لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

11 مزیت مفید فلفل سیاه بر اساس تحقیقات علمی

تاریخ انتشار : 1401/09/03نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 46

فلفل سیاه یکی از رایج‌ترین ادویه‌های مورد استفاده در سراسر جهان است.
از آسیاب کردن دانه‌های فلفل، که میوه‌های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است، تهیه می‌شود.
طعمی تند و ملایم تند دارد که در ترکیب با بسیاری از غذاها فوق‌العاده می‌شود.
اما فلفل سیاه چیزی بیش از یک ماده اصلی آشپزخانه است. هزاران سال است که فلفل سیاه به دلیل غلظت بالای ترکیبات گیاهی قوی و مفید، به عنوان "پادشاه ادویه‌ها" شناخته شده و در طب باستانی آیورودا استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  9 دلیل برای شروع خوردن کره بادام زمینی

در اینجا 11 مزیت مفید فلفل سیاه بر اساس تحقیقات علمی آورده شده است.

1. آنتی اکسیدان بالایی دارد
رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌های شما آسیب برسانند. برخی از رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی ایجاد می‌شوند- مانند زمانی که ورزش کرده و غذا را هضم می‌کنید.
با این حال، رادیکال‌های بیش از حد آزاد می‌تواند با قرار گرفتن در معرض مواردی مانند آلودگی، دود سیگار و اشعه خورشید شکل گیرند.
آسیب رادیکال‌های بیش از حد آزاد ممکن است منجر به مشکلات عمده سلامتی شود. به عنوان مثال، این رادیکال‌ها با التهاب، پیری زودرس، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط هستند.
فلفل سیاه سرشار از ترکیب گیاهی به نام پیپرین است که مطالعات آزمایشگاهی نشان داده دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می‌باشد.
مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری و یا در به تاخیر انداختن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک کند.
طبق مطالعات آزمایشگاهی به دست آمده است، فلفل سیاه آسیاب شده و مکمل‌های پیپرین ممکن است آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند.
به عنوان مثال، موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب به همراه فلفل سیاه یا عصاره فلفل سیاه غلیظ تغذیه می‌کردند، پس از 10 هفته در مقایسه با موش‌هایی که فقط از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند، نشانه‌های آسیب رادیکال‌های آزاد در سلول‌هایشان به میزان قابل توجهی کمتر بود.

خلاصه
فلفل سیاه سرشار از یک آنتی اکسیدان قوی به نام پیپرین است که ممکن است به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های شما کمک کند.


2. خاصیت ضد التهابی دارد
التهاب مزمن ممکن است یک عامل زمینه‌ای در بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتریت، بیماری قلبی، دیابت و سرطان باشد.
بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که پیپرین- ترکیب اصلی فعال فلفل سیاه- ممکن است به طور موثر با التهاب مبارزه کند.
به عنوان مثال، در مطالعات روی موش‌های مبتلا به آرتریت، درمان با پیپرین منجر به تورم کمتر مفاصل و همچنین نشانه‌های خونی کمتری برای التهاب شد.
در مطالعات روی موش‌ها، پیپرین التهاب راه‌های هوایی ناشی از آسم و آلرژی‌های فصلی را سرکوب کرد.
با این حال، اثرات ضد التهابی فلفل سیاه و پیپرین هنوز به طور گسترده در افراد مورد مطالعه قرار نگرفته است.

خلاصه
فلفل سیاه حاوی یک ترکیب فعال است که نشان داده است التهاب را در حیوانات کاهش می‌دهد. با این حال، همچنان مشخص نیست که آیا این اثرات مشابهی در انسان دارد یا خیر.


3. ممکن است برای مغز شما مفید باشد
در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که پیپرین عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.
به طور خاص، مزایای بالقوه‌ای را برای علائم مربوط به بیماری‌های دژنراتیو مغز مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون نشان داده است.
برای مثال، مطالعه‌ای روی موش‌های مبتلا به آلزایمر نشان داد که پیپرین حافظه را بهبود می‌بخشد، زیرا توزیع پیپرین موش‌ها را قادر می‌سازد تا به طور مکرر در یک هزارتو بهتر و کارآمدتر از موش‌هایی که این ترکیب را دریافت نکرده‌اند، حرکت کنند.
در یک مطالعه دیگر روی جوندگان، به نظر می‌رسید که عصاره پیپرین تشکیل پلاک‌های آمیلوئید را کاهش می‌دهد، که توده‌های متراکمی از قطعات پروتئینی آسیب‌رسان در مغز بوده و با بیماری آلزایمر مرتبط هستند.
با این حال، برای تأیید این که آیا این اثرات خارج از مطالعات حیوانی نیز دیده می‌شود، به مطالعات بر روی انسان نیاز است.

خلاصه
عصاره فلفل سیاه علائم بیماری‌های دژنراتیو مغز را در مطالعات حیوانی بهبود بخشیده است، اما برای تایید این نتایج به مطالعات انسانی نیاز است.

4. ممکن است سبب بهبود کنترل قند خون شود
مطالعات نشان می‌دهد که پیپرین ممکن است به بهبود متابولیسم قند خون کمک کند.
در یک مطالعه، موش‌هایی که با عصاره فلفل سیاه تغذیه شدند، پس از مصرف گلوکز در مقایسه با موش‌های گروه کنترل، افزایش سطح قند خون کمتری داشتند.
علاوه بر این، 86 فرد دارای اضافه وزن که مکمل حاوی پیپرین و سایر ترکیبات را به مدت 8 هفته مصرف کردند، بهبود قابل توجهی را در حساسیت به انسولین تجربه کردند- معیاری برای این که هورمون انسولین چقدر خوب گلوکز را از جریان خون حذف می‌کند.
با این حال، مشخص نیست که آیا اثرات مشابه با فلفل سیاه به تنهایی نیز رخ می‌دهد یا خیر، زیرا ترکیبی از بسیاری از ترکیبات فعال گیاهی در این مطالعه استفاده شده بود.

خلاصه
عصاره فلفل سیاه ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

5. ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد
کلسترول خون بالا با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.
عصاره فلفل سیاه در حیوانات به دلیل پتانسیل آن در کاهش سطح کلسترول مورد مطالعه قرار گرفته است.
در یک مطالعه 42 روزه، موش‌هایی که با رژیم غذایی پرچرب و عصاره فلفل سیاه تغذیه شدند، سطح کلسترول خونشان از جمله LDL (کلسترول بد) کاهش یافت. اثرات مشابهی در موش‌های گروه کنترل مشاهده نشد.
علاوه بر این، اعتقاد بر این است که فلفل سیاه و پیپرین جذب مکمل‌های غذایی مانند زردچوبه و مخمر برنج قرمز که اثرات بالقوه‌ی کاهش کلسترول دارند را افزایش می‌دهند.
به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که فلفل سیاه ممکن است جذب قسمت فعال زردچوبه- کورکومین- را تا 2000% افزایش دهد.
با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا تعیین شود که آیا فلفل سیاه خود اثرات قابل توجهی در کاهش کلسترول در انسان دارد یا خیر.

خلاصه
فلفل سیاه اثرات کاهش دهنده کلسترول را در مطالعات بر روی موش‌ها نشان داده است و اعتقاد بر این است که جذب مکمل‌های بالقوه کاهش کلسترول را افزایش می‌دهد.

6. ممکن است خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشد
محققان فرض می‌کنند که ترکیب فعال در فلفل سیاه و پیپرین، ممکن است خواص ضد سرطان داشته باشد.
اگرچه هیچ آزمایشی روی انسان انجام نشده است، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که پیپرین تکثیر سلول‌های سرطانی سینه، پروستات و روده بزرگ را کند کرده و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.
مطالعه آزمایشگاهی دیگری 55 ترکیب از ادویه‌ها را غربالگری کرد و مشاهده کرد که پیپرین از فلفل سیاه مؤثرترین دارو در افزایش اثربخشی درمان سنتی برای سرطان سینه سه گانه منفی است که تهاجمی ترین نوع سرطان می‌باشد.
علاوه بر این، پیپرین اثرات امیدوارکننده‌ای را در مطالعات آزمایشگاهی برای برعکس کردن مقاومت چند دارویی در سلول‌های سرطانی نشان داده است- مسئله‌ای که با اثربخشی درمان شیمی‌درمانی تداخل دارد.
اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما مطالعات بیشتری برای درک خواص بالقوه فلفل سیاه و پیپرین در مبارزه با سرطان مورد نیاز است.

خلاصه
فلفل سیاه حاوی ترکیب فعالی است که روند تکثیر سلول‌های سرطانی را کند کرده و در مطالعات آزمایشگاهی باعث مرگ سلول‌های سرطانی شده است. با این حال، این تاثیرات برو روی افراد مورد مطالعه قرار نگرفته است.

7-10. مزایای دیگر
بر اساس تحقیقات اولیه، فلفل سیاه ممکن است از بسیاری جهات دیگر برای سلامتی مفید باشد:
7. جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد. فلفل سیاه ممکن است جذب مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و سلنیوم و همچنین برخی از ترکیبات گیاهی مفید مانند ترکیبات موجود در چای سبز و زردچوبه را افزایش دهد.
8. ممکن است سلامت روده را تقویت کند. ترکیب باکتری‌های روده شما با عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خو، بیماری‌های مزمن و موارد دیگر مرتبط است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که فلفل سیاه ممکن است باعث افزایش باکتری‌های خوب روده شما شود.
9. ممکن است باعث تسکین درد شود. اگرچه هنوز باید بر روی انسان مورد مطالعه قرار بگیرد، اما مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که پیپرین موجود در فلفل سیاه ممکن است یک مسکن طبیعی درد باشد.
10.ممکن است اشتها را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک، 16 بزرگسال پس از نوشیدن یک نوشیدنی مبتنی بر فلفل سیاه در مقایسه با آب طعم‌دار، کاهش اشتها را گزارش کردند. با این حال، مطالعات دیگر اثرات مشابهی را نشان ندادند.

خلاصه
فلفل سیاه جذب مواد مغذی ضروری و ترکیبات مفید گیاهی را افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات اولیه، ممکن است باعث بهبود سلامت روده ، تسکین درد و کاهش اشتها شود.

11. یک ادویه همه کاره
فلفل سیاه به یک ماده اصلی در آشپزخانه همه خانواده‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است.
با ادویه با طعم تندش، ادویه‌ای همه کاره است و می‌تواند تقریباً طعم هر غذای خوشمزه‌ای را تقویت کند.
یک مقداری از فلفل سیاه آسیاب شده می‌تواند چاشنی خوشمزه‌ای برای سبزیجات پخته شده، غذاهایی با پاستا، گوشت، ماهی، مرغ و بسیاری دیگر باشد.
همچنین با سایر ادویه‌های سالم از جمله زردچوبه، هل، زیره سبز، سیر و پوست لیمو به خوبی ترکیب می‌شود.
به عنوان ضربه نهایی، سعی کنید توفو، ماهی، مرغ و سایر پروتئین‌ها را با دانه‌های فلفل درشت آسیاب شده و ادویه‌های دیگر بپوشانید.

خلاصه
فلفل سیاه طعمی تند دارد که آن را تبدیل به یک ادویه خوشمزه برای تقریبا هر غذایی می‌کند.

نکته‌ آخر
فلفل سیاه و ترکیب فعال پیپرین آن ممکن است شامل خواص قوی آنتی اکسیدان و ضد التهاب باشد. 
مطالعات آزمایشگاهی بر این باور است که فلفل سیاه ممکن است باعث بهبود سطح کلسترول، بهبود کنترل قند خون و بهبود مغز و سلامت روده شود.
علی‌رغم این یافته‌های امیدوارکننده، برای درک بهتر مزایای مفید و دقیق فلفل سیاه و عصاره‌های غلیظ آن، مطالعات بیشتری بر روی انسان مورد نیاز است.

صرف نظر از این، این ادویه طعم‌دهنده همه کاره ارزش آن را دارد که به آشپزی روزانه شما اضافه شود، زیرا طعم تند آن تقریباً برای هر غذایی عالی است.


برای دیدن بهترین و نزدیکترین کافه و رستوران های شهر و محله تان به روی لینک کلیک کنید 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است