لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چطور مثل یک حرفه ای کفپوش خانه را انتخاب کنیم؟

تاریخ انتشار : 1401/03/27نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 0بازدید: 671

آیا نمی‌دانید چه مصالحی در راهرو شما با دوام بیشتری کار می‌کند و ظاهر شیکی دارند؟ این مقاله را بخوانید!

راهرو مظهرِ یک منطقه پر رفت ‌و آمد است؛ با این‌ وجود، اولین جایی که اکثر افراد در هنگام ورود به خانه شما می‌بینند، همین‌جاست؛ بنابراین کف‌پوش باید ظاهر خوبی داشته باشد و درعین‌حال با دوام باشد. گزینه‌های زیادی وجود دارد؛ لذا در تصمیم‌گیری شما، این موارد دخیل هستند:  میزان فرسودگی احتمالی، میزان نگهداری و تمیز کردنی که مایل به انجام آن هستید و ظاهر مدنظرتان.

از سه کارشناس خواستیم تا در مورد مزایا و معایب گزینه‌های اصلیِ کف‌پوش صحبت کرده تا به شما کمک کنند تصمیم بگیرید کدام‌یک در خانه شما بهترین کارکرد را دارد. 

بیشتر بخوانید:  پاک کردن رنگ از روی کفپوش چوبی

انتخاب کف‌پوش

پیش از اینکه محصول خاصی دلتان را ببرد، به‌خاطر داشته باشید که ممکن است کفِ کنونی ساختمانتان نیاز به اصلاح داشته باشد.

ایوا برن، یک کارشناس معماری، می‌گوید:

«ساختارِ کف ساختمان، بر مصالح انتخابی شما و نصب آن، اثر می‌گذارد.»

کف بتونی که معمولاً خانه‌های امروزی از آن استفاده می‌کنند، با اکثر کف‌پوش‌ها سازگار است. یک کف چوبی معلق که خانه‌های قدیمی از آن بهره می‌گرفتند، معمولاً تخته‌کوبی شده‌اند. برای اینکه بتوانید روی آن کف‌پوش قرار دهید، باید روی آن تخته سه‌لایه قرار دهید تا به سطحی صاف دست پیدا کنید.

برن می‌گوید: «اگر می‌خواهید یک کف چوبی جدید بپوشانید، شاید عاقلانه باشد که تخته‌های کنونی را بردارید تا سطح کف را بیش از حد بالا نبرید.»
  

چوب

چوب

اگر مشتاق هستید حس طبیعی را به خانه خود بیاورید، شکست دادن کف چوبی با آن نقش‌ونگار دلپذیر و طیف رنگی ظریف، دشوار است. بنجامین او کس که  کارشناس کف‌پوش است، می‌گوید:

«چوب اصالتی دارد که وینیل و لمینت نمی‌توانند ارائه کنند.»


چه پارکت یک‌تکه (یا تمام چوب؛ تنها از یک‌لایه چوب تشکیل‌یافته، محصولی از بالابه‌پایین و طرفین همگن است) و چه پارکت مهندسی شده (محصولی لایه‌ای است که از یک‌لایه چوب مرغوب و اما نازک چوب ساخته می‌شود) را انتخاب کنید، هرگز حس چوبِ واقعی را ندارد و هم در محیط‌های امروزی و هم در محیط‌های سنتی، قابل‌استفاده است.

نیاز است که از کف‌پوش چوب با لاک، موم یا روغن محافظت کنید. هاکس می‌گوید:

«نوع نگهداری [که باید انجام دهید] به روکشی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد.»

نظر او این است که لاک محافظت بهتری ارائه می‌کند، اما توصیه او روغن  است، زیرا ظاهر طبیعی‌تری به چوب می‌دهد و اگر ناحیه کوچکی آسیب‌دیده باشد، سمباده‌زنی و درزگیری مجدد آن آسان‌تر است.
 

برن می‌گوید: «مطمئن شوید که تمام شکاف‌های بین تخته‌ها و زیرِ نواره‌ى چوبى‌ دور كف‌ را برطرف کرده باشید‌  تا روزنه‌های احتمالی را از بین ببرید.» "فیلرهای انعطاف‌پذیر متنوعی برای رفع این مشکل موجود است."

 مزایا

 چوب دوام بالایی دارد و تا زمانی که خوب نگهداری شود محصولی مادام‌العمر است.  درصورتی‌که پارکت یک‌تکه و پارکت مهندسی شده لایه رویی ضخیمی داشته باشد، می‌توان آنها را چندین و چند بار سمباده زد و جلا داد.  تمیز کردن آن آسان است و قابل بازیافت یا استفاده مجدد است. برایان، کارشناس معماری، می‌گوید: «نصب آن نسبتاً آسان است  و اگر از جای مناسبی تأمین شده باشد، می‌تواند پایداری خوبی داشته باشد.»

از نظر هزینه، تنوع زیادی وجود دارد، رنگ‌های گوناگونی از آن وجود دارد و هم از نظر بصری و هم از نظر بساوايى‌ (حس لامسه)، گرم است.

پارکت مهندسی شده، سازگاری خوبی با گرمایش از کف دارد.

 معایب

پارکت یک‌تکه با گرمایش از کف سازگاری ندارد. هاکس می‌گوید: «چوب‌های روغنی بیشتر مستعد نفوذ آب هستند و همچنین  راحت‌تر از پوشش لاکی آسیب می ببینند یا خراشیده می‌شوند».
 

 اوتواما می‌گوید: «چوب الگوهای ساییدگیِ ناشی از رفت‌وآمد را نشان می‌دهد، بنابراین یا باید فرش کناره بیندازید یا در خانه کفش نپوشید.»


تعویض منطقه آسیب‌دیده، دشوار است.  هاکس می‌گوید:

«چوب به طور طبیعی و با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهد، به این معنی که حتی اگر دقیقاً همان محصول را شش ماه بعد سفارش دهید، کف‌پوش جایگزین تفاوت ظاهری قابل‌توجهی با کف‌پوش نصب شده نشان می‌دهد.»

 کاشی

 کاشی

با توجه به اینکه کاشی (چه سرامیکی یا چه چینی و مومرنگ)  دیرتر فرسوده می‌شود، راحت‌تر تمیز می‌شود و شیک به نظر می‌آید، جای تعجب ندارد که برای کف‌پوش راهروها، هرگز از مد نمی‌افتد. 

 «علاوه بر طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و الگوها، از نظر طرح‌بندی چیدمان هم دستتان باز است.»  برن می‌گوید: «نه‌تنها از نظر جنس، بلکه به شکل کاشی‌ها و نحوه چیدمان آن‌ها نیز فکر کنید؛ الگوی شبکه‌ای منظم، الگوی آجری یا اریب.» «برای انعکاس مطلوب نور، کاشی‌های کم‌رنگ را انتخاب کنید.» «کاشی نه جابه‌جا می‌شود، نه لکه می‌شود و نه رگه‌رگه.»

 اوتواما می‌گوید:

«به‌خاطر داشته باشید که نصب الگوهای پیچیده گران‌تر خواهد بود و از پرداخت‌های صیقلی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث لغزندگی شوند.»

 بیشتر کاشی‌های کف با گرمایش از کف سازگار هستند، اما برای اطمینان بررسی کنید. 

برن می‌گوید: «در غیر این صورت، ممکن است کاشی‌ها دچار ترک‌های مویی شوند.»


  سرامیک و چینی  سرامیک و چینی ظاهر بسیار مشابهی دارند، اگرچه کاشی‌های چینی،  از خاک رس متراکم‌تر ساخته شده‌اند و در دمای بالاتری پخته شده‌اند و در نتیجه نسبت به سرامیک، بسیار محکم‌تر هستند. اوتاوا می‌گوید:

«تنها در صورتی از کف‌پوش سرامیکی استفاده کنید که برای رفت‌وآمد زیاد مناسب باشند.» ناگفته نماند، کاشی‌های سرامیکی ارزان‌تر هستند، بنابراین اگر بودجه محدودی باشد، ایده‌آل هستند.


 به دنبال کاشی‌هایی باشید که لبه‌های هم اندازه داشته باشند، زیرا می‌توان آنها را نزدیک به هم چسباند و در نتیجه خطوط دوغاب  نازک‌تر می‌شوند و کمتر خاک می‌گیرد.

  مزایا کاشی‌های سرامیکی و چینی بادوام هستند و به‌طورکلی با گرمایش از کف سازگار هستند. اوتواما می‌گوید:

«از نظر هزینه و طیف رنگی، بافت، الگو و اندازه‌، دستتان باز است.» بهداشتی هستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند.

معایب

کاشی‌ها سرد هستند، گاهی پرسروصدا هستند (به کف زیرین بستگی دارد) و از نظر جنس سخت هستند، لذا اگر چیزی از دستتان روی کاشی بیفتد، احتمال زیاد می‌شکند.  در مقایسه با چوب، جذابیت کمتری دارند و اگر شکسته شوند، غیر قابل تعمیر هستند.

  کاشی مومرنگ این کاشی‌های کلاسیک از سیمان، پودر سنگ مرمر و رنگ‌دانه  ساخته شده‌اند. ظاهری سنتی دارند.  به خانه‌های قدیمی، ظاهری فوق‌العاده می‌دهند. بااین‌حال، کاشی‌های مومرنگ طرح‌های مدرن متعددی دارند که می‌توانند تأثیری شگرف بر راهروهای امروزی بگذارند.

 مزایا

کاشی‌های مومرنگ آن‌قدر انعطاف‌پذیر هستند که بسیاری از کف‌های کاشی‌شده قرن نوزدهمی هنوز هم ظاهری باورنکردنی دارند. اغلب دست‌ساز هستند که به آنها هویت و شخصیت می‌دهد.  به‌جای اینکه روی آن نقاشی شود، الگوی آنها خاتم‌کاری شده است، لذا در گذر زمان محو نمی‌شود. حتی اگر پوسته‌پوسته شوند، به‌خاطر عمق رنگ، مشهود نخواهد بود.

 آنها به‌راحتی با آب صابون و یک تیِ کف‌شور، تمیز می‌شوند، اگرچه مهم است که از مواد خورنده یا اسیدی خودداری کنید.

معایب

اوتاوا می‌گوید: «باید کاشی‌های مومرنگ را بتونه‌کاری کرد و شاید در آینده نیز بتونه‌کاری مجدد نیاز داشته باشند.»

ضخامت کاشی‌ها می‌تواند انتقال سطح به اتاق‌های دیگر را دشوار کند، بنابراین بهتر است این کف‌پوش‌ها در کل سطح ملک ادامه داشته باشد، یا کف‌پوش اتاق‌های مجاور را بتوان با کف سالن همسطح کرد.

 آنها نسبت به بسیاری از طرح‌های سرامیکی و چینی سنگین‌تر هستند، بنابراین کف زیرین باید محکم باشد. علاوه بر این اوتواما می‌گوید:

«زیر پای حسِ زیری دارند، اگرچه این مورد در راهرو موضوعیت ندارد.»

 سنگ

 سنگ

از ماسه سنگ و سنگ آهک گرفته تا سنگ مرمر، تراورتن و تخته‌سنگ، سنگ دارای کیفیتی لايتناهى‌ است و هر سنگ فرشی، ویژگی‌های متفاوتی دارد.  اوتواما می‌گوید:

«هم با طرح‌های امروزی سازگارند و هم با طرح‌های سنتی، بخصوص طرح‌های روستایی.»


 اگر از نظر مالی مشکلی ندارید و شرایط مساعد بود، سنگ‌فرش به راهروی شما شکوه و جلال می‌دهد.

 به یاد داشته باشید که سنگ‌فرش از  کاشی بسیار سنگین‌تر است، بنابراین مطمئن شوید که کف راهروی شما می‌تواند وزن آن را تحمل کند.

 مزایا

اوتواما می‌گوید: «سنگ‌فرش بادوام است، از نظر هزینه، رنگ‌های نسبتاً خنثی و اندازه‌، دستتان باز است.»  ازآنجایی‌که متخلخل (پر منفذ) هستند، برای استفاده روی زیرلایه‌ی بتن آهکی مناسب هستند.  از آنجا گرما را در خود حفظ می‌کنند، سازگاری خوبی با گرمایش از کف دارند.


معایب

بدون گرمایش از کف، سرد هستند و حس زبری و سختی دارند.  اوتواما می‌گوید:

«ازآنجایی‌که متخلخل هستند، مستعد لکه شدن هستند.» ممکن است به بتونه‌کاری اولیه و بتونه‌کاری مجدد نیاز داشته باشند، اگرچه زنگاری که در گذر زمان ایجاد می‌شود می‌تواند جذاب باشد.

سنگ‌فرش نسبتاً ضخیم است لذا ممکن است باعث مشکلاتی در مسطح‌سازی کف شود.

کف‌ پوش وینیل (LVT)

کف‌پوش وینیل (LVT)

پیشرفت‌های فناوری باعث شده‌اند که کاشی‌های وینیل می‌توانند به طور متقاعدکننده‌ای، ظاهر موادی نظیر چوب، کاشی و سنگ را تقلید کنند و هزینه کمتری هم داشته باشند.
 

 بعلاوه بسیار بادوام هستند، بنابراین اگر ایده راهرو چوبی را دوست دارید اما حیوانات خانگی یا کودکان خردسال دارید، وینیل چوبی با روکش ضد خش می‌تواند انتخاب شایسته‌ای باشد.
 

 برن می‌گوید: «وینیل هم به شکل کاشی و هم به شکل رول و طیف وسیعی از رنگ‌ها، الگوها و جلوه‌ها عرضه می‌شود.»  برای راحتی و طول عمر مطلوب، وینیل پشت کوسنی را انتخاب کنید.

 مزایا

نسبت به کاشی، گرم‌تر هستند، آسان‌تر تمیز می‌شوند و قیمت مناسب‌تری هم دارند. بعلاوه نسبت به خیلی از کف‌پوش‌های دیگر هم نرم‌تر هستند.   برن می‌گوید:

«کف‌پوش وینیل می‌تواند راه‌حلی عالی برای آپارتمان‌هایی باشد که می‌خواهید سطح سفتی داشته باشند، اما به‌خاطر مسائل آکوستیک (پژواک صدا)، ممنوع شده‌اند.»


 بر خلاف چوب طبیعی که با گذشت زمان تغییر رنگ می‌دهند، می‌توان بخش‌های وینیل را جایگزین کرد.  هاکس می‌گوید:

«ازآنجایی‌که وینیل محصولی طبیعی نیست، اغلب می‌توانید چند تخته آسیب‌دیده را بردارید و در صورت نیاز آن‌ها را جایگزین کنید.»


معایب

معمولاً با گرمایش از کف مشکلی ندارد، اما اغلب محدودیت گرمایی وجود دارد، پس بررسی کنید.  حتی با وجود اینکه ضد خش است، ممکن است آسیب ببیند، بنابراین باید مرتباً تمیز شود.  اگر آسیب‌دیده باشد، قابل تعمیر نیست.

 کف زیرین باید خیلی صاف باشد.

هاکس می‌گوید: «نصب وینیل به‌خودی‌خود نسبتاً آسان است. سختی در آماده‌سازی کف زیرین است ... که باید کاملاً صاف باشد».

  لمینت

  لمینت

لمینت، تصویری با وضوح بالاست که به لایه مرکزی تخته فیبر چسبانده می‌شود و یک‌ لایه رزین محافظ روی آن قرار می‌گیرد.  ممکن است با دیدن لمینت به یاد تخته‌های چوبی بیفتید، بااین‌حال لمینت می‌تواند ظاهرِ کاشی و سنگ هم بگیرد.

مزایا

 لمینت باکیفیت خوب، به‌سختی فرسوده می‌شود و به‌راحتی تمیز می‌شود.  هاکس می‌گوید:

«مزایای لمینت اغلب در قیمت‌گذاری آن است.» حق انتخاب‌هایی که به شما می‌دهد بسیار ارزان‌تر از چوب  یا وینیل است.  این موضوع به مشتریان جدید اجازه می‌دهد تا کف‌پوشی داشته باشند که به طور متوسط ​​10 سال دوام می‌آورد.  لمینت لکه نمی‌شود، نیازی به بتونه‌کاری ندارد و به‌آسانی نصب می‌شود.


معایب

از نظر بصری، از چوب جذابیت کمتری دارد و در صورت آسیب یا فرسودگی قابل بازسازی نیست.  همیشه  با گرمایش از کف سازگار نیست، پس بررسی کنید.  هاکس می‌گوید:

«لمینت همانند محصولات چوبی به‌آسانی خراشیده می‌شود و دوام وینیل را ندارد.»

 کف‌ پوش لینولئوم  و چوب‌ پنبه‌ ای

 کف‌پوش لینولئوم  و چوب‌پنبه‌ای

اگر خواهان سطحی نرم هستید، اما مواد طبیعی را که سازگار با محیط‌زیست هستند ترجیح می‌دهید، کف‌پوش لینولئوم  و چوب‌پنبه‌ای را در نظر بگیرید.  هر دو زیر پا گرم و قابل‌اعتماد هستند. به‌ویژه، چوب پنبه که منعطف‌تر است.  اوتواما می‌گوید:

«احتمال اینکه اشیا، با افتادن بشکنند کمتر است.»  او در ادامه می‌گوید: «این دو نوع کف‌پوش و به‌ویژه کف‌پوش لینولئوم طیف رنگی متنوعی دارند و سفارشی کردن الگوهای آنها بسیار آسان است چون بریدن آنها آسان است.»


مزایا

به‌طورکلی کف‌پوش لینولئوم و چوب پنبه مقرون‌به‌صرفه  هستند، نصبشان آسان است و برای گرمایش از کف مناسب هستند. هم در طرح‌های امروزی و هم در طرح‌های سنتی قابل‌استفاده هستند.


 اوتواما می‌گوید: «هر دو به‌راحتی تمیز می‌شوند، نسبتاً بی‌صدا و نازک هستند، بنابراین همسطح سازی با اتاق‌های دیگر آسان‌تر است– و از نظر زیست‌محیطی، سازگار هستند. ورق لینولئوم اتاق، بر خلاف کاشی، می‌تواند ظاهری یکپارچه و بدون درز داشته باشد.»


معایب

 کف‌پوش لینولئوم  و چوب‌پنبه‌ای با گذشت زمان محو و فرسوده می‌شوند. کف‌پوش چوب‌پنبه‌ای به‌راحتی خراشیده می‌شود و هر دو ممکن است دچار فرورفتگی شوند.

اوتواما می‌گوید: «آنها ممکن است در اثر ضربه یا کفش پاشنه بلند آسیب ببینند.»

  بتون و میکروسمنت (نوعی پوشش تزئینی خاص)

  بتون و میکروسمنت (نوعی پوشش تزئینی خاص)

اگر دنباله‌رو سلایق امروزی هستید، شاید کف‌پوش بتونی نظرتان را جلب کند.  بااین‌حال، این کف‌پوش گران است، بنابراین، همان‌طور که اوتاوا می‌گوید، «هرچه منطقه بزرگ‌تر باشد، مقرون‌به‌صرفه‌تر است، لذا بیشتر مناسبِ پروژه‌های بازسازی کامل است تا پروژه‌های سازی مقاوم‌سازی و مناطق کوچک‌تر.»

میکروسمنت: ترکیبی از سیمان، پلیمرها، مواد افزودنی، سنگ‌دانه‌های بسیار ریز و رنگ‌دانه‌های طبیعی؛ بااین‌حال، ظاهر بتن ‌را دارد، اما می‌توان آن را در لایه‌ای بسیار نازک‌تر اعمال کرد.  اوتواما می‌گوید:

«میکروسمنت جایگزینی کاربردی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای بازسازی یک منطقه کوچک مانند راهرو است و ضخامت آن، همسطح سازی با کف‌پوش اتاق‌های مجاور را آسان‌تر می‌کند.»

 مزایا

بتن و میکروسمنت بسیار بادوام، ظاهری بدون درز دارند و با گرمایش از کف سازگار هستند.  رنگ‌ها و بافت‌های مختلف دارند و بهداشتی و ضد سُر هستند. میکروسمنت را می‌توان روی تخته‌های کف که رویه مناسبی دارد نصب کرد.

معایب

اوتواما می‌گوید: «بتن بهتر است با زیرلایه دالِ بتنی استفاده شود، بنابراین به‌طورکلی ساختمان‌های قدیمی‌تر که زیرلایه چوبی معلق دارند برای کف‌پوش بتنی مناسب نیستند.»  او می‌گوید: «ترک خوردن [بتن] تقریباً اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین نمی‌توان تضمین کرد که کف‌پوش سالم بماند.»  او در ادامه می‌گوید: «سطح صیقلی در مناطق پر رفت‌وآمد فرسوده می‌شود، بنابراین ممکن است در آینده نیاز به بازسازی داشته باشد. این فرایند پردردسر است؛ مانند خود نصب».

  موزاييك‌ مرمر نما

  موزاييك‌ مرمر نما

موزاييك‌ مرمر نما هم به‌صورت کاشی موجود است و هم در محل  و در دالِ بدون درز ریخته می‌شود. بعلاوه. موزاييك‌ مرمر نما، انتخابی ظريف‌ و زيبا برای کف‌پوش راهرو است.  این کف‌پوش ترکیبی از سیمان و سنگ مرمر خرد شده، گرانیت، کوارتز و یا شیشه است، بنابراین دستتان باز است و الگوهای منحصربه‌فردی در دسترستان است.

مزایا

موزاييك‌ مرمر نما گرم می‌ماند، بنابراین سازگاری فوق‌العاده با گرمایش از کف دارد. اگر بتونه‌کاری شود و از آن خوب نگهداری شود، دوام بسیار طولانی خواهد داشت.  برن می‌گوید:

«این کف‌پوش برای خانه‌هایی با حیوانات خانگی عالی است.»  او در ادامه می‌گوید ‌: «اگر در محل ریخته شود، نسبت به کاشی‌ها این مزیت  را دارند که دوغاب‌ نیاز ندارد، بنابراین پوششی صاف ارائه می‌کند که  نگهداری و تمیزکردن آن را راحت می‌کند.»


معایب

نصب آن در محل و به‌صورت درجا گران است، بدون گرمایش سرد است و زیر پا حس زبری دارد. اگر ترک خورد، باید بازسازی و دوباره  صیقل داده شود. همچنین در صورت خیس شدن، لیز است.

  مدیریت کثیفی 

  مدیریت کثیفی

هنگام انتخاب کف‌پوش برای راهرو، این واقعیت را در نظر داشته باشید که مردم با کفش‌های کثیف وارد می‌شوند.  برن می‌گوید:

«یک پادری نزدیک به در (بیرون از خانه) و یک پادری که همسطح با کف‌پوش به آن چسبانده شده است، افراد را وادار می‌کند تا کفش خود را تمیز کنند.» فرش کناره هم می‌تواند در نقش گردگیرِ ثانویه مفید باشد.   از یک زیرفرشی باکیفیت زیر کناره استفاده کنید تا در جای خود ثابت بماند و باعث سکندری خوردن شما نشود.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است