لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نکاتی برای انتخاب مناسب ترین فرش

تاریخ انتشار : 1401/03/11نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 1173

تاریخ، جغرافیا، سنت‌ها و فرهنگ مشترک میان اقوام مختلف ایرانی بسیار دیده می‌شود، اما برخی قومیت‌ها سلایق متفاوتی دارند که این موضوع انکارناپذیر است. تفاوت سلیقه‌ها و آب ‌و هوای یک منطقه می‌تواند در انتخاب لوازم ضروری زندگی از جمله فرش تأثیرگذار باشد. مثلاً انتخاب فرش برای شخصی که در منطقه سردسیر زندگی می‌کند، با شخصی که در کویر است، متفاوت می‌باشد. در اینجا به تفاوت سلایق قومیت‌ها و مردم در انتخاب فرش می‌پردازیم.

فرش ایرانی

 فرش یکی از لوازم ضروری زندگی بشر بوده که قدمتی چند هزار ساله دارد. فرش دستبافت ایرانی پیشتاز و سرآمد فرش در جهان است که تنوع طرح و رنگ آن در بین اقوام مختلف ایرانی زبانزد می‌باشد. فرش ایرانی حاصل دستان هنرمندی است که دنیایی از رنگ و نقش و نگار را پیش روی ما قرار می‌دهد. با توجه به این که سلایق قومیت‌ها و برخی از مردم در مناطق جغرافیایی در انتخاب فرش متفاوت است، فرش ایرانی با تنوع رنگ، طرح و نقوش و نیز کیفیت مواد به کار رفته در آن، در مناطق مختلف این سرزمین پهناور توسط قومیت‌های مختلفی بافته شده تا بتواند تمام سلایق را راضی نگه دارد.

انتخاب فرش دستبافت

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که فرش دستبافت کدام شهر بهتر است و چگونه می‌توانم فرش مناسب را خریداری کنم. پیش از آن که به سؤال پاسخ دهیم باید منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید را مدنظر قرار دهید؛ چرا که جنس، طرح، نقوش فرش‌های دستبافت هر منطقه جغرافیایی متفاوت است. مثلاً افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند، اغلب فرشی کم‌تراکم با رنگ‌های سرد انتخاب می‌کنند، در حالی که افراد ساکن مناطق سردسیر، عموماً رنگ‌های گرم و فرش‌های پرتراکم را می‌پسندند.

ویژگی فرش‌های دستبافت

با انتخاب یک فرش مناسب می‌توانید سالیان سال از آن استفاده کنید و از مزایای اقتصادی آن نیز بهره‌مند شوید؛ زیرا فرش خوب از کیفیت بالایی برخوردار است که هرچه پا بخورد ارزشمندتر می‌شود و با شسته شدن چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد.

در بافت فرش دستبافت از الیاف و رنگ‌های طبیعی استفاده شده که هیچ‌گونه حساسیتی برای افراد نخواهند داشت. این فرش‌ها در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند. جذابیت دیگر فرش دستبافت که ما را به خرید آن تشویق می‌کند، تنوع طرح‌ها و رنگ‌های آن در مناطق جغرافیایی مختلف است که می‌تواند مورد پسند هر سبک و سلیقه‌ای باشد.

انتخاب فرش ماشینی

هنگام خرید فرش اولین سؤالی که به ذهن خریدار می‌رسد، این است که چه نوع فرشی را انتخاب کنم. اگر قیمت ارزان فرش ماشینی را کنار بگذاریم، متوجه خواهیم شد که برای خرید فرش ماشینی دلایل منطقی بسیاری وجود دارد که انتخاب آن را در اولویت قرار می‌دهد. البته انتخاب جنس و نوع فرش کاملاً سلیقه‌ای است. ضمن این که فرش دستبافت ما شهرت جهانی دارد و کیفیت و اصالت آن ثابت شده است و تناقضی با کیفیت فرش‌های ماشینی ندارد. صنعت فرش ماشینی ایران نیز در جهان پیشتاز  و کیفیت و طرح‌های آن مثال‌زدنی است.

ویژگی فرش ماشینی

نکته منحصر به فرد در مورد فرش‌های ماشینی، تنوع طرح و نقشه‌های آن است که به خوبی توانسته با تمام سلایق افراد در جامعه مدرن امروزی همراه شده و خواست مشتریان را برآورده کند؛ چیزی که فرش دستبافت هنوز نتوانسته تمامی سلایق را پوشش دهد.

هنگام خرید فرش به نکات زیر توجه کنید

اولین نکته توجه به‌اندازه فرش، تراکم رنگ و طرح فرش است که باید مدنظر قرار داد. دومین نکته‌ای که باید در نظر داشت، این است که شما به دنبال خرید فرش دستبافت هستید یا ماشینی؟ پس باید با تفاوت‌های این نوع فرش‌ها تا حدودی آشنا شوید تا بتوانید نوع فرش خود را انتخاب کنید. در مورد فرش‌های دستبافت، توجه به این که فرش در کجا و توسط چه قوم و طایفه‌ای بافته شده اهمیت ویژه‌ای دارد. در خرید فرش ماشینی نیز، اطلاع از شانه فرش، طرح و رنگ و نیز کارخانه بافنده آن را باید مدنظر قرار داد.

بیشتر بخوانید:  فرش مد 2022

بررسی فرش در مناطق و قومیت‌های مختلف ایرانی

در این قسمت انواع فرش را در مناطق جغرافیایی و قومیت‌ها و طوایف مختلف بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید با توجه به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید، فرش موردنظر خود را انتخاب کنید و هنگام خرید فرش مانند یک کارشناس عمل کنید.

فرش بلوچ

فرش‌های دستبافت بلوچی که فرش بلوچ نامیده می‌شوند، توسط عشایر این قوم بافته می‌شوند. استفاده از رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و آبی تیره و نیز الیاف پشمی و یا ترکیب پشم و موی بز، نشان از آن دارد که این فرش‌ها مختص مردمان مناطق فلات نشین شرق ایران است. ناگفته نماند که فرش در هر منطقه از بلوچستان نیز طرح و رنگ و  نام خاص خود را دارد. مثلاً فرش‌های مشهد را با نام فرش بلوچ مشهد و فرش‌های افغانستان را با نام فرش بلوچ هرات می‌شناسند. در ادامه خواهیم گفت که به طور قطع، منطقه جغرافیایی در طرح، رنگ و نوع الیاف فرش و نیز انتخاب فرش بسیار مؤثر خواهند بود.

فرش ترکمن

در قالی‌بافی، فرش ترکمن طرفداران بسیاری دارد؛ چرا که ممکن است گاهی بین شناخت فرش ایرانی با بافت هندی، قفقازی و ... اشتباه صورت گیرد ولی در مورد قالی ترکمن یک درصد هم این اتفاق نخواهد افتاد. با این وجود، همین قالی ترکمن در بین قوم‌ها، ایل‌ها و طوایف مختلف بندر ترکمن نیز دارای نقوش و طرح‌های متنوعی هستند که نمایان‌گر آن است که فرش ایرانی در هر منطقه جغرافیایی توسط هر قوم و طایفه‌ای می‌تواند طرح، رنگ و نقوش متفاوتی داشته باشد. فرش ترکمن بیشتر در مناطق سردسیر استفاده می‌شود.

فرش قشقایی

فرش قشقایی نیز که مختص ایل قشقایی در استان فارس است یکی از مرغوب‌ترین فرش‌های ایرانی است که تفاوت زیادی با فرش‌های ترکمن و بلوچ که معرفی کردیم، دارد. فرش قشقایی حاصل آداب و سنن گذشتگان قوم قشقایی است و در بافت آن از هیچ نقشه‌ای استفاده نمی‌شود! شاید برای شما جالب باشد که نقشه‌ها و طرح‌های این فرش ذهنی هستند.

فرش بختیاری

گزینه دیگری که به آن خواهیم پرداخت، فرش بختیاری است که مختص زاگرس‌نشینان ایرانی است. طرح و نقوش این گونه دست‌بافت‌ها نیز مختص این قوم است. جنس تار این فرش‌ها نخ و رنگ پودهای آن، آبی روشن است. کیفیت و دوام این‌گونه فرش‌ها مثال‌زدنی است. جالب است بدانید که فرش‌های این قوم توسط دو گروه ترک‌زبان قشقایی و عشایر بختیاری بافته می‌شوند که تفاوت طرح و رنگ آنها نیز جالب توجه است.

فرش تبریز

فرش تبریز از انواع قالی‌های شناخته‌شده ایرانی است که از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردار است. این فرش مختص هم‌وطنان آذری‌زبان است که شهرت و قدمت آن جهانی است. تنوع طرح و رنگ و ریزبافتی این فرش‌ها مثال‌زدنی است.

جمع بندی

استفاده از فرش راهی آسان برای روح بخشیدن به خانه و ایجاد فضایی گرم و دلنشین است. انتخاب فرش با توجه با سلایق و منطقه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند متفاوت است، اما باکمی تحقیق و بررسی می‌توان فرش مناسب را پیدا کرد. با توجه به این که فرش‌های خوب و باکیفیت از قیمت بالایی برخوردارند اما انتخاب فرش باکیفیت می‌تواند برای مدتی طولانی و حتی دائمی باشد؛ بنابراین در انتخاب فرش مناسب به طرح، رنگ و نقوش و تراکم آن نیز دقت کنید. توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیز مهم است؛ چرا که فرش مناسب برای مناطق جغرافیایی سرد، معتدل و گرم و خشک متفاوت است و قومیت‌های مختلفی که در این مناطق زندگی می‌کنند، فرش را متناسب با آب و هوا و سلایق گذشتگان خود می‌بافند.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است