لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چه زمانی نباید از نرم‌کننده پارچه استفاده کنید؟

تاریخ انتشار : 1401/05/20نویسنده: مسعود سلجوقیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 234

نرم‌کننده‌های پارچه و ورق‌های خشک‌کن در ایجاد احساس نرمی و ملایمی لباس‌ها و ملحفه‌ها، کاهش چسبندگی ساکن و ایجاد خوشبویی آن‌ها عالی هستند. ممکن است وسوسه شوید که هر بار حتی لباس تمیز را هم بشویید (یا چند ورقه اضافی را در خشک‌کن بیندازید)، اما قبل‌از اینکه لباس دیگری را بشویید، این مطلب را بخوانید. انواع خاصی از لباس‌ها و پارچه‌ها وجود دارند که هرگز نباید با نرم‌کننده‌ها تماس داشته باشند، هرگز! در ادامه این نوع از لباس‌ها و پارچه‌ها را با دقت تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  روش صحیح شستن لباس های ظریف و خاص

نرم‌کننده‌های پارچه و ورق‌های خشک‌کن در ایجاد احساس نرمی و ملایمی لباس‌ها و ملحفه‌ها، کاهش چسبندگی ساکن و ایجاد خوشبویی آن‌ها عالی هستند. ممکن است وسوسه شوید که هر بار حتی لباس تمیز را هم بشویید (یا چند ورقه اضافی را در خشک‌کن بیندازید) ... اما قبل‌از اینکه لباس دیگری را بشویید، این مطلب را بخوانید. انواع خاصی از لباس‌ها و پارچه‌ها وجود دارند که هرگز نباید با نرم‌کننده‌ها تماس داشته باشند، هرگز! در ادامه این نوع از لباس‌ها و پارچه‌ها را با دقت تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

لباس ورزشی یا کار

بیشتر لباس‌های تمرینی طوری طراحی شده‌اند که رطوبت را از بدن شما دور کرده، سریع خشک می‌شوند و هنگام ورزش بدن شما را خنک نگه می‌دارند. روکشی که ورقه‌های نرم‌کننده و خشک‌کن از خود بر روی لباس به‌جا می‌گذارند، عرق روی لباس را در آن نگه داشته و از خشک‌شدن آن جلوگیری می‌کند. این اتفاق اغلب منجر به ماندگاری دائمی بوی باکتری‌های  پارچه می‌شود. اوه! درعوض، این‌جور لباس‌ها را با موارد مشابه در یک چرخه سرد و ملایم بشویید و در هوای آزاد خشک کنید.

پارچه‌های میکروفیبر

الیاف ریزی که باعث جذب میکروفیبر می‌شوند، گردوغبار، کثیفی و رطوبت را جذب می‌کنند. باوجوداینکه میکروفایبر نسبتاً بادوام است، در صورت جذب الیاف باقی‌مانده نرم‌کننده پارچه و ورقه‌های خشک‌کن  بسیار زود خراب می‌شوند. بااینکه استفاده از این محصولات با پارچه‌های میکروفایبر وسوسه‌انگیز بوده و اغلب مردم این کار را انجام می‌دهند، در برابر وسوسه مقاومت کنید! درعوض، یک گلوله فویل آلومینیومی را با پارچه‌های میکروفیبر در خشک‌کن قرار دهید تا بار استاتیک آزاد شود.

حوله

الیاف بلند و ضخیم حوله‌ها طوری طراحی شده‌اند که رطوبت را جذب کرده و به‌سرعت در هوای آزاد خشک می‌شوند. استفاده از نرم‌کننده‌ها همراه با حوله‌ها در هنگام شستشو موجب حفظ رطوبت در الیاف حوصله شده و از خشک‌شدن کامل آن جلوگیری می‌کند. شاید دلیل بوی کپک‌زدگی حوله‌های شما هم ریشه در عادت شستشوی شما داشته باشد. درعوض، سرکه را به چرخه آبکشی افزوده و با اضافه‌کردن توپ‌های پشمی به خشک‌کن، زمان خشک‌شدن را سرعت بخشید. دراین‌صورت، حوله‌های شما جذب فوق‌العاده‌ای خواهند داشت و پس از هر بار استفاده سریع‌تر خشک می‌شوند.

لباس‌خواب کودکان

بیشتر لباس‌خواب‌های نوزاد و کودک به دلایل ایمنی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر آتش مقاوم باشند. لیپیدها و موم باقیمانده نرم‌کننده پارچه می‌تواند باعث کاهش کیفیت و مقاومت لباس در برابر آتش شده و حتی آن را قابل‌اشتعال سازد. به‌جای استفاده از نرم‌کننده یا ورقه خشک‌کن، سرکه را به چرخه شستشو در ماشین لباسشویی اضافه کنید. سرکه پارچه را نرم کرده و چسبندگی ساکن آن را کاهش می‌دهد.

لباس شنا

لباس شنا معمولاً از پلی اورتان (لایکرا، اسپندکس یا الاستین)، پلی‌استر، نایلون یا الیاف مصنوعی مخلوط ساخته می‌شود. این پارچه‌ها با طراحی خاص خود، آب بسیار کمی را جذب می‌کنند و بنابراین خیلی سریع خشک می‌شوند. باقی‌مانده‌های نرم‌کننده روی پارچه، رطوبت را جذب، مانع خشک‌شدن شده و منجر به ایجاد بوی کپک‌زدگی و احتمالاً رشد کپک هم می‌شوند. درعوض، این لباس‌ها را با استفاده از دست و با مواد شوینده ملایم بشویید، آب اضافی را فشار دهید (زیاد فشرده نشود)، سپس آن‌ها را پهن کنید تا خشک شوند.

لباس‌زیر زنانه

از‌آنجایی‌که لباس‌زیر زنانه با بدن ارتباط مستقیم داشته در طول روز به پوست مالیده می‌شود، بهتر است با نرم‌کننده پارچه شسته نشوند تا از ایجاد خاصیت تحریک‌کننده و حساسیت احتمالی پوست جلوگیری شود. مانند سایر پارچه‌ها، نرم‌کننده‌ها عرق، چربی بدن و بوها را روی لباس نگه داشته و موجب ایجاد بوی بد لباس می‌شوند. درعوض، لباس‌های‌زیر زنانه و لباس‌های ظریف دیگر را که در تماس نزدیک با پوست هستند، با مواد شوینده ملایم شسته و در هوای آزاد خشک کنید.

خیلی دیر نشده!

اوه نه!! اگر قبلاً روی یک (یا چند مورد) از این موارد از نرم‌کننده استفاده کرده باشم، خیلی دیر شده است؟ نه... دیر نیست! نباید آن‌ها را بیرون بیندازید! اکثر موارد را می‌توان با یک فرآیند "شستشو" حفظ کرد. برای انجام این کار، پارچه‌ها را از طریق یک چرخه آب گرم با 1 قاشق چای‌خوری صابون غلیظ بشویید. مواد شوینده لباسشویی را اضافه نکنید. سپس، همان پارچه‌ها را در یک چرخه آب گرم دیگر با 1 فنجان سرکه سفید بشویید. بازهم، هیچ ماده شوینده‌ای اضافه نکنید. این کار باید هرگونه اثر مواد نرم‌کننده روی لباس شما را از بین ببرد.

برای پارچه‌هایی که باید با دست شسته شوند (یا شستشوی دستی آن‌ها توصیه می‌شود)، آن‌ها را یک شب در آب داغ با 1 قاشق غذاخوری صابون خیس کنید. سپس آن‌ها را بشویید و دوباره یک شب در آب داغ با 1 تا 2 فنجان سرکه سفید خیس کنید. در آخر، کاملاً بشویید و در هوای آزاد خشک کنید.

با این گزینه‌های نرم‌کننده و مناسب پارچه، چسبندگی ساکن پارچه‌ها را کاهش دهید:

شستشو با سرکه

½ فنجان سرکه سفید مقطر را در قسمت قراردادن نرم‌کننده ماشین لباسشویی خود اضافه کنید (یا از یک توپ داونی استفاده کنید). با این کار، بوی خشک‌کن از بین می‌رود.

توپ‌های پشمی خشک‌کن

می‌توانید توپ‌های خشک‌کن پشمی را با قیمتی برابر با چند بطری نرم‌کننده پارچه پیدا کنید، با این تفاوت که این توپ‌ها عمر طولانی‌تری دارند. 5 - 6 عدد را داخل خشک‌کن بریزید تا لباس‌ها مقداری نرم شوند. آن‌ها همچنین به خشک‌شدن سریع‌تر و بهتر لباس‌ها کمک ‌می‌کنند.

توپ خشک‌کن فویل

فویل آلومینیومی را از کابینت بردارید، یک ورق 12 تا 18 سانتی آن را جدا کرده و به شکل یک توپ مچاله کنید. یکی را داخل خشک‌کن بیندازید تا شارژ استاتیکی را کاهش دهد. توپ در حین استفاده منقبض و سفت می‌شود و هنگامی‌که لبه‌های آن شروع به ترک‌خوردن یا جداشدن کردند، آن را تعویض کنید.

به‌راحتی می‌توان فهمید که چگونه محصولات نرم‌کننده پارچه محبوبیت پیدا کرده‌اند. چه کسی لباس‌های شسته‌شده نرم و با بوی تازه را دوست ندارد، درست است؟ خوب… گاهی‌اوقات باید به چگونگی طراحی و جنس پارچه‌ها هم توجه کرد. اگر لباس‌ها و ملحفه‌های نرم و لطیف‌تری را دوست دارید، از پارچه‌های دارای الیاف طبیعی استفاده کنید. پارچه‌های باکیفیت‌تر بخرید و با کنار گذاشتن نرم‌کننده‌های خریداری‌شده از فروشگاه، در هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید؛ به‌علاوه، لباس‌های شما دوام بیشتری خواهند داشت!

شما چگونه استفاده از نرم‌کننده‌های پارچه را کنار گذاشته و نرمی لباس‌ها/کتانی‌هایتان را حفظ می‌کنید؟ ما دوست داریم نکات و ترفندهای آزمایش‌شده و واقعی شما را بشنویم!

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است