لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نحوه تمیز کردن میزهای مرمر و کاشی

دسته بندی :خانه و ساختمان
تاریخ انتشار : 1401/06/07نویسنده: مرضیه درگاهیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 188

محلول‌های اسیدی می‌تواند به سطوح مرمر شما آسیب بزنند. در اینجا نحوه پاک کردن سنگهای مرمر را یاد می‌دهیم.

استفانی لین، طراح برجسته‌ی سطح های آمریکا (Surfaces USA)، با اشاره به تأثیر حرکت ایجاد شده توسط رگه‌های ذاتی سنگ کربناته، می‌گوید هیچ چیز مانند سنگ مرمر حرکت نمی‌کند. ما حرکت را دوست داریم.

با این حال، چیزی که مردم دوست ندارند، این نگرانی است که چطور سطوح منفذدار به خصوص داخل آشپرخانه از لک و خش تمیز نگه دارند.

خوشبختانه، با توجه به نظرات متخصصین سنگ مرمر، راه و اراده در این زمینه وجود دارد و مراقبت از زیبایی کلاسیک سطوح مرمر آسانتر از چیزی است که فکر می‌کنیم. در اینجا نحوه‌ی تمیزکردن میزهای مرمر را نشان می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: کاربردهای سنگ آکوامارین در فنگ شویی

تمیز نگه دارید 

تمیز نگه دارید

لینی می‌گوید: «چیزی که مردم باید دنبالش باشند ضرورتاً لکه‌دارشدن نیست، بلکه افتادن خراش روی سنگ مرمر است. به سبب اینکه چیزی که اسیدی است سطح را می‌تراشد. همینه که هست».

خط و خش زمانی روی سطوح مرمر اتفاق می‌افتد که چیزی مثل آب لیمو، الکل یا سس گوجه‌فرنگی روی میز می‌ریزد. اگر سریع پاک نشود، اسید واکنش نشان می‌دهد و کربنات کلسیم موجود در سنگ را از بین می‌برد و علائم دائمی ایجاد می‌کند که مانند نقاط یا حلقه‌هایی کسل‌کننده و کمی تیره‌تر روی سنگ مرمر باقی می‌مانند. نحوه برخورد نور به سنگ مرمر تعیین می‌کند که خراش چقدر قابل توجه است. در برخی از نورها، جای زخم به هیچ وجه مشهود نخواهد بود، در حالی که نور خاص، نواحی مات را نشان می‌دهد.

بسیاری از مشتریان به رستوران، بستنی‌ فروشی‌ها و بارها و دیگر مکان‌های عمومی می‌روند که از میزهای جنس مرمر استفاده می‌کنند تا ببینند سطح مرمر شبیه چیست و تصمیم بگیرند که آیا می‌توانند خیلی خوب با واقعیت کنار بیاییند.

دانستن این نکات خوب است 

دانستن این نکات خوب است

مراقب باشید تا محلول اسیدی روی سنگ مرمر نریزد، همین مسئله در مورد محصولات پاک‌کننده هم صادق است. موسسه آمریکایی سنگ مرمر استفاده از سرکه، آب لیمو یا دیگر پاک‌کننده‌های اسیدی روی سنگ مرمر از جمله سفیدکننده را منع کرده است. متخصصین در عوض صابون ملایم و آب را توصیه می‌کنند. لینی می‌گوید:

«هیچ چیزی روی میز نیست که نتوانید آن را با آب و صابون بردارید».

پاک کردن میز و سطوح با آب گرم و کف‌دار و اسفنج یا پارچه غیرسابنده بهترین روش برای پاکسازی است، اما خط و خش و لکه‌ای را که زمان داشته‌اند به سطح نفوذ کنند پاک نمی‌کند.

محبوب‌ترین فینش‌های مرمری براق و صاف شدهاند. فینش براق سطح براق دارد، نور را منعکس می‌کند و رنگ وعلامت‌های روی مرمر را نشان می‌دهد. به گفته مؤسسه سنگ مرمر، فینش صاف براق‌تر و صاف‌تر است و بازتاب نور کمی دارد. این فینش برای سقف‌ها، راه‌پله‌ها و موقعیت‌های دارای ترافیک سنگین رایج است.

سنگ مرمر صاف متخلخل‌تر است و خیلی راحت لکه به خودش می‌گیرد. او می‌گوید: «یک قطعه سنگ مرمر صیقلی کمتر لکه‌دار می‌شود اما بیشتر دچار خط و خش می‌شود.»

بتونه 

بتونه

برای کم کردن لکه و خراش روی سنگ، لینی استفاده از اسپری درزگیر را حداقل یکبار در ماه توصیه می‌کند. او اضافه می‌کند:

«درزگیرها یا بتونه شبیه زمان خرید هستند».

آنچه که انجام می‌دهد عایق کردن بالای سنگ مرمر است بنابراین چیزی خیلی سریع و راحت به سنگ نفوذ نمی‌کند.

او دوبار در ماه از پاک‌کننده روی میز مرمر خود استفاده می‌کند. او می‌گوید:

«من یک لکه روی میز مرمری خود ندارم، من دارم تراش می‌دهم، اما لکه ندارم.»

لکه‌ ها و محلول‌ ها 

لکه‌ها و محلول‌ها

ولی، همه ما به اندازه لین خوش شانس نیستیم. علیرغم اینکه نیت خوبی داریم، گاهی اوقات روی میزمان لکه می‌افتد. موسسه سنگ مرمر راه حل‌های زیر را برای مشکلات رایج ارائه می‌دهد.

لکه‌های روغنی ( چربی، روغن آشپزی ، لوازم آرایشی): به آرامی لکه را با تمیزکننده مایع، مواد شوینده خانگی، آمونیاک یا الکل‌های معدنی پاک کنید.

لکه‌های ارگانیک (قهوه، چای، میوه، غذا): با ترکیب 12% پروکسی هیدروژن و چند قطره آمونیاک لکه را پاک کنید.

لکه ها و محلول ها 

لکه‌های زنگ (از فلزات): این لکه‌ها را باید با ضماد پاک کرد و پاک کردنشان بسیار مشکل است. در حقیقت، آنها می‌توانند به سطح نفوذ کنند.

لکه‌های رنگ: مقدار کم را می‌توان با تینر لاک پاک کرد یا با دقت با تیغ خراشید.

لکه‌های دود: محصولات تجاری حذف دود در دسترس هستند. برای اطلاعات بیشتر با متخصص سنگ در نزدیکی خود تماس بگیرید.

لکه‌ها و زنگ آب: با پشم فولادی 0000 # خشک پف کنید.

خراش‌ها و محلول‌ها 

خراش‌ها و محلول‌ها

مواد اسیدی مثل شیر، میوه، آب‌میوه و الکل گاهی اوقات هم باعث خراش و هم لکه‌دار شدن می‌شوند؛ یک ضربه مضاعف.

اگر در پاک کردن لکه موفق هستید و می‌خواهید با خط و خش روی سنگ مبارزه کنید، موسسه سنگ مرمر خیس کردن سطوح با آب و پاشیدن پودر براق‌کننده روی سنگ را توصیه می‌کند. پودر را با پارچه مرطوب روی سنگ بمالید یا از پد صاف‌کننده با مته یا پولیش برقی با سرعت کم استفاده کنید. به صاف کردن ادامه دهید تا اینکه خط و خش از بین برود و سطوح مرمری براق شود. ممکن است برای تراشیدن عمیق به سنگ تیزکن نیاز باشد.

لنی می‌گوید: «اگر در نهایت میزتان باز هم لکه‌دار شد، می‌توانید از فرد حرفه‌ای در خواست کمک کنید تا لکه‌ها را پاک کند. اما اتفاقی که قرار است بیفتد این است که شما در نهایت با یک صفحه پیشخوان تراشیده روبرو خواهید شد، زیرا نمی‌توانید سنگ مرمر نصب شده را مانند سازندگان یا تامین‌کنندگان سنگ دوباره پرداخت کنید.»

ترفند کثیف 

ترفند کثیف

اگر لکه‌ها به خصوص از آن لکه‌های سخت و بدقلق هستند، لازم است از ضماد، یا پاک‌کننده خمیر مانند استفاده کنید. ضمادهای تجاری از پیش ترکیب شده که باید به آنها آب اضافه کرد را می‌توان از شرکت‌های عرضه نگهداری سنگ خریداری کرد.

کار ساده است. خمیر را مطابق با دستورالعمل ترکیب کنید؛ باید قوام یک کره بادام زمینی غلیظ را داشته باشد. آن را روی سطح لکه‌دار پخش کنید. موسسه سنگ مرمر استفاده از ضمادی را توصیه می‌کند که تقریباً یک چهارم و نیم اینچ ضخامت نسبت به لکه داشته باشد. برای یکنواخت کردن خمیر روی سطح از یک کاردک چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید.

پس از ایتکه از خمیر استفاده کردید، توصیه می‌کنیم آن را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و برای چسباندن لبه‌ها به پایین از نوار نقاش استفاده کنید. 24 تا 48 ساعت بگذارید بماند. پس از آن، پلاستیک را بردارید و اجازه دهید ضماد خشک شود. فرآیند خشک کردن باید لکه را از روی سنگ پاک کند.

به محض اینکه خشک شد، ترکیب را بردارید ( با استفاده از کاردک چوبی یا پلاستیکی در صورت لزوم)، با آب مقطر پاک کنید و سپس با پارچه نرم محل را خشک کنید.

اگر لازم بود، مراحل را تکرار کنید.

کف مرمری 

کف مرمری

برای کف پوشیده از سنگ مرمر، موسسه سنگ مرمر اغلب کف‌های که به راحتی گردوغبار پاک کن و قابل تمیزشدن با صابون یا پودر ظرفشویی مایع زیست تخریب پذیر ملایم و بدون فسفات یا صابون سنگ را توصیه می‌کنند. تمیزکننده‌های بدون صابون رگه‌ها و فیلم را به حداقل می‌رسانند. پس از شستشو، با آب تمیز بشویید وسپس خشک کنید.

تمیزکننده‌های حمام، پاک کننده‌های دوغاب، و پاک کننده‌های وان و کاشی که می‌تواند موجب خط وخش روی سنگ شود 

میا در قبال استفاده از تمیزکننده‌هایی محتاط است که حاوی هستند مثل تمیزکننده‌های حمام، پاک کننده‌های دوغاب، و پاک کننده‌های وان و کاشی که می‌تواند موجب خط وخش روی سنگ شود.

علاوه بر این، از جاروهای قدیمی استفاده نکنید، به خاطر اینکه جنس فلزی آن می‌تواند باعث خراش روی سطح شود.

مرمر در حمام 

مرمر در حمام

لینی می‌گوید استفاده از مرمر در حمام یا اتاق پودر معمولاً کار خوبی است، به خاطراینکه سنگ در معرض همان نوع شرایط در آشپزخانه نیست. کمی خمیردندان باعث آسیب به سنگ نمی‌شود.

مرمر در حمام 

برای کم کردن کف صابون زیر دوش، میا توصیه می‌کند که پس از هر بار استفاده از یک اسکاج برای پاک کردن آب و باقیمانده آن استفاده کنید. هم‌چنین تمیزکردن با پاک‌کننده باقیمانده غیراسیدی یا محلول آمونیاک و آب ( حدود یک نیم فنجان آمونیاک تا 1 گالون آب) را توصیه می‌کند، اما هشدار می‌دهد که استفاده مکرر یا بیش از حد از محلول آمونیاک ممکن است در نهایت سطح سنگ را کدر کند. پس آسوده باشید.

لینی نیز توصیه می‌کند سنگ مرمر را در حمام عایق کنید. «خصوصاً در تشت دوش». اینجاست که بیشترین ساییدگی در حمام اتفاق می‌افتد. و از سفید کننده استفاده نکنید. اگر سنگ را سفید کنید، درخشش را از بین می‌برد. بهتر است فقط به آب و صابون بچسبید.

اگر سنگ را سفید کنید، درخشش را از بین می‌برد. بهتر است فقط به آب و صابون بچسبید 

اگر دوست دارید سرگرم شوید و اغلب از میز مرمر خود برای سرویس غذا در طول پارتی‌ها استفاده کنید، لینی داشتن یک پد مخصوص را توصیه می‌کند که برای محافظت از سنگ مرمر درست شده است. شرکت‌هایی وجود دارند که یکسری پد مخصوص تمیزکردن میز و غیره را می‌سازند. اگر قصد دارید شراب سرو کنید اما در صورت ریختن آن روی سطح میز ممکن است امکان تمیزکردن نداشته باشید، شاید بخواهید یک پد برای موارد خاص داشته باشید.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است