لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

صدای آرامش در قلب طبیعت!

تاریخ انتشار : 1400/08/26نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 331

داده‌های جدید نشان می‌دهند که حتی گوش کردن به صدای ضبط شده طبیعت می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند، استرس را کاهش دهد و حتی درد شما را کمتر کند. بر اساس اطلاعات جدید، گوش دادن به صدای پرنده‌ها به کمتر شدن استرس کمک می‌کند. صدای وزیدن باد در میان درختان جنگل، صدای پرنده‌ها روی شاخه‌ها و صدای جریان آب نهر، انواع صداهایی هستند که بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم در آوریل سال 2021 بدست آمدند که نه تنها آرامش‌بخش هستند، بلکه مزایای بسیار زیادی برای سلامتی و آرامش دارند.

جهت داشتن مروری بر تحقیقات انجام شده، باید بگوییم که محققان 18 مطالعه را بررسی کردند که فواید صدای طبیعت را برای سلامتی بررسی می‌کرد؛ مشارکت کنندگان در این تحقیق به صدای ضبط شده طبیعت در محیط آزمایشگاهی گوش کردند. در نهایت این افراد استرس کمتر و بهبود نتایج سلامتی مانند کاهش درد را بعد از گوش دادن به صدای ضبط شده طبیعت گزارش کردند.


انواع صداهای آب مانند صدای جریان آب نهر یا آبشار، بیشترین تاثیر را در ایجاد احساس مثبت دارد؛ این در حالی است که صدای پرنده‌ها برای کم کردن استرس بهترین گزینه است!


راشل بوكستون، پزشک ارشد، همكار تحقیقاتی و زیست شناس حفاظتی در بخش زیست شناسی در دانشگاه كارلتون در اتاوا، می‌گوید: «از منظر تکاملی، انسان‌ها به صورت ذاتی و فطری سیگنال‌های خطر و امنیت را دریافت می‌کنند و محیطی که مملو از صداهای طبیعت باشد، در انسان ایجاد احساس امنیت کرده و به ما اجازه می‌دهد تا از حالت تدافعی خود خارج شویم.»

این تحقیق به پیکره‌ای از مدارک اساسی اضافه می‌شود که نشان می‌دهد نزدیکی به طبیعت و گذارندن وقت در طبیعت و فضای آزاد برای سلامت و آرامش انسان مفید است.

تحقیقات منتشر شده در ژوئن سال 2019 در ژورنال گزارش‌های علمی نشان داد که افرادی که فقط دو ساعت در هفته را در محیطی طبیعی (از جمله پارک‌های شهر، پارک‌های خارج از شهر، جنگل‌ها و سواحل) می‌گذرانند، در مقایسه با افرادی که زمان کمتری را خارج از خانه می‌گذرانند، احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند.

متا آنالیزی که در نوامبر سال 2019 در ژورنال سلامت عمومی لنست، توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، داده‌های 9 مطالعه را که شامل بیش از 8 میلیون نفر از هفت کشور مختلف بود، در کنار یکدیگر قرار داد. این تحقیق نشان داد که افرادی که در نزدیکی فضای سبز یا در خود فضای سبز زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که کمتر در معرض فضای سبز هستند، تمایل بیشتری به زندگی طولانی دارند.

رفتن به بالاترین قله پوشیده شده با ابر

مطالعه‌ای به ارزیابی این موضوع پرداخت: «آیا قرار گرفتن در معرض طبیعت می‌تواند در زمان همه‌گیری جهانی کووید 19 که اکثر نقاط در قرنطینه به سر می‌بردند، به مقابله با برخی از تاثیرات منفی قرار گرفتن در محیط داخل به مدت زیاد مقابله کند؟»

داده‌ها نشان داد که در واقع حتی منظره‌ای از فضای بیرون در صورت وجود فضای سبز و طبیعت در آن نیز می‌تواند در بهبود شرایط فرد مفید باشد. این تحقیق که در نوامبر 2020 در برنامه‌های زیست محیطی منتشر شد، حدود 3000 نفر را در توکیو بررسی کرد و دریافت که هم دیدن فضای سبز از پنجره و هم بیرون رفتن از خانه به بهبود مشکلات عمده بهداشت روان مانند افسردگی، احساس رضایت ذهنی، عزت نفس و احساس تنهایی کمک می‌کند. این تحقیق نشان داد که نیازی نیست برای بهره بردن از مزایای طبیعت برای سلامت بدن و روان اقدام به کمپ زدن یا پیاده‌روی در طبیعت کنید؛ بلکه حتی یک استراحت کوتاه که درون آن صدا و مناظر طبیعت وجود داشته باشد، می‌تواند برای مغز شما طروات و شادابی را به همراه بیاورد.

بیشتر بخوانید:   پرتغال؛ کشوری همه چیز تمام برای تعطیلات شما

یک استاد اپیدمیولوژی محیط زیست در انستیتوی تحقیقات جهانی بارسلونا که یکی از نویسندگان تحقیق فوق الذکر نیز بود، می‌گوید قسمتی از اینکه چرا بیرون رفتن ممکن است برای ما بسیار خوب باشد، احتمالاً مربوط به این موضوع است که در فضای بیرون نسبت به فضای داخل فعال‌تر هستیم و احتمالاً با افراد دیگر نیز بیشتر معاشرت خواهیم داشت. «همه اینها می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را بهبود بخشد و ممکن است به زندگی طولانی‌تر و سالم کمک کند.»

واقعیت این است که نتایج مطالعات اخیر شوکه‌کننده نیستند، بلکه تنها اهمیت صدای طبیعت را بیش از پیش به ما نشان می‌دهند. مردم معمولاً هنگامی که صدای پس زمینه دلنشینی وجود دارد، بیشتر لذت می‌برند. تجزیه و تحلیل داده‌های جدید در رابطه با مزایای گوش دادن به طیف وسیعی از صداهای خارج از منزل برای بررسی اخیر درباره تاثیرات صداهای طبیعت بر سلامتی انجام شده بود. صداهای مورد استفاده که شامل طیف وسیعی از صداها مانند رعد و برق، باد، حشرات، قورباغه‌ها و همچنین آواز پرندگان فراوان بود، در پارک‌ها ضبط شده بود.

صداهای ضبط شده برای مشارکت کنندگان در محیطی آزمایشگاهی در 11 کشور پخش شد. مهم‌ترین نتیجه مرتبط با این صداهای ضبط شده، کم شدن استرس و احساس ناراحتی بود. بسیاری از مشارکت کنندگان نیز کاهش درد و بهبود خلق و خو را نیز گزارش کردند. همچنین در آزمون‌های شناختی عملکرد بهتری داشتند. هر چند مطالعات بسیار دیگری نیز وجود دارد که تاثیر مثبت حضور طبیعت را بر سلامت و آرامش انسان نشان می‌دهد اما این بررسی به طور خاص به مزیت صداهای طبیعت اشاره دارد. همچنین به نظر می‌رسد که صداهای ضبط شده طبیعت به اندازه نسخه واقعی آن (شنیدن به صورت زنده و حضور در طبیعت) تاثیرگذار است.

قدم زدن یک مرد با کوله پشتی در جنگل

به ذهن خود آرامش و استراحت را هدیه کنید؛ تنها با صدای طبیعت!

بنابراین همه این اطلاعات دقیقاً در رابطه با چقدر وقت گذارندن در محیط بیرون به ما چه می‌گویند؟ آیا ما باید هر روز زمان خاصی را برای کاهش استرس خود مشخص کنیم؟ چه زمانی از روز برای این کار بهتر است؟

تانیا دالتون، یک متخصص بهره‌وری در کارولینای شمالی و نویسنده کتابی در همین رابطه می‌گوید: "در محیط بیرون بنشینید، کمی قدم بزنید، به صدای پرنده‌ها گوش بدهید یا تنها نفس بکشید. شاید بتوانید آن را تبدیل به مراسمی صبحگاهی کنید یا آن را به عنوان راهی برای استراحت از کار یا حتی هر دو آنها در نظر بگیرید. دادن چنین استراحت متفکرانه‌ای به خودتان وقت زیادی از شما نمی‌گیرد."

او می‌گوید، مخصوصاً حالا که این بیماری جهانی (کرونا) طولانی و طولانی‌تر می‌شود، درست کردن چنین عادت روزانه‌ای می‌تواند ذهن شما را شاداب و سرحال می‌کند. یکنواختی این همه‌گیری، واقعی و غیر قابل انکار است و همانطور که تحقیقات اخیر تاکید کرد، پرنشاط کردن روزتان وقت زیادی از شما نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: نحوه کنار آمدن با افسردگی ناشی از قطع عضو
 


بهترین روانشناس اطراف خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است