لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

ورزش چگونه به پوست ما آسیب می‌ رساند؟

تاریخ انتشار : 1400/10/06نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 347

در حالی که همه ما معتقدیم ورزش به حفظ سلامت بدن و پوست کمک می‌کند، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش می‌تواند باعث آسیب به پوست شود. در حقیقت ورزش برای پوست ما مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. اگر ورزش کردن با رعایت اصول بهداشتی همراه باشد، پوست شفاف‌تر، شاداب‌تر و زیباتر می‌شود؛ اما در صورتی که هنگام ورزش اصول بهداشتی رعایت نشوند، افزایش منافذ باز پوست، ریزش مو و حتی مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت. در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم ورزش چه فوایدی برای پوست دارد و در عین حال چگونه می‌تواند به پوست آسیب بزند.

مطالبی که در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • ورزش چه فوایدی برای پوست دارد؟
  • ورزش چگونه به پوست ما آسیب می‌رساند؟
  • چگونه می‌توان مشکلات پوستی ناشی از ورزش را کاهش داد؟

ورزش چگونه به پوست ما آسیب می‌رساند؟

بدون مراقبت‌های لازم و رعایت اصول بهداشتی، ورزش می‌تواند مشکلاتی برای پوست به وجود آورد. هنگام ورزش، میزان تعریق بدن افزایش پیدا می‌کند و منافذ پوستی بیشتر باز می‌شوند. اگر عرق ناشی از ورزش برای مدت طولانی روی پوست بماند، این منافذ با آلودگی‌های ناشی از تعریق مسدود می‌شود. این امر باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش سرسیاه، التهاب، عفونت فولیکول‌های مو و ... می‌شود.

ورزش چه فوایدی برای پوست دارد؟

آیا واقعاً ذکر این نکته که ورزش دارای فواید زیادی برای بدن است، لازم است؟ همه ما بارها شنیده‌ایم و می‌دانیم که ورزش برای برای عضله‌سازی، بهبود روحیه و حتی زیبایی پوست مفید است. در این قسمت قصد داریم به فواید ورزش برای پوست صورت بپردازیم.

ورزش ضربان قلب را افزایش می‌دهد و از طریق باعث افزایش گردش خون و رسیدن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به سلول‌های پوستی می‌شود. افزایش اکسیژن و مواد مغذی در سلول‌های پوستی به تحریک کلاژن‌سازی کمک می‌کند. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین بدن است و 25 الی 35 درصد کل پروتئین‌های بدن را تشکیل می‌دهد. تحریک روند کلاژن‌سازی در بدن باعث کاهش روند پیری، بازسازی سلول‌ها و جلوگیری از افتادگی و شل شدگی آن می‌شود. به علاوه ورزش باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول در خون می‌شود. کورتیزول هورمون استرس است که با ترشح آن، میزان ترشح چربی غدد پوست افزایش پیدا می‌کند و در نهایت باعث انسداد منافذ پوستی و ایجاد مشکلاتی مانند آکنه و جوش سرسیاه می‌شود؛ بنابراین ورزش با کاهش میزان کورتیزول در خون، باعث کاهش مشکلات پوستی و بهبود چروک‌های سطحی می‌شود.

از دیگر فواید ورزش برای پوست، اثر ضد التهابی آن است. التهاب بیش از حد باعث آسیب به پروتئین‌های ضروری بدن شده و عملکرد بافت‌ها را مختل می‌کند. گرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما ممکن است این مسئله بر سلامت پوست نیز تأثیرگذار باشد. هنوز مشخص نیست چه میزان ورزش باعث بهبود شرایط پوستی می‌شود یا چه میزان از آن برای پوست مضر است؛ اما نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ورزش اغلب باعث سلامت پوست، کند شدن فرایند پیری، بهبود سریع‌تر زخم‌ها و ... می‌شود.

تعریق زیاد در اثر ورزش

چگونه می‌توان مشکلات پوستی ناشی از ورزش را کاهش داد؟

لازم نیست ورزش کردن را کنار بگذارید. خوشبختانه راهکارهایی برای کاهش مشکلات پوستی ناشی از ورزش وجود دارد.

اگر در بیرون از خانه پیاده‌روی یا ورزش می‌کنید حتماً از ضدآفتاب و محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید. زمانی که در محلی مانند پارک یا باشگاه ورزش می‌کنید، پوست شما در معرض نور خورشید و آلودگی‌های بیشتری قرار دارد. با توجه به این که هنگام ورزش منافذ پوستی بازتر می‌شوند، احتمال جذب این آلودگی‌‎ها توسط پوست بیشتر است؛ بنابراین استفاده از این محصولات برای محافظت از پوست ضروری است.

پس از ورزش، لازم است صورت خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید تا از تجمع آلودگی‌ها، عرق و چربی اضافی روی پوست جلوگیری کنید. فراموش نکنید که لباس‌های خود را بلافاصله بعد از ورزش عوض کنید و دوش بگیرید تا احتمال رشد باکتری‌ها در سطح پوست کاهش پیدا کند. این مسئله هم برای افراد دارای پوست چرب و افراد دارای پوست خشک، اهمیت زیادی دارد. اگر پوست شما خشک است، سدیم موجود در عرق باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود. همچنین اگر پوستی چرب دارید، عرق و چربی‌های ترشح شده هنگام ورزش باعث ایجاد جوش و آکنه در پوست می‌شود.

استفاده از حوله برای پاک کردن پوست بعد از ورزش

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری مانند قارچ، عفونت، زگیل و ... توصیه می‌کنیم همیشه در رختکن‌های عمومی بهداشت عمومی را رعایت کنید و از دمپایی، حوله و مواد شوینده شخصی استفاده کنید.

در حال حاضر ورزش کردن بیرون از خانه به معنای استفاده از ماسک است و ممکن است پوست شما بیشتر از قبل دچار سوزش، آکنه یا التهاب شود. ماسک‌ها طراوت و شادابی پوست را می‌گیرند و باعث تجمع آلودگی‌ها در منافذ پوست می‌شوند. آکنه ناشی از ماسک، یک مشکل پوستی جدید است که در اثر استفاده از ماسک به مدت طولانی به وجود می‌آید و به آن ماسکنه (Mascne) می‌گویند. به علاوه ماسک، تنفس پوست را دچار مشکل می‌کند و باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود. عملکرد این ماسک ها دقیقاً مثل لباس های ورزشی است و باعث می شود تمام چربی‌ها، باکتری‌ها و عرق، روی پوست جمع شوند و منافذ پوست را مسدود کنند. با تعویض ماسک پس از تمرین یا شستشوی ماسک پس از هر بار استفاده می‌توان از این مشکل پیشگیری نمود.

گرما یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک آکنه است. هربار نفس کشیدن در ماسک دمایی بیش از 50 درجه ایجاد می‌کند؛ بنابراین وقتی فرد به طور مداوم پوست خود را در معرض دمای بیش از 50 درجه قرار می دهد، ممکن است جوش‌ها، قرمزی پوست، التهاب و سایر مشکلات پوستی خود را تشدید کند. حتی در صورت عدم استفاده از ماسک، ورزش به دلیل گرما و افزایش گردش خون می تواند برخی مشکلات پوستی مانند روزاسه را تشدید کند. افرادی که مستعد روزاسه هستند باید سعی کنند تا حد امکان از ورزش کردن در هوای گرم و استفاده مداوم از ماسک خودداری کنند.

ضدعفونی کردن دست هنگام ورزش

خلاصه مطالب

با این که فهرست مضرات احتمالی ورزش برای پوست شما طولانی است، اما اجازه ندهید که این کار شما را از ورزش و تمرین بازدارد. فواید ورزش بر روی بدن کاملاً مشخص و ثابت شده است و برخی از این نکات مثبت ممکن است روی پوست شما هم تأثیرات مثبتی داشته باشد. با کمی مراقبت، رعایت بیشتر اصول بهداشتی و استفاده از ماسک تمیز، فواید ورزش و تأثیرات مثبت آن را واضح‌تر خواهید دید. 

بیشتر بخوانید11 بیماری که باعث تغییر رنگ پوست می‌شوند + روش درمان
 


بهترین کلینیک پوست  در نزدیک خودت را در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است