لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چگونه از شر مگس های کوچک داخل خانه خلاص شویم؟

تاریخ انتشار : 1401/04/30نویسنده: مرضیه درگاهیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 417

گول جثه کوچک این حشره را نخورید! برای اینکه در حقیقت، مگس‌های کوچک به اندازه هر مگس دیگری برای سلامت انسان خطرناک و آزاردهنده هستند. در بیزاَپ، ما به شما یاد می‌دهیم چطور از شر مگس‌های کوچک خلاص شوید. مگس‌ها رایج‌ترین آفتی هستند که صرفنظر از اندازه‌شان، کوچک یا بزرگ، همه ساله در اندونزی دیده می‌شوند.

تقریباً 160.000 گونه مگس در سراسر جهان وجود دارد. که 7 مورد آنها در خانه‌ها و کسب و کارها در سراسر اندونزی دیده می‌شوند. از بین این چند گونه، برخی از آنها اندازه کوچکتر از برخی دیگر دارند که شامل:

‌مگس میوه (Drosophila melanogaster)

مگس فاضلاب (Psychodidae)

اگرچه مگس‌های خیلی کوچک مثل مگس میوه وفاضلاب جثه کوچکی دارند، لکن به این معنی نیست برایتان دردسرساز هم نیستند. مگس‌های کوچک را به عنوان مگس ضعیف هم درنظرگرفته‌اند. آنها اغلب به طرزناجوری اطراف سینک یا فاضلاب و بالای سر میوه‌ها می‌چرخد. بنابراین، شرط می‌بندیم وقتی آنها را در خانه خود می‌بینید به سختی می‌توانید چشمتان را روی آنها ببندید.

مگس‌های کوچک به اندازه مگس‌های بزرگ آزاردهنده هستند و ظاهراً از هیچ‌ جا یکهو ظاهر می‌شوند و خانه شما را تبدیل به مکانی غیربهداشتی می‌کنند. همانطوریکه اینها معمولاً در مکان‌هایی مثل آشپزخانه و حمام فراوان هستند، البته مدتهاست دارید می‌پرسید: چطور می‌توان این مگس‌های را از خانه بیرون انداخت؟

قبل از اینکه شروع به توضیح درباره نحوه خلاص شدن از شر مگس‌ها کنیم. بهتر است ابتدا بفهمیم این مگس‌های کوچک شبیه چه چیزی هستند و چه چیزی باعث جذب آنها به خانه می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آموزش ساخت شمع دفع حشره؛ حشرات را هنرمندانه دفع کنید!

مگس‌های میوه

مگس‌ های میوه

همانطوریکه از اسمش مشخص است، مگس میوه نوع مگس کوچک است که میل خاصی به میوه‌ها و سبزیجات رسیده یا در حال تخمیر دارد. مگس‌های میوه مشهور به پرورش‌دهندگان سریع هستند. مگس‌های میوه ماده می‌توانند روی سطح میوه‌های پوسیده یا سایر مواد آلی در حال پوسیدگی تقریباً 500 تخم بگذارند و تنها بین 24 الی 30 ساعت طول می‌کشد تا تخم‌ها تبدیل به لارو شوند.

تحت شرایط ایده‌آل، کل چرخه زندگی مگس‌های میوه از تخمگذاری تا بزرگسالی حدود 8 الی 10 روز است، درحالیکه مگس‌های میوه بزرگسال می‌توانند تا 2 ماه زنده بمانند.

مگس‌های میوه شبیه چه چیزی هستند؟

مگس‌های میوه کوچکترین عضو از خانواده مگس‌ها هستند. به خاطر همین جثه کوچکشان است که بدون کمک یک حشره کش حرفه‌ای در محل هرگز نمی‌توان آنها را مهار کرد.

ویژگی‌های مهم مگس میوه عبارت است از:

مگس‌های میوه بزرگسال حدود 3 میلیمتر طول دارند

چشم‌های قرمز روشن

رنگ بدنشان زرد مایل به قهوه ای (برنزه) و رنگ قسمت پشت بدن آنها مشکی است

در هنگام پرواز شکمشان آویزان می شود که آهسته حرکت می‌کنند

تمایل به شناورشدن

اگر مگس کوچکی دیدید که دقیقاً مطابق توضیحات بالاست، پس درسته، آنچه در حال حاضر می‌بینید مگس‌های میوه هستند!

چه چیزی باعث می‌شود تا مگس میوه در خانه باشد؟

اگر تا بحال از خود پرسیده‌اید: چرا در خانه‌ام این همه مگس کوچک دارم؟ پاسخ همینجاست!

جثه کوچک مگس میوه باعث می‌شود تا آنها به راحتی در خانه شما از طریق باریکترین چیزها وارد شوند. آنها می‌توانند از طریق شکاف‌های بین در یا پنجره عبور کنند یا حتی از طریق صفحه پنجره شما پرواز کنند. حتی نادر نیست که مگس میوه بتواند از طریق محصولاتی که از بیرون خریده‌اید وارد منزل شما شوند.

به محض اینکه وارد خانه می‌شوند، مگس‌های میوه به سمت میوه‌های تخمیر شده پرواز می‌کنند که روی میز ناهارخوری یا پیشخوان آشپزخانه قرار دارند. آنها سبزیجاتی که درحال پوسیده شدن هستند ، یا چیزهایی مثل سینک ظرفشویی، آشغال و هر محل دیگری که مواد ارگانیک درحال فاسدشدن وجود دارد را دوست دارند.

چطور میتوان از شر مگس‌های میوه خلاص شد؟

انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از تکثیر مگس‌های میوه و بزرگتر شدن آنها در خانه بسیار مهم است. برای از بین بردن مگس میوه مراحل زیر را دنبال کنید:

میوه و سبزیجات را تا زمانیکه می‌خورید در یخچال نگهداری کنید

مواد را بدون درپوش در هوای باز نگذارید ـ اگر در فضای باز هستند حتماً سرشان را بپوشانید

میزها یا سایر قسمت‌های آماده‌سازی غذا را بلافاصله پس از استفاده پاک کنید

سینک ظرفشویی را تمیز کنید و حتماً حواستان به تکه‌های باقیمانده غذا باشد

مایع ناشی از ته مانده غذا داخل سطل زباله را پاک کنید.

مگس‌های فاضلاب

مگس‌ های فاضلاب

مگس‌های فاضلاب به خاطر عادت تکثیرشان چنین نامی دارند. این مگس‌های کوچک معمولاً در مناطق مرطوب و یا آب راکد تخمگذاری می‌کنند. مگس ماده می‌تواند هر بار اطراف سیستم‌های فاضلاب بین 30 الی 100 تخم بگذارد.

48 ساعت طول نمی‌کشد تا تخم‌ها تبدیل به لارو شوند. تحت شرایط ایده‌آل (21°C)، 10 الی 15 روز طول می‌کشد تا مگس از تخم به مگس بالغ تبدیل شود. مگس‌های بالغ می‌توانند تا 2 هفته زنده بمانند.

مگس فاضلاب شبیه چیست؟

بسیاری از افراد اغلب مگس‌های فاضلاب را با بیدها اشتباه می‌گیرند به سبب اینکه ظاهرشان بسیار شبیه آنهاست جایی که بدن و بالها با کرک پوشیده شده است.

خوب، چطور بفهمیم اینها مگس فاضلاب هستند؟ بیایید با دقت به ویژگی‌های اصلی مگس فاضلاب نگاه کنیم:

مگس بالغ از نظر طول 2 میلیمتر است ( یا معمولاً بزرگتر از 5 میلیمتر نیست)

رنگ بدنشان خاکستری تیره یا سیاه است و رنگ بالشان روشن‌تر است

ظاهر فازی: بدن وبالشان به صورت پراکنده پوشیده از مو است

خوب پرواز نمی‌کنند و بیشتر اوقات روی دیوار اطراف سینک یا چاه فاضلاب در حال استراحند

این مگس‌ها گونه‌ای از مگس‌های شب‌زی هستند. ولی، آنها هم‌چنین جذب منبع نور می‌شوند و می‌توان حضور آنها را در روز دید. بنابراین اگر می‌بینید حشرات ریز پرنده در خانه‌تان جذب نور می‌شوند؛ اینها می‌توانند مگس‌های فاضلاب  باشند!

چه چیزی باعث می‌شود تا مگس‌های فاضلاب در خانه‌ بیاییند؟

اگر می‌بینید مگسی داخل خانه‌تان است، پس این نشانه اولیه است که مگس فاضلاب اطراف شما درحال تکثیر است.

این مگس‌های کوچک هر منطقه مرطوبی را برای تخمگذاری و تامین منابع غذایی خود پیدا می‌کنند. بیشتر اوقات، مگس‌های فاضلاب جذب تفکیک مواد ارگانیک می‌شوند که می‌سازند و موجب انسداد در چاه فاضلاب می‌شوند. به همین خاطر است که هجوم مگس فاضلاب اغلب در مکان‌هایی مانند حمام یا آشپزخانه صورت می‌گیرد.

برای مثال، چاه حمام که به سبب مو یا قارچ مسدود شده‌است می‌تواند محل عالی برای تکثیر مگس در حمام به حساب آید. خصوصاً اگر در آشپزخانه گرفتگی سینک یا چاه فاضلاب داشته باشید، می‌توانید ببینید که مگس‌های فاضلاب به آشپرخانه شما هجوم می‌آورند.

چطور می‌توان این مگس‌ها را از خانه بیرون انداخت؟

اگرچه آسیبی برای شما ندارند، حضورشان داخل خانه قطعاً می‌تواند مایه رنجش باشد. در زیر برخی مراحل ابتدایی را ارائه کرده‌ایم که می‌تواند به خلاص شدن شما از شر آنها در منزل کمک کند:

هر نوع گرفتگی بالقوه از تفکیک مواد ارگانیک داخل فاضلاب و اطراف چاه فاضلاب را برطرف کنید

مطمئن شوید فاضلابهای کمتر استفاده شده همیشه درپوش دارند و حداقل دو بار در هفته آب جوشیده داخلشان بریزید.

چطور از هجوم مگس‌های کوچک خانگی رها شویم؟

چه با مگس‌های میوه روبه‌رو هستید چه مگس‌های فاضلاب، حضور آنها همیشه آسایش شما را در خانه مختل می‌کند. خصوصاً، اگر فوراً از ابتدای چرخه زندگی از هجوم‌شان جلوگیری نکنید، این مگس‌های کوچک سریعاً تکثیر می‌شوند و شروع به رشد و هجوم در محل زندگی شما می‌کنند.

بهترین راه برای ممانعت از هجوم آنها در خانه کمک گرفتن از خدمات حرفه‌ای کنترل آفات است.

رنتوکیل موثرترین روش جلوگیری از هجوم مگس‌ها را در بلندمدت فراهم می‌کند. متخصصین با تجربه و کاردان رنتوکیل با اطمینان از محل زندگی شما در برابر هجوم آنها از طریق موارد زیر حفاظت می‌کنند:

مه‌پاش ULV

محلول کف‌کننده

تله نور حشرات

 


بهترین و نزدیکترین   

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است