لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

مراقبت از پوست با 8 ماده عجیب

تاریخ انتشار : 1400/09/30نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 12 دقیقهنظر: 0بازدید: 420

از جلبک قرمز و مخاط حلزون گرفته تا کلم برگ و اسکوالان، ببینید آیا این موادی که گاهی عجیب به نظر می‌رسند، ارزش وقت و پول شما را دارند؟ آیا یکی از این مواد غیرمنتظره می‌تواند مشکل پوستی شما را درمان کند؟ آیا تا به حال سعی کردید که لیست مواد موجود در محصول مراقبت پوستی مورد علاقه خود را بخوانید؟ بله حتی تلفظ آنها هم سخت است. اگر مدرک دانشگاهی شیمی نداشته باشید، رمز گشایی آنها هم سخت خواهد بود.

جنیفر هرمان، متخصص پوست معتبر در بورلی هیلز کالیفرنیا، می‌گوید: «در حالی که بعضی از مواد قطعاً تنها ترند می‌شوند، اما اکثر آنها بر اساس اصول علمی یا قیاسی و نسبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.» هر چند گاهی تحقیقی جامع و دقیق برای حمایت یا تایید این تئوری‌ها یا اینکه چگونه برخی از مواد می‌توانند پوست شما را زیباتر و سالم‌تر کنند، وجود ندارد. گفته می‌شود که برخی از این مواد عجیب و غریب برای پوست صورت شما واقعاً کارهای فوق‌العاده‌ای می‌کنند. در اینجا 8 ماده وجود دارند که باید حواستان به آنها باشد و در نظر بگیرید که آیا باید آنها را به روتین روزانه پوستی خود اضافه و یا کاملاً از آنها دوری کنید.

زدن ضدآفتاب روی پوست


8 ماده عجیب و طبیعیمراقبت پوستی


1. جلبک قرمز به عنوان محافظی برای پوست جهت مقابله با آسیب بالقوه نور آبی

این گونه از جلبک‌ها به دلیل رنگدانه‌ای به نام فیکواریترین قرمز هستند. طبق گفته دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، فیکواریترین «نور قرمز را منعکس کرده و نور آبی را جذب می‌کند.» این یک نکته خوب در مورد جلبک قرمز است، زیرا مطالعه منتشر شده در ژوئیه سال 2017 در یک ژورنال علمی نشان می‌دهد که نور آبی ساطع شده از وسایل الکترونیکی می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست شود. شیل دسای سولومون، متخصص پوست در منطقه رالی-دورهام در کارولینای شمالی، می‌گوید: «جلبک‌های قرمز دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند.» رادیکال‌های آزاد با تخریب کلاژن و الاستین و کمک به افزایش رنگدانه، باعث پیری پوست می‌شوند.

شما می‌توانید گاهی جلبک قرمز را در ضدآفتاب‌ها و همچنین محصولات آرایشی حاوی SPF پیدا کنید. مطالعه اولیه آزمایشگاهی در دسامبر سال 2015 در ژورنال علمی فوتوکمیستری و فوتوبیولوژی منتشر شد که نشان می‌داد عصاره جلبک قرمز (همراه با دیگر ویتامین‌ها) می‌تواند تاثیرگذاری ضدآفتاب را در مبارزه با آسیب‌های اشعه UV افزایش دهد.

2. مخمر به عنوان محکم کننده و سفت کننده پوست

فکر نکنید که مخمر تنها نوعی قارچ است که در درست کردن ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رابرت آنولیک، متخصص پوست در مرکز جراحی لیزر و پوست نیویورک و استادیار بالینی پوست در دانشگاه نیویورک، می‌گوید: «مخمر حاوی یک پپتید است که می‌تواند آنچه را که به عنوان بیان ژن سیرتونین شناخته می شود، افزایش دهد.» او می‌گوید، سیرتونین در رده پروتئین قرار می‌گیرد که با تعدادی از مسیرهای متابولیکی مرتبط با پیری و طول عمر مرتبط است.

 سیرتونین می‌تواند بر سلول‌هایی تاثیر بگذارد که کلاژن و الاستین تولید می‌کنند، ترکیبی از ساختار پوستی که آن را شاداب و محکم می‌کند. دکتر آنالویک می‌گوید: بنابراین استفاده از سرم یا اسانسی که حاوی مخمر و روشن کننده پوست باشد، ممکن است به شما در کم کردن ظاهر نشانه‌های پیری مانند چین و چروک‌های ریز یا بی‌رنگی پوست کمک کند، هرچند که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

نشاسته

3. کاکتوس برای تسکین و محافظت از پوست در برابر اشعه UV و هیدراته شدن

ممکن است کاکتوس هنگام لمس خاردار باشد، اما این گیاه بیابانی پتانسیل کمک به سیراب کردن پوست شما را دارد. سولومون می‌گوید: «دلیلی وجود دارد که گل‌های کاکتوس قادر به زنده ماندن در صحرا هستند و آن چیزی نیست جز اینکه آنها پر از آب هستند. همین امر به آنها کمک می‌کند تا بتوانند در دوره خشکی از بین نروند.» علاوه بر این، کاکتوس سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و الکترولیت است. منظور این است که ممکن است به پوست کمک کند تا مرطوب بماند و از آن در برابر آفتاب محافظت کند؛ به همین دلیل ممکن است این ماده را در کرم‌های صورت پیدا کنید که به عنوان مرطوب کننده یا تسکین دهنده پوست در نظر گرفته می‌شوند؛ با این حال، اگرچه ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند محافظت پوست در برابر آسیب اشعه UV را بهبود بخشیده و آن را ترمیم کنند، اما جایگزینی برای ضد آفتاب نیستند.

بیشتر بخوانید:  6 ماسک خانگی خطرناک؛ شاید امتحان کرده‌ باشید

4. مخاط حلزون به عنوان زیاد کننده کلاژن و افزایش آب رسانی به پوست

اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم، این همان ماده لزج و چسبانکی است که حلزون از خود به جای می‌گذارد. این ماده لزج و چسبناک حتی بیشتر از اینها نیز خاصیت دارد. دکتر سولومون می‌گوید: «این همان ماده‌ای است که حلزون هنگام استرس از خود تولید می‌کند.» او اضافه می‌کند، به همین دلیل است که این مخاط حاوی ترکیباتی است که به این حیوان در جهت بازسازی و حفاظت از خود در برابر جراحات کمک می‌کند. شما ممکن است این ماده را در کرم‌های دور چشم و صورت و سرم‌ها پیدا کنید؛ چرا که از این ماده به صورت رایج در جهت افزایش آب رسانی به پوست، افزایش درخشندگی پوست و تحریک تولید کلاژن در آن استفاده می‌شود. مخاط حلزون بطور خاص ماده‌ای رایج در محصولات پوستی کره‌ای است. دنبال کنندگان و طرفداران این ترند از نتیجه‌های شگفت انگیز آن در وب‌ سایت‌های کره‌ای بسیار صحبت می‌کنند. تحقیقات محدود است اما نشان می‌دهد که این ماده ممکن است اثر بخش باشد. برای مثال، یک مطالعه تصادفی کوچک بر روی 25 نفر نشان داد که استفاده از محصولی حاوی ترشحات حلزون به مدت سه ماه باعث بهبود خطوط ریز کنار چشم و چین و چروک‌های ریز می‌شود.

کرم حلزون

5. اسکوالان گرفته شده از گیاه به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست

به گفته اوشنا، یک سازمان غیرانتفاعی حفاظت از اقیانوس‌ها، اسکوالان یکی از مشتقات اسکوآلن است که می‌توان آن را از روغن کبد کوسه گرفت و در محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی استفاده کرد. خوشبختانه، اسکوالان به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک ماده گیاهی است که به دلیل داشتن پتانسیل مرطوب کنندگی برای پوست در این دست محصولات موجود است. همچنین دکتر هرمان نیز دلیل بسیار خوبی برای استفاده از این ماده در محصولات پوستی ارائه می‌دهد: «اسکوالان ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط غدد چربی (روغنی) ما تولید می‌شود و به آبرسانی و مرطوب سازی پوست کمک می‌کند.» وی می‌گوید، این کار با پوشاندن سطح پوست برای نگه داشتن رطوبت درون آن انجام می‌شود. در حال حاضر، مزایای آن تنها جنبه حکایتی دارند و تحقیقات بسیار کمی در رابطه با این ماده انجام شده است. هرمان می افزاید: «اطلاعات دقیق کمی در مورد این ماده وجود دارد.» اینکه بخواهید آن را امتحان کنید، به خود شما بستگی دارد.

6. کلپ دریایی و جلبک دریایی برای مبارزه با آلودگی

گیاهان دریایی نوع دیگری از جلبک‌ها هستند که در مواد تشکیل دهنده سرم‌ها (جهت از بین آلودگی‌های پوستی که منجر به پیر شدن آن می‌شوند)، کرم‌های شب (برای صاف و نرم کردن پوست) و کرم‌های دور چشم (برای آب رسانی) استفاده می‌شوند. هرمان می‌گوید: «این گیاهان ممکن است به مهار آنزیم‌های تجزیه کننده کلاژن یا اسید هیالورونیک کمک کنند و هر دو آنها برای جوان نگه داشتن پوست ضروری هستند. این ماده همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است.» او اضافه می‌کند، نکته منفی این است که جلبک دریایی، کلپ دریایی، جُل‌وزغ (انواع اسم‌هایی که برای آن به کار می‌رود) ممکن است در حقیقت به موانع پوستی وارد نشوند، یعنی جایی که دقیقاً می‌توانند روی پوست تاثیرگذاری داشته باشند.

7. بیو پلاسنتا برای رفع چین و چروک

نه اشتباه نکنید، این ماده جفت جنین انسان نیست. همانطور که یکی از برندهای تولیدکننده سرم بیو پلاسنتا توضیح می‌دهد اینها «از نظر مولکولی با فاکتورهای رشد دهنده حیات در جفت انسان یکسان هستند.» شرکت‌های دیگر از جفت زیستی گیاهی استفاده می‌کنند. سولومون می‌گوید، اینها مشابه کرم‌های سلول‌های بنیادی هستند و ایده این است که این مواد می‌توانند تولید کلاژن را برای صاف شدن پوست و از بین بردن خطوط و چین و چروک‌ها تسهیل کنند. گفته می‌شود، نحوه عملکرد آنها نتوانسته متخصصان را قانع کند. او می‌گوید: «کرم‌های پلاسنتا و سلول‌های بنیادی به طور اساسی آزمایش نشده و هیچ کس حتی از نظر علمی به ترکیبات موجود در آن دقت نکرده است.» علاوه بر این، سولومون اضافه می‌کند، «معمولاً فقط سلول‌های بنیادی زنده توانایی ترمیم سلول‌های دیگر را دارند و این قابل بحث است که آیا این سلول‌ها در جفت واقعاً هنوز زنده هستند یا نه.»

چین و چروک دور لب

8. کلم پیچ برای محافظت از پوست خود و درخشان کردن آن

احتمالاً تا به حال برای شما خیلی پیش آمده است که در طول روز، سالاد کلم پیچ بخورید اما دیدن آن به عنوان سرم آنتی اکسیدان، ماسک سم زدا و میسلار واترهای تمیز کننده ممکن است شوک برانگیز باشد. در تئوری، اینگونه به نظر می‌رسد که استفاده از این سوپر فود سرشار از آنتی اکسیدان عقلانی باشد. در واقع، این تنها ماده گیاهی سرشار از آنتی اکسیدانی نیست که راه خود را به محصولات مراقبت پوستی باز کرده است؛ زیرا مجموعه‌ای از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان در حال حاضر به طور دائمی به عنوان ماده تشکیل دهنده در محصولات ظاهر می‌شوند. هرمان می‌گوید، در حالی که کلم پیچ سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است، «اما مشکل اینجاست که پوست ما سدی بزرگ به حساب می‎آید. این سد بزرگ به کلم پیچ اجازه نمی‌دهد تا تمام و کمال به داخل نفوذ کند.»

 به علاوه، کلم پیچ ممکن است حاوی ویتامین C باشد اما این ماده نیز چالش‌های خودش را دارد. او می‌گوید: «برای تاثیرگذار کردن ویتامین C، معمولاً نیاز به تغییر دادن این ویتامین است تا به صورت تاثیرگذاری بتواند از سطح پوست عبور کرده و در جای عمیق‌تری از پوست یعنی درم عمل کند.  هیچ راهی برای دانستن نحوه تغییر کلم پیچ برای اندازه گیری اثر بخشی آن در یک محصول موضعی وجود ندارد. علاوه بر این، وقتی صحبت از ویتامین C می‌شود، نحوه بسته بندی آن تفاوت زیادی در ثابت ماندن یا نماندن آن (و در نتیجه موثر بودن آن) ایجاد می‌کند.


اگه دنبال بهترین متخصصین پوست در اطرافت هستی توی بیزاَپ پیداش کن


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است