لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

10 مزیت ثابت شده زردچوبه و کورکومین برای سلامتی

دسته بندی :آشپزی
تاریخ انتشار : 1401/09/04نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 8 دقیقهنظر: 0بازدید: 68

ادویه معروف به زردچوبه ممکن است موثرترین مکمل غذایی موجود باشد. بسیاری از مطالعات با کیفیت بالا نشان می‌دهند که زردچوبه فواید عمده‌ای برای بدن و مغز شما دارد. بسیاری از این فواید از ماده اصلی فعال آن یعنی کورکومین ناشی می‌شود.
برای دانستن آن چه علم در مورد زردچوبه و کورکومین و همچنین فواید آن‌ها می‌گوید، این مقاله را بخوانید.

مطلب پیشنهادی: 11 مزیت فلفل سیاه

زردچوبه و کورکومین چیست؟
زردچوبه ادویه‌ای است که رنگ زرد را به ادویه کاری می‌دهد.
هزاران سال است که در هند به عنوان ادویه و گیاه دارویی استفاده می‌شود. اخیراً، علم شروع به تأیید ادعاهای سنتی کرده است که زردچوبه حاوی ترکیباتی با خواص دارویی است.
این ترکیبات کورکومینوئید نامیده می‌شوند و مهم‌ترین آن‌ها کورکومین است.
کورکومین ماده اصلی فعال در زردچوبه است. اثرات ضد التهابی قوی داشته و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می‌باشد.
در این جا 10 مزیت برتر سلامتی مبتنی بر شواهد درباده زردچوبه و کورکومین آورده شده است.

1. زردچوبه حاوی ترکیبات بایواکتیو با خواص دارویی است
با این حال، محتوای کورکومین زردچوبه چندان زیاد نیست. در واقع حدود 3 درصد وزن است. اکثر مطالعات روی این گیاه از عصاره زردچوبه استفاده می‌کنند که بیشتر حاوی کورکومین است و دوز آن معمولاً بیش از 1 گرم در روز است.
رسیدن به این سطح از کورکومین  فقط با استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه در غذاها بسیار دشوار خواهد بود.
به همین دلیل است که برخی افراد به سراغ استفاده از مکمل‌ها می‌روند.
با این حال، کورکومین در جریان خون شما جذب ضعیفی دارد. برای این که بتوانید اثرات کامل کورکومین را تجربه کنید، فراهمی زیستی آن (سرعتی که بدن شما یک ماده را جذب می‌کند) باید بهبود یابد.
مصرف زردچوبه با فلفل سیاه که حاوی پیپرین است کمک می‌کند. پیپرین یک ماده طبیعی است که جذب کورکومین را تا 2000 درصد افزایش می‌دهد.
در واقع، بهترین مکمل‌های کورکومین حاوی پیپرین هستند و این باعث می‌شود که آن‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای مؤثرتر باشند.
کورکومین همچنین محلول در چربی است، به این معنی که در چربی یا روغن حل و تجزیه می‌شود. به همین دلیل ممکن است ایده خوبی باشد که مکمل‌های کورکومین را همراه با یک وعده غذایی سرشار از چربی مصرف کنید.

خلاصه
زردچوبه حاوی کورکومین است، ماده‌ای با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی. اکثر مطالعات از عصاره‌های زردچوبه استفاده می‌کنند که گفته می‌شود شامل مقادیر زیادی کورکومین است.

2. کورکومین یک ترکیب طبیعی ضد التهاب است
التهاب فوق‌العاده موضوع مهمی است. زیرا به مبارزه با مهاجمان خارجی کمک کرده و در ترمیم آسیب در بدن شما نقش دارد.
اگرچه التهاب کوتاه مدت و حاد مفید است، اما اگر مزمن و شدید شود و به بافت‌های بدن شما حمله کند، می‌تواند نگران کننده باشد.
اکنون دانشمندان بر این باورند که التهاب مزمن در سطح پایین می‌تواند در برخی از بیماری‌ها و شرایط نقش داشته باشد. بیماری‌هایی شامل:
•    بیماری قلبی
•    سرطان
•    سندرم متابولیک
•    بیماری آلزایمر
•    شرایط مختلف دژنراتیو
به همین دلیل است که هر چیزی که بتواند به مبارزه با التهاب مزمن کمک کند به طور بالقوه در پیشگیری و کمک به درمان این شرایط مهم است.
در حالی که موضوع التهاب چند لایه است و احتمالاً هیچ پاسخ ساده‌ای برای آن وجود ندارد، نکته کلیدی در مورد کورکومین این است که این ماده بیواکتیو بوده و می‌تواند با التهاب مبارزه کند. با این حال، دوزهای بسیار بالایی برای ایجاد نتایج دارویی مورد نیاز است.

خلاصه
التهاب مزمن به برخی از بیماری‌های شایع کمک می‌کند. کورکومین می‌تواند بسیاری از مولکول‌های شناخته شده را که نقش اصلی را در التهاب بازی می‌کنند سرکوب کند، اما فراهمی زیستی آن باید افزایش یابد.

3. زردچوبه می‌تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش دهد
اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم‌های عامل در پیری و بسیاری از بیماری‌ها است.
این شامل رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های بسیار واکنش پذیر با الکترون‌های جفت نشده، است. رادیکال‌های آزاد تمایل به واکنش با مواد آلی مهم مانند اسیدهای چرب، پروتئین ها یا DNA دارند.
دلیل اصلی مفید بودن آنتی اکسیدان‌ها این است که از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.
کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که به دلیل ساختار شیمیایی می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند.
علاوه بر این، مطالعات حیوانی و سلولی نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است عملکرد رادیکال‌های آزاد را مسدود کرده و ممکن است عملکرد دیگر آنتی اکسیدان‌ها را تحریک کند. برای تایید این مزایا، مطالعات بالینی بیشتری در انسان مورد نیاز است.

خلاصه
در حالی که کورکومین دارای اثرات آنتی اکسیدانی است، مطالعات بیشتری برای تایید این فواید مورد نیاز است.

4. کورکومین می‌تواند فاکتور نوروتروفیک مشتق شده مغز (BDNF) را تقویت کند
قبل از این که دانشمندان درک بهتری از نورون‌ها داشته باشند، اعتقاد بر این بود که آن‌ها پس از اوایل کودکی قادر به تقسیم و تکثیر نیستند. با این حال، اکنون مشخص شد که اینطور نیست.
نورون‌ها قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند و در نواحی خاصی از مغز می‌توانند تکثیر شده و تعدادشان افزایش یابد.
یکی از محرک‌های اصلی این فرآیند فاکتور نوروتروفیک مشتق شده مغز (BDNF) است. این ژنی است که در ساخت پروتئینی که مسئول ارتقاء حیات نورون‌ها می‌باشد، نقش دارد.
پروتئین BDNF در حافظه و یادگیری نقش دارد و می‌توان آن را در مناطقی از مغز که مسئول خوردن، نوشیدن و وزن بدن هستند، یافت.
بسیاری از اختلالات مغزی رایج، از جمله افسردگی و بیماری آلزایمر، با کاهش سطح پروتئین BDNF مرتبط هستند.
جالب توجه است، مطالعات حیوانی نشان داده است که کورکومین ممکن است سطح BDNF مغز را افزایش دهد.
انجام این کار، ممکن است در به تاخیر انداختن یا حتی معکوس کردن بسیاری از بیماری‌های مغزی و کاهش عملکرد مغز بخاطر افزایش سن موثر باشد. با این حال، از آن جایی که این مطالعات بر روی حیوانات انجام شده است، نمی‌توان گفت که نتایج آن برای انسان چگونه خواهد بود.
همچنین ممکن است به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند، که با توجه به اثرات آن بر سطوح BDNF منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

خلاصه
کورکومین سطح هورمون مغزی BDNF را افزایش می‌دهد، که سبب رشد نورون‌های جدید می‌شود و ممکن است به مبارزه با فرآیندهای دژنراتیو مختلف در مغز شما کمک کند.

5. کورکومین ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد
بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در جهان است. محققان چندین دهه آن را مطالعه کرده‌اند و چیزهای زیادی در مورد علت وقوع آن آموخته‌اند. جای تعجب نیست که بیماری قلبی فوق‌العاده پیچیده بوده و موارد مختلفی در آن نقش دارند.
کورکومین ممکن است به نقض کردن بسیاری از مراحل در روند بیماری قلبی کمک کند.
شاید مزیت اصلی کورکومین در مورد بیماری قلبی بهبود عملکرد اندوتلیوم، پوشش رگ‌های خونی، شما باشد.
اختلال عملکرد اندوتلیال عامل اصلی بیماری قلبی است. این زمانی است که اندوتلیوم شما قادر به تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و فاکتور‌های مختلف دیگر نیست.
مطالعات متعدد نشان می‌دهند که کورکومین می‌تواند به بهبود سلامت قلب منجر شود. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که کورکومین به اندازه ورزش در زنان یائسه موثر است.
علاوه بر این، کورکومین می‌تواند به کاهش التهاب و اکسیداسیون کمک کند (همانطور که در بالا توضیح داده شد)، که می‌تواند در بیماری قلبی نیز نقش داشته باشد.
در یک مطالعه روی 121 نفر که تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفتند، محققان چند روز قبل و بعد از جراحی به آن‌ها دارونما (پلاسیبو) یا 4 گرم کورکومین در روز دادند.
گروهی که کورکومین را مصرف کرد 65 درصد کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی در بیمارستان را داشتند.

خلاصه
کورکومین اثرات مفیدی بر عوامل متعددی دارد که در بیماری قلبی نقش دارند. به علاوه، یک عامل ضد التهاب و آنتی اکسیدان نیز می‌باشد.

6. زردچوبه ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند
سرطان یک بیماری است که با رشد کنترل نشده سلول شناخته می‌شود. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که به نظر می‌رسد توسط مکمل‌های کورکومین تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
کورکومین به عنوان یک گیاه مفید در درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که بر رشد و توسعه سرطان تأثیر می‌گذارد.
مطالعات نشان داده است که می‌تواند:
•    به مرگ سلول‌های سرطانی کمک می‌کند
•    سبب کاهش آنژیوژنز (رشد عروق خونی جدید در تومورها) شود
•    سبب کاهش متاستاز (گسترش سرطان) شود
اما این که آیا کورکومین با دوز بالا- ترجیحا با ماده‌ای برای تقویت قدرت جذب مانند پیپرین‌- می‌تواند به درمان سرطان در انسان کمک کند، هنوز به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است.
با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کورکومین ممکن است در وهله اول از بروز سرطان، به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ، جلوگیری کند.
در یک مطالعه 30 روزه روی 44 مرد با ضایعاتی در روده بزرگ که گاهی تبدیل به سرطان می‌شوند، مصرف 4 گرم کورکومین در روز تعداد ضایعات را تا 40 درصد کاهش داد.

خلاصه
کورکومین منجر به تغییرات متعددی در سطح مولکولی می‌شود که ممکن است به پیشگیری و شاید حتی درمان سرطان کمک کند.

7. کورکومین ممکن است در درمان بیماری آلزایمر مفید باشد
بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است و ممکن است در 70 درصد موارد زوال عقل نقش داشته باشد.
در حالی که درمانی برای برخی از علائم آن وجود دارد، هنوز هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد. به همین دلیل جلوگیری از وقوع آن در وهله اول بسیار مهم است.
ممکن است خبرهای خوبی در آینده وجود داشته باشد زیرا کورکومین نشان داده است که می‌تواند از سد خونی مغزی عبور می‌کند.
مشخص است که التهاب و آسیب اکسیداتیو در بیماری آلزایمر نقش داشته و کورکومین اثرات مفیدی روی هر دو آن‌ها دارد.
علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر، تجمع پروتئین‌هایی به نام پلاک‌های آمیلوئیدی است. مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند به پاکسازی این پلاک‌ها کمک کند.
این که آیا کورکومین می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را در افراد کند کرده و یا حتی از بین ببرد، در حال حاضر ناشناخته بوده و نیاز به مطالعه دارد.

خلاصه
کورکومین می‌تواند از سد خونی مغزی عبور کند و نشان داده است که منجر به بهبود‌ی‌های مختلفی در روند پاتولوژیک بیماری آلزایمر می‌باشد.

8. مکمل‌های کورکومین به خوبی روی بیماران آرتروز جواب می‌دهد
آرتروز یک مشکل رایج در کشورهای غربی است. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که بیشتر آن‌ها با التهاب در مفاصل همراه هستند.
با توجه به این که کورکومین یک ترکیب ضد التهابی قوی است، منطقی است که ممکن است به آرتروز کمک کند. در واقع، چندین مطالعه نشان می‌دهد که یک ارتباطی وجود دارد.
در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به رماتیسم مفصلی، مصرف کورکومین حتی موثرتر از یک داروی ضد التهابی بوده است.
ممکن است مطالعات دیگری به اثرات کورکومین بر آرتروز و بهبود علائم مختلف آن اشاره کرده باشند.

خلاصه
آرتروز یک اختلال شایع است که با التهاب مفاصل مشخص می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که کورکومین می‌تواند به درمان علائم آرتروز کمک کند و در برخی موارد، حتی موثرتر از داروهای ضد التهابی بوده است.

9. کورکومین در برابر افسردگی مفید است
کورکومین برای درمان افسردگی امیدوار کننده است.
در یک آزمایش کنترل شده، 60 نفر از افراد مبتلا به افسردگی به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه پروزاک، گروه دیگر 1 گرم کورکومین و گروه سوم هم پروزاک و هم کورکومین را مصرف کردند.
پس از 6 هفته، کورکومین همانند پروزاک منجر به بهبودی شد. اما گروهی که هم پروزاک و هم کورکومین را مصرف کرده بودند بهترین بهبودی را داشتند.
طبق این مطالعه کوچک، کورکومین به اندازه یک داروی ضد افسردگی موثر است.
افسردگی همچنین با کاهش سطح BDNF و کوچک شدن هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که در یادگیری و حافظه نقش دارد، مرتبط است. کورکومین می‌تواند به افزایش سطح BDNF کمک کرده و به طور بالقوه برخی از این تغییرات را مختل کند.
همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کورکومین می‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز سروتونین و دوپامین را تقویت کند.

خلاصه
یک مطالعه روی 60 فرد مبتلا به افسردگی نشان داد که کورکومین به اندازه پروزاک در کاهش علائم این بیماری موثر است.

10. کورکومین ممکن است به تاخیر در پیری و مبارزه با بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن کمک کند
اگر کورکومین واقعا می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان و آلزایمر کمک کند، ممکن است برای طول عمر نیز فوایدی داشته باشد.
این نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است به عنوان یک مکمل ضد پیری پتانسیل داشته باشد.
با توجه به این که اعتقاد بر این است که اکسیداسیون و التهاب در پیری نقش دارند، کورکومین ممکن است اثراتی فراتر از پیشگیری از بیماری داشته باشد.

خلاصه
کورکومین به دلیل اثرات مثبت فراوانی که بر سلامتی دارد، مانند پتانسیل پیشگیری از بیماری قلبی، آلزایمر و سرطان، ممکن است به طول عمر کمک کند.

نکته پایانی
زردچوبه– و به ویژه فعال‌ترین ترکیب آن، کورکومین– دارای بسیاری از مزایای اثبات‌شده علمی برای سلامتی است، مانند پتانسیل برای بهبود سلامت قلب و پیشگیری از آلزایمر و سرطان.
این یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است. همچنین ممکن است به بهبود علائم افسردگی و آرتروز کمک کند.
در حالی که این مزایا ممکن است، در حال حاضر به دلیل فراهمی زیستی کمیاب کورکومین، این مزایا محدود بوده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.


برای دیدن بیش از 1000 تا از بهترین و نزدیکترین کافه و رستوران های شهر و محله تان روی لینک کلیک کنید

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است