لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

راه‌های موثر برای بهبود شنوایی

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/06/21نویسنده: محمد اوجاقیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 142

تقریباً همه در طول زندگی بزرگسالی خود متوجه می‌شوند مشکل شنوایی دارند و از اطرافیان خود می‌خواهند که بلند‌تر صحبت کنند. 2 اتفاق رایج منجر به از دست دادن شنوایی افراد در طول زمان می‌شود: سن و سر و صدا. با افزایش سن، سلول‌های مویی ریز گوش داخلی از بین می‌روند و نمی‌توانند مانند گذشته ارتعاشات صوتی خاصی را دریافت کنند. علاوه بر این صدای بلند بیش از حد به سلول‌های مویی داخل گوش آسیب می‌رساند و منجر به کم شنوایی زودرس می‌شود.

کارهای زیادی برای جلوگیری از کم‌شنوایی ناشی از سر و صدا و افزایش سن وجود دارد. ما در بیزآپ، اطلاعات و نکاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از گوش‌هایتان مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید: روش اشتباه تمیز کردن گوش که  به شما آسیب حتمی میزند

1. از سر و صدای بلند خودداری کنید

بهترین راه برای پیشگیری و بهبود کم شنوایی ناشی از سر و صدا این است که تا حد امکان از صداهای بلند دوری کنید. ممکن است این سوال برای‌ شما پیش بیاید که "صدای زیاد چقدر است؟" برای برخی افراد، بلندی صدا می‌تواند ذهنی باشد، اما راه‌های عینی زیادی برای توصیف آن وجود دارد تا برای همه قابل درک باشد. به طور کلی، یک صدا می‌تواند آنقدر بلند باشد که به شنوایی شما آسیب برساند اگر:

باید صدای خود را بلند کنید تا با دیگران صحبت کنید یا این‌که دیگران صدای‌تان را بشنوند.

شنیدن حرف‌های اطرافیان برای‌تان سخت است.

گوش‌ها‌ی‌تان درد می‌کند.

صدا در گوش‌تان می‌پیچد.

تنها راه اندازه‌گیری سطح صدا بر حسب دسی بل است. هرچه این عدد بیشتر باشد، صدا بلند‌تر است. صدایی که بیش از 85 دسی بل اندازه‌گیری شده باشد می‌تواند به گوش آسیب برساند، به خصوص اگر برای مدت طولانی در معرض آن باشید.

مثلا:

یک نفر در حال زمزمه = 30 دسی‌بل

2 نفر در حال مکالمه = 60 دسی‌بل

ترافیک = 80 دسی بل تا 85 دسی‌بل

موتور سیکلت = 90 دسی‌بل

پخش موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون = 100 دسی بل

بلند شدن هواپیما = 120 دسی بل

با این فناوری اندازه‌گیری سطح صدا بسیار آسان است. می‌توانید برنامه‌ای را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و آن را بسنجید و خوانش‌های دقیقی در مورد سطوح قرار گرفتن در معرض صدا دریافت کنید.

2. هنگام گوش دادن به موسیقی مراقب باشید

2. هنگام گوش دادن به موسیقی مراقب باشید 

پخش موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون یکی از خطرناک‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت شنوایی خود انجام دهید. به دلیل این‌که وقتی هدفون استفاده می‌کنید باعث می‌شود صدای موسیقی در بالاترین سطح قرار داشته باشد و صداهای خارجی را به وضوح نمی‌شنوید. کم کردن صدای موسیقی می‌تواند تفاوت بزرگی برای سلامتی شما ایجاد کند. برای جلوگیری از این مشکل، نکات زیر را در نظر بگیرید:

هدفون حذف نویز بخرید.

صدا را تا جایی تنظیم کنید که بتوانید موسیقی را راحت بشنوید، اما نه بیشتر.

از پخش موسیقی خود با بیش از 60 درصد حداکثر صدا خودداری کنید.

از هدفون هر بار بیش از 1 ساعت استفاده نکنید . سعی کنید هر از چند گاهی حداقل 10 دقیقه استراحت کنید تا گوش‌های‌تان نفس بکشد و از آن‌ها در برابر عفونت محافظت کنید.

3. از گوش‌های خود در هنگام رویدادهای پر سروصدا مانند کنسرت محافظت کنید

هنگامی که در مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرار می‌گیریم، به تدریج بدون این‌که متوجه شویم شنوایی خود را از دست می‌دهیم. قرار گرفتن در معرض سروصدای بلند همچنین می‌تواند باعث وزوز در گوش یا سر شود که منجر به کاهش شنوایی در هر دو گوش می‌شود. مهم است که از گوش‌های خود در برابر صدای بسیار بلندی که در کنسرت‌ها، کلوپ‌های شبانه، رویدادهای ورزشی و موارد دیگر یافت می‌شود، محافظت کنید. موارد ریز را در نظر بگیرید:

از منبع صدا فاصله بگیرید.

هر 15 دقیقه به گوش‌های خود استراحت بدهید.

پس از قرار گرفتن در معرض صدای بلند، حدود 18 ساعت به گوش‌تان فرصت دهید تا بهبود یابد.

گوش‌تان را بپوشانید. می‌توانید ازگوش‌گیرهایی که موسیقی‌دان‌ها استفاده می‌کنند بخرید.

4. ورزش‌ هوازی انجام دهید

4. ورزش‌ هوازی انجام دهید 

با ورزش شنوایی خود را تقویت کنید؛  یک مطالعه اخیر نشان داده است که با افزایش سطح سلامت قلبی عروقی، حساسیت شنوایی افزایش می‌یابد. بین سیستم قلبی عروقی و توانایی عملکردی اندام ها و بافت‌های گوش داخلی ارتباط وجود دارد. با ورزش، گردش خون را که به استخوان‌ها و ماهیچه‌های گوش می‌رسد، تقویت می‌کنید. هنگامی که جریان خون از طریق ورزش تسهیل می‌شود، مواد مغذی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین‌های شوک حرارتی محافظ در سراسر سیستم شما حرکت کرده و شنوایی شما را بهبود می‌بخشند. هنگامی که برای جلوگیری از کاهش شنوایی ورزش را انتخاب می کنید، باید حرکات عضلانی بزرگ مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا را حداقل به مدت 20 تا 30 دقیقه در هر زمان، 5 روز در هفته انجام دهید. ورزش‌های هوازی را نیز امتحان کنید. آن‌ها می‌توانند جریان خون را از قسمت‌های بدن که از نظر متابولیک کمتر فعال هستند (یعنی اندام‌ها و بافت‌های گوش داخلی) به قسمت‌های فعال‌تر بدن (یعنی عضلات اسکلتی درگیر در ورزش) منحرف کنند.

5. تمریناتی را انجام دهید که شنوایی شما را بهبود می بخشد

مغز انسان نقش بسیار مهمی در پردازش اطلاعات صوتی که گوش ما دریافت می‌کند و ما نمی توانیم آ‌ن‌ها را نادیده بگیریم ایفا می‌کند. مطالعه اخیر انجام شده توسط دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که بین کم شنوایی و شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی ارتباط وجود دارد.

تحقیقات نشان  می دهد که کاهش شنوایی ممکن است منجر به آتروفی ماده خاکستری در نواحی شنوایی مغز ، به ویژه در افراد مسن شود. بنابراین، برخی از تمرینات فکری مانند حل‌ پازل و بازی‌های پر سر و صدا می‌توانند مغز را فع روان فعال‌تر کنند. بازی‌های استراتژیک انجام بدهید. جدول کلمات متقاطع و بازی‌های فکری یک تمرین ذهنی عالی محسوب می‌شوند. آن‌ها ظرفیت مغز برای تشکیل و حفظ تداعی‌های شناختی را دوچندان می‌کنند. حل جدول، پازل، بازی‌های رومیزی یا بازی‌ با کلمات و اعداد مانند اسکربل و سودوکو را امتحان کنید.

فرض کنید در مکان پر سر و صدایی هستید، شروع به صحبت کردن کنید.این کار را در خانه هم می‌توانید شبیه سازی کنید. می‌توانید این‌کار را به راحتی با روشن کردن رادیو یا تلویزیون با صدای معمولی انجام دهید، سپس با دیگران در همان اتاق گفتگو کنید. در حالی که صداهای دیگر را تنظیم می‌کنید، روی حرف زدن تمرکز کنید. این به ذهن شما کمک می‌کند تا بیشتر روی چیزهای مهم تمرکز کند و گوش‌های‌تان را آموزش دهد تا صداهای غیر ضروری را تنظیم کند.

تشخیص منبع صدا را تمرین کنید.  چشمان خود را ببندید و سپس از شخصی بخواهید که بی‌سروصدا به قسمت‌های مختلف اتاق یا خانه حرکت کند و صدا ایجاد کند. سپس باید جهت صدا و ارتباط آن با فاصله را شناسایی کنید.

تشخیص انواع صداها را تمرین کنید.  به یک مکان نسبتاً ساکت بروید، چشمان خود را ببندید و سعی کنید تمام صداهای مختلف محیط خود را شناسایی کنید. سعی کنید صداهای مختلفی را که می‌توانید بشنوید، چه نزدیک و چه از راه دور، درک و شناسایی کنید. هر چه بیشتر این را تمرین کنید، صداهای بیشتری را می‌توانید تشخیص بدهید.

6.یوگا انجام بدید

یوگا به دلیل انواع فواید سلامتی که دارد به طور گسترده انجام می‌شود. خوشبختانه، برخی از تمرینات یوگا می‌تواند به شنوایی شما نیز کمک کند. هدف اصلی این تمرینات افزایش گردش خون در گوش و سپس در مغزاست. افزایش گردش خون به بهبود عملکرد عصبی کمک می‌کند و مواد زائد و سموم را از بین می‌برد.

وضعیت‌های یوگا همراه با تمرینات تنفس عمیق باعث افزایش جریان خون اکسیژن در گوش می‌شود. علاوه بر این، کشش و شل کردن عضلات انجام شده در طول یوگا تأثیر مثبتی بر قلب، گردش و فشار خون دارد.

تاداسانا(حالت درخت):  این یک تمرین کششی و تنفسی خوب برای کل بدن است.  بازوها، قفسه سینه، ماهیچه‌های شکم، ستون فقرات و عضلات پا را درگیر می‌کند و باعث تعادل می‌شود.

تریکوناسانا(حالت مثلث): این حالت انعطاف پذیری ستون فقرات را بهبود می‌بخشد، موقعیت شانه‌ها را اصلاح می‌کند. کمردرد را تسکین می‌دهد، جریان خون را افزایش می‌دهد، اندام های لگن را به همراه رباط های بازو و پاها ماساژ می‌دهد و تقویت می‌کند.

دانوراسانا( حالت کمان): این حرکت برای تقویت هسته شکم عالی است. کل ناحیه شکم را درگیر می‌کند ، جریان خون را از شکم به مغز افزایش می‌دهد، سیستم گوارش را فعال و با یبوست مبارزه می‌کند.

بوجانگاسانا( حالت کبرا): قفسه سینه را باز می‌کند و تنش را کاهش می‌دهد، به خصوص زمانی که از استرس و خستگی رنج می‌برید. ماهیچه‌های کمر را تقویت می‌کند و هرگونه تنش و درد در ناحیه کمر را از بین می‌برد.

7. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

غذاهایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی و عملکرد طبیعی گوش هستند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما چربی اشباع حیوانی و کربوهیدرات های تصفیه شده کمی وجود دارند. غذاهای چرب می‌توانند خون رسانی به گوش‌ها (به دلیل تجمع کلسترول) و سایر قسمت‌های بدن را کاهش دهند.

سعی کنید ماهی آب‌ ‌های سرد مانند سالمون، قزل آلا و شاه ماهی مصرف کنید، آجیل، دانه ها و غلات کامل را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و مهم‌تر از همه سبزیجات و میوه‌های تازه بخورید.

مقدار زیادی آنتی اکسیدان دریافت کنید. آنتی اکسیدان‌ها با روند پیری در سراسر بدن مبارزه می‌کنند و رادیکال‌های اکسیژن را که در همه جای بدن باعث آسیب می شوند، خنثی می‌کنند.

به اندازه کافی ویتامین ب3 و ب6 دریافت کنید. ویتامین ب3 که به نام نیاسین شناخته می‌شود، با ایجاد گشاد شدن رگ‌های خونی کوچک، گردش خون را در گوش ها و در سراسر بدن تقویت می‌کند. علاوه بر این، ویتامین ب6 که به نام پیریدوکامین نیز شناخته می‌شود، برای عملکرد سالم اعصاب مورد نیاز است.

به اندازه کافی ویتامین ب12 و ب9 دریافت کنید. ب12 و ب9 (فولات) نقش مهمی در عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی و همچنین در تشکیل خون و دی ان ای دارند. کمبود ویتامین ب12 باعث اختلال عملکرد شنوایی مرتبط با افزایش سن می‌باشد، بنابراین مصرف سطوح کافی از این ویتامین‌ها از طریق غذا یا مکمل‌ها مهم است.

8. مجرای خارجی گوش را تمییز نگه دارید

گاهی اوقات جرم می‌تواند مجرای خارجی گوش را مسدود کند. این یک علت بسیار شایع برای کاهش شنوایی است. به طور کلی، جرم گوش دارای خواص ضد باکتریایی محافظتی است و مقادیر کم آن برای داشتن گوش سالم مورد نیاز است. معمولا کانال‌های گوش به طور خودکار تمییز می‌شوند، اما در برخی موارد مسدود می‌شوند که منجر به کاهش شنوایی نسبی شود.

گوش پاک‌کن‌ها قطعا برای تمیز کردن عمیق مجرای گوش ایده‌آل نیستند. در واقع بهتر است روش‌های ایمن‌تری مانند ریختن قطره‌های روغن معدنی یا روغن بچه در گوش‌گرفتگی به کار ببرید.

پراکسید هیدروژن استفاده کنید. قطره‌های پراکسید هیدروژن را می‌توان برای تمیز کردن گوش‌ها و حل کردن جرم گوش به طور ایمن استفاده کرد، اما ممکن است برای چند دقیقه احساس سوزش خفیفی ایجاد کند.

از سرنگ استفاده کنید. با استفاده از یک سرنگ، می‌توانید به آرامی مجرای گوش را با آب یا محلول نمکی بشویید. این روش معمولاً در صورتی مؤثرتر است که از نوعی نرم‌کننده جرم حداکثر ‌15تا 30 دقیقه قبل از شستشو استفاده شود.

 از تمیز کردن گوش‌های خود با گوش پاک‌کن خودداری کنید. زیرا ممکن است جرم را به عمق کانال گوش فشار دهید و منجر به مشکلات جدی‌تری شوید.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است