لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چگونه سینک آشپزخانه خود را زیبا نگه‌ دارید

تاریخ انتشار : 1401/07/06نویسنده: ثمین آقابالاییزمان مطالعه: 12 دقیقهنظر: 0بازدید: 194

یک سینک جدید می‌تواند ظاهری تازه به آشپزخانه شما بدهد؛ اما سینک‌ها مواد سازنده‌ی گوناگونی دارند و همگی از تفلون ساخته نشده‌اند، بنابراین باگذشت زمان ممکن است تا حدی فرسوده شوند. در اینجا نکاتی برای عالی نگه‌داشتن سینک آشپزخانه با 10 جنس متفاوت آورده شده است؛ و اگر شما هم ترفندی برای مراقبت از سینک می‌دانید، لطفاً آن را در نظرات به اشتراک بگذارید!

بیشتر بخوانید:   8 روش سریع و آسان برای بازکردن گرفتگی سینک ظرفشویی

طبق گفته‌ی چندین طراح که برای این داستان مصاحبه کرده‌اند، فولاد ضدزنگ محبوب‌ترین ماده‌ی سینک است.

1. فولاد ضدزنگ

1. فولاد ضدزنگ

اصولی که باید بدانید. طبق گفته اکثر طراحانی که با آن‌ها مصاحبه کردم، فولاد ضدزنگ باقابلیت نگهداری آسان، محبوب‌ترین انتخاب برای سینک آشپزخانه است و دلیل خوبی هم دارد. اندرو ویلیامز از اندرو ویلیامز دیزاینز در بولدر، کلرادو می‌گوید: سینک ضدزنگ بسیار بهداشتی است. "هیچ‌چیزی در آنجا وجود ندارد که باکتری بتواند رشد کند." فولاد ضدزنگ تخریب ناپذیر نیست، اما تقریباً به آن نزدیک است که یک سینک می‌تواند باشد. بااین‌حال، ضدزنگ بودن در استفاده روزانه مستعد خراشیدن است. آب سخت نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا نشانه‌هایی که بیشتر روی سینک‌های ضدزنگ آینه‌ای نشان داده می‌شوند، در سینک‌های بسیار پیشرفته نسبت به روکش‌های برس خورده یا ساتن که رایج‌ترین روکش برای این سینک‌ها است، دیده می‌شود. ویلیامز می‌گوید، همچنین، اگر چیزی بسیار داغ با یک سینک ضدزنگ خشک برخورد کند، مواد ممکن است در فرآیندی به نام «آبی شدن» تغییر رنگ دهند.

راهکار تمیز کردن

برای حفظ درخشندگی ضدزنگ، سینک ظرف‌شویی را به‌طور منظم با صابون ظرف‌شویی ملایم و یک اسفنج یا پارچه نرم بشویید همین. ویلیامز می‌گوید: شما مجبور نیستید خود را با نگهداری روزانه زیاد نگران کنید. از طرف دیگر، تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که از یک پاک‌کننده یا پولیش استیل حدود یک‌بار در هفته استفاده کنید. هنگامی‌که سینک خود را تمیز می‌کنید، از پشم فولادی، برس های سیمی یا پدهای اسفنجی ساینده خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث خراشیدگی مواد شوند. همچنین از پاک‌کننده‌هایی که حاوی سفیدکننده هستند خودداری کنید، زیرا می‌توانند سینک را خورده کنند؛ و اگر به دلایلی از یک پاک‌کننده با سفیدکننده استفاده می‌کنید، حتماً سطح ضدزنگ را فوراً بشویید تا از خوردگی جلوگیری شود.

چگونه از آن محافظت کنیم

برای حفظ ظاهری عالی از ضدزنگ، ممکن است بخواهید شبکه‌ای را در قسمت پایین نگه‌دارید تا از خراشیدگی در طول استفاده روزانه محافظت کنید. اگر سینک شما آثار آب را از آب سخت می‌گیرد، مخلوطی از سرکه و آب ممکن است برای از بین بردن آثار کمک کند. اجازه ندهید آب روی سینک تبخیر شود، در غیر این صورت ممکن است آثار آب بیشتری ایجاد شود. در عوض، پس از استفاده از سینک، آن را با یک پارچه نرم خشک کنید تا از لک شدن آب جلوگیری کنید؛ و برای جلوگیری از آبی شدن، مطمئن شوید که همیشه قبل از قرار دادن یک تابه داغ، آب را به سینک اضافه کنید هرگز تابه داغ و خشک را مستقیماً در سینک قرار ندهید.
چگونه آن را تعمیر کنیم. اگر سینک استیل ضدزنگ شما دچار خراشیدگی شد، می‌توانید خراش را با پشم فولادی پاک‌کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که صاف کردن درواقع یک خراش را از بین نمی‌برد. سطح سینک را صاف می‌کند تا خراش تسکین چشمگیری نداشته باشد، بلکه در یک ناحیه خراشیده بزرگ‌تر ترکیب می‌شود. این کار روی سطوح ساتن یا برس کاری شده بهترین کار را دارد. در برخی از سینک‌های ضدزنگ سطح بالاتری که دارای روکشی براق و آینه‌ای هستند، یک ناحیه صاف بیشتر متمایز می‌شود.

اگر سینک ضدزنگ فرورفتگی داشت. اتفاقی که ممکن است مثلاً اگر یک ظرف چدنی را به طرف آن بکوبید یا یک جسم سنگین را روی کف سینک بیندازید، تقریباً هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید و سینک شما فرورفتگی خواهد داشت. ویلیامز می‌گوید؛ اما برای در نظر گرفتن این مشکل بالقوه، در نظر بگیرید که یک سینک سرامیکی یا لعابی که تحت‌فشارهای مشابه قرار می‌گیرد، بهتر خواهد بود.

2. کامپوزیت گرانیت

2. کامپوزیت گرانیت

اصولی که باید بدانید

سینک‌های کامپوزیتی گرانیتی معمولاً از 80 درصد گرانیت و 20 درصد رزین آکریلیک ساخته می‌شوند که آن‌ها را به یک ماده بسیار بادوام تبدیل می‌کند. در برابر حرارت، لکه، خط و خش و تراشه مقاوم هستند. این ماده در طیف وسیعی از رنگ‌ها وجود دارد (البته فقط در روکش‌های مات)، اما توجه داشته باشید که کامپوزیت‌های روشن‌تر می‌توانند لکه‌دار شوند، درحالی‌که رنگ‌های تیره‌تر به بهترین وجه کف‌های غذا را استتار می‌کنند. کامپوزیت گرانیت مانند فولاد ضدزنگ خراش را نشان نمی‌دهد و رنگ‌ها در معرض حرارت زیاد محو نمی‌شوند؛ اما این سینک‌ها مستعد لکه‌های ناشی از مواد معدنی موجود در آب هستند که می‌تواند به‌مرورزمان پوشش را کدر کند. هدر کرک، از کرک رایلی دیزاین در سیاتل، واشنگتن، می‌گوید:

این سینک‌ها می‌توانند با طیف وسیعی از سبک‌های آشپزخانه، «از کلبه‌ای تا مدرن‌تر» کار کنند.

نحوه تمیز کردن

کرک می‌گوید که می‌توانید روزانه با مخلوطی از صابون ملایم و آب گرم تمیز کنید. همچنین می‌توانید از پاک‌کننده‌های غیر ساینده مانند Bar Keepers Friend، یا اسکراب نرم با سفیدکننده استفاده کنید. به‌سادگی هرگونه رد یا لکه را با اسفنج و صابون یا پاک‌کننده بشویید، سپس با آب بشویید. پس از تمیز کردن و هر بار استفاده، حتماً سینک را با حوله خشک کنید. کرک، میکرو فایبر را توصیه می‌کند که از یک حوله معمولی جاذب‌تر است. او می‌گوید: بله این یک مرحله اضافی است، اما به جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب یا رسوب آهک روی سطح کمک می‌کند.

علیرغم تمیز کردن شما، به‌مرورزمان روکش مات یک سینک کامپوزیت گرانیتی ممکن است به دلیل تجمع کثیفی ناشی از استفاده روزانه یا رسوبات معدنی ناشی از آب سخت، کدر شده و به نظر ظاهر شود که گویی در یک لایه مه‌آلود پوشیده شده است. یک حلقه سفید از رسوبات کلسیم ممکن است در اطراف پایین سینک ظاهر شود. برای از بین بردن این لکه‌ها، از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که لکه‌های آب سخت و رسوبات معدنی را هدف قرار می‌دهد، مانند Lime-A-Way یا.CLR برای کمک به جلوگیری از این تجمع و همچنین از بین بردن لکه‌های سرسخت سینک، برخی از تولیدکنندگان سینک تمیز کردن عمیق را به‌صورت ماهیانه با پاشیدن یک محصول تمیزکننده خانگی ملایم در اطراف کاسه سینک و اضافه کردن آب داغ (140 درجه فارنهایت) توصیه می‌کنند. اجازه دهید آب حداقل دو ساعت و تا یک شب بماند. آبکش کنید، سینک را با اسفنج تمیز کنید و خشک کنید. کرک می‌گوید: این باید هرگونه تغییر رنگ را از مواد غذایی یا باقیمانده‌های رسوب آهک حذف کند. روش دیگر، می‌توانید محلولی از نصف سفیدکننده، نصف آب را در کف سینک به مدت یک ساعت بگذارید، سپس خوب بشویید.

چگونه از آن محافظت کنیم

در مورد تمیز کردن عمیق، توصیه‌های سازنده سینک خود را دنبال کنید. سفیدکننده‌های مستقیم یا محصولات حاوی آمونیاک معمولاً توصیه نمی‌شوند. برای تمیز کردن روزانه، از استفاده از پشم فولادی یا پدهای ساینده استفاده نکنید، زیرا می‌توانند سینک را خراش دهند.
چگونه آن را تعمیر کنیم

سینک‌های کامپوزیت گرانیتی در برابر لکه، تراشه، خط و خش و سوختگی مقاوم هستند. ردهای تابه‌های فلزی را می‌توان با استفاده از سمت ناهموار یک اسفنج همراه با یک پاک‌کننده ملایم پاک کرد. صابون ظرف‌شویی یا یک پاک‌کننده خانگی در بیشتر موارد خوب است، اما ابتدا توصیه‌های سازنده سینک را بررسی کنید.

خاک نسوز یک ماده محبوب برای سینک‌های مزرعه است. استفاده منظم از موم روی آن‌ها می‌تواند به جریان آب کمک کند.

3. خاک نسوز

3. خاک نسوز

اصولی که باید بدانید

سینک‌های نسوز از مخلوطی از خاک رس و لعاب پخته‌شده در دمای حداقل 1600 درجه فارنهایت ساخته می‌شوند و درنتیجه خاک رس و لعاب به هم می‌آمیزند تا پوششی بادوام و سرامیک مانند ایجاد کنند. این ماده غیر متخلخل است و در برابر خراش یا بریدگی بسیار مقاوم است. اگرچه آن‌ها به‌طورکلی ضد لک هستند، طراح Lauren Davenport، از Davenport Designs در آتلانتا، توصیه می‌کند سینک را پس از قرار دادن کیسه‌های شراب قرمز، قهوه یا چای در آن به‌طور کامل بشویید، زیرا می‌توانند اثری روی سینک بگذارند. می‌توانید تابه‌ها و ظروف داغ را بدون ترس از آسیب دیدن مواد داخل سینک قرار دهید. این سینک‌ها اغلب جلو بند هستند و در آشپزخانه‌هایی به سبک خانه‌های کشاورزی یافت می‌شوند.

نحوه تمیز کردن

از صابون ظرف‌شویی ملایم و یک پارچه یا اسفنج نرم برای تمیز کردن سینک‌های خاک نسوز از آشفتگی‌های روزانه استفاده کنید. برای آشفتگی‌های سنگین‌تر، جوش‌شیرین یا یک پاک‌کننده ساینده ملایم را روی یک اسفنج یا پارچه نرم بمالید و گن را تمیز کنید. برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب، آن را کاملاً بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

این سینک‌ها اغلب کف صاف دارند و غذا می‌تواند در گوشه‌های سینک جمع شود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، می‌توانید از یک کاردک پلاستیکی یا یک اسفنج تمیزکننده نرم برای تمیز کردن غذا استفاده کنید. استفاده از موم مایع روی سینک یک‌بار در ماه به زهکشی مناسب کمک می‌کند، به‌ویژه برای سینک‌های کف صاف مفید است. داونپورت می‌گوید: این می‌تواند به جریان آب کمک کند و از جمع شدن آب در گوشه‌های سینک جلوگیری کند.

چگونه از آن محافظت کنیم

استفاده از توری سینک می‌تواند به جلوگیری از خراشیدگی که ممکن است از قابلمه‌ها و تابه‌ها ایجاد شود کمک کند. مراقب تابه‌های چدنی سنگین باشید. اگر سینک را با چدن به‌اندازه کافی محکم بکوبید، بدنه سینک ممکن است ترک بخورد.

چگونه آن را تعمیر کنیم

این سینک‌ها در حین استفاده روزانه خراش، سوختن و ترک نمی‌خورند. اگر چیزی شبیه خراش در سینک نسوز دیدید، ممکن است رد فلزی از ظروف نقره باقی‌مانده باشد. این‌ها را می‌توان با اسکرابر تمیز کرد. تراشه‌ها نادر هستند، اما اگر اتفاق بیفتند، می‌توانید یک کیت تعمیر را از سازنده خود تهیه کنید. داونپورت می‌گوید باید دستورالعمل‌های روی کیت را دقیقاً دنبال کنید، سپس به مدت یک هفته از استفاده از سینک خودداری کنید تا ترکیب به‌طور کامل درمان شود.

داونپورت می‌گوید: «وقتی سینک‌های نسوز را با سینک‌های دیگر مقایسه می‌کنید، بدانید که تنها روکش موجود در رنگ سفید است. درحالی‌که این سینک‌ها بسیار بادوام هستند، ظروف و لیوان‌هایی که در این سینک‌ها ریخته می‌شوند، راحت‌تر خرد می‌شوند.» همچنین سینک‌های خاک نسوز بسیار سنگین هستند و برای سازگاری با وزن خود نیاز به تقویت بیشتری دارند.

سینک بتنی مانند سنگ طبیعی متخلخل است و باید با موم یا درزگیر محافظت شود.

4. بتن

4. بتن

اصولی که باید بدانید

مهم‌ترین چیزی که در مورد بتن باید بدانید این است که نسبتاً متخلخل است و اگرچه این سینک‌ها دارای آب‌بند هستند، اما همچنان باگذشت زمان استفاده از آن‌ها نشان داده می‌شود. الینور الفسون از Elle Interiors در چندلر، آریزونا می‌گوید:

وقتی با بتن استفاده می‌کنید، باید آن ظاهر فرسوده را دوست داشته باشید، زیرا مواد تغییر می‌کند؛ اما می‌توانید یک سینک بتنی سفارشی داشته باشید و آن را در رنگ‌های سفارشی تهیه کنید. این سینک‌ها که اغلب در آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شوند، می‌توانند با انواع کانترها همخوانی داشته باشند. الفسون می‌گوید: من از آن با میزهای کوارتز و گرانیت استفاده کرده‌ام.


نحوه تمیز کردن

الفسن توصیه می‌کند که روزانه یک یا دو بار با استفاده از یک صابون ظرف‌شویی ملایم پاک‌کنید. از هرگونه پاک‌کننده ساینده دوری کنید، زیرا این کار می‌تواند مهروموم سینک را از بین ببرد. یک یا دو بار در هفته، صابون را با یک پاک‌کننده خانگی تمیز کنید که خیلی ساینده نباشد. او توصیه می‌کند که بررسی کنید تا مطمئن شوید که پاک‌کننده برای استفاده روی سنگ طبیعی مناسب است. در غیر این صورت، آن را روی سینک بتنی استفاده نکنید زیرا به داخل فرورفته و سطح بتن را کدر می‌کند.

چگونه از آن محافظت کنیم

از قرار دادن قابلمه و ماهیتابه داغ به‌طور مستقیم در سینک خودداری کنید. در عوض، ابتدا آب را داخل سینک بریزید. خود بتن در اثر گرما آسیب نمی‌بیند، اما دما می‌تواند به آب‌بند بتن آسیب برساند. باید انتظار داشته باشید که در طول زمان خراش‌های سفید جزئی در بتن شما ظاهر شود. طبق گفته سازنده بتن Trueform، استفاده دوره‌ای از Pledge می‌تواند به پر کردن آن‌ها کمک کند و به بتن شما درخشندگی خوبی بدهد. اجازه ندهید مواد غذایی یا مایعات اسیدی - آب‌لیمو، خردل، سرکه، شراب، نوشابه، گوجه‌فرنگی - روی بتن شما بنشینند، زیرا می‌توانند از طریق درزگیر بخورند و احتمالاً بتن در معرض زیر آن را لکه‌دار کنند. به‌طور مشابه، از پاک‌کننده‌های حاوی آمونیاک، اسیدسیتریک، سرکه یا سفیدکننده استفاده نکنید. الفسون توصیه می‌کند برای حفظ ظاهر خوب، سینک بتنی را با استفاده از یک درزگیر بتن مخصوص یا یک موم بتن دوباره آب‌بندی کنید. هنگامی‌که سینک برای اولین بار نصب می‌شود، او توصیه می‌کند که در ماه اول به‌طور مکرر اپیلاسیون را انجام دهید، سپس هر شش ماه یک‌بار مجدداً اپیلاسیون کنید. به‌طور مشابه، اگر از آب‌بند بتن استفاده می‌شود، او پیشنهاد می‌کند که هر شش ماه یک‌بار آب‌بندی مجدد انجام شود.

چگونه آن را تعمیر کنیم

بازهم، اگر سینک بتنی را انتخاب می‌کنید، باید آماده‌باشید که برخی از خراش‌ها را به‌عنوان بخشی از ویژگی این ماده بپذیرید؛ اما اگر آن‌ها زیاد شدند و شما را آزار می‌دهند، می‌توانید سینک را با لایه‌ای تازه از بتن بپوشانید که به‌طور مؤثر به آن روکش جدیدی می‌دهد. فقط باید از استفاده از سینک تا زمانی که کاملاً خشک‌شده و آب‌بندی نشده است خودداری کنید. براده‌های یک سینک بتنی را می‌توان با رزین پلی‌استر و یک چاقوی بتونه تعمیر کرد. می‌توانید دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید و خودتان این کار را انجام دهید یا با یک سازنده بتن تماس بگیرید.

این عکس سینک سنگ صابونی را نشان می‌دهد که یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بین سینک‌های سنگ طبیعی است. برخلاف سایر سنگ‌های طبیعی، سنگ صابون غیر متخلخل است.

5. سنگ طبیعی

5. سنگ طبیعی

اصولی که باید بدانید

سنگ طبیعی می‌تواند سبک ارگانیک زیبایی را به سینک آشپزخانه شما بیاورد، اما به‌اندازه کامپوزیت گرانیت یا فولاد ضدزنگ ماده‌ای بادوام نیست. درحالی‌که طیف گسترده‌ای از سنگ‌های طبیعی برای انتخاب وجود دارد ازجمله گرانیت سیاه، گرانیت سبز یا خاکستری، سنگ‌آهک، مرمر، تراورتن، ماسه‌سنگ، اونیکس، کوارتزیت و سنگ صابون، برخی از سنگ‌ها برای سینک آشپزخانه مناسب‌تر از بقیه هستند. سنگ طبیعی ممکن است خراشیده شود یا تراشه داشته باشد و بسیاری از سنگ‌ها به دلیل متخلخل بودن مستعد لکه شدن هستند. درزگیر مناسب برای حفظ ظاهر این سینک‌ها بسیار مهم است.

الفسون، طراح آریزونا، می‌گوید: یک قانون کلی این است که هر چه سنگ سبک‌تر باشد، متخلخل‌تر است.

نحوه تمیز کردن

تکیه سنگ طبیعی را می‌توان با آب گرم و برس نرم یا صابون ظرف‌شویی ملایم و پارچه نرم تمیز کرد. از طرف دیگر، می‌توانید با محصولی که برای میزهای صفحه‌ای از همان مواد سنگی توصیه می‌شود، تمیز کنید. برای دریافت فهرستی از این محصولات، با سازنده تماس بگیرید. در هر دو روش، حتماً سینک خود را پس از استفاده یا تمیز کردن، خشک کنید تا از آثار آب جلوگیری شود. اگر سینک شما دچار لکه شد، سعی کنید از یک پاک‌کننده خانگی غیر ساینده مانند اسکراب نرم، یک صابون ماشین ظرف‌شویی یا یک سنگ شوی حرفه‌ای برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید. سینک آشپزخانه شما اغلب با آب تماس پیدا می‌کند که می‌تواند سیلر محافظ را از بین ببرد، بنابراین می‌خواهید به‌طور مرتب سنگ طبیعی را با موم یا یک درزگیر سنگ دوباره ببندید تا از سنگ متخلخل در برابر آسیب یا لکه محافظت کنید. اکثر فروشگاه‌های کاشی یا سخت‌افزار انواع محصولات آب‌بندی سنگ را حمل می‌کنند. با سازنده خود مشورت کنید تا توصیه‌هایی در مورد اینکه چند بار باید سنگ خاصی را که دارید مهروموم کنید.

یک یا دو بار در سال اغلب توصیه می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید از موم استفاده کنید، باید حداقل یک‌بار در ماه از آن استفاده کنید.

چگونه از آن محافظت کنیم

از پاک‌کننده‌های اسیدی یا ساینده مانند پاک‌کننده‌های وان یا کاشی و پاک‌کننده‌های کاسه توالت روی سینک استفاده نکنید. همچنین از آمونیاک، سرکه، الکل، پاک‌کننده‌های پنجره یا آب‌لیمو روی سینک‌های سنگی طبیعی استفاده نکنید. از ابزارهای تمیزکننده ساینده مانند پشم فولادی و برس های فلزی خودداری کنید.

چگونه آن را تعمیر کنیم

اگر در سینک سنگ طبیعی خود خراشیدید، با تعمیرکار تماس بگیرید. اگر سینک شما لک شد، دستورالعمل‌های سازنده را برای پاک کردن لکه دنبال کنید.

سنگ طبیعی می‌تواند بر روی ظروف پایه سخت باشد. داونپورت می‌گوید: از انداختن ظروف و لیوان‌ها در سینک خودداری کنید، زیرا آن‌ها تمایل دارند که راحت‌تر از [مثلاً در] سینک استیل ضدزنگ تراشیده شوند و بشکنند. این سینک‌ها نیز بسیار سنگین هستند و برای سازگاری با وزن خود نیاز به تقویت بیشتری دارند.

سنگ صابون

سنگ صابون

اصولی که باید بدانید

سنگ صابون از سایر سنگ‌های طبیعی متمایز است زیرا متخلخل نیست و همین امر آن را بسیار مقاوم در برابر لک می‌کند. درحالی‌که این سنگ به دلیل ظاهری غنی و تیره شناخته‌شده است، درواقع زمانی که از معدن بیرون می‌آید به رنگ خاکستری روشن است. رنگ زغالی ناشی از قرار گرفتن در معرض آب، گریس یا روغن‌هایی است که باعث اکسیده شدن سنگ می‌شوند، است. اریکا کوتور از Inspire Kitchen and Bath Design در کولچستر، ورمونت می‌گوید:

«چیزی که مردم در مورد سنگ صابون بیشتر دوست دارند، ظاهر آن هنگام روغن‌کاری است». به‌طورمعمول از روغن معدنی استفاده می‌شود؛ اما ازآنجایی‌که آبی که روزانه در سینک آشپزخانه استفاده می‌شود، سطح روغنی را از بین می‌برد، حفظ ظاهر روغنی در سینک می‌تواند مقداری چربی آرنج را بگیرد. کوتور می‌گوید اگر روغن‌کاری را ادامه ندهید، سینک شما می‌تواند درنهایت رگه‌دار به نظر برسد.

نحوه تمیز کردن

برای تمیز نگه‌داشتن سینک، آن را با صابون یا یک پاک‌کننده خانگی مانند Ajax یا Comet بشویید. برای تمیز نگه‌داشتن گوشه‌های سینک می‌توانید از یک برس کوچک استفاده کنید.
چگونه از آن محافظت کنیم

اگر سینک جدید است، باید به‌طور منظم آن را با روغن معدنی درمان کنید تا ظاهر خوبی داشته باشد، حداقل یک‌بار در ماه توصیه می‌شود، اما انتخاب به عهده صاحب‌خانه است. با توجه به صابون ورمونت در پرکینزویل، یک قانون کلی این است که وقتی آب شروع به ترک یک لکه تاریک قابل‌توجه می‌کند، روغن معدنی را بمالید. باگذشت زمان، سنگ صابون باید روغن معدنی را جذب کند و دیگر نیازی به پوشش دادن آن نخواهید داشت.

چگونه آن را تعمیر کنیم

کوتور می‌گوید:

سینک سنگ صابون به‌احتمال‌زیاد لکه نمی‌شود زیرا سنگ متخلخل نیست و نمی‌سوزد. اگر سینک را خراش دهید، می‌توانید آسیب را با کاغذ سنباده ریز از بین ببرید. اگر سینک در اطراف لبه‌ها یا گوشه‌ها خرد شد (شاید با ظروف سنگین به آن ضربه بزنید)، از کاغذ سنباده ریز برای صاف کردن لبه‌ها استفاده کنید.

سینک‌های چدنی معمولاً دارای روکش‌های لعابی هستند که فلز زیرین را از کدر شدن محافظت می‌کند.

6. چدن

6. چدن

اصولی که باید بدانید

سینک‌های چدنی دارای روکش لعابی هستند که در دمای 1200 درجه فارنهایت پخته می‌شود. مینای صیقلی بدون متخلخل است و اگر کیفیت بالایی داشته باشد این ماده بسیار بادوام است. بااین‌حال، مراقب روکش‌های مینای با کیفیت پایین‌تر که ممکن است بیشتر در معرض تراشه قرار گیرند، باشید. این نوع سینک می‌تواند برای ظروف شیشه‌ای سخت باشد، بنابراین مراقب نحوه قرار دادن این وسایل در سینک باشید.

نحوه تمیز کردن

پس از استفاده سینک را بشویید و با یک پارچه نرم آن را پاک‌کنید. همچنین می‌توانید از یک صابون ظرف‌شویی ملایم و یک پارچه یا اسفنج نرم برای تمیز کردن استفاده کنید. از پاک‌کننده‌های ساینده که می‌توانند باعث از بین رفتن سطح مینای سینک شوند، خودداری کنید.
چگونه از آن محافظت کنیم

از شبکه سینک برای محافظت از کف سینک در برابر آثار خراشیدگی قابلمه‌ها و تابه‌ها استفاده کنید. ظروف کثیف، تفاله قهوه، چای کیسه‌ای یا سایر موادی که ممکن است برای مدت طولانی در سینک لکه‌دار شوند، نگذارید.

چگونه آن را تعمیر کنیم

اگر مینای دندان را روی سینک خود خردکنید، چدن زیرین ممکن است در معرض کدر شدن یا زنگ‌زدگی قرار گیرد. غذاهای اسیدی مانند آب‌پرتقال می‌توانند شروع به آسیب رساندن به سینک کنند. داونپورت به‌جای ترمیم لکه‌های لعاب‌دار، توصیه می‌کند که کل سینک به‌صورت حرفه‌ای دوباره روی سطح یا میناکاری مجدد انجام شود.

گاهی اوقات از سینک‌های چدنی به‌جای سینک‌های نسوز استفاده می‌شود که گران‌تر هستند؛ اما این سینک‌ها نظرات متفاوتی از طراحان دریافت می‌کنند. داونپورت ترجیح می‌دهد از آن‌ها در حمام استفاده کند، جایی که قابلمه‌ها و تابه‌ها به لعاب آسیب نمی‌رسانند. از سوی دیگر، کرک، طراح ساکن سیاتل که در بازسازی خانه‌های قدیمی تخصص دارد، اغلب از سینک‌های چدنی استفاده می‌کند و تعمیر آن‌ها را راحت‌تر از خاک نسوز می‌داند و استدلال می‌کند که اگر چدن را محکم با تابه بزنید، به لعاب آسیب می‌زند؛ اما نه چدن، درحالی‌که اگر به‌اندازه کافی به خاک نسوز ضربه بزنید، می‌توانید بدنه واقعی سینک را بشکنید.

سینک‌های مسی به‌طور طبیعی لعاب ایجاد می‌کنند.

7. مسی

7. مسی

اصولی که باید بدانید

مس خام مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و ضد میکروبی است و سینک مسی تازه خریداری شده درخشش باشکوهی در آن خواهد داشت. مس خام به‌طور طبیعی در طول زمان زنگار ایجاد می‌کند. کرک می‌گوید:

مثل یک پنی است؛ روشن و براق می‌شود، اما این‌طور نیست

به خاطر داشته باشید که چند نوع سینک مسی در بازار وجود دارد: آن‌هایی که خام هستند و بنابراین برای لعاب کردن طراحی‌شده‌اند؛ و همچنین مس لاکی که برای حفظ ظاهر درخشان آن طراحی‌شده است؛ و درنهایت سینک‌های مسی از پیش لعاب‌کاری شده که قبل از خرید لعاب‌کاری دارند. دستورالعمل‌های مراقبت از این نوع سینک‌ها اساساً یکسان است. اگر سینک می‌خرید، حتماً سینکی را انتخاب کنید که حداقل 99 درصد مس خالص باشد در غیر این صورت مزایای استفاده از مس را از دست می‌دهید، "یعنی خواص ضد میکروبی آن و همچنین کیفیت شکل‌پذیری و درعین‌حال سخت آن." طراح جنیفر اوت از Jennifer Ott Design در سانفرانسیسکو می‌گوید.

نحوه تمیز کردن

سینک مسی خود را هرروز با صابون ملایم، آب گرم و یک پارچه نرم یا اسفنج تمیز کنید، سپس برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب با یک پارچه خشک کنید. بهتر است از پاک‌کننده‌های ساینده یا ابزارهایی مانند پشم فولادی استفاده نکنید. توسعه لعاب یک فرآیند طبیعی با مس است، اما اگر می‌خواهید در ظاهر سینک خود مداخله کنید، مراحلی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید، فقط باید آماده انجام برخی کارها باشید. ممکن است بخواهید از محصولی استفاده کنید که می‌تواند به جلوگیری از لکه‌های آب کمک کند، به‌خصوص اگر آب سختی دارید که می‌تواند رسوبات معدنی به جا بگذارد.

یکی از گزینه‌های محافظت از سینک در برابر چنین لکه‌هایی، اسپری واکس است که یک‌بار در ماه استفاده می‌شود.

رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های سبز در لعاب سینک مسی شما شود. این تجمع مواد معدنی است که می‌توانید آن را با ناخن یا پارچه نرم یا با آب گرم و اسفنج پاک‌کنید. برخی از صابون‌ها نیز اگر برای مدت طولانی روی سطح سینک بنشینند، ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سبز شوند. گاهی اوقات این سینک‌ها می‌توانند یک لایه قهوه‌ای نیز ایجاد کنند. به همین ترتیب، می‌توان آن را با یک پارچه پاک کرد یا با ناخن خراشید. برای برخی از افراد، هیچ‌یک از این‌ها واقعاً مشکل بزرگی نیست.

چگونه از آن محافظت کنیم

تشک لاستیکی، توری سینک یا اسفنج را داخل سینک نگذارید و غذا یا ظروف را برای مدت طولانی در سینک نگذارید، زیرا همه این موارد می‌توانند سینک را لکه‌دار کنند. اجازه ندهید سفیدکننده به سینک دست بزند. لعاب را از بین می‌برد. غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، سس کچاپ و نوشابه نیز می‌توانند لعاب را از سینک مسی شما پاک کنند. لوازم‌آرایشی و بهداشتی مانند خمیردندان، آرایش یا کرم موبر و همچنین مواد شیمیایی ساینده مانند سفیدکننده یا رفع گرفتگی فاضلاب نیز، همین‌طور. حتی روغن از نوک انگشتان شما می‌تواند روی لعاب مس تأثیر بگذارد. برخی از تولیدکنندگان شبکه‌های سینک را می‌سازند که به‌طور خاص با مس کار می‌کنند و لعاب آن را جدا نمی‌کنند. یکی از این موارد را برای محافظت از سینک در نظر بگیرید.

8. ظروف چینی

8. ظروف چینی

اصولی که باید بدانید

یک سینک چینی سفید می‌تواند با سبک خانه‌های مزرعه‌ای عالی به نظر برسد، به‌خصوص زمانی که جدید باشد؛ اما ظاهر این سینک‌ها به‌مرورزمان از بین می‌رود. الفسون می‌گوید:

«هر کاری که انجام می‌دهید، سینک چینی خراشیده می‌شود و روکش کدر می‌شود. شما می‌توانید سعی کنید مراقب باشید، اما واقعاً هیچ راهی وجود ندارد که آن را به همان شکلی که در ابتدا بود بکر نگه‌دارید.»

سینک‌های چینی می‌توانند تراشه ایجاد کنند و تابه‌های فلزی می‌توانند لکه‌های سیاه یا خراش‌هایی بر جای بگذارند که پاک کردن آن‌ها دشوار است. پرسلن به‌اندازه خاک نسوز بادوام نیست و به‌عنوان یک ماده سینک ظرف‌شویی محبوب نیست. آنجی کیز، طراح آشپزخانه و حمام در ناپل، فلوریدا، می‌گوید: این هنوز هم استفاده می‌شود، اما بیشتر زمانی که سینک‌های مزرعه در حال بازی هستند. این روزها ظروف چینی بیشتر در حمام‌ها دیده می‌شود.


نحوه تمیز کردن

سینک خود را به‌صورت روزانه با آب گرم و صابون ظرف‌شویی بشویید و از یک برس نیمه نرم برای شستشوی آن استفاده کنید. سینک خود را خشک کنید تا از لکه آب جلوگیری کنید. اگر ظروف چینی شروع به کدر یا کثیف شدن کرد، کمی ماده شوینده بوراکس در آن بپاشید، سپس آن را با آب بشویید. بوراکس به از بین بردن ذخایر معدنی که باعث ایجاد و کدر شدن سطح سینک می‌شوند کمک می‌کند. برای تعمیر عمیق‌تر، می‌توانید سینک چینی را بازسازی کنید، یک متخصص برای انجام این کار استخدام کنید.

چگونه از آن محافظت کنیم

الفسون توصیه می‌کند که یک تشک لاستیکی در پایین سینک چینی خود نگه‌دارید تا از خراشیدگی جلوگیری شود.
چگونه آن را تعمیر کنیم

برای تعمیر سینک چینی شکسته یا ترک‌خورده، می‌توانید یک کیت تعمیر چینی بخرید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید اما ظاهر آن ممکن است کاملاً صاف نباشد. از طرف دیگر، می‌توانید سینک چینی خود را به‌صورت حرفه‌ای بازسازی کنید.

9. سطح جامد

9. سطح جامد

اصولی که باید بدانید

سینک‌های سطح جامد مواد مصنوعی هستند که از رزین‌های آکریلیک یا پلی‌استر، پرکننده‌های پودری و رنگ‌دانه‌ها تشکیل‌شده‌اند Corian. یک نام تجاری است. گاهی اوقات مردم از کوارتز مهندسی‌شده به‌عنوان سطح جامد نیز یاد می‌کنند، اما کوارتز مهندسی‌شده یک ماده متمایز ساخته‌شده از کوارتز طبیعی است که خردشده و با مواد رزین مانند مخلوط شده است، شبیه به فرآیند تشکیل گرانیت کامپوزیت (توضیحات سینک بعدی را ببینید) کوتور، طراح ورمونت می‌گوید

سینک‌های سطح جامد قرار است بدون لکه باشند، اما درواقع لکه‌دار می‌شوند. تابه‌های چدنی تیره، زغال‌اخته و هر چیزی که برای مدتی روی سینک بنشیند می‌تواند اثری از خود به‌جای بگذارد.

نحوه تمیز کردن

پس از هر بار استفاده کاملاً بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید. از طرف دیگر، سینک را قبل از خشک شدن با آب‌صابون بشویید. پاک‌کننده‌های ساینده ملایم مانند Comet یا Bon Ami را می‌توان گهگاه برای تمیز کردن سینک استفاده کرد و لکه‌ها را می‌توان با سمباده ریز پاک کرد. کوتور می‌گوید: "مراقب باشید این کار را فقط در یک ناحیه انجام ندهید " در غیر این صورت سینک در آن ناحیه فرورفتگی را نشان می‌دهد.

چگونه از آن محافظت کنیم

ظروف کثیف، تفاله قهوه، چای کیسه‌ای یا سایر مواردی که ممکن است در تماس طولانی‌مدت با سینک لکه‌دار شوند را رها نکنید. از یک قفسه سینک برای محافظت از کف سینک در برابر خراش استفاده کنید.

چگونه آن را تعمیر کنیم

سینک‌های سطح جامد می‌توانند در اثر گرما آسیب ببینند. کوتور می‌گوید:

اگر آب جوش را بدون اینکه ابتدا سینک را با آب داغ روی آن گرم کنید، داخل آن بریزید، ممکن است کف سینک از بین برود. همچنین اگر می‌خواهید مطمئن شوید که از قرار دادن هر چیز خیلی داغ مستقیماً بیرون از اجاق و روی سینک خودداری کنید، در غیر این صورت ماده داغ می‌تواند مواد را ذوب کند.

اگر سینک شما ترک یا سوختگی دارد که باید تعمیر شود، با یک متخصص تماس بگیرید. کوتور می‌گوید: سینک‌های سطح جامد مصنوعی را می‌توان به‌آرامی با کاغذ سنباده بسیار ظریف سمباده زد تا لکه‌ها یا خراش‌ها را از بین ببرد؛ اما چون نرم است، نمی‌خواهید در یک نقطه بیش‌ازحد سنباده بزنید وگرنه در آن ناحیه فرورفتگی ایجاد می‌کنید.

از استفاده از پاک‌کننده‌های پنجره روی سینک خودداری کنید، زیرا آن‌ها می‌توانند مومی شکلی ایجاد کنند که ممکن است سطح سینک را کدر کند.

این عکس یک سینک کامپوزیت کوارتز یکپارچه ساخته‌شده از سزارتون را نشان می‌دهد.

10. کوارتز مهندسی‌شده

10. کوارتز مهندسی‌ شده

اصولی که باید بدانید

کوارتز مهندسی‌شده که کامپوزیت کوارتز نیز نامیده می‌شود، ترکیبی از کوارتز آسیاب شده و رزین است. همانند کامپوزیت گرانیت ازنظر نحوه ساخت، کوارتز مهندسی‌شده غیر متخلخل و مقاوم در برابر خراش و حرارت است. این ماده در رنگ‌های متنوعی وجود دارد و مانند اکثر سینک‌ها، اگر به‌درستی نگهداری نشود، می‌تواند آثار آب سخت را نشان دهد. نیرو یا فشار ناشی از اجسام سنگین می‌تواند به سطح آن آسیب برساند. از جنبه منفی، کوارتز مهندسی‌شده به‌اندازه کامپوزیت گرانیت قوی یا مقاوم در برابر خراش نیست. باربرا برایت، طراح باربرا برایت دیزاین در سانفرانسیسکو، می‌گوید: تا همین اواخر، سینک‌های [کامپوزیت] کوارتز تنها به‌عنوان یک سینک انتگرال سفارشی در میز [کامپوزیت] کوارتز در دسترس بودند. بااین‌حال، این سینک‌ها در حال حاضر به‌عنوان محصولات مستقل در دسترس هستند.

نحوه تمیز کردن

با آب و صابون و قسمت اسکرابر یک اسفنج را تمیز کنید. برای تمیز کردن لکه‌های سخت‌تر و کثیفی، از پاک‌کننده‌های خانگی غیر ساینده مانند ژل مایع اسکراب استفاده کنید. برای جدا کردن غذا یا سایر مواردی که ممکن است به سینک بچسبند، با یک چاقوی بتونه خراش دهید و سپس سطح سینک را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید؛ مانند بسیاری از سینک‌ها، پس از استفاده خشک کنید تا از ایجاد رسوبات معدنی در آب سخت جلوگیری کنید. برای لکه‌های سخت‌تر روی کوارتز مهندسی‌شده با رنگ روشن‌تر، از محصولی مانند Bar Keepers Friend استفاده کنید. همچنین، باید مطمئن شوید که سینک ظرف‌شویی را به‌طور منظم تمیز کنید تا از ایجاد تیرگی ناشی از گریس‌ها و روغن‌های آشپزی روزمره جلوگیری کنید.

سیندی آپلانالپ-یتس از گروه طراحی چایرما در هیوستون می‌گوید: بعضی از طراحان می‌گویند که روزانه از پاک‌کن جادویی روی آن‌ها استفاده می‌کنند.

چگونه از آن محافظت کنیم

اگرچه این ماده در برابر حرارت مقاوم است، اما ممکن است در اثر تغییرات ناگهانی و چشمگیر دما آسیب ببیند، بنابراین از انتقال مستقیم تابه‌های داغ به داخل سینک خودداری کنید. در عوض، ابتدا آب گرم را باز کنید تا سینک را با آن سازگار کند
چگونه آن را تعمیر کنیم. برایت می‌گوید:

یک سینک کوارتز مهندسی‌شده که در آن ترک می‌خورد، می‌تواند با پر کردن آسیب با اپوکسی تعمیر شود، اما بسته به رنگ سینک ممکن است روش وصله قابل‌مشاهده باشد. بهترین اقدام این است که با یک متخصص تماس بگیرید یا سازنده‌ای که در ابتدا کوارتز مهندسی‌شده را نصب‌کرده است یا یک شرکت تعمیر سنگ.

شما چه نوع سینکی دارید و چگونه از آن مراقبت می‌کنید؟ نکات خود را در نظرات به اشتراک بگذارید.


بهترین و نزدیکترین   سینک و روشویی در تهران را در بیزاَپ جستوجو کنید

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است