لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چگونه شاد باشیم: 27 عادتی که باید به روتین خود اضافه کنید

دسته بندی :سبک زندگی
تاریخ انتشار : 1401/09/10نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 0بازدید: 39

صرف نظر از تصوری که از خوشبختی واقعی دارید، داشتن یک زندگی شادتر و راضی‌تر در دسترس و ممکن است. چند ترفند در عادات منظم وهمیشگی شما می‌تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند.
بله، این امر شدنی هست؛ عادات مهم هستند. اگر تا به حال سعی کرده‌اید یک عادت بد را ترک کنید، به خوبی می‌دانید که آن‌ها چقدر در وجود شما نهادینه شده‌اند.

خب، عادات خوب نیز عمیقاً در وجود شما نهادینه شده‌اند. چرا روی تبدیل عادات مثبت به بخشی از روتین زندگی خود کار نمی‌کنید؟

در این جا نگاهی به برخی عادات روزانه، ماهانه و سالانه برای کمک به شروع این خواسته شما شده است. فقط به یاد داشته باشید که تعریف و تصور شادی هر فردی کمی متفاوت است، و همچنین مسیر آن‌ها برای رسیدن به آن نیز متفاوت است.

مطلب پیشنهادی: میزان خواب مورد نیاز در هر سن

اگر برخی از این عادات استرس بیشتری ایجاد می‌کنند یا با سبک زندگی شما همخوانی ندارند، آن‌ها را کنار بگذارید. با کمی زمان و تمرین، متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی مفید نیست.

عادات روزانه زیر ممکن است به شما کمک کند به شادی بیشتری در زندگی خود برسید:

1. لبخند زدن
وقتی خوشحال هستید تمایل دارید که لبخند بزنید. اما در واقع یک مسیر دو طرفه است.
ما لبخند می‌زنیم چون خوشحالیم و لبخند زدن باعث ترشح هورمون دوپامین در مغز می‌شود که ما را شادتر می‌کند.
اگرچه این موضوع کاملاً بی‌خطا نیست، اما محققان دریافته‌اند که ارتباط بین لبخند زدن و شادی را می‌توان به "فرضیه بازخورد چهره" نسبت داد، جایی که حالات چهره ممکن است تأثیر متوسطی بر احساسات داشته باشد.
این بدان معنا نیست که باید همیشه یک لبخند تصنعی روی صورتتان نقش بسته باشد. اما دفعه بعد که احساس ضعف کردید، لبخند بزنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. یا سعی کنید هر روز صبح را با لبخند زدن به خودتان در آینه شروع کنید.

2. ورزش کردن
ورزش  کردن فقط برای بدن شما نیست. ورزش منظم می‌تواند به کاهش استرس، احساس اضطراب و علائم افسردگی کمک کند و در عین حال عزت نفس و شادمانی را افزایش دهد.
حتی مقدار کمی فعالیت بدنی می‌تواند در شما تفاوتی ایجاد کند. لازم نیست برای ورزش سه‌گانه (شنا، دو، دوچرخه‌سواری) یا بالا رفتن از صخره تمرین کنید‌- مگر این که این چیزی باشد که شما را خوشحال می‌کند.
نکته این است که بیش از حد به خودتان فشار نیاورید. اگر به طور ناگهانی خود را وارد یک روتین شدید کنید، ممکن است در نهایت ناامید و خسته (و حتی مجروح) شوید.

این تمرین‌ها را برای شروع در نظر بگیرید:
•    هر شب بعد از شام در اطراف محله‌تان قدم بزنید.
•    برای یک کلاس مبتدی در یوگا یا تای چی ثبت نام کنید.
•    روز خود را با 5 دقیقه حرکات کششی شروع کنید.
به سراغ فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای بروید که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید، اما اکنون به دست فراموشی سپرده شده‌اند. یا می‌توانید فعالیت‌هایی را که همیشه می‌خواستید امتحان کنید را شروع کنید، مانند گلف، بولینگ یا رقص.

3. خوابیدن به اندازه کافی
بیشتر بزرگسالان به حداقل 7 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اگر متوجه شدید که در طول روز با چرت زدن در حال مبارزه هستید یا به طور کلی احساس می‌کنید مشکل خواب دارید، ممکن است به این معنا باشد که بدن شما هشدار می‌دهد که به استراحت بیشتری نیاز دارد.
مهم نیست که جامعه مدرن چقدر ما را به سمت خواب کمتر سوق می‌دهد، در هر حال ما می‌دانیم که خواب کافی برای سلامتی، عملکرد مغز و سلامتی عاطفی ما حیاتی است. خواب کافی همچنین خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، افسردگی و دیابت را کاهش می‌دهد.

در این جا چند نکته وجود دارد که به شما در ایجاد یک روتین خواب بهتر کمک می‌کند:
•    یادداشت کنید که هر شب چند ساعت می‌خوابید و چقدر احساس پرانرژی بودن می‌کنید. پس از یک هفته، نتایج خوبی از میزان خوابتان خواهید داشت. همچنین می‌توانید از اپلیکیشنی برای بررسی خواب خود استفاده کنید.
•    هر روز، از جمله آخر هفته‌ها، در یک ساعت مشخص به رختخواب رفته و از خواب بیدار شوید.
•    ساعت قبل از خواب را به عنوان زمان استراحت در نظر بگیرید. حمام کرده، مطالعه کنید یا کاری آرامش‌بخش انجام دهید. از خوردن و آشامیدن خوراکی‌های سنگین بپرهیزید.
•    اتاق خواب خود را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید.
•    تختخوابی خوب تهیه کنید.
•    اگر مجبور هستید که در طول روز بخوابید، سعی کنید بیشتر از 20 دقیقه نباشد.
اگر به طور مداوم مشکل خواب دارید، با پزشک مشورت کنید. ممکن است اختلال خواب داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

4. غذا خوردن برای سلامت  روحیه
ممکن است از قبل بدانید که انتخاب‌های غذایی شما بر کل سلامت جسمانی شما تأثیر می‌گذارد. اما برخی از غذاها نیز می‌توانند بر وضعیت ذهنی شما نیز تأثیر بگذارند. 

به عنوان مثال:
•    کربوهیدرات‌ها سروتونین را ترشح می‌کنند که یک هورمون "احساس خوب" است. فقط کربوهیدرات‌های ساده- غذاهایی سرشار از قند و نشاسته- را به حداقل برسانید زیرا آن‌ها میزان انرژی کوتاه مدتی به شما می‌دهند و شما با مشکل کمبود انرژی در طول روز روبه رو خواهید شد. انتخاب کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند سبزیجات، لوبیا و غلات کامل، می‌تواند به شما در جلوگیری افت انرژی کمک کرده و در عین حال سروتونین را تامین کنید.
•    گوشت بدون چربی، مرغ، حبوبات و لبنیات سرشار از پروتئین هستند. غذاهای غنی از پروتئین دوپامین و نوراپی‌نفرین را آزاد می‌کنند که سبب افزایش انرژی و تمرکز می‌شوند.
•    اسیدهای چرب امگا 3، مانند اسیدهای چرب موجود در ماهی‌، دارای اثرات ضد التهابی هستند که سلامت کلی مغز شما را گسترش می‌دهند. اگر ماهی نمی‌خورید، بهتر است در مورد مکمل‌های احتمالی با پزشک صحبت کنید.
•    غذاهای بسیار فرآوری شده یا سرخ شده باعث می‌شوند که شما احساس ناراحتی کرده و به همین دلیل از خوردن وعده‌های غذایی اصلی خودداری کنید.
اگر می‌خواهید با در نظر گرفتن خلق و خوی خود غذا بخورید، هر روز یک غذا را برای داشتن یک خلق و خوی تهیه کنید.

به عنوان مثال، یک شیرینی بزرگ و شیرین برای صبحانه را با مقداری ماست یونانی همراه با میوه عوض کنید. شما همچنان طعم شیرین را در وعده غذایی خود دارید و پروتئین  نیز به شما کمک می‌کند در نیمه صبح با افت انرژی روبه رو نشوید. سعی کنید که هر هفته یک جایگزین غذایی جدید داشته باشید.

5. تمرین کردن شکرگزاری 
به سادگی سپاسگزار بودن می‌تواند خلق و خوی شما را در کنار سایر فواید تقویت کند. به عنوان مثال، یک مطالعه دو قسمتی نشان داد که تمرین قدردانی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر احساس امید و شادمانی داشته باشد.
ممکن است سعی کنید هر روز را با اعتراف کردن به چیزی که بخاطر آن سپاسگزار هستید شروع کنید. می‌توانید این کار را در حالی انجام دهید که دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید یا فقط منتظر شنیدن صدای آلارم هستید تا از روی تخت بلند شوید.
همانطور که روزتان را می‌گذرانید، مراقب چیزهای خوشایند زندگی خود باشید. آن‌ها می‌توانند چیزهای بزرگی باشند، مانند دانستن این که کسی شما را دوست دارد یا ارتقای شغلی که لایقش بوده‌اید.
اما آن‌ها می‌توانند چیزهای کوچکی نیز باشند، مانند همکاری که به شما یک فنجان قهوه پیشنهاد داده یا همسایه‌ای که برای شما دست تکان داده است. شاید حتی می‌تواند فقط حس کردن گرمای خورشید روی پوست شما باشد.
با کمی تمرین، ممکن است از همه چیزهای مثبت اطراف خود بیشتر آگاه شوید.

6. تعریف کردن
تحقیقات نشان می‌دهد که انجام اعمال محبت‌آمیز ممکن است به ارتقای رفاه کلی شما نیز کمک کند.
تعریف و تمجید صمیمانه راهی سریع و آسان برای زیبا کردن روز یک فرد است و در عین حال سبب تقویت شادی شما نیز می‌شود.
به چشمان آن فرد نگاه کنید و آن تعریف را با لبخند بگویید تا بداند شما واقعا از صمیم قلب این‌ها را می‌گویید. ممکن است از این‌ که این کار چقدر حس خوبی به شما می‌دهد تعجب کنید.
اگر می‌خواهید از ظاهر فیزیکی فردی تعریف کنید، مراقب باشید که این کار را با احترام انجام دهید.

7. نفس عمیق کشیدن
شما شدیدا ناراحت هستید، شانه‌هایتان به سمت پایین افتاده است، و احساس می‌کنید که ممکن است "کنترل خود را از دست بدهید". همه ما این حس را می‌دانیم.
غریزه ممکن است به شما بگوید که یک نفس طولانی و عمیق بکشید تا آرامش خود را حفظ کنید.
معلوم شده است که این غریزه خوب است. تحقیقات از این واقعیت پشتیبانی می‌کند که تنفس آهسته و همچنین تمرینات تنفسی عمیق می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند.

دفعه بعد که احساس استرس کردید یا حسابی گیج شده بودید، مراحل زیر را انجام دهید:
1.    چشم‌هایتان را ببندید. سعی کنید خاطره‌ای شاد یا مکانی زیبا را تصور کنید.
2.    از طریق بینی خود یک نفس آرام و عمیق بکشید.
3.    به آرامی از طریق دهان یا بینی، نفس خود را بیرون دهید.
4.    این روند را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که احساس آرامش کنید.
اگر به سختی نفس‌های آرام می‌کشید، سعی کنید با هر دم و بازدم تا 5 شماره در ذهنتان بشمارید.

8. تصدیق کردن لحظات ناخوشایند 
نگرش مثبت به طور کلی چیز خوبی است، اما اتفاقات بد برای همه رخ می‌دهند. این فقط بخشی از زندگی است.
اگر اخبار بدی دریافت کردید، اشتباهی مرتکب شدید، یا فقط احساس می‌کنید که در یک ترسی هستید، سعی نکنید وانمود کنید که خوشحال هستید.
احساس ناراحتی را بپذیرید و به خودتان اجازه دهید لحظه‌ای آن را تجربه کنید. سپس تمرکز خود را به سمت آن چه که این احساس را در شما ایجاد کرده و آن چه برای بهبود لازم است، تغییر دهید.
آیا تمرین تنفس عمیق کمکی می‌کند؟ یک پیاده روی طولانی؟ صحبت کردن با کسی درباره‌ی آن موضوع چطور؟
بگذارید لحظه بگذرد و مراقب خودتان باشید. به یاد داشته باشید، هیچ کس همیشه خوشحال نیست.

9. داشتن یک دفتر خاطرات 
داشتن دفتر خاطرات راه خوبی برای سازماندهی افکار، تجزیه و تحلیل احساسات و برنامه ریزی است. و لازم نیست که یک نابغه ادبی باشید یا جلدها بنویسید تا از آن سود ببرید.
می‌تواند به سادگی یادداشت کردن چند فکر قبل از رفتن به رختخواب باشد. اگر نوشتن برخی چیزها شما را عصبی می‌کند، همیشه می‌توانید پس از نوشتن آن را پاره کرده و از بین ببرید. این روند است که اهمیت دارد.
نمی‌دانید با تمام احساساتی که در آخر روی کاغذ نوشته می‌شوند، چه باید بکنید؟ راهنمایی ما برای سازماندهی احساسات شما، ممکن است کمک کند.

10. روبرو شدن با استرس 
زندگی پر از عوامل استرس‌زا است و اجتناب از همه آن‌ها غیرممکن است.
نیازی به این کار هم نیست. استرس همیشه مضر نیست و ما حتی می‌توانیم نگرش خود را نسبت به استرس تغییر دهیم. گاهی اوقات، استرس جنبه مثبت نیز دارد.
برای آن دسته از عوامل استرس‌زا که نمی‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید، به خود یادآوری کنید که همه استرس دارند‌- دلیلی وجود ندارد که فکر کنید فقط شما این طور هستید. و به احتمال زیاد، شما قوی‌تر از آن چیزی هستید که فکر می‌کنید.
به جای این که به خودتان اجازه دهید غرق در استرس شوید، سعی کنید به طور مستقیم به سمت عامل استرس‌زا بروید. این ممکن است به معنای شروع یک مکالمه ناراحت کننده یا انجام کارهای اضافی باشد، اما هر چه زودتر با آن مقابله کنید، استرس شما نیز زودتر کم می‌شود.

11. پرهیز از مقایسه خود با دیگران 
چه در رسانه‌های اجتماعی، چه در محل کار یا حتی در یک کلاس یوگا اتفاق بیفتد، این کار به راحتی می‌تواند باعث شود در جایی قرار بگیرید که خود را با دیگران مقایسه کنید. نتیجه؟ ممکن است نارضایتی بیشتر، عزت نفس پایین‌تر و حتی افسردگی و اضطراب را تجربه کنید.
برای این که خود را با دیگران مقایسه نکنید، ممکن است به تمرین نیاز داشته باشد، اما به خاطر داشتن آرامش و شادی درونی ارزشش را دارد.
می‌توانید با برخی از روش‌های دیگر در این لیست شروع کنید که می‌توانند کمک کنند شما توجه‌تان به سمت درونتان کشیده شود، کارهایی مانند تنفس عمیق و یادداشت روزانه. همچنین ممکن است لازم باشد برای این دیدگاه با یک مشاور صحبت کنید.

نکات زیر شامل عادات هفتگی است که ممکن است به شما کمک کند احساس شادی بیشتری داشته باشید:

12. پاکسازی و مرتب کردن
مرتب کردن ممکن است یک پروژه بزرگ به نظر بیاید، اما اختصاص دادن فقط 20 دقیقه در هفته می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
در 20 دقیقه چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ کارهای بسیاری.
یک تایمر روی تلفن خود تنظیم کنید و 15 دقیقه وقت بگذارید تا یک منطقه خاص از یک اتاق را مرتب کنید- مثلاً کمد خود یا آن کشوی پر از وسایل به درد نخور خارج از کنترل. همه چیز را در جای خود قرار دهید و هر چیز اضافی را که دیگر به درد شما نمی‌خورد، دور بریزید.
یک جعبه مشخص برای وسایل که قرار است ببخشید، در نطر بگیرید تا کارها کمی آسان‌تر شود (و از ایجاد وسایل بلااستفاده بیشتر جلوگیری کنید).
5 دقیقه باقیمانده را برای راه رفتن در فضای نشیمن خود بگذارید و هر چیز سرگردانی را که در سر راه شما قرار می‌گیرد را مرتب کنید.

می‌توانید این ترفند را یک بار در هفته، یک بار در روز یا هر زمانی که احساس می‌کنید قسمتی از خانه یا محل کار شما از کنترل خارج شده است، انجام دهید.

13. دیدن دوستان 
انسان‌ها تا حد زیادی موجوداتی اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند، و در حالی که تحقیقات در مورد اینکه چگونه اجتماعی شدن دقیقاً بر شادی تأثیر می‌گذارد در حال انجام است، اتفاق نظر بر این است که داشتن روابط اجتماعی می‌تواند ما را خوشحال کند.
برای چه کسی دلتان تنگ شده است؟ به سراغ آن‌ها بروید. برای دیدارشان یک قرار ملاقات بگذارید یا صرفاً یک گفتگوی طولانی تلفنی با آن افراد داشته باشید.
در بزرگسالی، پیدا کردن دوستان جدید تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. اما این بدان معنا نیست که چه تعداد دوست دارید. این به معنای داشتن روابط معنادار است- حتی اگر فقط با یک یا دو نفر باشد.
سعی کنید در یک گروه داوطلبانه محلی یا در یک کلاس شرکت کنید. هر دو می‌توانند به شما کمک کنند تا با افراد هم‌ فکر در منطقه خود ارتباط برقرار کنید. و به احتمال زیاد آن‌ها نیز به دنبال دوست هستند.
همنشینی قرار نیست تنها به انسان‌های دیگر محدود شود. طبق مطالعات متعدد، حیوانات خانگی نیز می‌توانند ویژگی‌های مشابهی را ارائه دهند.
حیوانات را دوست دارید اما نمی‌توانید حیوان خانگی داشته باشید؟ به فکر داوطلب شدن در پناهگاه حیوانات محلی باشید تا دوستان جدیدی پیدا کنید‌- هم انسان و هم حیوان.

14. برنامه ریزی کردن برای هفته
احساس می‌کنید خیلی سردرگم هستید؟ سعی کنید در پایان هر هفته بنشینید و یک لیست اساسی برای هفته بعد تهیه کنید.
حتی اگر به برنامه پایبند نباشید، محدود کردن زمان برای شستن لباس‌ها، خرید مواد غذایی یا انجام پروژه‌ها در محل کار می‌تواند به آرامش ذهن شما کمک کند.
می‌توانید یک دفتر برنامه‌ریز شیک یا اپلیکیشن تهیه کنید، اما حتی یک کاغذ یادداشت چسب‌دار روی کامپیوتر یا یک تکه کاغذ کوچک در جیب‌تان می‌تواند این کار را انجام دهد.

15. کنار گذاشتن گوشی 
وسایل را از برق بکشید. کاملا جدی می‌گوییم.
شواهد زیادی وجود دارد که این واقعیت را تایید می‌کنند که استفاده بیش از حد از تلفن می‌تواند منجر به تغییراتی در مغز شود و بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد، حتی یک بررسی، تغییرات شناختی و عاطفی جدی‌تری را در نوجوانان و بزرگسالان جوان نشان داده است.
تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید و آن هدفون‌ها را حداقل یک ساعت در هفته کنار بگذارید. 
اگر مدتی است که برق را قطع نکرده‌اید، ممکن است از تفاوتی که به وجود می‌آید، تعجب کنید. اجازه دهید ذهنتان برای تغییر آزاد باشد. بخوانید. مدیتیشن کنید. پیاده روی کرده و به اطراف خود توجه کنید. اجتماعی باشید. یا تنها. فقط باشید.
خیلی اضطراب‌آور به نظر می‌رسد؟ سعی کنید چند بار در هفته برای مدت زمان کوتاه‌تری وسایل را از برق بکشید.

16. وارد طبیعت شدن
طبق یک مطالعه، گذراندن 30 دقیقه یا بیشتر در هفته در فضای سبز می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش احتمال ابتلا به افسردگی کمک کند.
فضای سبز می‌تواند هر چیزی باشد مانند پارک محله شما، حیاط خلوت خانه‌، یا یک باغ بر روی پشت‌بام- هر جایی که می‌توانید از طبیعت و هوای تازه لذت ببرید.
با این حال بهتر است، برای نتیجه بیشتر، مقداری ورزش در فضای باز را نیز به برنامه‌تان اضافه کنید. همان مطالعه ذکر شده در بالا نشان داده است افرادی که زمانی را در فضای سبز سپری می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که هر بار بیشتر و بیشتر ورزش کنند.

17. مراقبه انجام دادن
روش‌های زیادی برای انجام دادن مدیتیشن وجود دارد. آن‌ها می توانند شامل حرکت، تمرکز، معنویت یا ترکیبی از هر سه باشند.
مدیتیشن نباید پیچیده باشد. می‌تواند به سادگی 5 دقیقه نشستن با افکار خود باشد. حتی تمرینات تنفس عمیق که قبلا ذکر شد می‌توانند به عنوان نوعی مراقبه عمل کنند.

18. در نظر گرفتن معالجه
وقتی یاد می‌گیریم چگونه با موانع کنار بیاییم، مطمئناً خوشحال‌تر می‌شویم. وقتی با مشکلی روبرو می‌شوید، به این فکر کنید که شما چه چیزی مشابه همین را در گذشته پشت سر گذاشته‌اید. آیا این جا آن راه حل کار می‌کند؟ چه چیز دیگری را می‌توانید امتحان کنید؟
اگر احساس می‌کنید که به بن‌بست خورده‌اید، به طور هفتگی با یک متخصص سلامت روان مانند یک تراپیست صحبت کنید. برای مراجعه به یک تراپیست، نیازی به تشخیص یک وضعیت سلامت روانی یا بحران شدید ندارید.
متخصصان بهداشت روان برای کمک به افراد در بهبود مهارت‌های مقابله‌ای آموزش دیده‌اند. علاوه بر این، پس از شروع، هیچ الزامی برای ادامه وجود ندارد.
حتی چند جلسه می‌تواند به شما کمک کند تا چیزهای جدیدی را به جعبه ابزار احساسات خود اضافه کنید.
نگران هزینه هستید؟ امکان پرداخت هزینه تراپیست با هر بودجه‌ای وجود دارد.

19. پیدا کردن یک مراسم خود مراقبتی 
نادیده گرفتن مراقبت از خود در دنیای پر سرعت آسان است. اما تلاش برای یافتن زمانی برای پرورش خود تا آن جا که می‌توانید بسیار مهم است، زیرا بدن شما مسئولیت به دوش گرفتن افکار، احساسات و روحیه را دارد.
شاید هفته کاری خود را با یک حمام طولانی و گرم آرام کنید. یا ممکن است به سراغ یک روتین مراقبت از پوست بروید که باعث می‌شود احساس خوشی داشته باشید. یا می‌تواند صرفاً یک شب را صرف این کنید که نرم‌ترین پیژامه خود را بپوشید و فیلمی را از ابتدا تا انتها تماشا کنید.
هر چه هست، برای آن وقت بگذارید. در صورت لزوم آن را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهید، اما سعی کنید آن را در اولویت کارهایی که قرار است انجام دهید بگذارید.

ممکن است بخواهید این عادات ماهیانه را برای بهبود شادی خود امتحان کنید:

20. پس دادن
اگر متوجه شدید که تعریف و تمجیدهای روزانه باعث تقویت روحیه شما می‌شوند، یک روتین ماهیانه برای جبران آن در مقیاس بزرگتر در نظر بگیرید.
شاید این کمک کردن در یک خیریه در سومین آخر هفته هر ماه یا پیشنهاد مراقب از بچه‌های دوستتان یک شب در ماه باشد.

21. بیرون بردن خودتان 
کسی نیست که با او بیرون بروید؟ خوب، چه قانونی می‌گوید که نمی‌توانید تنها بیرون بروید؟
رفتن به رستوران مورد علاقه خود، دیدن فیلم یا رفتن به آن سفری که همیشه آرزویش را داشتید را انجام دهید.
حتی اگر یک فرد اجتماعی هستید، گذراندن زمانی به تنهایی می‌تواند به شما کمک کند تا با فعالیت‌هایی که واقعاً شما را خوشحال می‌کند ارتباط برقرار کنید.

22. درست کردن فهرستی برای افکارتان
شما 10 دقیقه زودتر به یک قرار می‌رسید. با آن زمان چه کار می‌کنید؟ تلفن همراه خود را بر می‌دارید تا در شبکه‌های اجتماعی چرخ بزنید؟ نگران هفته شلوغی هستید که پیش رو دارید؟
تلاش برای کنترل افکار خود در این بازه‌های زمانی کوتاه می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند.
در ابتدای هر ماه، فهرست کوتاهی از خاطرات شاد یا چیزهایی که مشتاقانه منتظر آن‌ها هستید را روی یک تکه کاغذ کوچک یا در تلفن خود بنویسید.
وقتی فهمیدید که منتظر ماشین هستید تا برسد، در صف سوپرمارکت ایستاده‌اید، یا فقط چند دقیقه برای گذراندن دارید، فهرست را درست کنید. حتی می‌توانید از آن زمانی استفاده کنید که معمولاً احساس ناراحتی می‌کنید و نیاز به تغییر افکارتان دارید.

سعی کنید عادات خود را یک بار در سال یا بیشتر دنبال کنید تا برای شادی فکر و برنامه ریزی کنید:

23. برای تأمل وقت بگذارید
در حالی که شروع سال جدید زمان خوبی برای توقف و تهیه فهرستی از زندگی است، اما می‌توانید عادت‌های سالانه خود را در هر موقع از سال تنظیم کنید. سعی کنید زمانی را به خودتان اختصاص دهید، همانطور که برای یک دوست قدیمی وقت می‌گذارید:
•    حال شما چطور است؟
•    مشغول چه کاری هستید؟
•    آیا نسبت به یک سال پیش شادتر هستید؟
اما سعی کنید از قضاوت بیش از حد و سختگیرانه خود برای پاسخ‌هایتان اجتناب کنید. شما یک سال دیگر را پشت سر گذاشته‌اید و این دلیلی برای جشن گرفتن است.
اگر متوجه شدید که خلق و خوی شما نسبت به سال گذشته بهبود چندانی نداشته است، با یک پزشک یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. ممکن است با افسردگی یا حتی یک وضعیت جسمانی زمینه‌ای که بر خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد سر و کار داشته باشید.

24. ارزیابی کردن دوباره اهداف خود 
افراد تغییر می‌کنند، پس سعی کنید فکر کنید که در چه مسیری حرکت می‌کنید و این که آیا هنوز این همان مسیری است که می‌خواهید ادامه دهید. هیچ ایرادی ندارد که در برنامه‌هایتان تغییری به وجود آورید.
اهدافی که دیگر به کار شما نمی‌آیند را رها کنید، حتی اگر روی کاغذ زیبا به نظر برسند.

25. مراقب بدن خود بودن
احتمالاً قبلاً این را شنیده‌اید، از جمله چندین بار در همین مقاله. سلامت جسمی و روانی شما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.
همانطور که عادت‌هایی را برای بهبود شادمانی خود ایجاد می‌کنید، مهم است که قرار‌‌های روتینی برای کمک به سلامت بدن خود نیز داشته باشید، مانند: 
•    مراجعه به پزشک عمومی برای یک معاینه سالیانه
•    بررسی و رسیدگی به هر گونه بیماری مزمن زیر نظر یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و مراجعه به متخصصان توصیه شده در صورت نیاز
•    مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن دهان و معاینه دندان و پیگیری موارد توصیه شده
•    بررسی کردن بینایی خود 

26. کنار گذاشتن کینه‌ها 
گفتن این کار اغلب ساده‌تر از انجام دادن آن است. اما به خاطر داشته باشید که لزوماً این کار را برای شخص دیگری یا افراد دیگر انجام نمی‌دهید، بلکه ممکن است این کار به شما کمک کند تا برای شروع این فرآیند آماده‌تر باشید.
گاهی اوقات، بخشش یا کنار گذاشتن کینه بیشتر به مراقبت از خودتان مربوط می‌شود تا دلسوزی برای دیگران.
روابط خود را با دیگران بررسی کنید. آیا نسبت به کسی دلخوری یا نفرت دارید؟ اگر چنین است، با آن‌ها تماس بگیرید تا این مشکلات را  حل کنید. 
این کار نباید حتما منجر به آشتی شود. ممکن است فقط لازم باشد که رابطه را پایان داده و ادامه دهید.
اگر تماس گرفتن گزینه‌ی پیش رو نیست، سعی کنید احساسات خود را در نامه‌ای بیان کنید. حتی لازم نیست برای آن‌ها ارسالش کنید. فقط این که احساسات خود را از ذهنتان خارج کنید و روی کاغذ بیاورید، می‌تواند حس رهایی را داشته باشد. حتی اگر بخواهید می‌توانید نامه را پس از نوشتن پاره کنید.

27. برنامه ریزی کردن  یک سفر 
با یک برنامه همیشه شلوغ، گاهی اوقات به راحتی فراموش می‌کنیم که برنامه دیگری را برای بهبود حالمان برنامه‌ریزی کنیم: زمانی برای استراحت. شما می‌توانید با برنامه ریزی یک سفر، چه در نزدیکی خانه یا جایی دورتر، از مزایای بیشتری بهره‌مند شوید.
علاوه بر این، تحقیقات همچنین از فواید ذهنی و فیزیکی رفتن به تعطیلاتی که بسیار مورد نیاز است، پشتیبانی می‌کنند. در یکی از این مطالعات، محققان استرس و ضربان قلب را در ارتباط با تعطیلات بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که نه تنها تعطیلات به خودی خود استرس را کاهش می‌دهد، بلکه هفته‌های منتهی به آن سفر برنامه‌ریزی شده نیز اثرات مشابهی دارند. 


بهترین و نزدیکترین  مراکز تفریحی و گردشگری شهر و محله تان را در بیزاپ پیدا کنید

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است