لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نحوه پاک کردن گرافیتی (دیوار نگاری)

دسته بندی :خانه و ساختمان
تاریخ انتشار : 1401/02/15نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 349

گرافیتی یا دیوار نگاری هنری است که در سال‌های گذشته در بین مردم با استقبال زیادی روبرو شده است. به طور کلی به تصویر درآوردن نشانه‌­ها، اشکال، نوشته‌ها و خط‌کشی‌هایی که با هنر خاصی توسط هنرمند گرافیتی اجرا می‌شود، دیوارنگاری یا گرافیتی نامیده می‌شود.

در عین حال که بسیاری از دیوارنگاره‌ها بسیار چشم­نواز و منحصربه‌فرد هستند، برخی نیز جلوه گیرایی ندارند. دیوارنگاره‌­ها همیشه در اماکن عمومی ظاهر نمی‌شوند. این آثار ممکن است علی‌رغم میل باطنی، بر روی دیوار نزدیک به محل کسب و کار شما یا روی ساختمان محل زندگی‌تان کشیده شوند و عابران یا مشتری‌های شما از این مناظر لذت نبرند یا به طور کلی تاثیر نامطلوبی روی کسب و کار شما بگذارند. در این مقاله از بیزاَپ قصد داریم نحوه پاک کردن گرافیتی یا دیوارنگاری را به شما آموزش دهیم.

نحوه پاک کردن گرافیتی

ممکن است انواع مختلفی از نقاشی‎های دیواری روی بنای خود بیابید. این دیوارنگاری‌ها می‌توانند شامل تگ گرافیتی (ابتدایی‌ترین شکل گرافیتی که به سادگی از روی دیوار تمیز می‌شوند) و قطعه­‌های چند رنگی که طراح آنها هنرمندان ماهر هستند، باشند.

هر نوع دیوار­نگاری که روی ساختمان و دیوارهای محل زندگی و کسب وکار شما کشیده شود و مطابق میل شما نباشد، می‌تواند از نظر روحی باعث آزار شما شود.

متأسفانه پاک کردن دیوارنگاری یا گرافیتی بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر از کشیدن آن است. در واقع پاک کردن گرافیتی نیازمند روش‌ها و ترفند­های خاصی است که در ادامه این مقاله به معرفی آنها می‌پردازیم.

پاک کردن گرافیتی از روی سطوح پلاستیکی

در مرحله اول سطح پلاستیکی را با آب گرم و صابون بشویید و تمیز کنید. اگر این کار جواب نداد و گرافیتی تمیز نشد، یک روان‌کننده سبک و نفوذپذیر مثل روغن نارگیل یا زیتون بردارید و آن را همراه با سیم ظرفشویی به تمامی قسمت‌های سطوح پلاستیکی مورد نظر بمالید. از مواد رقیق‌کننده رنگ (تینرها) استفاده نکنید؛ زیرا می‌توانند باعث شل شدن سطوح پلاستیکی شوند و به سطح آسیب دائمی وارد کنند. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر هنگام تمیز کردن سطح پلاستیکی، زیاد از سوهان استفاده کنید احتمالاً سطح پلاستیکی دچار خراشیدگی می‌شود.

چگونه گرافیتی را از روی دیوار پاک کنیم؟

بهترین شیوه پاک کردن گرافیتی از روی دیوار، به جنس و نوع سطح دیوار مورد نظر بستگی دارد. پاک کردن گرافیتی از روی سطوح صافی مثل پلاستر سیمانی و رنگی راحت‌تر از دیوارهای آجری است. درصورتی که دیواری رنگ شده باشد و روی آن گرافیتی بکشند، می‌توانید با اضافه کردن یک رنگ دیگر بر روی آن، گرافیتی را محو کنید. فقط برای این کار یک دست رنگ نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: 10 باور غلط درباره رنگ کردن ساختمان که باید آنها را تغییر دهید

پاک کردن گرافیتی از روی دیوار آجری

پاک کردن گرافیتی از روی دیوار آجری، اندکی دشوارتر از سطوح دیگر است؛ زیرا به سختی می‌توان از روی دیوار سختی مثل دیوار آجری آثار رنگ‌شده را از بین برد. آجر و سیمان دارای منافذ ریزی هستند که رنگ را جذب سطوح خود می‌کنند؛ بنابراین پاک کردن کامل آن اندکی زمان‌بر است و شما را با چالش روبرو می‌کند.

برای پاک کردن سطح دیوار آجری نمی‌توان از برس و مایع‌های حلّال استفاده کرد؛ اگر این کار را کنید آثار آن ممکن است بر روی دیوار باقی بماند. توصیه می‌کنیم از یک ماده امولسیون زیست تخریب‌پذیر استفاده کنید. شرکت‌هایی که کارهای نماشویی می‌کنند، معمولا از این نوع مواد برای پاک کردن دیوار آجری استفاده می‌کنند و مهارت لازم را هم برای این کار دارند.

پاک کردن گرافیتی از روی سطوح فلزی

در مرحله اول، گرافیتی را با هر نوع تینر رنگی یا روغن‌های نفوذپذیری که در بالا اشاره کردیم، پاک کنید.

در صورتی که گرافیتی هنوز روی سطح فلزی باقی ماند، با یک سنباده سخت یا سیم ظرفشویی روی سطح بکشید و با فشار قوی آب، آن را تمیز کنید.

در صورتی که روش‌های بالا جواب نداد، سطح فلزی را یک دست رنگ بزنید تا آثار گرافیتی به طور کامل از روی آن محو شوند.

پاک کردن گرافیتی از روی سطوح چوبی

در صورتی که چوب، رنگ و رو رفته نباشد و لایه‌های آن با رنگ، لکه یا سیلر مسدود شده باشد، آن را با  الکل سفید تمیز کنید.

از فشار قوی آب استفاده کنید ولی نگذارید رنگ به لایه‌های زیرین چوب برسد.

اگر هیچ یک از مراحل بالا جواب نداد، سطح چوبی را رنگ کنید.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است