لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

شپش در ماهی؛ دلایل، پیشگیری و درمان

تاریخ انتشار : 1400/11/03نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 1408

شپش ماهیان آب شیرین اعضایی از جنس آرگولوس هستند. این انگل‌های ماکروسکوپی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند و مانند لکه‌های خاکستری، قهوه‌ای یا سبز روی پوست ماهی شما به نظر می‌رسند. پس از تشخیص توسط دامپزشک آبزیان، روش درمان نیاز به بررسی دقیق دارد تا مطمئن شوید که شپش برای همیشه از بین می‌رود. در این مقاله شما را با بیماری شپش ماهی و درمان آن آشنا می‌کنیم.

شپش در ماهی چیست؟

شپش باعث تحریک پوست می‌شود و می‌تواند ماهی شما را دچار خارش شدید کند. آن‌ها می‌توانند خیلی سریع در آب گرم پخش شوند و ماهی شما را درگیر کنند.

علائم شپش در ماهی‌های آب شیرین

  • مشاهده خال‌ها یا سوراخ‌های ریز خاکستری یا سبز روی پوست ماهی
  • وجود نقاط در سراسر بدن ماهی یا به شکل متراکم در محل اتصال باله
  • چشمک زدن یا خارش ماهی با کشیدن خود به وسایل تزئینی آکواریوم
  • کبودی یا از بین رفتن فلس‌ها
  • بی حالی
  • کاهش اشتها

ماهی در آکواریوم

علل ایجاد شپش در ماهی

بسته به مکان، گونه ماهی و دمای آب، گونه‌های زیادی از شپش آرگولوس وجود دارد. فقط یک شپش نر و یک شپش ماده لازم است تا سریع شروع به تکثیر کنند.

شپش در ماهی آلوده بدون شناسایی وارد سیستم شما می‌شود. اگر ماهی جدید به درستی قرنطینه نشود، شپش به سرعت در سراسر آکواریوم پخش می‌شود. شپش‌های جوان، میکروسکوپی هستند و ممکن است تا زمانی که رشد نکنند، متوجه آن‌ها نشوید. با قرنطینه ماهی‌ها و موجودات آبی جدید، می‌توانید از ابتلای ماهی‌ها به شپش پیشگیری کنید.

فرآیند تشخیص شپش ماهی

اگرچه شپش‌ها ماکروسکوپی هستند، اما برای اطمینان از عدم وجود انگل اضافی یا عوامل بیماری‌زای دیگر به یک دامپزشک متخصص آبزیان نیاز دارید تا نمونه برداری کند. شپش‌ها به ماهی‌های ضعیف بیشتر حمله می‌کنند و قادر هستند خیلی سریع تکثیر شوند؛ به ویژه در سیستم‌های آب گرم، آن‌ها راحت‌تر تولید مثل می‌کنند. شپش پوست ماهی شما را تحریک می‌کند و می‌تواند نقطه‌ی ورود سایر انگل‌ها و باکتری‌ها باشد.

در بررسی یک مورد احتمالی شپش، دامپزشک باید به بررسی شیمیایی سیستم آب و رژیم غذایی ماهی شما بپردازد. استرس ماهی و کیفیت پایین آب، قادر است عملکرد ایمنی ماهی را تضعیف کند و به شیوع شپش با سرعت بیشتری کمک کند. تغذیه با رژیم غذایی نامناسب نیز ممکن است قدرت دفاعی ماهی شما را ضعیف کند. در درمان هر بیماری، مراقبت مناسب از طریق کیفیت آب و رژیم غذایی صحیح بر شانس بهبودی کامل ماهی شما اثر زیادی خواهد داشت.

ماهی نارنجی

درمان شپش ماهی

بسته به مقررات، درمان‌های مختلفی برای شپش آب شیرین وجود دارد. اگر ماهی شما به شدت پوشیده از شپش است، برداشتن دستی تحت اثر داروی آرام بخش، توسط دامپزشک اولین قدم خواهد بود. مدت زمان درمان  نیز بر اساس دمای آب شما متفاوت خواهد بود.

برخی از درمان‌های شپش ماهی‌های آب شیرین ممکن است سایر بی مهرگان و حشرات موجود در مخزن یا استخر را نیز از بین ببرد.

چگونه از شپش ماهی جلوگیری کنیم؟

ساده‌ترین راه برای پیشگیری از شپش ماهی این است که آن‌ها را از سیستم آکواریوم خود دور نگه دارید. شما باید تمام ماهی‌ها و بی مهرگان جدید را به مدت 4 تا 6 هفته قرنطینه کنید. راه‌اندازی مناسب قرنطینه به مخزن یا حوضچه‌ای خارج از سیستم فعلی شما نیاز دارد. موجودات آبی جدید خود را به دقت زیر نظر داشته باشید و اگر متوجه مشکلی شدید، درمان را شروع کنید یا برای تشخیص صحیح و پروتکل‌های درمانی مؤثر با دامپزشک آبزیان خود تماس بگیرید.

گیاهان زنده‌ی آب شیرین نیز باید به مدت 2 هفته قرنطینه شوند تا در صورت داشتن شپش، چرخه‌ی زندگی انگل‌ها شکسته شود. مگر این که بتوانید 100% تأیید کنید که گیاهان شما از منابعی بدون ماهی می‌آیند. از دوره قرنطینه برای غنی سازی گیاهان جدید خود با کود و آماده سازی آن‌ها برای ورود به سیستم جدید پس از حمل و نقل استفاده کنید.

بیشتر بخوانیدخطرات pH بالا در آب آکواریوم برای ماهی


بهترین و نزدیکترین فروشگاه آبزیان   رو در بیزاَپ پیدا کن.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است