لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

5  راهکار ساده و آسان برای تعمیر و نگهداری کولر گازی

تاریخ انتشار : 1401/05/12نویسنده: مسعود سلجوقیزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 300

تعمیر و نگهداری منظم کولرگازی مرکزی می‌تواند به حفظ سلامت و دوام سیستم برای سال‌ها کمک کند. همچنین این تنها راه برای اطمینان حاصل‌کردن از عملکرد مطلوب سیستم در اوج عملکرد آن است. برخی از کارهای تعمیر و نگهداری باید توسط یک فرد حرفه‌ای و مسلط به امور سرمایش، گرمایش و تهویه هوا انجام شود، اما چند راهکار ساده وجود دارد که می‌توانید خودتان هم انجام دهید. بهترین زمان برای شروع این کار قبل‌از شروع فصل سرما است.

بیشتر بخوانید:آموزش تعمیر و عیب یابی فن حمام

دریچه‌ها را تمیز نگه دارید

یکی از کارهایی که می‌توانید در تمام طول سال به آن بپردازید این است که مطمئن شوید که مبلمان، پارچه‌ها و سایر اقلام، دریچه‌های کولرگازی و بازگشت به اتاق نشیمن را مسدود نکنند. همچنین بهتر است هنگام استفاده از جاروبرقی یا گردگیری، سطح دریچه‌ها را هم تمیز کنید. چک‌کردن تمیز و شفاف‌بودن دریچه‌های سیستم تهویه هوا را به یک عادت برای خود تبدیل کنید.

بخش بیرونی را تمیز کنید

 اکثر کولرهای گازی دارای یک جزء بیرونی هستند که کمپرسور و کندانسور را در خود جای داده است، وظیفه آن انتشار گرمای جمع‌شده در داخل خانه به فضای باز است. این جزء بیرونی یک فن هوا را در اطراف کویل‌های کندانسور به گردش درمی‌آورد تا آن‌ها را خنک کند. برگ‌ها، بریده‌های چمن و هرگونه زباله دیگری را از بالای دستگاه و هر چیزی که در باله‌های جانبی آن قرارگرفته را بردارید. برای کمک به بهبود جریان هوا و کمک به عملکرد مؤثرتر، یک فضای 60 سانتی‌متری را  در اطراف دستگاه خالی نگه دارید.

فیلتر را عوض کنید

 فیلتر هوا درست قبل از واحد دمنده قرار دارد که ناخالصی‌های موجود در هوای برگشتی را حذف فیلتر می‌کند. توصیه‌های سازنده محصول را برای برنامه‌زمانی تغییر فیلترها را مطالعه کنید. حداقل باید فیلتر را در شروع فصل سرما تعویض کنید. برای مکان‌هایی با هوای گرم که در آن کولرگازی بیشتر سال کار می‌کند، فیلتر را هر سه ماه یک‌بار تعویض کنید.

دفترچه راهنمای دستگاه را برای اندازه فیلتر موردنیاز خود بررسی کنید. اگر دفترچه راهنما ندارید، اندازه فیلتر باید روی فیلتر موجود مشخص شده باشد. گزینه دیگر این است که هنگام خرید فیلتر جدید، فیلتر قدیمی را به فروشگاه ببرید تا از خرید گزینه و سایز مناسب مطمئن شوید. هنگام نصب فیلتر جدید، مطمئن شوید که فلش‌های روی قاب فیلتر در جهت جریان هوا باشد.

 در کولرگازی‌های بدون کانال ‌که در هر اتاق یک خانه وجود دارد و معمولاً نزدیک سقف نصب می‌شوند، نیز باید فیلترها را نیز تعویض کنید. پوشش را بردارید تا فیلتر نمایان شود. این فیلترها معمولاً قابل استفاده مجدد هستند و باید با آب و صابون یا جاروبرقی شسته شوند. هنگام تعویض مطمئن شوید که آن‌ها خشک هستند.

ترموستات را چک کنید

تنظیم ترموستات کولرگازی در دمای 25 درجه سانتی‌گراد در تابستان انرژی کمتری مصرف می‌کند. البته تصمیم به انجام این کار کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است. سطح راحتی کلی شما به میزان عایق‌بودن خانه، آب‌وهوای محلی و سایر ملاحظات بستگی دارد،  اما 25 درجه نقطه شروع خوبی است.

در اینجا مواردی وجود دارند که هنگام تنظیم ترموستات باید در نظر داشته باشید:

در ازای هر درجه‌ افزایش ترموستات کولرگازی، می‌توانید 3 تا 5 درصد در هزینه انرژی صرفه‌جویی کنید

اگر خانه در بیشتر ساعات روز خالی است، دلیلی برای حفظ درجه حرارت در سطح ایده‌آل وجود ندارد

با نصب یک ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که دما را به‌صورت خودکار تنظیم کند

پنکه‌های سقفی می‌توانند به شما اجازه دهند دمای کولرگازی را تا 4 درجه افزایش دهید بدون اینکه سطح آسایش و راحتی شما را کاهش دهد. پنکه ممکن است تمام چیزی نباشد که برای خنک نگه‌داشتن اتاق در یک روز نسبتاً گرم به آن نیاز دارید، اما با روشن‌بودن کولرگازی، سردی آن‌را به‌خوبی به تمام نقاط خانه انتقال می‌دهد. توجه کنید که اگر کسی در اتاق نباشد و پنکه روشن باشد، انرژی را هدر می‌دهید.

مجاری را ببندید

 این یک کار مهم است که فقط برای یک‌بار انجام می‌شود. کانال‌های نشتی هوا می‌توانند تا 20 درصد از کارایی سیستم را هدر دهند. اتصالات را با ماستیک داکت (نوعی مایع عایق‌کاری) و نوارچسب فویلی که برای کانال‌کشی طراحی شده است، ببندید. از نوار پارچه‌ای که به‌عنوان "نوار داکت" تبلیغ می‌شود استفاده نکنید زیرا ماندگاری خوبی ندارد.

به دنبال مفاصل در مجرای کانال‌کشی، به‌خصوص در نواحی خم‌شدگی باشید. ماستیک را روی مفاصل بمالید و با نوارچسب بپوشانید. همچنین ایده خوبی است که مطمئن شوید هر مجرا که از یک فضاهای مانند اتاق زیرشیروانی، زیرزمین یا فضاهای دیگر عبور می‌کند، عایق‌بندی شده است.

چه زمانی برای تعمیر و نگهداری کار را  به فرد حرفه‌ای بسپارید

متأسفانه اکثر افراد نمی‌توانند تمام وظایف تعمیر و نگهداری را خودشان انجام دهند. بازرسی سالانه و تنظیم کولرگازی توسط یک فرد حرفه‌ای می‌تواند عمر سیستم شما را افزایش دهد. افراد حرفه‌ای تمام اتصالات الکتریکی را بررسی کرده و قطعات لازم را روغن‌کاری می‌کنند. بسته به نوع سیستم، وظایف دیگری که یک حرفه‌ای انجام خواهد داد عبارتنداز:

بررسی‌کردن تخلیه‌ میعانات برای حاصل‌کردن اطمینان از عدم گرفتگی آن،  و در صورت وجود گرفتگی، آن‌را تمیز می‌کند. گرفتگی خط تخلیه می‌تواند به تجهیزات آسیب برساند

تنظیم‌کردن موتور دمنده در صورت نیاز

بررسی و تنظیم سطح سردکن در سیستم

تمیزکردن کویل اواپراتور و کندانسور. کویل‌های کثیف کارایی سیستم را کاهش داده و عمر دستگاه را کوتاه می‌کنند

برخی از افراد حرفه‌ای قراردادهای خدماتی را ارائه می‌دهند که معمولاً به این معنی است که در صورت بروز مشکل، تکنسین به‌صورت 24 ساعته و از طریق تماس خدمات ارائه می‌کند. قبل از موافقت با قرارداد، مطمئن شوید که چه‌چیزی در قرارداد وجود دارد. داشتن رابطه با پیمانکار به شما آرامش خاطر داشتن شماره‌ای را می‌دهد که در مواقع ضروری با آن تماس بگیرید.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است