لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

خطرناک‌ترین حیوانات در آفریقا

دسته بندی :گردشگری
تاریخ انتشار : 1401/09/07نویسنده: ثمین آقابالاییزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 76

آیا علاقه‌مند به کشف خطرناک‌ترین حیوانات آفریقا هستید؟ برای کشف 10 حیوان مرگبار برتر آفریقا، همراه با میزان کشتار سالانه انسان، در ادامه بخوانید.

مطلب پیشنهادی: 10 مکان زیبا برای بازدید در آفریقای جنوبی

آفریقا قاره‌ای با تنوع زیستی عظیم و فرصت‌های تماشای حیات‌وحش شگفت‌انگیز است و همچنین خانه گزیده‌ای از حیوانات خطرناک است. برخی از خطرناک‌ترین‌های روی کره زمین که درواقع باعث تعداد قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر انسان می‌شوند.
در این مقاله ما خطرناک‌ترین حیوانات آفریقا را به‌طور مفصل بررسی می‌کنیم و این گونه‌ها را بر اساس تعداد تخمینی مرگ‌ومیر انسانی که در سال ایجاد می‌کنند رتبه‌بندی کرده‌ایم. ما انسان‌ها را از این فهرست حذف کرده‌ایم. اگر آن‌ها را در نظر بگیریم، مطمئناً به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین حیوانات آفریقا که مسئول بیش از 100000 قتل در هرسال در سراسر قاره است، رتبه‌بندی می‌شوند.

به دلیل نحوه تهیه این فهرست (تخمین مرگ‌ومیر انسان توسط حیوانات) بسیاری از حیوانات آفریقایی وجود دارند که در این لیست نیستند که اگر با احترامی که شایسته آن‌هاست رفتار نشود، می‌توانند به‌راحتی برای انسان کشنده باشند.
شایان‌ذکر است که اگرچه حیوانات بسیار خطرناکی در این لیست وجود دارد، اکثریت آن‌ها به پارک‌های ملی و ذخیره‌گاه‌های بازی محدود می‌شوند، جایی که پیروی از قوانین اولیه سافاری تقریباً هرگونه خطر مرگ را از بین می‌برد؛ بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا لیست ما از 10 حیوان خطرناک در قاره آفریقا آمده است:

پشه
مسئول حدود 1000000 مرگ در سال است 

اگرچه این پشه کوچک ممکن است بسیار کمتر از سایر موجودات بزرگ موجود در این لیست به نظر برسد، اما خطرناک‌ترین حیوان در آفریقا و جهان است. گونه‌های بسیاری از پشه‌ها در جنوب صحرای آفریقا حامل تعدادی از بیماری‌های بالقوه کشنده هستند، ازجمله تب زرد، ویروس زیکا، ویروس نیل غربی، تب دنگی و البته مالاریا. در بین آن‌ها، این بیماری‌ها سالانه یک‌میلیون آفریقایی را می‌کشند. از غروب تا سحر، پیشگیری از نیش پشه به‌صورت استفاده از رنگ‌های روشن، استفاده از اسپری یا لوسیون دافع و خوابیدن در پشه‌بند انجام می‌شود.

اسب ابی
مسئول حدود 3000 مرگ در سال است 

با وجود بسیاری از حیوانات خطرناک در آفریقا، بسیاری از مردم اغلب این واقعیت را نادیده می‌گیرند که اسب آبی درواقع بزرگ‌ترین قاتل انسان از تمام حیوانات بزرگ آفریقایی است. اگرچه اسب‌های آبی گیاه‌خوار هستند، اما تخمین زده می‌شود که هرساله 3000 نفر را از بین می‌برند. اسب آبی نر به‌شدت از قلمروهای خود که شامل سواحل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود دفاع می‌کند، درحالی‌که اسب‌های آبی ماده اگر احساس کنند چیزی بین آن‌ها و بچه‌هایشان که در آب می‌مانند درحالی‌که در ساحل تغذیه می‌کنند، فاصله می‌اندازد، می‌توانند بسیار تهاجمی‌شوند. اسب‌های آبی تا 1500 کیلوگرم وزن دارند. سومین حیوان بزرگ آفریقا پس از فیل و کرگدن و می‌توانند روی خشکی با سرعت 30 کیلومتر در ساعت بدوند. این را با ماهیت تهاجمی، چابکی آن‌ها در داخل و خارج آب و دندان‌های تیز و نیم متری در آرواره‌های عظیم ترکیب کنید و می‌توانید درک کنید که چرا اسب آبی ها می‌توانند چنین موجود وحشتناکی باشند. (شایعه شیر اسب آبی صورتی را شنیدید؟)

فیل آفریقایی
 مسئول حدود 500 مرگ در سال است 

رسیدن به وزن تا 7000 کیلوگرم بزرگ‌ترین حیوانات خشکی جهان اغلب غیرقابل‌پیش‌بینی است، فیل‌های گاو نر مسن، نرهای جوان و فیل‌هایی که بچه دارند برای هر چیزی که از مسیرشان عبور کند خطرناک است. حملات بی‌دلیل فیل‌های آفریقایی به انسان‌ها گهگاه گزارش می‌شود، معمولاً توسط فیل‌های نر در دوره‌ای فعال جنسی که سطح تستوسترون افزایش می‌یابد. درحالی‌که آن‌ها ممکن است حیوانات نسبتاً آرامی به نظر برسند، هرساله حدود 500 مرگ‌ومیر انسان توسط فیل‌های آفریقایی با زیر پا گذاشتن و له کردن قربانیان آن‌ها ایجاد می‌شود. در مناطقی که شکار غیرقانونی رخ می‌دهد یا زیستگاه فیل‌ها در خطر است، فیل‌ها بسیار تهاجمی‌تر هستند.

تمساح نیل
 مسئول حدود 300 مرگ در سال است

کروکدیل‌های نیل که تقریباً در تمام رودخانه‌های اصلی آفریقا و در بسیاری از دریاچه‌ها یافت می‌شوند، بزرگ‌ترین شکارچیان آب شیرین این قاره هستند. تمساح نیل به دلیل ماهیت تهاجمی خود شناخته شده است و گونه‌ای از تمساح است که در بیشتر حملات مرگبار به انسان‌ها نقش دارد و هرسال حدود 300 نفر را می‌کشد. (تفاوت‌های کلیدی تمساح و کروکدیل را می‌دانید؟) کروکدیل‌ها که به خاطر تکنیک شکار در کمین خود شناخته می‌شوند، شکارچیان بی‌معنی هستند و به هر حیوانی که در دسترس باشد، ازجمله انسان، حمله می‌کنند. حمله آن‌ها معمولاً به شکل پرتاب از آب و بستن قربانی خود در آرواره‌های قدرتمندش است، آن‌ها را به داخل آب می‌کشانند تا غرق شوند قبل از اینکه آن‌ها را زیر شاخه‌ها یا سنگ‌های زیر آب بگذارند تا بعداً بخورند. حمله به انسان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در حال شستشو در نزدیکی سواحل رودخانه‌ها و سواحل دریاچه‌ها و زمانی که ماهیگیران در حال ورود و خروج به قایق‌های خود هستند. حدود 40 درصد از حملات کروکودیل ها به انسان‌ها کشنده است و کودکان به دلیل جثه‌شان بیشتر از بزرگ‌سالان در معرض خطر هستند. نشان داده شده است که خطر حملات کروکودیل در فصل گرم‌تر زمانی که کروکودیل ها انرژی بیشتری دارند افزایش می‌یابد.

شیر نر
مسئول حدود 200 مرگ در سال است

شیر به‌عنوان شکارچی رأس حیات‌وحش آفریقا، یکی از برترین شکارچیان جهان است. درحالی‌که انسان‌ها طعمه طبیعی آن‌ها نیستند، سالانه حدود 200 نفر توسط شیرها کشته می‌شوند. شیرهای نر بیمار بیشتر مسئول این میزان مرگ‌ومیر هستند، همراه با حملات فرصت‌طلبانه در مناطقی که طعمه طبیعی شیرها کاهش یافته است. داستان باورنکردنی شیرهای انسان‌خوار Tsavo را بخوانید. درحالی‌که تعداد انگشت‌شماری از کشته شدن گردشگران یا راهنمایان توسط شیرها در طول سفر سافاری گزارش شده است، این موارد بسیار استثنا هستند. اکثریت قریب به اتفاق انسان‌هایی که توسط شیرها کشته می‌شوند، از مردم محلی هستند که زندگی روزمره خود را در حاشیه مناطق ذخیره‌سازی آفریقایی انجام می‌دهند.

کیپ بوفالو
مسئول حدود 200 مرگ در سال است

گاومیش کیپ بدون شک یکی از خطرناک‌ترین حیوانات آفریقاست و گاهی اوقات از آن به‌عنوان "بیوه ساز" یا "مرگ سیاه" یاد می‌شود. این جانوران تهاجمی و غیرقابل‌پیش‌بینی می‌توانند تا 1000 کیلوگرم وزن داشته باشند و تا 1.7 متر قد رشد کنند. آن‌ها نترس هستند و هر شکارچی را که جرأت کند بچه‌هایش را بگیرد، اوباش می‌کنند. آن‌ها معمولاً به‌صورت گله‌ای سفر می‌کنند، اما یکی از معدود حیوانات در آفریقا هستند که اگر تنها باشند به‌طور فعال انسان‌ها را ساقه می‌زنند و می‌کشند. گاومیش موردعلاقه شکارچیان شکار بزرگ بود (از این رو جایگاه آن‌ها به‌عنوان یکی از پنج بازی بزرگ بود) و شناخته شده است که قبل از شارژ کردن به قربانیان خود به‌صورت دایره‌ای به انسان‌ها حمله می‌کند، سپس با شاخ‌های تیز آن‌ها را زیر پا می‌زند یا می‌کشد. بوفالوها سالانه 200 نفر را می‌کشند.

کوسه سفید بزرگ
 مسئول حدود 2 مرگ در سال است

کوسه سفید بزرگ حیوانی است که در بسیاری از افرادی که وارد آب‌های اطراف آفریقای جنوبی می‌شوند ترس ایجاد می‌کند. مطمئناً این کوسه تهاجمی‌ترین کوسه در برخوردهای انسانی است و مسئول اکثر حملات مرگبار کوسه در آفریقا و در سطح جهان است. سفیدپوستان بزرگ انسان‌ها را طعمه نمی‌دانند و ظاهراً فقط در مواردی با هویت اشتباه حمله می‌کنند، جایی که نمی‌توانند به‌وضوح تشخیص دهند دقیقاً چه چیزی موردحمله قرارگرفته‌اند. سفیدپوستان بزرگ طعمه خود را با سرعت 40 کیلومتر در ساعت شارژ می‌کنند، یک لقمه بزرگ می‌خورند و پس می‌زنند و اجازه می‌دهند طعمه خود قبل از خوردن آن، خونریزی کند. وقتی صحبت از انسان‌ها می‌شود، سفیدپوستان بزرگ معمولاً یک نیش آزمایشی می‌گیرند و سپس آنجا را ترک می‌کنند. با این حال، در حدود 20 درصد موارد، آسیب وارد می‌شود و قربانی در اثر از دست دادن خون ناشی از یک گاز گرفتن جان خود را از دست می‌دهد. با تمام آنچه گفته شد، مرگ‌ومیر ناشی از حملات کوسه‌ها به‌طور متوسط تنها دو مرگ در سال در آفریقا را شامل می‌شود.

کرگدن
 مسئول ؟ مرگ‌ومیر در سال (ناشناخته)

کرگدن‌ها حیواناتی بسیار بزرگ و قدرتمند هستند که وزن آن‌ها تا 2800 کیلوگرم می‌رسد و از نظر جثه بزرگ پس از فیل در رتبه دوم قرار دارند. علاوه بر این، آن‌ها به خاطر تحریک‌پذیر بودن شهرت دارند. اگرچه آن‌ها بینایی ضعیفی دارند، حس بویایی آن‌ها عالی است و بوی انسان گاهی اوقات باعث می‌شود کرگدن به سمت شخص یا وسیله نقلیه جلب شود. اگرچه کرگدن سیاه به‌طورکلی تهاجمی‌تر است، هر دو کرگدن سیاه‌وسفید در هنگام تهدید بارگیری می‌کنند که می‌تواند منجر به مرگ انسان شود. مادران کرگدن با گوساله بسیار از بچه‌های خود محافظت می‌کنند و به سرعت به هر چیزی که آن‌ها را تهدید می‌کنند حمله می‌کنند.
راینو می‌تواند تا سرعت 64 کیلومتر در ساعت حمله کند و دو شاخ بزرگ و تیز داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که همیشه فاصله خود را حفظ کنید و هرگز بین مادر و نوزاد یا جایی نزدیک به نر بزرگ‌تر قرار نگیرید.

پف گیر
 مسئول ؟ مرگ‌ومیر در سال (ناشناخته)

طول متوسط آن‌ها به 1 متر می‌رسد و بسته به محل زندگی‌شان، دور وسیع و رنگ‌های استتاری متنوعی دارند. آن‌ها در طول و عرض آفریقا، خارج از جنگل‌های بارانی و مناطق صحرا یافت می‌شوند.
درحالی‌که این مار سمی‌ترین مار در آفریقا نیست، مار پفکی این لیست را ایجاد می‌کند زیرا این مار است که بیشترین تلفات را در آفریقا ایجاد می‌کند. این به دلیل زیستگاه گسترده، ماهیت تهاجمی آن و این واقعیت است که به‌خوبی استتار شده است. این بدان معنی است که برای جلوگیری از شناسایی به‌جای فرار، بی‌حرکت می‌ماند و درنتیجه زمانی که افراد به‌طور تصادفی روی مار قدم می‌گذارند، حملاتی صورت می‌گیرد. سم قوی و دندان‌های نیش بلند آن به معنای میزان مرگ‌ومیر ناشی از گزش در صورت عدم درمان تا 20 درصد است.

مامبای سیاه
مسئول ؟ مرگ‌ومیر در سال (ناشناخته)

مامباهای سیاه به‌عنوان یکی از کشنده‌ترین مارهای جهان در نظر گرفته می‌شوند و دلیل خوبی هم دارد. آن‌ها بزرگ‌ترین مار سمی در آفریقا هستند که بالغین آن تا حدود 2.5 متر رشد می‌کنند و همچنین یکی از سریع‌ترین مارهای جهان است که با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. مامباهای سیاه بینایی توسعه یافته ای دارند و در طول روز هم به‌عنوان کمین و هم به‌عنوان شکارچی تعقیب‌کننده فعال هستند. آن‌ها همچنین مارهای بسیار تهاجمی هستند که در گوشه قرار می‌گیرند و به‌طور مکرر حمله می‌کنند و ضربه می‌زنند. خطر واقعی مامبای سیاه از سم بسیار سمی آن‌ها ناشی می‌شود، زیرا یک نیش آن حاوی سموم عصبی و قلبی کافی برای کشتن 10 نفر است. مقدار سمی که یک مامبای سیاه در یک حمله تزریق می‌کند باعث شروع سریع علائم خفگی و فروپاشی قلبی عروقی با نرخ مرگ‌ومیر 100% برای گزش‌های درمان نشده می‌شود. این آن‌ها را در صدر فهرست سمی‌ترین مارهای جهان قرار می‌دهد.
و این لیستی است از 10 حیوان خطرناک آفریقا که بر اساس تعداد تخمینی انسان‌هایی که هرسال کشته می‌شوند. آیا حیوانات خطرناکی وجود دارند که شما را شگفت‌زده کنند یا در طبیعت با آن‌ها برخورد کرده‌اید؟ یا هر حیوان خطرناک آفریقایی که در این لیست نیست؟ در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید.


بهترین و نزدیکترین مراکز تفریحی و گردشگری شهر و محله شما

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است