لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

9 روش موثر برای رفع فرو‌ رفتگی ناخن انگشت پا‌

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/06/30نویسنده: مهدی اوجاقیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 78

فرورفتگی ناخن زمانی اتفاق می‌افتد که لبه کناری ناخن پا در بافت پوست اطراف آن رشد کند. طبق آمار، 18 درصد از بزرگسالان ایالات متحده حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. برای جلوگیری از عفونت و بدتر شدن درمان آن در صورت بروز بسیار مهم است.
بیزآپ رایج‌ترین و اثبات‌شده‌ترین درمان‌ها را برای مقابله با ناخن‌های فرورفته در پا جمع‌آوری کرده است. به یاد داشته باشید، از قبل هشدار دادن به معنای مسلح شدن است. این مقاله را با دقت بخوانید تا از نحوه درمان آگاه شوید.

مطلب پیشنهادی: 10 درمان خانگی معجزه آسا برای ناخن

1.    یک طشت با نمک اپسوم آماده کنید

1.    یک طشت با نمک اپسوم آماده کنید

نمک اپسوم با نمک معمولی و روزمره که برای پخت و پز استفاده می‌کنید کاملاً متفاوت است. حاوی مواد معدنی مانند سولفات و منیزیم است که از مزایای اصلی این نمک هستند. منیزیم به کاهش التهاب و بهبودی کمک می‌کند، درد را کاهش می‌دهد و بسیاری از فواید عالی دیگر دارد. اگرچه این فواید از خوردن این نمک حاصل می شود، اما هنگام خیساندن چیزی در آن نیز مزایایی دیگری دارد. از آنجایی که ناخن فرورفته پوست را سوراخ کرده و به آرامی در آن رشد می‌کند، خیساندن پا در آب‌گرم با نمک اپسوم به شما کمک می‌کند هر گونه درد را کاهش دهید. همچنین، ناخن نرم‌تر می‌شود و کوتاه‌ کردن آن راحت‌تر.
•    2 قاشق غذاخوری نمک اپسوم را در آب‌گرم در یک طشت مخلوط کنید.
•    پاهای خود را به مدت 15تا20 دقیقه در آن نگه دارید.
•    سعی کنید برای نتیجه بهتر این روش را حدود 3 بار در روز تکرار کنید.

2. از سرکه سیب استفاده کنید

2. از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه سیب برای پوست شما بسیار مفید است. از مخمر و سایر باکتری‌ها ساخته شده است و هنگامی که مخلوط می‌شود، اسید استیک ایجاد می‌کند که برای داشتن خواص ضد قارچی عالی است. به نرم شدن چین و چروک‌ها، کاهش آکنه، لایه برداری پوست و حتی کاهش آفتاب سوختگی صورت کمک می‌کند. سرکه سیب به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن شناخته می‌شود. این به جلوگیری از عفونت و از بین بردن تورم پوست کمک می‌کند.

وقتی صحبت از ناخن‌های فرو رفته در انگشت پا به میان می‌آید، می‌توانید از سرکه سیب 4 بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه استفاده کنید و هر نوع دردی را تسکین می‌دهد. در کنار آن، جایگزین‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای درمان این مشکل انجام دهید.
•    یک تکه پنبه را در سرکه سیب خیس کنید.
•    پنجه پا را با پنبه آغشته شده و بانداژ بپوشانید و چند ساعت به همین صورت نگه دارید.
•    سپس ناحیه مورد نظر را کاملاً خشک کنید.

3. خمیر زردچوبه درست کنید

3. خمیر زردچوبه درست کنید

صدها سال است که مردم از خاصیت دارویی و زیبا‌یی زرد‌چوبه استفاده می‌کنند. این فواید به خاطر کورکومین موجود در آن است که دارای خواص ضد التهابی است. به شادابی و درخشندگی پوست کمک می‌کند. جوش و آکنه را از بین می‌برد و مهم‌تر از همه یک التیام دهنده عالی و سریع برای زخم‌ها است  مانند فرو رفتگی ناخن پا. خمیر زردچوبه تورم و درد را کاهش می‌دهد.
با این حال، توصیه می شود مراقب میزان زردچوبه باشید زیرا می‌تواند حساسیت دارویی ایجاد کند.
•    2/1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با 2/1 قاشق غذاخوری روغن خردل مخلوط کنید.
•    انگشت آسیب دیده را با خمیر بپوشانید و روی آن بانداژ کنید.
•    حدود یک ساعت آن را نگه دارید.
•    این روش را 2تا3 بار در روز تکرار کنید.

4. آب لیمو و عسل بمالید

4. آب لیمو و عسل بمالید

از عسل می‌توان برای زیبایی، سلامتی و حتی به عنوان یک ضد‌عفونی کننده استفاده کرد. مهم‌تر از آن، می توان از آن برای کمک به التیام ناخن عفونی در حال رشد نیز استفاده کرد. عسل برای افرادی که ناخن‌های ضعیف و شکننده دارند استفاده می‌شود، بنابراین استفاده از عسل چند بار در هفته می‌تواند یک درمان جدید باشد. لیمو به خودی خود دارای بسیاری از مواد طبیعی است که برای خارج کردن ناخن از پوست شما مفید است و این توانایی را دارد که در طول این فرآیند تقریباً بلافاصله درد را کاهش دهد. آب لیمو را روی ناخن پای خود بمالید. همچنین می‌توانید لیموی خود را در یک باند بپیچید و آن را یک شبانه روز روی پای خود نگه‌دارید.
این دو شفا دهنده طبیعی را  باهم ترکیب کنید. لیمو و عسل اثر ضد میکروبی زیادی روی پوست دارند و با عفونت احتمالی در انگشت آسیب دیده مبارزه کنند.
•    یک قطره آب‌لیمو و کمی عسل را روی انگشت پا بمالید.
•    انگشت را با بانداژ بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.
•    این روش را هر شب تکرار کنید تا زمانی که بهتر شود.

5. یک تکه پنبه زیر ناخن بگذارید

5. یک تکه پنبه زیر ناخن بگذارید

روش‌های متفاوت دیگری وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید. به آرامی لبه ناخن را بلند کنید و زیر آن پنبه بگذارید. باعث می‌شود ناخن از پوست جدا شود. در حدود 2 تا 12 هفته پوست بهبود پیدا خواهد کرد. اگر می‌خواهید این کار را خودتان در خانه انجام دهید، انگشت پا را خیس کنید و هر روز پنبه را جایگزین کنید تا نتیجه بگیرید. می‌توانید به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی نیز مراجعه کنید. آن‌ها با ضربه زده به ناخن، پوست را از آن دور می‌کنند. همچنین ممکن است سعی کنند بافت ناخن را بردارند. برای این‌که ناخن پای خود را کمی بالا نگه دارید، یک تکه پنبه کوچک زیر آن قرار دهید.
•    با احتیاط قسمت آسیب دیده ناخن خود را با موچین بلند کنید.
•    یک تکه پنبه کوچک بین ناخن و پوست قرار دهید.
•    سعی کنید پنبه را عوض کنید، به خصوص بعد از خیس کردن انگشت.

6. ناخن را با نخ دندان بلند کنید

6. ناخن را با نخ دندان بلند کنید

این کار با خیساندن انگشت پا در طشت بهتر جواب می‌دهد و باعث می‌شود پوست و ناخن نرم‌تر شوند.
•    با احتیاط لبه ناخن را با یک تکه نخ‌دندان تمیز و موم شده بلند کنید.
•    بیش از حد نخ‌دندان را زیر ناخن فرو نکنید.
•    این روش را هر بار پس از خیس کردن پای خود تکرار کنید.

7. ناخن‌ها را به درستی کوتاه کنید

7. ناخن‌ها را به درستی کوتاه کنید

به گفته متخصصان، کوتاه کردن ناخن پا در خانه ایده خوبی نیست. اگر احساس درد کردید، برای جلوگیری از عفونت به پزشک مراجعه کنید. کوتاه کردن ناخن بارها و بارها مشکل را بسیار بدتر می‌کند. توصیه می‌شود آن‌ها را زیاد کوتاه نکنید. اگر پوست کنده شود، ممکن است محل ورود باکتری‌ها باشد و بسیار دردناک شود. به منظور جلوگیری از عود فرو رفتگی ناخن، یاد بگیرید که چگونه ناخن‌های خود را به درستی کوتاه کنید.
•    همیشه کوتاه کردن را از لبه ها شروع کنید، نه از قسمت میانی.
•    هرچه لبه صاف‌تر باشد، احتمال رشد ناخن کمتر است. از لبه‌های تیز خودداری کنید.
•    آن‌ها را خیلی کوتاه نکنید. ممکن است در حین رشد در پوست شما فرو بروند.
•    این کار را هر ۲ تا ۳ هفته یک بار انجام دهید.

8. کفش راحتی بپوشید

8. کفش راحتی بپوشید

برای حفظ سلامت ناخن‌های پا، پوشیدن کفش‌های مناسب بسیار مهم است. به دلیل این‌که وقتی پاهای شما بیش از 8 ساعت در روز در کفش‌های واقعا تنگ گیر می‌کند، جریان هوای کمتری از آن عبور می‌کند و به باکتری‌ها اجازه می‌دهد با سرعت بسیار سریع رشد کنند و منجر به عفونت شوند. کفش‌ همچنین جریان خون را محدود می‌کند و انگشتان پا فرصتی برای حرکت آزادانه و طبیعی ندارند. صندل‌های رو‌ باز و کفش‌های معقول بپوشید تا انگشتان‌تان نفس بکشند . یک نوع ایده‌آل، پارچه‌های نرمی است که به پوست شما اجازه تنفس می‌دهد و در عین حال فضایی برای انگشتان پا باقی می‌گذارد. در واقع، کفش‌های تنگ و ناخوشایند یکی از دلایلی است که ناخن‌های پا ممکن است در ابتدا به داخل پوست فرو روند. کفش‌های پاشنه بلند گزینه خوبی نیستند، زیرا به انگشتان پا فشار می‌آورند. همچنین از پوشیدن کفش‌های گشاد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث حرکت زیاد انگشتان پا و عدم ثبات آن شوند. همچنین ممکن است انگشتان پا بیشتر به سمت جلو بلغزند و اگر بارها و بارها این اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث تحریک ناخن‌های شما شود. به جای آن، کفشی تهیه کنید که راحت و بدون هیچ شکافی، مناسب باشد.

9. به پزشک خود مراجعه کنید

9. به پزشک خود مراجعه کنید

اگر پای‌تان در عرض 2تا3 روز بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی تجویز کنند. معمولا پزشک عمومی می‌تواند ناخن فرورفته را درمان کند، اما اگر مشکل‌تان حاد است و همراه با تورم شدید، به یک متخصص مراجعه کنید.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است