لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چرا هنگام خواب آب دهان می‌ریزید + راه حل آن

تاریخ انتشار : 1401/06/31نویسنده: ثمین آقابالاییزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 121

آب دهان زمانی است که بزاق اضافی از دهان فرد خارج می‌شود و همه ما هرچند وقت یک‌بار این کار را انجام می‌دهیم؛ اما آیا می‌دانستید که وقتی این پدیده به‌طور منظم و بیش‌ازحد اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری در حال پیشرفت یا برخی اختلالات در بدن باشد؟ ما در بیزاپ تصمیم گرفتیم تا دریابیم که دلایل آب‌ریزش دهان چیست و چگونه می‌توانیم آن را کاهش دهیم یا از وقوع آن جلوگیری کنیم.
چرا آب دهان می‌ریزد؟

مطلب پیشنهادی: 4 دلیل برای گذاشتن بالش بین پاها هنگام خواب

هنگامی‌که ما می‌خوابیم، ماهیچه‌های صورت ما و همچنین رفلکس‌های بلع ما کاملاً آرام هستند. ازآنجایی‌که بزاق هنگام خواب در دهان جمع می‌شود، می‌تواند به‌آرامی شروع به چکیدن کند زیرا شل شدن ماهیچه‌های صورت ممکن است منجر به کمی باز شدن دهان شود؛ بنابراین، درنهایت یک بالش مرطوب داریم که خوابیدن روی آن خیلی راحت نیست. ترشح بیش‌ازحد آب دهان یا ترشح بیش‌ازحد بزاق می‌تواند نشانه یک بیماری عصبی یا نتیجه احتقان بینی باشد. همچنین، افرادی که قبلاً مشکلات سلامتی داشتند، مانند سکته مغزی، معمولاً بیشتر و بیش‌ازحد آب دهان خود را ترشح می‌کنند.
چگونه آب دهان را کاهش یا متوقف کنیم؟

1. سینوس‌های خود را تمیز کنید

یکی از دلایل اصلی آب‌ریزش، انسداد بینی است که باعث می‌شود فرد از طریق دهان نفس بکشد و ممکن است منجر به آب‌ریزش شود. تمیز کردن و رفع انسداد سینوس‌های بینی می‌تواند راه خوبی برای رهایی از داشتن بالش خیس هر شب باشد. در اینجا چند راه وجود دارد که می‌تواند به باز کردن سینوس‌های شما کمک کند: دوش آب گرم بینی را پاک می‌کند و اجازه تنفس طبیعی در شب را می‌دهد. روغن‌های ضروری، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی اکالیپتوس هستند، به شما کمک می‌کنند آزادانه‌تر نفس بکشید و همچنین به خواب بهتر کمک می‌کنند. استفاده از محصولاتی که به پاک‌سازی سینوس‌ها کمک می‌کنند، مانند Vick's Vaporub، بینی را بازکرده و جریان هوا را بهتر می‌کند. همچنین، مطمئن شوید که هرگونه عفونت بینی را پس از ظاهر شدن درمان می‌کنید. در غیر این صورت، ممکن است درنهایت دچار عوارض مختلفی مانند گرفتگی دائمی بینی شوید.

1. سینوس‌های خود را تمیز کنید

2. وضعیت خواب خود را تغییر دهید

این ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد، اما خوابیدن به پشت حالتی است که در آن تمام بزاق تولیدشده توسط بدن شما در دهان شما باقی می‌ماند و آب‌ریزش نمی‌کند. برعکس، اگر به پهلو یا روی شکم بخوابید، بزاق انباشته‌شده احتمالاً از دهانتان بیرون می‌ریزد و روی بالش می‌ریزد. اگر احساس می‌کنید که ماندن در یک وضعیت برای تمام شب بسیار دشوار است، سعی کنید خود را در حالتی قرار دهید تا بدن خود را تثبیت کنید.

2. وضعیت خواب خود را تغییر دهید

3. آپنه خواب را بررسی کنید

آپنه خواب یک اختلال عمده است که در آن تنفس فرد آن‌طور که باید آرام پیش نمی‌رود. این به‌نوبه خود منجر به خواب مداوم، بیدار شدن در طول شب، احساس خستگی در صبح و احساس خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود. آب‌ریزش آب دهان و خروپف نشانه‌های اصلی ابتلا به آپنه خواب هستند. اگر شک دارید که ممکن است این اختلال را داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید تا عمیقاً صحبت کنید. به یاد داشته باشید که عواملی مانند سیگار کشیدن خطر ابتلا به این اختلال و مشکلات تنفسی را به‌طورکلی افزایش می‌دهد.

4. کاهش وزن زیاد

وزن اضافی نقش مهمی در روند خواب شما دارد. بیش از نیمی از جمعیت ایالات‌متحده که از آپنه خواب رنج می‌برند دارای اضافه‌وزن هستند.

5. از وسایل مخصوص استفاده کنید

5. از وسایل مخصوص استفاده کنید

مشورت با پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا دستگاه مناسب برای دهان خود را تهیه کنید که به کاهش آب دهان کمک می‌کند. این‌ها می‌توانند وسایل مختلف دندانپزشکی باشند که دهان را بهتر می‌بندند یا به بلع کمک می‌کنند و بنابراین به خواب بهتر شما کمک می‌کنند.

6. مطمئن شوید که داروی مناسب مصرف می‌کنید

اگر دارویی مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که باعث تولید بزاق اضافی نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث ترشح بیش‌ازحد بزاق شوند و دلیلی برای ترشح بیش‌ازحد آب دهان باشند.

7. سرتان را بالا نگه‌دارید

نگه‌داشتن سر خود بر روی بالش بالاتر در هنگام خواب می‌تواند آب دهان را کاهش دهد؛ بنابراین به یاد داشته باشید که قبل از رفتن به رختخواب بالش خود را پف کنید و مطمئن شوید که روی آن دراز کشیده‌اید.

8. جراحی را در نظر بگیرید

گاهی اوقات پزشکان ممکن است انجام عمل جراحی و برداشتن غدد را توصیه کنند. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مسائل عصبی جدی پشت ترشح بیش‌ازحد بزاق پنهان‌شده باشد. البته، قبل از انجام این کار، هر پزشکی می‌خواهد ابتدا روش‌های غیر جراحی را امتحان کند و فقط درصورتی‌که این روش‌ها کمکی نکنند، جراحی را پیشنهاد می‌کنند. آیا آب دهان چیزی است که اغلب برای شما اتفاق می‌افتد؟ آیا قصد دارید هر یک از توصیه‌های مقاله را دنبال کنید؟ لطفاً در مورد آن در نظرات به ما بگویید!


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است