لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

10 راهکار بی‌نظیر برای کاهش استرس کارآفرینی

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1401/02/19نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 575

تصمیم به راه‌اندازی یک کسب و کار، قطعاً شما را با چالش‌های زیادی روبرو خواهد کرد. هر کارآفرینی در مواجهه با فراز و نشیب‌های موجود در مسیر مدیریت استارتاپ خود چالش‌هایی را تجربه خواهد کرد. با این که این تصمیم می‌تواند شما را قوی‌تر کند؛ ولی از طرفی در برخی از مواقع ممکن است مانع پیشرفت شما در مسیر کاریتان شود.

 یواخ شوارتز مدیر و دبیر شرکت اوبر فیلیپ از تجربه خود در این دوران چنین می‌گوید:

تجربه من در راه‌اندازی و شروع شرکت اوبرفیلیپ در نوع خودش خاص است. من مانند بیشتر کار آفرینان که به دلیل چالش‌های موجود در کار استرس‌های فراوانی را متحمل می‌شوند، با این چالش‌ها جنگیدم. استرس، یک حقیقت و امری غیر قابل اجتناب برای همه کارآفرینان است که اگر به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

در واقع هیچ روش واقع بینانه‌ای برای کاهش استرس کارآفرینی وجود ندارد. یک کارآفرین باید یاد بگیرد که چگونه استرس را مدیریت کند؛ چرا که در غیر این صورت هم خودش و هم استارتاپی که مدیریت می‌کند، وارد یک باتلاق عمیق خواهند شد. در ادامه این مقاله از بیزاَپ نکات مفیدی را به شما کارآفرینان معرفی می‌کنیم که با آنها بتوانید استرس خود را مدیریت کنید.

هرگز رایگان کار نکنید

باید این را بفهمید که ارزش شما بیش از اینها است و هیچ چیز به اندازه بی‌پولی و نداشتن درآمد، نمی‌تواند استرس شما را دوچندان کند. حتی اگر مقدار آن ناچیز و کم باشد و وقتی بدانید برای راه‌اندازی کاری که در تخصص شما است، به شما پول می‌دهند، می‌تواند از دغدغه‌های ذهنی شما کم کند. بنابراین قدر تخصص و زحماتی که می‌کشید را بدانید و هرگز رایگان کار نکنید.

به خودتان استراحت بدهید

همه کارها و وظایف کوچکی که انجام می‌دهیم و تصمیماتی که به طور روزانه می‌گیریم، رفته رفته از قوای جسمانی و روحی ما می‌کاهد؛ بنابراین در طول روز که سرتان خیلی شلوغ است و سرگرم رسیدگی به کارهایتان هستید، با نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه به فاصله 30 دقیقه به خود استراحت بدهید یا این که با یک یا دو نفر از همکارانتان ساعتی از روز را قدم بزنید. این اقدامات می‌تواند استرس ناشی از شدت کار را در شما به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همکاری

به تفریح و مرخصی بروید

وقتی استرس و حجم کاری شما بالا است، کار خود را متوقف کنید و چند روزی به مرخصی و تفریح بروید. به اماکن تفریحی و مراکز دیدنی رفته و با افراد جدیدی آشنا شوید. مدتی دور ماندن از کار می‌تواند به کاهش استرس و تنش در شما کمک کند و باعث افزایش انرژی، شوق مضاعف و ذهنی بازتر خواهد شد و استرس نیز به میزان زیادی در شما کاهش خواهد یافت.

داشتن خوابی کافی و مناسب

خواب کافی، بخشی کلیدی از یک سبک زندگی سالم است و برای مغز، قلب و دیگر اعضای بدن بسیار مفید می‌باشد. کارآفرینان و صاحبان استارتاپ‌های گوناگون، به دلیل فعالیت‌های زیاد و پراسترس در طول شبانه روز، متحمل فشارهای زیادی می‌شوند که ممکن است روی بهره‌وری و عملکرد مفیدشان تاثیر بگذارد.

خواب کافی با میزان تقریبی 8 ساعت در شبانه روز به شما انرژی لازم را داده و همچنین میزان استرس در طول روز را نیز در شما کاهش خواهد داد.

حتما ورزش کنید

یکی دیگر از عواملی که باعث تضعیف تنش کاری و کاهش استرس کارآفرینی در مدیران کسب و کارها می‌شود، ورزش کردن منظم است. وقتی که ورزش می‌کنید، بدن شما ماده شیمیایی به نام اندورفین ترشح می‌کند. اندورفین با گیرنده‌های مغز شما برخورد کرده و باعث تحریک حس مثبت در ذهن و بدنتان می‌شود. با این که همه می‌دانند ورزش کردن برای بدن مفید است؛ ولی نداشتن زمان را بهانه­ می‌کنند. نیازی نیست که اوقات زیادی را برای ورزش کردن در باشگاه بگذرانید. شواهد علمی حاکی از آن است که تمرینات کوتاه مدت، ولی با شدت بالا به اندازه تمرینات طولانی مدت فایده دارد. پس با این وجود بهانه‌ای برای ورزش نکردن نمی‌توانید پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: مشارکت اقتصادی برای دو برابر کردن سودآوری کسب و کار

بعضی از وظایف را به دیگران واگذار کنید

بپذیرید که نمی‌توانید از عهده کلیه کارها به تنهایی برآیید. همین فکر که خودتان باید در همه جا حاضر باشید و همه امور را انجام دهید، می‌تواند زمینه استرس‌های زیادی را برای شما فراهم کند. برخی از وظایف و کارها را به دیگر کارمندان شایسته خود بسپارید و بگذارید به تنهایی کار را انجام دهند و از این بابت اصلا نگران نباشید. سپردن برخی از وظایف به دیگر کارمندان می‌تواند از حجم و فشار استرسی که بر شما تحمیل شده است، کم کند.

وظایف و برنامه ریزی(عکس3)

با افراد قابل اعتماد ارتباط داشته باشید

صحبت کردن با دیگران درباره مسائل و موضوعات کاری می‌تواند به یافتن راه‌حل‌های مناسب جهت رویا­رویی با مشکلات به وجود آمده کمک کند. کارآفرینان برای این که با نحوه پیش رفتن و یافتن راهکار در بعضی مسائل آشنا شوند، با افراد همکار در حوزه کاری خود ارتباطشان را حفظ می‌کنند و وقتی در تنگناهای خاصی، خود را گرفتار ببینند، از تجربه­های این افراد استفاده کرده و بدین ترتیب از تحمیل استرس بر خود جلوگیری می‌کنند.

به کارهایتان نظم دهید

بسیاری از استرس‌هایی که ممکن است هر کارآفرین یا مدیر در مسیر کاری خود تجربه کند، بخاطر نداشتن یک برنامه دقیق و منظم برای رسیدگی به امور خود است. یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم، بدون شک به ایجاد آرامش و مشخص شدن مسیری روشن در شما کمک می‌کند. برای خود طبق حجم کاری که دارید، برنامه‌ریزی کنید و هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت درنظر بگیرید. از به تعویق افتادن وظایف جلوگیری کنید و نگذارید کارها ناتمام بمانند. نظم کافی و داشتن برنامه دقیق به کاهش استرس در شما کمک می‌کند.

استراحت

رژیم غذایی سالم

آیا می‌دانستید اگر شما در هفته 50 ساعت کار کنید و در طی هفته روزی حداقل دو فنجان قهوه بخورید، کافئین زیاد باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما می‌شود؟ همچنین چربی‌های اضافی و اشباع شده که از طریق مواد سرخ کردنی از جمله غذاهای سرخ شده و فست فودها نیز همین کار را می‌کنند. برای غلبه بر استرس خود غذای سالم بخورید. مقدار مصرف کافئین را کاهش دهید و به جای چربی، میوه مصرف کنید.

جمع بندی

به عنوان یک کارآفرین یا لیدر اگر دائماً در فشار و استرس باشید، نه تنها باعث وارد شدن آسیب جدی به سلامت روح و جسمتان می‌شوید، بلکه به راحتی روند کاری شما با اختلال مواجه می‌شود. همچنین در صورتی که نتوانید استرس ناشی از کار را کم کنید، به تنگناهای سختی خواهید رسید که ممکن است کسب و کار شما را به نابودی بکشاند.

 در این مقاله از بیزاَپ تلاش کردیم راهکارهایی را برای غلبه بر استرس ناشی از کار کارآفرینان ارائه دهیم. در صورتی که شما نیز راهکاری را می‌شناسید که می‌تواند به کاهش استرس در کارآفرینی و صاحبان کسب و کار کمک کند، به ما و خوانندگان این مقاله معرفی کنید.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است