لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

دلایل و درمان کم‌ خونی ماهی آکواریوم

تاریخ انتشار : 1400/12/17نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 406

کم خونی در ماهی کمی متفاوت‌تر از انسان است. کم خونی ماهی معمولاً ناشی از کمبود آهن نیست، بلکه ناشی از کمبود پروتئین به دلیل رژیم غذایی نامناسب است. در بیشتر مواقع، کم خونی زمانی رخ می‌دهد که ماهی خود را با غذای پولکی یا گلوله‌ای قدیمی تغذیه می‌کنید. اگر ماهی شما از خوردن امتناع کند، به کمک دامپزشکی نیاز دارید تا ماهی را به حالت اول باز گرداند.

در این مقاله شما را با بیماری کم‌خونی ماهی و درمان آن آشنا می‌کنیم.

کم خونی در ماهی چیست؟

کم خونی در ماهی، مانند سایر گونه‌ها، کمبود گلبول‌های قرمز خون است. علل بالقوه زیادی وجود دارد، از جمله نارسایی رژیم غذایی، انگل‌های مکنده خون مانند زالو، تانک‌های تهاجمی، سرطان‌ها و علائم ثانویه بسیاری از فرآیندهای بیماری، از جمله چند ویروس. بدون توجه به علت، کمبود گلبول‌های قرمز، تأثیر مستقیمی بر ظاهر و رفتار ماهی شما دارد.

علائم کم خونی در ماهی

  • آبشش رنگ پریده: آبشش ماهی در صورت سالم بودن، باید قرمز باشد. آبشش‌های صورتی کم رنگ یا سفید باعث مشکلات جدی در ماهی‌ها می‌شود.
  • بی حالی: بسته به گونه‌ی ماهی شما، او ممکن است همیشه شنا نکند. ماهی‌های پایین‌نشین مانند گربه‌ماهی و ماهی‌هایی که باله‌های بلند مانند بتا دارند، به اندازه ماهی‌های دیگر شنا نمی‌کنند و استراحت طولانی‌مدت برای آن‌ها طبیعی است، اما اگر ماهی شما چنین ویژگی‌هایی ندارد و طبیعتا باید تحرک داشته باشد و کمی بی‌حال است، باید آن را یک نشانه در نظر بگیرید. 
  • افزایش تنفس: تنفس و میزان فعالیت بسیار ذهنی هستند. اگر مشکوک هستید که ماهی شما ممکن است در تنفس مشکل داشته باشد، آبشش آن‌ها را با سایر ماهیان آکواریوم مقایسه کنید. همچنین می‌توانید یک ویدیوی کوتاه بگیرید و از آن برای مقایسه در دوره‌های مختلف زمانی استفاده کنید.
  • اختلال شناوری: اختلالات شناوری ممکن است به دلایل زیادی رخ دهند. بسته به نوع ماهی شما، ممکن است برای باد کردن مثانه‌ی شنای خود به هوای سطحی نیاز داشته باشد. یک ماهی کم خون ممکن است یک اختلال شناوری ثانویه ناشی از استرس یا کاهش انرژی داشته باشد.

ماهی زینتی در آکواریوم

علل کم خونی ماهی

شایع‌ترین علت کم خونی در ماهی‌های خانگی، رژیم غذایی نامناسب است. بسیاری از صاحبان ماهی‌ها رژیم غذایی را با دقت کنترل نمی‌کنند و ممکن است به طور اشتباه غذای منقضی شده‌ به ماهی‌ها بدهند. پروتئین در تمام رژیم‌های غذایی حیوانات برای تولید هموگلوبین (مولکول حاوی آهن در گلبول‌های قرمز خون) مورد نیاز است. بدون پروتئین کافی در رژیم غذایی، ماهی هموگلوبین کافی برای انتقال اکسیژن به بدن خود ندارد. سایر علائم کمبود پروتئین عبارت‌اند از: مرگ و میر، پوسیدگی یا فرسایش باله، اسکولیوز، کاهش توان بدن، بی‌حالی و افزایش بیماری‌های ثانویه.

تمام غذاهای خشک ماهی باید به مدت 6 ماه تغذیه و سپس جایگزین شوند. پس از این مدت، ویتامین‌های محلول در آب از جمله ویتامین C از دست می‌رود. غذاهای پولکی سریع‌تر از غذاهای گرد و پلت شده فاسد می‌شوند و باید سریع‌تر جایگزین شوند؛ مگر این که غذا از قبل منجمد شود، منجمد کردن بیشتر غذاهای ماهی ایده‌ی چندان خوبی نیست؛ چون ارزش غذایی را کاهش می‌دهد.

نیازهای پروتئینی برای ماهی بسیار متفاوت است، اما مطالعات علمی زیادی برای اکثر گونه‌های ماهی‌های خانگی زینتی موجود نیست. داده‌های قابل توجهی برای گونه‌های پرورش داده شده در آب موجود است که ممکن است به بسیاری از گونه‌های حیوان خانگی مشابه تعمیم داده شود. برای تعیین بهترین رژیم غذایی برای ماهی خود با متخصص دامپزشکی آبزیان مشورت کنید.

مطالب مرتبط:   خطرات pH بالا در آب آکواریوم برای ماهی

بیماری‌های ویروسی نیز می‌توانند در ایجاد کم‌خونی در برخی از گونه‌های ماهی نقش داشته باشند و به آزمایش‌های تشخیصی با استفاده از آبشش، کلیه، طحال یا بافت‌های کبد برای تایید نیاز دارند.

ماهی‌های غیرفعال در آکواریومی با گونه‌های مختلف که ماهی‌های خورنده مهاجم در آن هستند نیز به دلیل کمبود غذا به طور کلی در معرض خطر کم خونی هستند. در طول زمان تغذیه، مطمئن شوید که غذاها را در سراسر مخزن پخش کنید، نه این که در یک منطقه متمرکز شوند. این به همه ماهی‌های آکواریوم این امکان را می‌دهد تا سهم منصفانه‌ی خود را به دست آورند.

زالوهای آبزی نیز قادر هستند باعث کم خونی در ماهی شوند، اگرچه در گونه‌های پرورش یافته رایج نیستند. گونه‌های صید وحشی که زالو حمل می‌کنند، می‌توانند کم خونی قابل توجهی داشته باشند. معمولاً زالوها در داخل دهان و اپرکولوم قرار دارند و تشخیص آن‌ها سخت است.

ماهی سفید در آکواریوم

پس از تشخیص کم خونی ماهی چه کنیم؟

هنگامی که کم خونی در ماهی شما تشخیص داده شد، باید روی اصلاح هر گونه آسیب شناسی ثانویه، مانند عفونت‌های ثانویه یا اختلالات شناوری و مکمل‌های غذایی تمرکز کنید. بسته به شدت کم خونی ماهی شما، ممکن است روزها تا هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا بهبودی کامل پیدا کند. در این دوره‎‌ی زمانی، مدیریت استرس برای حمایت از بهبودی ماهی شما حیاتی است. این شامل حفظ ترکیب شیمیایی آب و به حداقل رساندن تهاجم سایر ماهی‌ها می‌شود.

مکمل آهن مورد نیاز نخواهد بود مگر این که ماهی شما به اندازه کافی بزرگ باشد که تحت نظر دامپزشک مکمل‌های خوراکی مصرف کند. این فقط در موارد کم خونی بسیار جدی با از دست دادن خون زیاد توصیه می‌شود. وجود سطح آهن سنگین در آب بسیار مضر است و می‌تواند منجر به افزایش بروز بسیاری از سرطان‌ها شود.

چگونه از کم خونی ماهی پیشگیری کنیم؟

مانند بسیاری از آسیب شناسی‌های ماهی، بهترین راه برای جلوگیری از کم خونی در ماهی شما فراهم کردن یک محیط سالم و رژیم غذایی تازه و دقیق است. حتی اگر نمی‌توانیم مطمئن باشیم که هر رژیم غذایی برای یک گونه‌ی خاص 100% درست است، اما تأمین پروتئین، چربی و محتوای کافی ویتامین برای بقای همه‌ی گونه‌های ماهی‌ها حیاتی است. برای اطمینان از سلامت کلی ماهی خود، هر گونه نگرانی غذایی یا سلامتی را با دامپزشک آبزیان خود در میان بگذارید تا یک راه حل تخصصی و درست را پیش بگیرید.


بهترین و نزدیکترین فروشگاه آبزیان   رو در بیزاَپ پیدا کن

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است