لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

10 ترفند موثر برای مبارزه با گرسنگی ناشی از استرس

تاریخ انتشار : 1401/05/02نویسنده: ثمین آقا بالاییزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 212

سرعت مدرن زندگی، کار و دغدغه‌های روزانه ما به‌راحتی می‌تواند ما را به سمت احساس استرس و اضطراب سوق دهد؛ و بیشتر اوقات، زمانی که مضطرب هستیم یا علائمی از این شرایط را نشان می‌دهیم، به غذا به‌عنوان پناهگاهی برای احساس بهتر و آرامش روی می‌آوریم. در آن لحظه است که غذا می‌تواند بدترین دشمن ما شود: ما کالری‌های غیرضروری مصرف می‌کنیم و سپس به خاطر مصرف آن‌ها احساس گناه می‌کنیم. این به یک دور باطل تبدیل می‌شود که رهایی از آن سخت است، اما خوشبختانه، راه‌حل‌های آسانی وجود دارد؛ بنابراین امروز، در بیزاپ، تصمیم گرفتیم فهرستی از نکات آسان و مؤثر را برای جلوگیری از پرخوری درزمانی که استرس دارید یا در حال گذراندن یک مشکل سخت هستید، گردآوری کنیم.

بیشتر بخوانید:  تاثیر استرس بر وزن

1. آدامس بجویید

1. آدامس بجویید 

جویدن آدامس یک درمان بسیار مؤثر برای کاهش استرس است. هنگامی‌که احساس بی‌قراری یا ناراحتی می‌کنید، می‌توانید آدامس بدون قند بجوید تا به شما کمک کند آرام و متمرکز بمانید. همچنین طبق این مطالعه جویدن آدامس بدون قند می‌تواند کالری دریافتی روزانه شما را کاهش دهد و درعین‌حال میزان انرژی را که هرروز می‌سوزانیم افزایش دهد. این خبر خوبی است!

2. چای بنوشید

2. چای بنوشید 

وقتی نوبت به فریب مغز ما می‌رسد که گرسنه نیستیم، دم‌نوش‌ها می‌توانند متحدان قدرتمندی باشند. هر بار که احساس اضطراب می‌کنید و می‌خواهید بدوید تا در یخچال را باز کنید، به‌جای آن یک چای آرامش‌بخش برای خود درست کنید. نه‌تنها احساس آرامش بیشتری خواهید کرد، بلکه می‌توانید بدن خود را هیدراته کنید و سموم را از بین ببرید. مهم‌تر از همه، شما احساس رضایت خواهید کرد، این دقیقاً همان چیزی است که ما در اینجا به دنبال آن هستیم. می‌توانید دم‌کرده برگ لیمو و ریحان که اثر ضد استرس دارد یا چای قرمز که آنتی‌اکسیدان است و به کنترل اشتهای شما کمک می‌کند، امتحان کنید.

3. به نوشیدنی‌های محرک نه بگویید

3. به نوشیدنی‌های محرک نه بگویید 

قهوه و هر نوع نوشیدنی حاوی کافئین به‌عنوان دشمن هر چیزی که با آرامش مرتبط باشد شناخته‌شده است. این ماده (که معمولاً با شکر ترکیب می‌شود) میزان آدرنالین موجود در بدن شما را افزایش می‌دهد و علائم استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد. سپس، یک دور باطل ایجاد می‌شود؛ شما بیشتر احساس استرس می‌کنید و می‌خواهید بیشتر بخورید. به همین دلیل بهتر است به‌جای صبحانه با قهوه یا نوشیدن نوشابه همراه ناهار، یک فنجان چای یا یک لیوان لیموناد را انتخاب کنید.

4. غذاهای تند بخورید، اما نه هرروز

4. غذاهای تند بخورید، اما نه هرروز 

برخی تحقیقات ادعا می‌کنند که افزودن فلفل تند به وعده غذایی شما می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. کپسایسین، ماده‌ای که فلفل چیلی را تند می‌کند باعث می‌شود بدن احساس سیری کند و کالری بیشتری نسبت به سایر غذاها بسوزاند. این به این دلیل است که بدن شما انرژی بیشتری برای پردازش گرمای فلفل تند مصرف می‌کند؛ بنابراین، اگر احساس اضطراب می‌کنید، می‌توانید این ترفند را برای ارضای اشتهای خود امتحان کنید و از خوردن دوباره بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید. اما مراقب باشید که روزانه از آن استفاده نکنید، زیرا در غیر این صورت بدن شما به آن عادت می‌کند و اثر مشابهی نخواهد داشت.

5. از رنگ قرمز و زرد در غذا خودداری کنید

5. از رنگ قرمز و زرد در غذا خودداری کنید 

آیا می‌دانستید رنگ‌ها تأثیر زیادی بر اشتهای شما دارند؟ وقتی یک وعده غذایی یا بسته‌بندی را با یکی از رنگ‌های ذکرشده می‌بینیم، مغز ما یک سری مکانیسم‌ها را فعال می‌کند که باعث می‌شود احساس گرسنگی کنیم. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر می‌خواهید وزن کم کنید، از خوردن غذاهایی با این رنگ‌ها در آشپزخانه خودداری کنید. به‌این‌ترتیب برای شما راحت‌تر می‌شود که در مواقعی که مضطرب یا استرس دارید، از هوس خوردن غذا اجتناب کنید.

6. غذاهایی بخورید که به شما در تولید «هورمون شادی» کمک می‌کند

6. غذاهایی بخورید که به شما در تولید «هورمون شادی» کمک می‌ کند 

سروتونین به‌عنوان "هورمون شادی" شناخته می‌شود، زیرا اساساً مسئول تنظیم خلق‌وخوی ما است. وقتی سطح سروتونین پایین است، ما بیشتر احساس استرس و بی‌ثباتی عاطفی می‌کنیم که می‌تواند ما را به هوس خوردن غذای بیشتر در مقادیر بیشتر سوق دهد. تنظیم صحیح سطح سروتونین بدن برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل کلیدی است. به‌طورمعمول، بدن شما این کار را برای شما انجام می‌دهد، اما می‌توانید غذاهای غنی از تریپتوفان (ماده‌ای که به سطح سروتونین ما کمک می‌کند) مانند آناناس، اسفناج، آلو و آووکادو بخورید. به‌این‌ترتیب، به بدن خود کمک می‌کنید تا به مسیر خود بازگردد.

7. صبحانه نان با روغن‌زیتون بخورید

7. صبحانه نان با روغن‌ زیتون بخورید 

همه ما عاشق یک صبحانه مقوی مخصوصاً در آخر هفته هستیم. بااین‌حال، یک مطالعه نشان داده است که برخی از غذاهای غنی از چربی‌های غیراشباع مانند آووکادو، روغن‌زیتون و آجیل، زمانی که نوبت به مغز شما می‌رسد که غذای کافی مصرف کرده‌اید، بسیار مؤثر هستند. اگر دوره پراسترسی را پشت سر می‌گذارید، به‌جای تخم‌مرغ و پنکیک، صبحانه را عوض کنید و نان را باکمی روغن‌زیتون بخورید. می‌تواند به شما کمک کند از پرخوری به دلیل اضطراب در طول روز جلوگیری کند.

8. بینی خود را با عطر نعنا فعال کنید

8. بینی خود را با عطر نعنا فعال کنید 

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عطر نعناع می‌تواند به‌عنوان یک مکمل خوب برای کاهش اشتها و کمک به شما در مصرف کالری کمتر در طول روز عمل کند. شما می‌توانید یک اسانس با این عطر را در دسترس داشته باشید و هر بار که احساس ناراحتی یا استرس می‌کنید آن را استشمام کنید. نه‌تنها از رایحه‌ای مطبوع لذت خواهید برد، بلکه به بدن خود کمک می‌کنید تا غذای غیرضروری نخورد.

9. وقتی احساس بی‌قراری می‌کنید چیزی بخورید

9. وقتی احساس بی‌ قراری می‌کنید چیزی بخورید 

اگر علائم اضطراب یا استرس را تجربه می‌کنید و اشتهای غیرقابل‌کنترلی احساس می‌کنید، بهتر است به‌جای تلاش زیاد، چیزی بخورید؛ اما همه‌چیز به چیزی که می‌خورید برمی‌گردد. یک محصول سالم انتخاب کنید به‌طورکلی به آجیل فکر کنید، به‌خصوص گردو، نصف موز یا میوه‌های قرمز که برای جلوگیری از احساس گرسنگی و هوس بیشتر مؤثر هستند.

10. 20 تا 25 دقیقه را به زمان صرف غذا اختصاص دهید

10. 20 تا 25 دقیقه را به زمان صرف غذا اختصاص دهید 

گاهی پیش می‌آید که سرعت زندگی باعث می‌شود باعجله غذا بخوریم. شاید شما از آن دسته افرادی هستید که درحالی‌که هنوز مشغول کار هستید، جلوی کامپیوترتان می‌نشینید و ناهار می‌خورید. یا شاید زمانی که در حال چک کردن تلفن همراه یا ایمیل خود هستید شام می‌خورید؛ اما زمان صرف غذا باید تقریباً مثل یک مراسم باشد. بسیار مهم است که حداقل 20 تا 25 دقیقه برای غذا خوردن آرام و بدون حواس‌پرتی وقت بگذارید. به‌این‌ترتیب، به مغز خود زمان لازم را برای پردازش کار انجام‌شده می‌دهید و درنهایت احساس سیری می‌کنید. این یک راه عالی برای جلوگیری از مصرف کالری‌های غیرضروری است. آیا قبلاً هر یک از این نکات را دنبال می‌کردید؟ توصیه‌های موردعلاقه شما برای جلوگیری از پرخوری در مواقعی که احساس اضطراب می‌کنید چیست؟ آن‌ها را با بقیه افراد جامعه به اشتراک بگذارید تا به آن‌ها کمک کنید از این مشکل جلوگیری کنند!

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است