید.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است