مصرف چقدر کافئین زیاد است؟

  • دسته‌بندی: تغذیه و رژیم
  • 1401/09/06
  • نویسنده: ثمین یزدانی
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه
  • نظر : 0
  • تعداد بازدید: 11

به گفته دانشمندان FDA، کافئین می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای اکثر افراد باشد، اما مصرف کافئین بیش از حد ممکن است برای سلامتی شما خطراتی ایجاد کند. آیا اول صبح فقط یک فنجان قهوه یا چای می‌نوشید، به این امید که کافئین موجود در آن روز شما را شروع کند؟ آیا آن را با یک یا دو نوشیدنی کافئین دار میل می‌کنید و سپس چندین فنجان قهوه دیگر در طول روز می‌نوشید؟

مطلب پیشنهادی:  اگر قبل از صبحانه قهوه بنوشید چه اتفاقی میوفتد؟

آیا این مهم است؟
به گفته دانشمندان FDA، کافئین می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای اکثر افراد باشد، اما مصرف کافئین بیش از حد ممکن است برای سلامتی شما خطراتی ایجاد کند. بسته به عواملی مانند وزن بدن، داروهایی که ممکن است مصرف کنید و حساسیت فردی، مفهوم "بیش از حد" می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

در پرسش و پاسخ زیر درباره کافئین بیشتر بدانید:

1. کدام نوع غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی کافئین هستند؟
کافئین را می‌توان به طور طبیعی در گیاهانی که برای تهیه قهوه، چای و شکلات استفاده می‌کنیم، پیدا کرد. همچنین در برخی از گیاهانی که به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شوند، مانند گوارانا، یا چای‌های جایگزین محبوب در آمریکای جنوبی، مانند یربا ماته(Ilex paraguariensis) و گایوسا (Ilex guayusa) کافئین یافت می‌شود.

کافئین همچنین ممکن است به عنوان یک ماده اولیه به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه شود.

2. از کجا بدانید یک غذا یا نوشیدنی حاوی چه مقدار کافئین است؟
بسیاری از غذاهای بسته بندی شده، از جمله نوشیدنی‌ها و مکمل‌های غذایی حاوی کافئین، خودشان اطلاعاتی را در مورد میزان کافئین موجود در محصول را بر روی برچسب بسته‌بندی آن می‌نویسند. اگر میزان کافئین موجود در غذا بر روی برچسب آن ذکر نشده باشد، فرد مصرف کننده باید هنگام مصرف یک غذای بسته بندی شده جدید حاوی کافئین افزوده، آن هم برای اولین بار، مراقب باشد.

چندین پایگاه داده آنلاین وجود دارد که تخمینی از محتوای کافئین برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه و چای را ارائه می‌دهد. با این حال، مقدار کافئین موجود در این نوشیدنی‌های دم‌شده می‌تواند بسته به عواملی مانند نحوه و محل رشد و فرآوری دانه‌های قهوه و برگ‌های چای و نحوه تهیه و تولید محصول متفاوت باشد.

به عنوان مرجع، یک قوطی نوشابه کافئین‌دار 350 گرمی معمولاً حاوی 30 تا 40 میلی‌گرم، یک فنجان چای سبز یا سیاه 220 گرمی 30 تا 50 میلی‌گرم و یک فنجان قهوه 220 گرمی نزدیک به 80 تا 100 میلی‌گرم کافئین می‌باشند. کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند بین 40 تا 250 میلی‌گرم در هر 220 گرم باشد.

3. اگر به قهوه یا چایی می‌گویند "بدون کافئین"، آیا این بدان معناست که هیچ کافئینی ندارند؟
خیر. قهوه و چای‌های بدون کافئین نسبت به همتایان معمولی خود کافئین کمتری دارند، اما همچنان حاوی مقداری کافئین هستند. به عنوان مثال، قهوه بدون کافئین معمولاً 2 تا 15 میلی‌گرم کافئین را در یک فنجان 220 گرمی دارد. اگر به شدت به کافئین واکنش منفی نشان می‌دهید، ممکن است بخواهید به طور کامل از این نوشیدنی‌ها دوری کنید.

4. چه مقدار کافئین زیاد است؟
برای بزرگسالان سالم، FDA  مصرف 400 میلی‌گرم کافئین در رو‌ز- یعنی حدود چهار یا پنج فنجان قهوه- را به عنوان مقداری ذکر کرده است که به طور کلی اثرات منفی و خطرناکی را به همراه ندارد. با این حال، با توجه به حساسیت افراد نسبت به اثرات کافئین و هم سرعت متابولیسم آن (تجزیه آن) تفاوت زیادی در میزان مصرفی آن وجود دارد.

شرایط خاصی مانند مصرف برخی داروها، افراد را نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر می‌کند. علاوه بر این، اگر باردار هستید، در تلاش برای باردار شدن هستید، یا در حال شیردهی می‌باشید، یا نگران بیماری یا داروی دیگری هستید، توصیه می‌کنیم با دکتر خود در مورد این که آیا نیاز به محدود کردن مصرف کافئین دارید یا خیر صحبت کنید.

FDA سطحی را برای کودکان تعیین نکرده است، اما آکادمی اطفال آمریکا مصرف کافئین و سایر محرک‌ها توسط کودکان و نوجوانان را منع می‌کند.

5. چگونه متوجه می‌شوید که کافئین بیشتری از آنچه که می‌توانید تحمل کنید را مصرف کرده‌اید؟
مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث شود:
•    بیخوابی
•    عصبانیت و دلهره داشتن
•    اضطراب
•    ضربان قلب سریع
•    ناراحتی معده
•    حالت تهوع
•    سردرد
•    احساس ناراحتی (دیسفوریا)

6. آیا کافئین برای سلامتی شما خطراتی دارد؟
FDA تخمین می‌زند که اثرات سمی، مانند تشنج، با مصرف حدود 1200 میلی‌گرم کافئین یا 0.15 قاشق غذاخوری کافئین خالص قابل مشاهده است.

محصولات با کافئین خالص و بسیار غلیظ یک تهدید قابل توجه برای سلامت عمومی هستند و در چند سال اخیر حداقل دو مورد مرگ در ایالات متحده را به همراه داشته‌اند. (در ماه آوریل، FDA برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر این محصولات اقداماتی را انجام داد.)

این محصولات، که اغلب به عنوان مکمل‌های غذایی نام‌گذاری می‌شوند، از کافئین خالص یا بسیار غلیظ به شکل پودر یا مایع تشکیل شده‌اند و اغلب در بسته بندی‌های فله‌ای با هزاران برچسب مواد غذایی به بازار عرضه می‌شوند که مصرف کننده را ملزم می‌کنند تا مقداری ایمن و سالم را از آن محصول فله‌ای که کلش می‌تواند سمی و کشنده باشد پیمانه کرده و جدا کند.

خطر اوردوز با کافئین با افزایش غلظت کافئین در محصول افزایش می‌یابد، به این معنی که حتی دوزهای کوچک یک محصول با کافئین بسیار غلیظ می‌تواند منجر به اثراتی خطرناک شود. فقط یک قاشق چایخوری پودر کافئین خالص می‌تواند به اندازه 28 فنجان قهوه کافئین داشته باشد و نصف فنجان یک محصول کافئین مایع با غلظت بالا معادل بیش از 20 فنجان قهوه است. این مقادیر سمی بوده که می‌توانند عواقب جدی را برای سلامتی از جمله مرگ داشته باشند.

7. آیا مصرف کافئین برای بچه‌ها مشکلی ندارد؟
توصیه می‌کنیم برای مصرف کافئین توسط فرزندتان با پزشک خود مشورت کنید.

8. آیا نوشیدن زیاد کافئین جایگزین خواب است؟
خیر. کافئین یک محرک است که ممکن است باعث هوشیاری و بیداری بیشتر شما شود، اما جایگزینی برای خواب نیست. به طور معمول، 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد تا بدن شما نیمی از آنچه مصرف کرده‌اید را بسوزاند. بنابراین، یک فنجان قهوه در هنگام شام ممکن است شما را موقع خواب بیدار نگه دارد.

9. چگونه می‌توانم بدون ایجاد عوارض ناخوشایند مصرف کافئین را کاهش دهم؟
اگر عادت دارید هر روز نوشیدنی‌های حاوی کافئین بنوشید و می‌خواهید این نوشیدنی‌ها را کاهش دهید، بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. توقف کردن ناگهانی مصرف کافئین می‌تواند باعث ایجاد علائم ترک مانند سردرد، اضطراب و عصبانیت شود. برخلاف ترک مواد افیونی یا الکل، ترک کافئین خطرناک تلقی نمی‌شود، اما می‌تواند ناخوشایند باشد. ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد چگونگی کاهش مصرف کافئین صحبت کنید.


برای دیدن بیش از 1000 از بهترین و نزدیکترین کافه و رستوران ها روی لینک کلیک کنید


نظرت واسه ما مهمه، لطفا ثبتش کن!

wave